Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-14, 12:02
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Nu har ica valt att inte va med i prisjämförelseappen matpriskollen längre. Vad tycker ni om det? Jag tycker det är småaktigt, och tror de mest vilja dölja sina höjningar .

Ica är idioter och tror de snart kommer ångra sig, då folk vill kunna jämföra. Jag handlar på andra ställen nu. Gillar inte mygel-Ica längre.

Du har fel, ICAs priser är nu uppdaterade.
Citera
2024-10-14, 12:17
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Du har fel, ICAs priser är nu uppdaterade.
Nej jag har inte fel - matpriskollen lägger in priserna manuellt själva ändå trots att Ica inte vill det.
Citera
2024-10-14, 12:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Jag kan ju inte svara för hur det ser ut på andra håll i landet men i Visby är alla ICA-butiker överlägsna sina konkurrenter. Det visar också försäljningen då merparten av alla på ön samt turisterna här verkar handla på Ica då tex Ica Maxi har likvärdig eller högre försäljning än alla Coops butiker på ön. Så har det sett ut i snart 20 år, dvs sedan Ica Maxi öppnades i Visby.

Om man nu räknas som efterblivet lojal för att man vill handla bra svensk mat med hög kvalitet istället för att handla dyrare utländsk mat fullpumpad med skit i butiker där personalen inte ens kan stava till service så är jag hellre efterblivet lojal än bara allmänt korkad

Efterblivet lojal är man när man betalar överpris för exakt samma vara från exakt samma tillverkare. Om fler hade använt hjärnan och vågat testa andra butikskedjorna hade konkurrensen blivit bättre och ICAs oligopol hade snabbt brutits.

Det är samma sak med bankerna, folk har samma bank som föräldrarna startade konto i åt dem hela livet, därav sitter 4 storbanker med ett oligopol och kan sköta folk hur mycket de vill.
Citera
2024-10-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Efterblivet lojal är man när man betalar överpris för exakt samma vara från exakt samma tillverkare. Om fler hade använt hjärnan och vågat testa andra butikskedjorna hade konkurrensen blivit bättre och ICAs oligopol hade snabbt brutits.

Det är samma sak med bankerna, folk har samma bank som föräldrarna startade konto i åt dem hela livet, därav sitter 4 storbanker med ett oligopol och kan sköta folk hur mycket de vill.
Håller helt med.
Handlar man på Ica så kan fan inte klaga över höga matpriser.
Man stödjer ju aktivt höga matpriser om man handlar på Ica.

Andra kedjor säljer exakt samma produkter för ett lägre pris.
Citera
2024-10-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Oj, förlåt. Gör det ont när verkligheten kommer ikapp? Jag är inne i de flesta av butikerna flera gånger per år (vissa av dem någon gång per vecka) av olika anledningar så jag anser mig ha relativt bra koll på samtliga vad gäller utbud, prisbild och service.
Även en del butiker i Visby med omnejd (läs Roma, Stenkyrka, Klintehamn (även om Klintehman är lite offside)) faller in under min radar.
Du kan omöjligt varit inne i de butiker du beskriver negativt. Så är det inte på långa vägar där jag bor. Ex.vis så är Willysbutiken iof ganska nyöppnad, men minst lika fräscht som ICA:s.
Citera
2024-10-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Men om nu "exakt samma vara från exakt samma tillverkare" är billigare på Ica så är det väl bättre att handla den på Ica än i någon av de andra butikerna? Åk gärna till Visby och gör en prisjämförelse där vara för vara jämförs. Inte bara en gång utan sett över hela året. Ica i Visby blir då överlägset billigast.

Handlar man butikernas egna märkesvaror så är Ica fortfarande billigast tillsammans med Willys. Problemet med många egna märkesvaror är att det är utländska skräpprodukter.
Citera
2024-10-14, 13:03
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titsdontlie
Svenskar med pengar som vill ha kvalite handlar på Ica.

Resten köper importerade saker man aldrig hört namnet på lidl.. willys kan va helt okej IBLAND men de är så ruskigt äckligt att gå in i deras smutsiga butiker .. see ut som folk dragit sina bajsiga analhål mot golven o hyllorna så sjukt sunkigt..

Glorifiera inte Ica. Finns gott om butiker utanför alla fancy Kvantum butiker som ser ut som skit med, värre än konkurrenterna.

Det som är tydligast med Ica är vilka horungar som är handlare där, de lägger pengarna i egna fickor istället för att göra ett lyft med dessa butiker, lokalerna går ner sig och det märks i många butiker som ej är relativt nybyggda.

Sedan tror jag inte Ica-sekten bryr sig alls vad gäller topic, svennar älskar ju att handla på Ica, så några kunder kommer de knappast att tappa på detta.
Citera
2024-10-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Du kan omöjligt varit inne i de butiker du beskriver negativt. Så är det inte på långa vägar där jag bor. Ex.vis så är Willysbutiken iof ganska nyöppnad, men minst lika fräscht som ICA:s.

Jag kan som sagt inte svara för hur det ser ut på andra håll i landet men i Visby med omnejd är Ica billigast är bäst på service samt upplevelse i butiken. Övriga butiker ligger långt efter. Framför allt då det kommer till service från personalen.
Citera
2024-10-14, 13:27
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Både och. Även sånt som rabatten på bolåneräntan hos Icabanken är relaterad till matinköpen hos Ica.
Om du har 20% rabatt tack vare dina olika engagemang i ICA innebär det att de som inte är lika uppbundna betalar 25% för mycket.
Citera
2024-10-14, 13:40
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Flashback är fel forum för att diskutera var man kan handla billig mat. Ingen Flashbackare behöver bekymra sig om vad nånting kostar.

Men utanför Flashback, bland de vanliga människorna, finns det många som behöver eller vill vara lite försiktiga med sina pengar. För dem kan det spela roll att ICA inte finns med i Matpriskollen.
Inte finns med i matpriskollen?
Varifrån har du fått det?.
ICA är fortfarande med.
Ingen kedja har med alla butiker utan det sker ett urval.
Citera
2024-10-14, 13:41
Medlem
KulStyvings avatar
Folk som handlar på Ica bryr sig inte mycket om priset och vad det kostar. Annars hade de inte gått dit.
Citera
2024-10-14, 13:44
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Inte finns med i matpriskollen?
Varifrån har du fått det?.
ICA är fortfarande med.
Ingen kedja har med alla butiker utan det sker ett urval.
Jag läste om det i nån tråd på Flashback. Denna, rentav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in