2024-10-16, 17:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja det är logiskt att Gud är placerad i toppen eftersom Gud är den grundläggande principen, eller axiomet, som allt annat sedan bygger på.
Men att det skulle göra människan mindre viktig i relationen med Gud håller jag inte med om.

Om nånting är UNDER "axiomet" så är man väl per definition mindre viktig? Vad betyder ens "viktig" för dig om inte gud är viktigare än människan?

Citat:
Och vad är det som krävs för att cykla? En cykel, inte sant?
Vad kan vi tänkas dra för slutsats av det då? Att cykeln är viktigare än cyklisten? Nja.

Du har gjort många absurda jämförelser men jag tror du precis nått peak förvirring.

Om människor lika viktigt som gud borde man väl nå paradiset genom goda handlingar gentemot andra, tycker du inte???

Men i typ all kristendom kan man vara ett asshole mot alla man möter hela livet, sen finna Jesus på dödsbädden och få en enkelbiljett till himlen, ibland med en mellanlandning i Dubai....ursäkta..skärselden. Men vi ska låtsas att vi är lika viktiga som gud? Kom igen nu.

Du låter som ett värdegrundsdokument som slår fast att alla är lika mycket värda men som har noll praktisk applikation i verkligheten
Citera
2024-10-16, 17:31
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Otroligt märklig jämförelse.

Vetenskapen utger sig, till skillnad från gud, inte för att vara någon absolut, evig sanning. Vetenskapen är en beskrivning av verkligheten och SKA ändra sig i enlighet med vad som upptäcks. Lite skillnad mot budskap som uppges komma från en evig, allgod, allvetande, allsmäktig gud. Tycker du inte?

Det är en märklig jämförelse att jämföra Gud med vetenskap.

Citat:
Du sa att evolutionen gjort oss lite blinda för rätt och fel.

På en djupare nivå ja.
Minns tvååringen som vi pratade om. Alla kan förstå etiskt språk som rätt och fel likt tvååringen.
Alla är förtrogna med begrepp som ansvar och fri vilja men de allra flesta klarar inte att förklara dem på en mer grundläggande nivå menar jag.
Citera
2024-10-16, 17:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Om nånting är UNDER "axiomet" så är man väl per definition mindre viktig? Vad betyder ens "viktig" för dig om inte gud är viktigare än människan?
Aha, underordnad. Ja människan är underordnad Gud.
Det lät som att du ville reducera människan till "mindre viktig".

Om du är ateist så säger du kanske att människan är underordnad fysikens lagar.
Principen är densamma. Ta det inte personligt, du är fortfarande värdefull på ditt sätt
Citera
2024-10-16, 17:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är en märklig jämförelse att jämföra Gud med vetenskap.

Inte när vi pratar om olika sätt att komma fram till rätt och fel, klart vi måste kunna jämföra dem då, vad pratar du ens om?

Citat:
På en djupare nivå ja.

Nämn en art som är bättre än oss.

Citat:
Minns tvååringen som vi pratade om. Alla kan förstå etiskt språk som rätt och fel likt tvååringen.

Jag pratar inte om språk. En tvååring förstår intuitivt att det är orättvist om ett syskon får större tårtbit. Det är hårdkodat i oss.

Citat:
Alla är förtrogna med begrepp som ansvar och fri vilja men de allra flesta klarar inte att förklara dem på en mer grundläggande nivå menar jag.

Du tycker evolutionen borde inkludera automatisk, genetiskt nedärvd kunskap om filosofi? Vad begär du ens?

Det är helt otroligt, du pratar om koncept och tankar som människor tagit fram, sen säger du att evolutionen gjort oss lite blinda till de saker som människor BOKSTAVLIGT tagit fram
Citera
2024-10-16, 17:41
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Men i typ all kristendom kan man vara ett asshole mot alla man möter hela livet […]

Nej.
Citera
2024-10-16, 17:42
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Aha, underordnad. Ja människan är underordnad Gud.
Det lät som att du ville reducera människan till "mindre viktig".

Är inte det vad "underordnad" betyder?

https://svenska.se/saol/?id=3356311&pz=5
Citera
2024-10-16, 17:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej.

Trams. Det är överlägset vanligast att det du gjort innan du fann Jesus är förlåtet i guds ögon. Annars skulle ju nästan alla vara dömda oavsett
Citera
2024-10-16, 17:47
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Inte när vi pratar om olika sätt att komma fram till rätt och fel, klart vi måste kunna jämföra dem då, vad pratar du ens om?

Religion är väl inte en vetenskaplig analysmetod?
Citera
2024-10-16, 17:50
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Religion är väl inte en vetenskaplig analysmetod?

Suck. Nu får vi backa bandet och ta det steg för steg.

Vi är väl rimligen överens om att religion gör en ansats att säga vad som är rätt och fel? Är du med mig så långt?
Citera
2024-10-16, 17:52
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Suck. Nu får vi backa bandet och ta det steg för steg.

Vi är väl rimligen överens om att religion gör en ansats att säga vad som är rätt och fel? Är du med mig så långt?

Japp.
Citera
2024-10-16, 17:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Japp.

Finemang. Då fortsätter vi:

Bibeln innehåller en mängd uttalanden om hur man får äga, slå, behandla slavar osv och ingenstans säger någon något om att slaveri är fel eller otillåtet, inkluderat NT, som istället fortsatt pratar om slavar i en kontext om att man FÅR äga dem, dock med önskemål om bättre behandling än i GT. Är du med mig så långt?
Citera
2024-10-16, 18:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Finemang. Då fortsätter vi:

Bibeln innehåller en mängd uttalanden om hur man får äga, slå, behandla slavar osv och ingenstans säger någon något om att slaveri är fel eller otillåtet, inkluderat NT, som istället fortsatt pratar om slavar i en kontext om att man FÅR äga dem, dock med önskemål om bättre behandling än i GT. Är du med mig så långt?

Japp. Jag tycker inte ens att ordet slav är särskilt laddat. För mig är arbetsvillkoren det viktigaste, men kör på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in