2024-10-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vi brukar ha en del sommarjobbare på vårt jobb, det är inget verksamhetskritiska saker de får göra utan lite "nice to have" som vi själva inte hinner med.

Just nu har vi en av årets sommarjobbare som fortsatt jobbar timmar och kommer in någon dag i veckan och jobbar med lite saker (exakt vad vet jag inte, är inte jag som arbetsleder henne).

Mycket handlar om att marknadsföra företaget som arbetsgivare och en hel del anställs sedan efter examen.

Och att det är en "henne" är självklart rent meritokratiskt. Det finns ingen politik bakom det beslutet.
Citera
2024-10-19, 14:53
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Så vad du säger är att du inte vet ett dugg om hur it-branschen fungerar men du har inga problem att läxa upp mig om hur det fungerar. Påminner om den sommarjobbande humaniorastudenten. Första jobbet någonsin för honom. Ingen relevant erfarenhet, ingen relevant utbildning. Tyckte ändå att han kunde läxa upp mig.
Citat:
Så återigen erkänner du att du inte vet någonting, men du kör ändå på förskönade berättelser från dina "bekanta".
Citat:
Det är ju precis vad som sägs.
Jag hjälper till i fusk = det är fel på mig.
Min kursare hjälper till fusk = inga problem, han har ju jobb så då måste det vara rätt.
Annan kursare fuskar = inget problem, han har ju också jobb så då behöver det inte vara något problem.
Synd att du sänker dig till att använda den sorts argumentation som vi ser exempel på ovan: du drar en ologisk slutsats av det folks skriver, men låtsas som att det är den enda möjliga slutsatsen.

Citat:
Uppenbarligen var det inte på något av de urvalskriterium jag har fått reda på är jätteviktiga.
Du har ingen aning om varför hon anställdes, så du drar återigen bara en slutsats baserat på vad du tror och vill ska vara sanningen.

Citat:
Jag är inte säljare. Jag ser vad säljarna tjänar.
När du skrev "Jag jobbar med merförsäljning," så jag tolkade det som att du jobbar med merförsäljning...

Oavsett vilket så är 70K inte representativt. Medel ligger som sagt på knappt 50K, inklusive rörlig lön.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, för jurister ser det ju lite annorlunda ut om man satsar på klassisk advokatkarriär, då det finns en tydlig väg in för nyexade samt en "naturlig" karriärväg därefter. Advokatbyråer är inte heller lika ointresserade av att anställa nyexade som bolag inom finans/IT/mm.

För jurister som väljer att jobba på t.ex. bank ser jag dock samma tendenser som jag skrev ovan.
Ja, det finns fält inom juristområdet som funkar lite mer så. Bolagsjurister för större bolag anställs t.ex. sällan direkt efter examination, utan där föredrar de folk som gärna har några års erfarenhet på en affärsjuridisk byrå eller liknande.

Min poäng var mer att juristyrket som helhet inte fungerar på det sättet: det finns olika alternativ att bygga en karriär på, och det finns realistiska möjligheter att få rimliga lönehöjningar utan att behöva byta arbetsgivare.

Citat:
Vi brukar ha en del sommarjobbare på vårt jobb, det är inget verksamhetskritiska saker de får göra utan lite "nice to have" som vi själva inte hinner med.

Just nu har vi en av årets sommarjobbare som fortsatt jobbar timmar och kommer in någon dag i veckan och jobbar med lite saker (exakt vad vet jag inte, är inte jag som arbetsleder henne).

Mycket handlar om att marknadsföra företaget som arbetsgivare och en hel del anställs sedan efter examen.
Med tanke på ditt användarnamn, så vågar jag mig på att gissa att du jobbar som ingenjör?

Citat:
Och att det är en "henne" är självklart rent meritokratiskt. Det finns ingen politik bakom det beslutet.
Kanske, kanske inte. Problemet med dig är att du förutsätter att det är "politik" bakom beslutet, utan några bevis för att så är fallet. Detta för att skydda din självbild, då du kan ursäkta ditt misslyckande att få ett jobb med att du inte är invandrare eller kvinna (trots att du själv medgett att majoriteten av de som anställs som juniorer är vita män, och du inte lyckats få ett enda av de jobben).
Citera
2024-10-19, 14:55
Medlem
Citat:

Sommarjobbarna i vårt team var en kille och en tjej. Varför det var just tjejen som var intresserad att fortsätta under hösten vet jag inte.
Citera
2024-10-19, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Med tanke på ditt användarnamn, så vågar jag mig på att gissa att du jobbar som ingenjör?

Ja, det stämmer bra.

Och eftersom IngetNick2 verkar tro att vi kvoterar in tjejer, det är fortfarande mycket fler killar än tjejer som anställs men det är inte så illa som när jag började på mitt första ingenjörsjobb för 18åt sen, då kunde man på ett möte (på Ericsson) referera till någon som "hon den där tjejen" och alla visste vem som avsågs...
Citera
2024-10-19, 15:21
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer bra.

Och eftersom IngetNick2 verkar tro att vi kvoterar in tjejer, det är fortfarande mycket fler killar än tjejer som anställs men det är inte så illa som när jag började på mitt första ingenjörsjobb för 18åt sen, då kunde man på ett möte (på Ericsson) referera till någon som "hon den där tjejen" och alla visste vem som avsågs...

Det bevisar ingenting. Är det 3000 män som söker och 30 kvinnor till 300 tjänster så kommer det fortfarande att vara fler män än kvinnor som anställs. Frågan är om man valt bort mer kvalificerade män för att det ser bättre ut att anställa kvinnor.
Citera
2024-10-19, 15:26
Medlem
Citat:
Det bevisar ingenting. Är det 3000 män som söker och 30 kvinnor till 300 tjänster så kommer det fortfarande att vara fler män än kvinnor som anställs. Frågan är om man valt bort mer kvalificerade män för att det ser bättre ut att anställa kvinnor.

Ser bättre ut för vem? Det är ingen publik verksamhet och det är inte som i Storbritannien där företag måste rapportera in jämställdhetsstatistik.
Citera
2024-10-19, 18:01
Medlem
Prodelins avatar
Som sagts tidigare så dammsuger Saab marknaden och gjort detta ganska länge, är kanske inte marknadsledande på löner men bra ha på sitt CV

https://www.nyteknik.se/karriar/vi-r...avorit/4297053
Citera
2024-10-19, 18:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ja, det finns fält inom juristområdet som funkar lite mer så. Bolagsjurister för större bolag anställs t.ex. sällan direkt efter examination, utan där föredrar de folk som gärna har några års erfarenhet på en affärsjuridisk byrå eller liknande.

Min poäng var mer att juristyrket som helhet inte fungerar på det sättet: det finns olika alternativ att bygga en karriär på, och det finns realistiska möjligheter att få rimliga lönehöjningar utan att behöva byta arbetsgivare.

Nej, det stämmer, som jurist på byrå kan man stanna 5-10-20 år och ha en mycket god löneutveckling, så ser inte läget ut för t.ex. ekonomer/ingenjörer/programmerare/m.fl. utan man "tvingas" byta jobb för att höja sin lön.

Minns själv att jag kollade upp löner via SKV för personer jag pluggat med, som tog samma/likvärdig examen som jag men valde att vara kvar på samma ställe de första åren efter examen medan jag bytte regelbundet. Medan jag hade fått ca 30 tkr i ökning under 3-4 år hade de gått plus ca 5-6 tkr.
Citera
2024-10-19, 19:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Även om du skulle ha rätt, så återstår frågan om varför du aldrig klarade av att bli en av den majoritet män som anställdes?

Citat:
Ser bättre ut för vem? Det är ingen publik verksamhet och det är inte som i Storbritannien där företag måste rapportera in jämställdhetsstatistik.
IngetNick2 har av någon anledning fått för sig att arbetsgivarna inom IT-branschen aggressivt premierar arbetssökande som är kvinnor och invandrare så till den grad att det nästan räcker med en puls för att de ska få jobb. Hans källa: trust me, bro.
Senast redigerad av Kallebrogen 2024-10-19 kl. 19:41.
Citera
2024-10-20, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jo de skrev att de sökte juniora personer men inte specifikt att de sökte folk som precis tagit examen. I slutändan valde nästan alla arbetsgivare sökande som hade lite erfarenhet.

Just denna bit har faktiskt spårat ur när man tänker på det. Inte helt ovanligt att se annonser där de söker ”juniorer med 2-3 års erfarenhet”

Detta var snart 10 år sedan men kan inte tänka mig att det ser bättre ut för nyexaminerade idag. Arbetsgivare är generellt ovilliga att anställa nyexade.

Nej bara fråga på.
Om du tog examen och började söka jobb för nästan 10 år sen borde det vara ungeför samtidigt som Ingetnick2 tog examen och började söka jobb. Så med andra gick det att få jobb som nyexad på den tiden.
Citera
2024-10-20, 11:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Om du tog examen och började söka jobb för nästan 10 år sen borde det vara ungeför samtidigt som Ingetnick2 tog examen och började söka jobb. Så med andra gick det att få jobb som nyexad på den tiden.

Jo, det gick, men det krävdes som sagt rätt mycket jobb. Trots att konjunkturen var bättre då var det fortfarande tufft att få jobb som nyexad. Därav att jag sökte mängder av jobb, i slutändan hamnade jag även på ett första jobb jag inte trivdes jättebra på, men det var en bra första merit och därefter kunde man byta regelbundet.

Viktigt dock att inte fastna i arbetslöshet eller i lågkvalificerade jobb, utan att få något som är relevant för utbildningen direkt. När man väl fått något, även om det inte är ett toppjobb, så kan man klättra. Om man kör fast blir ens CV mindre och mindre attraktivt för varje dag som går.
Citera
2024-10-20, 13:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Det beror på. Skall man jobba med EU-projekt och få in pengar eller på annat sätt delta i EU-projekt måste jämställdhetstatestik lämnas in. Och man måste kunna uppvisa planer på jämställdhetsarbete.
När det gäller större företag så har alla sådana jämställdhetspolicys och sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in