Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Så vad du säger är att du inte vet ett dugg om hur it-branschen fungerar men du har inga problem att läxa upp mig om hur det fungerar. Påminner om den sommarjobbande humaniorastudenten. Första jobbet någonsin för honom. Ingen relevant erfarenhet, ingen relevant utbildning. Tyckte ändå att han kunde läxa upp mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Så återigen erkänner du att du inte vet någonting, men du kör ändå på förskönade berättelser från dina "bekanta".
Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Det är ju precis vad som sägs.
Jag hjälper till i fusk = det är fel på mig.
Min kursare hjälper till fusk = inga problem, han har ju jobb så då måste det vara rätt.
Annan kursare fuskar = inget problem, han har ju också jobb så då behöver det inte vara något problem.
Synd att du sänker dig till att använda den sorts argumentation som vi ser exempel på ovan: du drar en ologisk slutsats av det folks skriver, men låtsas som att det är den enda möjliga slutsatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Uppenbarligen var det inte på något av de urvalskriterium jag har fått reda på är jätteviktiga.
Du har ingen aning om varför hon anställdes, så du drar återigen bara en slutsats baserat på vad du tror och vill ska vara sanningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Jag är inte säljare. Jag ser vad säljarna tjänar.
När du skrev "Jag jobbar med merförsäljning," så jag tolkade det som att du jobbar med merförsäljning...
Oavsett vilket så är 70K inte representativt. Medel ligger som sagt på knappt 50K, inklusive rörlig lön.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Ja, för jurister ser det ju lite annorlunda ut om man satsar på klassisk advokatkarriär, då det finns en tydlig väg in för nyexade samt en "naturlig" karriärväg därefter. Advokatbyråer är inte heller lika ointresserade av att anställa nyexade som bolag inom finans/IT/mm.
För jurister som väljer att jobba på t.ex. bank ser jag dock samma tendenser som jag skrev ovan.
Ja, det finns fält inom juristområdet som funkar lite mer så. Bolagsjurister för större bolag anställs t.ex. sällan direkt efter examination, utan där föredrar de folk som gärna har några års erfarenhet på en affärsjuridisk byrå eller liknande.
Min poäng var mer att juristyrket som helhet inte fungerar på det sättet: det finns olika alternativ att bygga en karriär på, och det finns realistiska möjligheter att få rimliga lönehöjningar utan att behöva byta arbetsgivare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Vi brukar ha en del sommarjobbare på vårt jobb, det är inget verksamhetskritiska saker de får göra utan lite "nice to have" som vi själva inte hinner med.
Just nu har vi en av årets sommarjobbare som fortsatt jobbar timmar och kommer in någon dag i veckan och jobbar med lite saker (exakt vad vet jag inte, är inte jag som arbetsleder henne).
Mycket handlar om att marknadsföra företaget som arbetsgivare och en hel del anställs sedan efter examen.
Med tanke på ditt användarnamn, så vågar jag mig på att gissa att du jobbar som ingenjör?
Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Och att det är en "henne" är självklart rent meritokratiskt. Det finns ingen politik bakom det beslutet.
Kanske, kanske inte. Problemet med dig är att du förutsätter att det är "politik" bakom beslutet, utan några bevis för att så är fallet. Detta för att skydda din självbild, då du kan ursäkta ditt misslyckande att få ett jobb med att du inte är invandrare eller kvinna (trots att du själv medgett att majoriteten av de som anställs som juniorer är vita män, och du inte lyckats få ett enda av de jobben).