2024-10-22, 15:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mission1
Det tror jag också, vägledning är nyttigt

Och religion är bästa vägledningen, menar du?
Citera
2024-10-22, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laidbackwoff
Jag vet att många tycker att religion skulle styras för mycket av ens liv. Men ni som tänker så, tror ni inte man behöver en slags vägledning här i livet? Vi alla lever detta liv en gång, hur ska vi kunna klara oss själva. Jag tror folk har fått en fel och skev bild på Gud.
Förr vad jag en av dom människorna som var ganska emot religion, men jag köpte en bibel och fick en helt ny syn på mitt liv. Jag är idag en troende person från en väldigt neutral agnostisk familj.

Om nån känner att Gud är nåt påhitt eller har andra frågor om Jesus Kristus skulle jag inte ha nåt emot att få förklara från bibliskt perspektiv. Jag tycker alla ska få tro på vad dom vill eller inte alls tro. Men ser folk säga helt fel saker om kristendomen. Jag vill att alla ska få en chans att faktiskt förstå vad Gud är.
Religion behövs INTE, den förstör mycket
men det behövs mer av andlighet eller vad kalla det med meditation, spendera tid i naturen o d.

Utöver ondska genom sådant som religionskrig, kyrkan historiska medhjälp till förtryck av folket, förstör religion logiskt tänkande fortfarande, eftersom med logik skulle det inte finnas fantatiskt religiösa...
Jag TRODDE på Gud och gick i söndagsskolan i kyrkan,
men då jag var 6-7 år kom jag på med logik att det inte kan vara som kyrkan sa...

För många kristna hävdar att kristna har monopol på att göra gott! Detta fastän NUTIDA många höjdare inom katolska kyrkan och alla i Vatikanen är BEVISAT djävliga! Det finns endel sådana inom andra religioner också.
Citera
2024-10-22, 16:56
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
[b][…]med logik skulle det inte finnas fantatiskt religiösa...

ideologisk fanatism är ok, bara man inte kallar det "religiöst"?

Jag tycker att det är handlingarna som räknas, inte vad man kallar dem.

Här i väst har de som förut kallades fanatiskt religiösa anslutit sig till en dogmatisk ideologi.

Religion försvinner inte. Den byter bara skepnad.
Citera
2024-10-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
ideologisk fanatism är ok, bara man inte kallar det "religiöst"?

Här i väst har de som förut kallades fanatiskt religiösa anslutit sig till en dogmatisk ideologi.
Nej, men det här är en tråd om religion.
Andra sorters fanatiker protesterar jag på andra ställen,
som t ex Trump-ism och Bitcoin-ism
Citat:
Jag tycker att det är handlingarna som räknas, inte vad man kallar dem.
Ja. Men som sagt så hävdar för många kristna att de har monopol på att göra goda gärningar, fastän sådana t ex har förstört många stamkulturer.

Citat:
Religion försvinner inte. Den byter bara skepnad.
Ja, OM du menar att sådant som t ex Trump-ism är religion.
Citera
2024-10-22, 17:32
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och religion är bästa vägledningen, menar du?

Ja, vet du något bättre än bibeln?
Citera
2024-10-22, 17:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja, vet du något bättre än bibeln?

Typ allt. Välj en random människa och denna kommer sannolikt ha bättre moraliska värderingar än bibeln. Jag kan t o m närmast garantera att det finns massvis med grejer i bibeln som du själv aktivt väljer bort.
Citera
2024-10-22, 17:37
Citat:
Typ allt. Välj en random människa och denna kommer sannolikt ha bättre moraliska värderingar än bibeln. Jag kan t o m närmast garantera att det finns massvis med grejer i bibeln som du själv aktivt väljer bort.

Var får random människor sina värderingar ifrån?

Vad är så dåligt med bibelns budskap?
Citera
2024-10-22, 17:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Var får random människor sina värderingar ifrån?

Framför allt sin omgivning.

Citat:
Vad är så dåligt med bibelns budskap?

Hur mycket tid har du?

Stena bögar
Stena häxor
Folkmord
Rätt att äga slavar
Rätt att slå slavar så länge de inte dör
Gud mördar nästan alla på hela planeten
Diverse kroppsliga straff
Kvinnosyn
Syn på homosexuella
Åtrå likställs otrohet
Arvssynd
Skam kring sexdrift
osv...
Citera
2024-10-22, 17:53
Citat:
Framför allt sin omgivning.

Var har omgivningen fått sina värderingar ifrån? Vilka värderingar har genomsyrat omgivningen i nästan tusen år?
Citera
2024-10-22, 17:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Var har omgivningen fått sina värderingar ifrån? Vilka värderingar har genomsyrat omgivningen i nästan tusen år?

Andra omgivningar såklart. Vi är ett resultat av hundratusentals år av moralisk utveckling. Ibland går utvecklingen framåt, ibland bakåt. Religion får uppenbart sina värderingar från oss, inte tvärtom. Och inte sällan lyckas de göra värderingarna sämre.

Du tror väl inte på fullaste allvar att det inte fanns utbredda föreställningar om att det är fel att döda innan bibeln kom och berättade det för oss?
Citera
2024-10-22, 18:22
Citat:
Andra omgivningar såklart. Vi är ett resultat av hundratusentals år av moralisk utveckling. Ibland går utvecklingen framåt, ibland bakåt. Religion får uppenbart sina värderingar från oss, inte tvärtom. Och inte sällan lyckas de göra värderingarna sämre.

Du tror väl inte på fullaste allvar att det inte fanns utbredda föreställningar om att det är fel att döda innan bibeln kom och berättade det för oss?

Du lever i ett land som var djupt kristet fram tills nyligen.

Liv hade inte ett värde på samma sätt som det har idag. En nymodighet som kom med bibeln var att vända andra kinden till. Vikingarna hade hederskultur och hämnades, de hade även slavar som de inte behandlade schysst. Incest lär också ha varit ett problem. Osv
Citera
2024-10-22, 18:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du lever i ett land som var djupt kristet fram tills nyligen.

Och?

Citat:
Liv hade inte ett värde på samma sätt som det har idag.

Det hade det inte heller under en överväldigande majoritet av kristendomen heller.

Citat:
En nymodighet som kom med bibeln var att vända andra kinden till. Vikingarna hade hederskultur och hämnades,

Och bibeln säger också öga för öga, tand för tand. Så då tackar jag för erkännandet att bibeln innehåller också dåliga moraliska budskap, vilket skulle visas

Citat:
de hade även slavar som de inte behandlade schysst.

Precis som i bibeln. Så då tackar jag återigen för erkännandet att bibeln innehåller också dåliga moraliska budskap, vilket skulle visas

Citat:
Incest lär också ha varit ett problem. Osv

Det är fullt med incest i bibeln också, som inte anses vara ett problem. Du gör verkligen mina poänger åt mig, det är perfekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in