Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Precis. Om det finns. Vilket vi ju inte har en aning om. Så sluta låtsas som att vi vet det.
Jag låtsas inte att du vet det. Jag tror faktiskt att du inte vet det. Jag låtsas inte heller att jag inte vet det.

Citat:
Du inser väl vilket groteskt cirkelresonemang du för?

Det finns ett svar eftersom världen måste vara skapad. Och eftersom världen är skapad så måste det finnas ett svar.
Det har jag aldrig menat även att det blir lite svårt för mig att formulera mig som om jag vore neutral eftersom jag personligen är vetande om Guds existens. Jag skulle säga precis som Carl Jung sa här: https://youtube.com/shorts/TsJzHUDum...dSB16jqGW1moAc

Men om jag försöker vara neutral så kan jag säga att det verkar rimligare att det finns ett svar på varför universum existerar än att det inte finns ett svar.

Samtidigt är förutsättningarna för att det ska finnas ett svar inte på plats om den fysiska världen är allt som existerar.

Därför verkar teismen mer rimlig än ateismen.
Citera
2024-12-06, 09:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
jag personligen är vetande om Guds existens.

1) Hur vet du?

2) Berätta vad du vet om Guds egenskaper
Citera
2024-12-06, 10:38
Medlem
Citat:
Jag låtsas inte att du vet det. Jag tror faktiskt att du inte vet det. Jag låtsas inte heller att jag inte vet det.

Det har jag aldrig menat även att det blir lite svårt för mig att formulera mig som om jag vore neutral eftersom jag personligen är vetande om Guds existens. Jag skulle säga precis som Carl Jung sa här: https://youtube.com/shorts/TsJzHUDum...dSB16jqGW1moAc

Men om jag försöker vara neutral så kan jag säga att det verkar rimligare att det finns ett svar på varför universum existerar än att det inte finns ett svar.

Samtidigt är förutsättningarna för att det ska finnas ett svar inte på plats om den fysiska världen är allt som existerar.

Därför verkar teismen mer rimlig än ateismen.
Det där är religiös "logik"...

Såklart det finns ett svar, men ingen vet än.
Det man VERKLIGEN vet är att det INTE var någon PÅHITTAD gud...
Citera
2024-12-06, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1) Hur vet du?

Alla tror att det är någon som hälsar de välkommen hit.
De tror så mycket men man märker att gud är lite som det passar för dagen.
De heter både det ena och det andra ser ut och känns på 4000 olika sätt.
Men snåla så jag drog tyvärr kommer ALDRIG tillbaka.
Att man kan vara så själviska och hatiska är helt sjukt perverst.

Hade ni levt på deras planet hade ni suttit i grottor och blivit grillspett när de har lekt klart sina sjuka lekar.

Tro inte på gud de är mer lika planet inkräktare och Aliens.

Dessutom det syns när de tar kontakt att de är onda och alltså hatar människor groteskt mycket.
Citera
2024-12-06, 10:53
Medlem
Citat:
1) Hur vet du?
Jag vill inte säga det och det är inte för att jag misstror dina avsikter med frågan, jag delar inte det med någon. Men det finns gott om vittnesmål från människor som har erfarenheter av Gud. Så du får söka det på annat håll om du är intresserad av hur man kan veta det. Gud kan ge vetskap om sig till dig om han ser i ditt hjärta att det finns ett positivt gensvar hos dig. Han vill det bästa för alla.

Citat:
Det här vet jag:

Gud blev människa och som människa skapar han grunden till allt som existerar. Just nu har Gud inte makten över den fysiska världen men han är närvarande metafysiskt som en tidlös utstrålning av den ofattbara makt han har vid sin framtida tillkomst.

Makten över Jorden tar han när han som människa dör, fullkomnas och blir klädd denna stora makt som han själv gett upphov till och som också är orsaken till big bang. Detta sker i den sista tiden.

Gud är helig och det onda kan inte bestå inför honom. Han är fullkomlig. Han är god. Han är kärlek. Ingenting kan döljas för honom. Det finns ingen makt som är starkare än honom.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-12-06 kl. 11:22.
Citera
2024-12-06, 11:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag vill inte säga det

Fint. Då vet jag med 100 % säkerhet att du har fel och gud inte finns, men vill inte heller säga hur. Hur känns det att ha fel?

Citat:
Men det finns gott om vittnesmål från människor som har erfarenheter av Gud.

Finns det en enda sådan erfarenhet som går att styrka? En enda?

Citat:
Gud kan ge vetskap om sig till dig om han ser i ditt hjärta att det finns ett positivt gensvar hos dig. Han vill det bästa för alla.

Så varför gör han det inte?

Citat:
Gud blev människa och som människa skapar han grunden till allt som existerar. Just nu har Gud inte makten över den fysiska världen men han är närvarande metafysiskt som en tidlös utstrålning av den ofattbara makt han har vid sin framtida tillkomst. (det sista där tror jag, inte vet)

Makten över Jorden tar han när han som människa dör, fullkomnas och blir klädd denna stora makt som han själv gett upphov till och som också är orsaken till big bang. Detta sker i den sista tiden.

Gud är helig och det onda kan inte bestå inför honom. Han är fullkomlig. Han är god. Han är kärlek. Ingenting kan döljas för honom. Det finns ingen makt som är starkare än honom.

Låt mig gissa: Du vill inte berätta hur du vet dessa specifika saker helelr?
Citera
2024-12-06, 11:55
Medlem
Citat:
Fint. Då vet jag med 100 % säkerhet att du har fel och gud inte finns, men vill inte heller säga hur. Hur känns det att ha fel?

Finns det en enda sådan erfarenhet som går att styrka? En enda?

Så varför gör han det inte?

Låt mig gissa: Du vill inte berätta hur du vet dessa specifika saker helelr?
Har du den inställningen till personliga vittnesbörd om inre erfarenheter från Gud så hade det inte hjälpt om jag delade dem. Har du den inställningen till en eventuell egen uppenbarelse så besvarar det frågan du ställde om varför du inte har fått någon. Dessutom är det namnet Jesus som är vägen till en frälsnings upplevelse, för som jag sa, Gud är helig och det onda kan inte vara inför honom. Inte utan att synderna blir försonade genom tron på Jesus.
Citera
2024-12-06, 12:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
... Om världen på något sätt skapades utan inblandning av någon gud så kan man såklart vara ateist och ändå tro på det.
...
Löjligt, fattar du inte att om världen skapats (vilket också är fallet) så är det Gud som har gjort det. Det är det ordet vi har för skapare. Man kan inte vara ateist och tro att världen blivit skapad. Du kan inte vara både andlig autist (ateist) och gudstroende på samma gång.
Citera
2024-12-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det där är religiös "logik"...

Såklart det finns ett svar, men ingen vet än.
Det man VERKLIGEN vet är att det INTE var någon PÅHITTAD gud...
Tack att du erkänner det uppenbara. ("Såklart det finns ett svar").

Då talar vi om svaret på varför världen finns oavsett om den har blivit till eller om den finns ändå.

Oavsett om den har eller inte har blivit till så måste den ha en orsak till sin existens, eller hur? Annars stämmer det inte att det finns ett svar.

Är den orsaken en fysisk orsak så behöver den själv ha en orsak till sin existens, så det kan inte vara svaret eftersom det skjuter bara fram frågan ett steg.

Är den orsaken metafysisk så behöver den inte bli skapad innan den fysiska världen eftersom en metafysisk orsak inte beror av tid och rum, den är ändå före allt fysiskt. Eller hur?

Alltså måste svaret vara att något metafysiskt som är skapat i den fysiska världen är anledningen till att allting som finns finns.

Alltså finns det en skapare och skaparen blir till här i världen.
Citera
2024-12-06, 13:35
Medlem
Citat:
Har du den inställningen till personliga vittnesbörd om inre erfarenheter från Gud så hade det inte hjälpt om jag delade dem. Har du den inställningen till en eventuell egen uppenbarelse så besvarar det frågan du ställde om varför du inte har fått någon. Dessutom är det namnet Jesus som är vägen till en frälsnings upplevelse, för som jag sa, Gud är helig och det onda kan inte vara inför honom. Inte utan att synderna blir försonade genom tron på Jesus.

Snacka inte. De har väldigt utstuderat beteende vem som är Jesus och inte.
Det går ut på att framför vissa ska de leka cool hela livet och bara fönedra folk med satanritualer.

Begriper ingen att folk har haft respekt för de där i flera tusen år som seriösa individer?

Varför sitter de och leker gokart nerv aliens 24 h om dygnet?

Imorse var det något projekt om att minsann hela deras planet ska få plats hos mig..

Vad röker de för gräs ?

Alltså hur folk orkar ljuga om de där.
De är som en 3 åring fick ansvar för alla ens organ?

Men de har på riktigt bestämt att de får pyssla med vad som helst här i 100 år per person.

Jag trodde de kunde klara sig ganska ok när någon är 20 men de är omöjliga inte kommit en cm på 20 år!!

Jag är Inte ens särskilt unik jämfört med andra i min ålder.

Någon gång får ju sjukdomen ta slut.
Ska en 3 åring ha ansvar för ditt välbefinnande som leker dadda legoklosar dygnet runt?
Flytta organ leken?
Svarar de så när ni är i kyrkan också ?

Du är nog som andra bara kör över de som vet hur de är när de är bekväma snarare.
Citera
2024-12-06, 13:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Har du den inställningen till personliga vittnesbörd om inre erfarenheter från Gud så hade det inte hjälpt om jag delade dem.

Vilken inställning pratar du om? Var specifik.

Citat:
Har du den inställningen till en eventuell egen uppenbarelse så besvarar det frågan du ställde om varför du inte har fått någon.

Jag är superöppen för en egen uppenbarelse. Om gud själv besökte mig och konverserade med mig så är jag övertygad om att jag skulle tro på honom. Så varför händer det inte?

Det låter lite som att du snickrar på en 'No true Scotsman' här. Är det så?

Citat:
Dessutom är det namnet Jesus som är vägen till en frälsnings upplevelse, för som jag sa, Gud är helig och det onda kan inte vara inför honom. Inte utan att synderna blir försonade genom tron på Jesus.

Jesus för också jättegärna uppenbara sig frö mig. Jag kommer aldrig tro på honom utan goda skäl, så ville de ha min tro så får de komma till mig. Så om de vill ha min tro, varför kommer de inte?
Citera
2024-12-06, 13:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Man kan inte vara ateist och tro att världen blivit skapad.

Falsk dikotomi. Det är fullt möjligt att en gud skapat världen men dött efteråt. Och då finns det ju ingen gud att tro på längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in