Citat:
Ursprungligen postat av
NoppigaSockar
Detta var helt nytt för mig! Narkotikabrott utomlands får mig osökt att tänka på hennes vistelse i Portugal. Hennes förehavanden där och hennes portugisiske man är alldeles för dåligt utrett, precis som susanna.s alltid påpekat här i alla år. Om CdC försökt smuggla in narkotika på fängelse så kan hon säkert agerat knarkkurir vid resan tillbaka till Sverige. Frågan är väl iofs om hon skulle våga ta den risken när hon hade sitt barn med sig. Hennes barn verkar ju ändå legat henne nära om hjärtat.
Men som du själv lyft tidigare så verkar det finnas en koppling mellan organiserad brottslighet och styckningar.
Detta var nytt för mig också, och jag slutar aldrig förvånas över de faktabitar som poliser, journalister och diverse experter missar. Att da Costa vid 21 och 22 års ålder var så luttrad att hon dömdes till fängelse i Danmark och smugglade in knark på Hall, säger såklart en hel del om vem hon var 1984.
Sättet som da Costa smugglade in knarket på, säger också en hel del om hennes livsstil och kriminalitet. Jag behöver inte skriva var hon förvarade knarket. Det förstår du såklart själv. Och man har kommit så långt att man smugglar in knark på Hall på det sättet, har man sjunkit bra lågt.
Det är också intressant att knarket var en "present" till en viss person. Da Costa var ju på besök.
Vem den här personen var, får vi tyvärr aldrig veta. Det är extremt svårt att ta reda på.
Historien om knarksmugglingen på Hall får också mig att tänka på resorna mellan Sverige och Portugal. Och självklart förvarade da Costa knark i sin kropp vid flera tillfällen. Att en råheroinist åker fram och tillbaka mellan Sverige och heroin-meckat Portugal, är ju suspekt i sig ....
Ja, vad ska man säga om hennes stackars barn? Da Costa blev mamma 1975, om jag minns rätt, men bara 3 år senare dömdes hon till fängelse i Danmark, och direkt efter att det andra barnet hade fötts, togs det av SOC, medan da Costa var full blown junkie. Barnen va inte direkt prio 1.