Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-09, 19:09
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vi kan nog med viss säkerhet fastslå att BO träffade nog betydligt fler tidigare ostraffade personer via sin prostitution på Malmskillnadsgatan än hon träffade kriminella missbrukare.

Kartläggningen av styckmord i Sverige visar också att närmare hälften av gärningsmännen var tidigare ostraffade personer.

Du verkar dock ibland bortse ifrån statistiken ☺️

Inte närmare hälften utan 40 %. Närmare hälften hade varit 49,4 % inte 10 % färre, vilket är en betydande procentdel som du bortser ifrån.

Vad då bortse från statistiken? Man måste så klart se vart den är tillämpbar och inte.

Ja, BO träffade säkert fler ostraffade än kriminella. Likväl träffade hon mycket kriminella. Fler än gemene person. Och eftersom om att hon gjorde det tillhör hon troligtvis inte gruppen BO som blir styckmördare av tidigare ostraffade så lättvindigt som du tror. Du begår litegrann samma misstag som ligger till grunden för att utredningen gick åt helvete.
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-09 kl. 19:14.
Citera
2024-12-09, 19:44
Medlem
Det är alltså bevisat att läkarna styckat kroppen enligt domen? Vilka bevis är det?
Citera
2024-12-09, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej merparten av BO:s kropp hittades ju, samtidigt som påfallande många kroppsdelar försvann spårlöst. Jag gissar att tillräckligt mycket av kroppen försvann för att GM skulle kunna slippa sitta för mord, om GM åkte fast.

Så någon sorts kompetens hade GM, och om GM specialbehandlade BO:s huvud och sänkte det i vatten, vore det inte förvånande. Dessutom försvann 30% av ena låret, inälvorna, ett bröst, höftböjarna och halsen spårlöst, så man får väl anta att GM var någorlunda nöjd med sitt verk.

Men även om BO:s huvud sänktes i vatten, kan man inte vara säker på att det inte dyker upp.

Följande historia säger en hel del: på våren 1985 drog en sportfiskare upp ett kranium ur Stockholms ström. Det visade sig att kraniet tillhörde en man som hade "avvikit från Danderyds sjukhus 1979".

Allt kan hända.

Om det hamnade i sopcontainrar som kördes till nån avfallsförbränningsanläggning så är det förmodligen inget kvar mer än kremerade benrester. Nu vet jag iofs inte hur höga temperaturer det kan bli i sådana anläggningar, men förmodligen finns inte ens tänderna kvar i så fall.
Citera
2024-12-09, 19:49
Medlem
Citat:
Jag är inte medicinare, men att tecken på kväning/strypning syntes på lungorna vid obduktion, ter sig så logiskt för mig, att jag inte har behållit någon källa, men denna länk är iaf intressant:
https://epgp.inflibnet.ac.in/epgpdat...M28_e-text.pdf
Emfysemiska lungor och missfärgade lungor nämns bland annat, om jag fattar rätt.
Så de senaste tio åren har din "logik" spridit falska påståenden om "blodfyllda lungor".

Tre instanser har bedömt att det inte kan uteslutas att CDC dog av strypning:
- rättsläkare Rajs (1984),
- Socialstyrelsens rättsliga råd (1988),
- Jörn Simonsen, professor vid Retspatologisk Institut i Köpenhamn (1990).
Med andra ord:
Det kan inte uteslutas att CDC ströps till döds.
Det finns inget som motsäger strypning i CDC-fallet.

(Det finns även andra möjliga dödsorsaker, men det var strypning denna fråga gällde).
Citera
2024-12-09, 19:52
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Inte närmare hälften utan 40 %. Närmare hälften hade varit 49,4 % inte 10 % färre, vilket är en betydande procentdel som du bortser ifrån.

40 procent är 40 procent. Det kan betecknas som närmare hälften. Matematik är inte din starka sida.

Citat:
Ja, BO träffade säkert fler ostraffade än kriminella. Likväl träffade hon kriminella. Fler än gemene person..

Fast nu var BO även prostituerad, det var inte gemene person på den tiden.

Du verkar inte förstå att gatuprostituerade kvinnor har betydligt större kontaktytor än vanliga personer. Alltså ökar spannet av misstänkta betydligt.

Citat:
Och eftersom om att hon gjorde det tillhör hon troligtvis inte gruppen BO som blir styckmördare av tidigare ostraffade så lättvindigt som du tror.

En känd kriminolog har uttalat detta. Du vet förstås bättre som den lekman du är ☺️

"Att länskriminalen låter ärendet preskriberas är en skandal, anser professor L*if GW P*rsson.

– Det är skandalöst och djävligt trist.
Det
vanliga är faktiskt att de som stryper prostituerade är människor som tidigare är ostraffade, säger L*if GW P*rsson"

https://www.expressen.se/nyheter/ann...ri-om-19-dygn/

Och ja jag tror att BO blev strypt.

Citat:
Du begår litegrann samma misstag som ligger till grunden för att utredningen gick åt helvete.

Du menar alltså att polisen begick ett stort misstag när de förhörde och utredde sexköpare på Malmskillnadsgatan? 🤔

Isåfall propagerar du väl för att hästdödaren måste ha varit oskyldig?
Citera
2024-12-09, 19:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
Så de senaste tio åren har din "logik" spridit falska påståenden om "blodfyllda lungor".

Med andra ord:

(Det finns även andra möjliga dödsorsaker, men det var strypning denna fråga gällde).

Tack för ett vettigt och sakligt inlägg!

Nej strypning som dödsorsak har helt uppenbart inte gått att utesluta.
Citera
2024-12-09, 19:59
Medlem
Citat:
Vi är som vanligt flera personer som drar i trådar här och var, och det har dykt upp minst sagt intressant material på sista tiden. Att da Costa var asocial och djupt kriminell, råder ingen tvekan om. Den livsstil som var följden av knarkandet, präglade henne direkt. I påfallande ung ålder var da Costa djupt nere i det kriminella träsket.

Den som inte vill ta in detta och inte vågar ta av sig skygglapparna, kan jag såklart inte påverka, men jag vet att flera personer är intresserade av att nyansera bilden av da Costa. Here we go.... Här är två faktabitar, som säger en hel del.

- 1978 dömdes da Costa till 6 månaders fängelse i Danmark, för narkotikabrott.
- 1979 försökte da Costa smuggla in narkotika under ett besök på Hall.

Nu är vi långt från den klassiska bilden av Catrine da Costa. Att da Costa var insyltad i narkotikaaffärer som gav fängelse, är inget som framkommer i artiklar, böcker och teveprogram om da Costa.

När da Costa dömdes i Danmark var hon bara 21 år. Domen föll den 22/1 1978.

Citat ur domstolshandling: Catrine Bäckström har den 22 februari 1978 av Köbenhavns
Byret dömts för narkotikabrott till fängelse 60 dagar.

Detta var helt nytt för mig! Narkotikabrott utomlands får mig osökt att tänka på hennes vistelse i Portugal. Hennes förehavanden där och hennes portugisiske man är alldeles för dåligt utrett, precis som susanna.s alltid påpekat här i alla år. Om CdC försökt smuggla in narkotika på fängelse så kan hon säkert agerat knarkkurir vid resan tillbaka till Sverige. Frågan är väl iofs om hon skulle våga ta den risken när hon hade sitt barn med sig. Hennes barn verkar ju ändå legat henne nära om hjärtat.
Men som du själv lyft tidigare så verkar det finnas en koppling mellan organiserad brottslighet och styckningar.
Citera
2024-12-09, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Om det hamnade i sopcontainrar som kördes till nån avfallsförbränningsanläggning så är det förmodligen inget kvar mer än kremerade benrester. Nu vet jag iofs inte hur höga temperaturer det kan bli i sådana anläggningar, men förmodligen finns inte ens tänderna kvar i så fall.

Nä så klart, då är allt förstört. Men frågan är om GM kom så långt.
Med tanke på hur mkt av BO man hittade, tvivlar jag på att GM nådde till Ulltunatippen.
Jag har vaga minnen av hur det såg ut, och det var väl den ultimata destinationen.
Man körde ut på en ramp, som jag minns det, och kastade ner sopor i en jättestor anläggning, nån sorts kaotisk avgrund, där vad som helst kunde försvinna. Ordet sopsortering existerade inte för 40 år sedan. Möbler, soppåsar, skrot och fan och hans moster blandades....
Ullnatippen drog dessutom till sig folk från hela Stockholm. Hundratusentals besök bör ha gjorts varje år.
Om jag minns rätt fanns inget räcke heller, så det var halvläskigt att stå där.
Citera
2024-12-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon

Med andra ord:

Ja tydligen har jag fel, trots att ett dokument på nätet nämner "lila/mörka lungor" och andra synliga tecken på strypning. Jag har även hört av en läkare att lungorna blodfylls vid strypning.
Citera
2024-12-09, 20:09
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Här går mer eller mindre bara spekulera hur man ska resonera i fallet da Costa. Ett möjligen ovanligt stort spann av olika slags människor är intressant att ha i bakhuvudet. Samtidigt är det väl möjligen så, om man ska utgå från statistiken du lyfter fram, att hon umgicks mer med kriminella än de som föll offer för styckmördare som inte tidigare varit straffade. De flesta som faller offer för tidigare ostraffade är väl män också, inte kvinnor som är prostituerade. Hur många sexkunder som är straffade eller inte finns heller inga siffror på. Vem som helst går till fnask, menar en del, är det så och var det så på 80-talet?
I artikeln som Lawnmoverman hänvisar till uppges att 60 procent av gärningsmännen i styckmord var tidigare dömda. Alltså är det, rent statistiskt, aningen vanligare med en tidigare dömd gärningsman än en ostraffad.

Artikeln bjuder även på andra informativa upplysningar om gärningsmän i styckmord, såsom:
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Oftast har gärningsperson och offer känt varandra sedan tidigare.

– Det vanligaste är att man är bekanta eller att man lever i en parrelation med varandra. Men det finns också släktband representerat eller att man har det vi kallar kriminell kontakt, att man befinner sig inom en kriminell verksamhet och känner varandra på det sättet.
Samt:
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Ungefär hälften av gärningspersonerna var påverkade av alkohol eller droger när de begick gärningen. En fjärdedel av gärningspersonerna blev ej provtagna
Om man utgår från statistiken skulle CdC:s gärningsman alltså vara tidigare straffad, bekant eller i en relation med henne, samt möjligen alkohol- eller narkotikapåverkad.
Om man inte, som skribenten du diskuterar med, vill utgå från statistik bör man inte heller hänvisa till statistik. Då sysslar man nämligen med något annat, förslagsvis fria fantasier som bekräftar ens förutfattade meningar.
Citera
2024-12-09, 20:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ja tydligen har jag fel, trots att ett dokument på nätet nämner "lila/mörka lungor" och andra synliga tecken på strypning. Jag har även hört av en läkare att lungorna blodfylls vid strypning.

Det är ganska ofta som du har fel i den här debatten.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-12-09 kl. 20:22. Anledning: Tillägg
Citera
2024-12-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Detta var helt nytt för mig! Narkotikabrott utomlands får mig osökt att tänka på hennes vistelse i Portugal. Hennes förehavanden där och hennes portugisiske man är alldeles för dåligt utrett, precis som susanna.s alltid påpekat här i alla år. Om CdC försökt smuggla in narkotika på fängelse så kan hon säkert agerat knarkkurir vid resan tillbaka till Sverige. Frågan är väl iofs om hon skulle våga ta den risken när hon hade sitt barn med sig. Hennes barn verkar ju ändå legat henne nära om hjärtat.
Men som du själv lyft tidigare så verkar det finnas en koppling mellan organiserad brottslighet och styckningar.

Detta var nytt för mig också, och jag slutar aldrig förvånas över de faktabitar som poliser, journalister och diverse experter missar. Att da Costa vid 21 och 22 års ålder var så luttrad att hon dömdes till fängelse i Danmark och smugglade in knark på Hall, säger såklart en hel del om vem hon var 1984.

Sättet som da Costa smugglade in knarket på, säger också en hel del om hennes livsstil och kriminalitet. Jag behöver inte skriva var hon förvarade knarket. Det förstår du såklart själv. Och man har kommit så långt att man smugglar in knark på Hall på det sättet, har man sjunkit bra lågt.

Det är också intressant att knarket var en "present" till en viss person. Da Costa var ju på besök.

Vem den här personen var, får vi tyvärr aldrig veta. Det är extremt svårt att ta reda på.

Historien om knarksmugglingen på Hall får också mig att tänka på resorna mellan Sverige och Portugal. Och självklart förvarade da Costa knark i sin kropp vid flera tillfällen. Att en råheroinist åker fram och tillbaka mellan Sverige och heroin-meckat Portugal, är ju suspekt i sig ....

Ja, vad ska man säga om hennes stackars barn? Da Costa blev mamma 1975, om jag minns rätt, men bara 3 år senare dömdes hon till fängelse i Danmark, och direkt efter att det andra barnet hade fötts, togs det av SOC, medan da Costa var full blown junkie. Barnen va inte direkt prio 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in