Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Det är lätt att läsa tillbaka och se inlägget. Varför ljuger du?
Nej, jag säger att jag inte tror på ditt påstående att Gud gjorde det.
Kom med evidens istället för att göra korkade fallasier.
Om du inte förstår orden jag skrev föreslår jag att du testar googla dem.
Nejdå. Det är dit vi kommer varje gång med troende.
Ni tror för att ni gör ett logiskt felslut. En fallasi.
Om du inte tror mig kan du försöka argumentera för Guds existens och se var vi hamnar.
Tillslut blir det "om inte Gud gjorde det, hur skulle det annars ha gått till!?", precis som någon naken inföding som pekar på en mullrande vulkan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Lol, snacka kan man.
När ska något av detta demonstreras eller åtminstone vad för metod som använts för att bedöma mellan sanning och påhitt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Så rationalitet och ifrågasättande är negativt för din Jesusfigur? Tänk vad praktiskt om man vill ha får som följare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kung_Ingenting
Eftersom "blå" är hur vi definierar en våglängd av ljus så finns det inget som pekar på att det ska ha en lukt. Med brasklappen då såklart att man aldrig kan veta nånting till 100%, men om man ska ta med det i sina beräkningar så kan man aldrig komma fram till nånting, så det känns tämligen meningslöst.
Adrenalin däremot är en fysisk substans, så att den har en lukt är fullt rimligt. Otroligt dålig liknelse.
Dom sista frågorna är av filosofisk art, handlar bland annat om hur man definierar olika saker. Så det var också otroligt dåliga liknelser.
Varför världen finns har vi ingen aning om. Vi har heller ingen aning om det ens finns nått svar på den frågan. Så det kan mycket väl vara en nonsensfråga. Så varför måste ni troende tvinga in ett svar där det kanske inte finns ett?
Som sagt, din egen personliga åsikt kan ju vi andra inte göra så mycket åt, men om du ska argumentera för den, då får du se till att argumenten är logiska. Cirkelargument är inte logiska, det enda du lyckas bevisa med cirkelargument är att du själv inte är speciellt smart.
Förutom Fiffis svar om att gud har dött, ett fullständigt logiskt svar som du såklart inte godkände bara för att det inte var det svaret som du ville ha, så finns också möjligheten med den tidsresedrömmande enhörningen. Om det bara råkade vara en enhörning i mängden, kan man verkligen kalla den för gud då? Här kommer vi ju in på definitionsfrågor så svaret är ju inte alltid svart eller vitt. Men oavsett, poängen är att man kan hitta på ungefär vad som helst om man tillåter sig att vara ologisk, då kan detta vad som helst mycket väl vara utan några gudar.
Varför ska vi lyssna just på vittnesmålen om Jesus? Varför inte alla dom tusentals vittnesmålen om Mohammed? Eller Shiva? För du vet väl att folk som har såna upplevelser alltid tror sig ha dom upplevelserna om just den guden som råkar vara populär just där dom bor. Tänk sån tur att du råkar bo där den äkta guden är populär, för hade du bott i Indien så hade du trott på någon helt annan, och då hade du åkt rätt i helvetet eller vad som nu händer. Hade ju varit en väldig otur bara för att man råkar vara född på fel plats..
Jag tror att Kungen av ingenting missförstod min poäng... medvetet....igen...Surprise surprise!
Min analogi om färgen blå och dess potentiella doft var inte att antyda att blått
nödvändigtvis har en lukt som vi för närvarande förstår det utan att utmana stelheten i att avfärda frågor som meningslösa bara för att de faller utanför våra nuvarande ramar och begränsningar. Givetvis.
Vi vet att mänskliga sinnen bara upptäcker en
bråkdel av det elektromagnetiska spektrumet.
Det vi ser som "blått" är en specifik ljusvåglängd, som vi tolkar visuellt.
Men vetenskapen säger oss också att vibrationer och frekvens ligger bakom alla fenomen, inklusive vad vi ser, hör och uktar.
Kan en varelse med en annan uppsättning sensoriska organ eller neurala bearbetningssystem uppfatta "blått" på sätt som inkluderar lukt eller annan sensorisk modalitet? Det är inte en nonsens idé; det är spekulativt, men spekulativa frågor driver ofta framsteg inom vetenskapen. Hur vet vi att inte en kollibri kan lukta blått?
Din poäng om att adrenalin är en fysisk substans förstärker mitt argument. Historiskt sett kunde vi inte uppfatta många saker som till exempel adrenalin.... förrän vi utvecklade verktyg och teorier för att mäta och förstå dem.
Filosofiska frågor som "Om ett träd faller i en skog..." eller "Vad är ljudet av en hand som klappar?" är inte heller meningslösa eller nonsens, de utmanar sättet vi tänker på. På samma sätt, att fråga varför universum existerar, eller var det kommer ifrån, är inte meningslöst nonsens bara för att svaret kan vara obefintligt enligt vår nuvarande förståelse.
Dett andra populära argumentet som ofta används om och om igen av antkrsitna för att håna tron på Gud är påståendet att det inte finns "bevis" för Guds existens. Detta uttalande är, ärligt talat, absurt när man betänker den dubbelmoral som ni flashback skeptiker tillämpar....Inget nytänkande, och dessutom verkar ni alla ha samma exempel, jag antar att ni alla tittar på samma TikTok?
Samma människor som kräver "bevis" för Guds existens anammar obevisbara teorier som multiversum. MED EN GÅNG.
Multiversum är rent spekulativt, utan empiriska bevis som stödjer det. Varför? Jo, för att det stämmer överens med deras världsbild. Inkonsekvensen är påfallande.
Idén att vi bara ska accepterar saker i livet baserat på hårda bevis är för den delen helt idiotisk. Vi accepterar otaliga
sanningar genom indirekta bevis och genom erfarenhet. Ta kärlek, till exempel: det finns inga "hårda" bevis för kärlek. Du kan inte mäta det i ett labb, men du kan bevittna det, du känna det, och "bara veta" att det finns. Kärlek är en upplevelse, inte ett fysiskt objekt, men dess effekter är obestridliga.
På samma sätt finns det gott om bevis för Guds existens om du är villig att titta. Det faktum att du inte vill titta bevisar bokstavligen
INGENTING. Inga hårda bevis, ser du nu hyckleriet? Förmodlingen inte. Men JAG och många andra gör det.
Det som kom före universum, eller en ide som att universum "alltid" existerat är helt enkelt inte den typ av bevis som kan dissekeras under ett mikroskop eller begränsas till det materiella. Per definition. Kan du följa den tanken? Nehej, det var det jag trodde.
Denna begränsning existerar eftersom våra verktyg för att mäta bevis, våra vetenskapliga instrument och metoder, är bundna av universums lagar.
Alla våra mätredskap kan bara observera vad som finns
i själva universum. Inte utanför. Per definition kan de inte mäta eller upptäcka något bortom eller utanför universum, inklusive källan som skapade det.
Om en källa skapade den. Vilket jag tror. Eller vet. Vad du vet, tror du egentligen bara. Precis som jag.
Att förvänta sig "bevis" för Gud, genom att använda verktyg som i sig är begränsade till det materiella universum, är som att försöka
höra en symfoni genom att lukta på noterna, det är fel verktyg för jobbet. (jag använde kungen av ingentings analogi, fast på rätt sätt där)
Bevisen för Gud finns överallt omkring oss, i universums extrema finjustering, i livets komplexitet, tro det eller ej, men bevisen finns i de moraliska intuitioner som vi alla delar och det är den ENDA ANLEDNINGEN till den moral vi delar ....igen, tänk bara på det lite längre som du är van vid... bevisen finns i den rena existensen av något snarare än ingenting. Lite grann som kärlek.
Men det är min slutsats.
Att fatta att den här typen av indirekta bevis pekar på något är valfritt förstås, och kräver en vilja att se bortom materialet bortom det du lärde dig före grindskolan, och en vilja överväga möjligheterna att du INTE har lärt dig allt du någonsin kommer att lära dig ännu.
Det finns massor med människor som inte tror att kärlek finns, och jag tror att alla dom har fel, precis so jag tror att alla som inte tror på Gud har fel, men det gör mig
inte till en hycklare.