Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Jag är också nyfiken på om det är okey att vara buddhist istället. Ifall det är vilken religion som helst som är något alla behöver eller om det bara är en specifik religion som är okey.
Det här är en fråga som jag tror alla ställer som inte har antingen
1. läst bibeln
2. upplevt Jesus och den Helige Anden
3. inte är insatt i någon religion alls
4. är spirituell men inte religiös.
1. Om man inte har läst bibeln, men man är buddhist eller vilken anna religion som hels, så kan det verka som att kristendomen försöker vara överlägsen, men egentligen är många religioner snarlika. I bibeln blir vi introducerade till Jesus, och buddhister och även hinduer brukar inte ha svårt att ta till sig den riktiga Jesus när dom väl har läst om honom. Buddhismen är ju ett väl utvecklat system med många liknande koncept.
2. Har man upplevt den levande Jesus ändras allt, även för en buddhist. Även för en hindu. Även om man upplevt andra spirituell varelser, känslor, och mystiska upplevelser. Jesus ändrar all på ett ögonblick för alla som fått den gåvan. Sök efter YouTube videor för att lyssna på människor från olika religioner och system som blivit räddade av Jesus. Jag har mitt eget testimony.
3. Om man inte vet någonting om religion, utöver att det finns andra människor som är religiösa och vi bör respektera allas tro, så kan man lätt tro att det bara är sagor ändå, och alla sagor är lika osanna, så varför behandla dom som att det finns någon skillnad? Även om man är ateist så krävs det bara att man läser alla religiösa texter och jämför, då kan man se att det finns en skala av mer eller mindre "bra" religioner, och buddhismen faller ju inom ramen av "mera bra". På andra sidan skalan finns sekter som scientologerna, mm. Men som sagt det kräver att man är mera insatt i källorna till religionen.
4. Här i den spirituella gruppen finns människor som själva upplevt Guds närhet, som älskar Gud, men inte specifikt Jesus. Om dom ber om att få uppleva Jesus så gör dom oftast det.
Jesus är den stor skillnaden.