Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-13, 15:40
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Liknelsen med infödingen syftar till att belysa hur både infödingen och Gudstroende kan tillskriva komplexa fenomen en gudomlig orsak utan empiriska bevis […]

Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Din analogi av tro på Gud till en "inföding" som i sin dumhet tillskriver ett vulkanutbrott till Gud, ger en felaktig bild av min tro och många andras tro.

Jag tror att infödingsanalogin kan vara felaktig. Den primitiva människan var knappast korkad, men hade ett annat språk till hands än vad vi är vana vid idag.

Till att börja med så är vulkanutbrottet något verkligt. Så när den primitiva människan pratar om vulkanutbrottet så refererar den till verkligheten om än med det språk och de metaforer som finns till hands vid denna tid.
Vulkanutbrottet är det enda viktiga här för att kunskapen om vulkanutbrottet är det som har ett överlevnadsvärde för infödingarna. Om infödingarnas språkbruk hjälper dem att överleva så refererar språket till sanningen. Även om de pratar om gudar eftersom detta är deras metaforer.
Det är snarare vi som gör en anakronistisk felöversättning om vi betraktar infödingen som "dum".
Citera
2024-12-13, 16:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Så har du brutit ditt eget löfte och gjort dig själv känd som lögnare, var det du ville ha sagt? Eller?

Jag ville påvisa det otroligt humoristiska i det du skrev och bedömde det nödvändigt att bryta mitt ord. Det var å andra sidan inte direkt en blodsed, så jag sover nog gott inatt också
Citera
2024-12-13, 16:12
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag ville påvisa det otroligt humoristiska i det du skrev och bedömde det nödvändigt att bryta mitt ord. Det var å andra sidan inte direkt en blodsed, så jag sover nog gott inatt också

Someone who lies about the little things will lie about the big things too.
- Terry McAuliffe
Citera
2024-12-13, 16:31
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det finns flera vidrigheter som skildras i Domarboken - alltifrån gruppvåldtäkt till barnoffer (se Dom 19 och Dom 11:29-40). Hur kan en sådan bok betraktas som Guds eget ord och styrka religionen?

Men hade du läst bibeln så hade du ju förstått att det var människor som gjorde sådant, inte Gud, precis som nu.
Citera
2024-12-13, 16:33
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag tror att infödingsanalogin kan vara felaktig. Den primitiva människan var knappast korkad, men hade ett annat språk till hands än vad vi är vana vid idag.

Till att börja med så är vulkanutbrottet något verkligt. Så när den primitiva människan pratar om vulkanutbrottet så refererar den till verkligheten om än med det språk och de metaforer som finns till hands vid denna tid.
Vulkanutbrottet är det enda viktiga här för att kunskapen om vulkanutbrottet är det som har ett överlevnadsvärde för infödingarna. Om infödingarnas språkbruk hjälper dem att överleva så refererar språket till sanningen. Även om de pratar om gudar eftersom detta är deras metaforer.
Det är snarare vi som gör en anakronistisk felöversättning om vi betraktar infödingen som "dum".

Människor var otroligt insiktsfulla för hundratals årsedan, man kan läsa texter från Indien och från Kina och förbluffas över hur intelligenta de var. Jag tror att infödings analogin bara används för att håna kristna.
Citera
2024-12-13, 16:39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Människor var otroligt insiktsfulla för hundratals årsedan, man kan läsa texter från Indien och från Kina och förbluffas över hur intelligenta de var. Jag tror att infödings analogin bara används för att håna kristna.

Ja, inget tyder på att människor blivit smartare. Tvärt om enligt vissa forskare.
Mycket hån är det, men inte så mycket substans.
Det verkar mest vara troll här.
Citera
2024-12-13, 16:49
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

MEN du bröt ditt ord, vilket gör dig till en lögnare. Case closed.

Jag tror att religion är något alla behöver.
Ta bara budet om att inte bära falskt vittnesbörd mot sin nästa.
Så mycket trevligare det hade varit om alla följde det.
Citera
2024-12-13, 16:51
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag är också nyfiken på om det är okey att vara buddhist istället. Ifall det är vilken religion som helst som är något alla behöver eller om det bara är en specifik religion som är okey.

Det här är en fråga som jag tror alla ställer som inte har antingen

1. läst bibeln
2. upplevt Jesus och den Helige Anden
3. inte är insatt i någon religion alls
4. är spirituell men inte religiös.

1. Om man inte har läst bibeln, men man är buddhist eller vilken anna religion som hels, så kan det verka som att kristendomen försöker vara överlägsen, men egentligen är många religioner snarlika. I bibeln blir vi introducerade till Jesus, och buddhister och även hinduer brukar inte ha svårt att ta till sig den riktiga Jesus när dom väl har läst om honom. Buddhismen är ju ett väl utvecklat system med många liknande koncept.

2. Har man upplevt den levande Jesus ändras allt, även för en buddhist. Även för en hindu. Även om man upplevt andra spirituell varelser, känslor, och mystiska upplevelser. Jesus ändrar all på ett ögonblick för alla som fått den gåvan. Sök efter YouTube videor för att lyssna på människor från olika religioner och system som blivit räddade av Jesus. Jag har mitt eget testimony.

3. Om man inte vet någonting om religion, utöver att det finns andra människor som är religiösa och vi bör respektera allas tro, så kan man lätt tro att det bara är sagor ändå, och alla sagor är lika osanna, så varför behandla dom som att det finns någon skillnad? Även om man är ateist så krävs det bara att man läser alla religiösa texter och jämför, då kan man se att det finns en skala av mer eller mindre "bra" religioner, och buddhismen faller ju inom ramen av "mera bra". På andra sidan skalan finns sekter som scientologerna, mm. Men som sagt det kräver att man är mera insatt i källorna till religionen.

4. Här i den spirituella gruppen finns människor som själva upplevt Guds närhet, som älskar Gud, men inte specifikt Jesus. Om dom ber om att få uppleva Jesus så gör dom oftast det.

Jesus är den stor skillnaden.
Citera
2024-12-13, 16:53
Citat:
Ja, inget tyder på att människor blivit smartare. Tvärt om enligt vissa forskare.
Mycket hån är det, men inte så mycket substans.
Det verkar mest vara troll här.

Mycket toll, men finns det en enda människa som hittar Jesus så ... Ja då är det värt lite hån.
Citera
2024-12-13, 17:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
MEN du bröt ditt ord, vilket gör dig till en lögnare. Case closed.

Jag tror att religion är något alla behöver.
Ta bara budet om att inte bära falskt vittnesbörd mot sin nästa.
Så mycket trevligare det hade varit om alla följde det.

Jo, du är ju rätt person att prata ärlighet

Ska vi vara riktigt noga har jag egentligen inte lovat nånting. Vad jag skrev då det begav sig var "Jag tror t o m att du hamnar på ignore-listan från och med nu."
Citera
2024-12-13, 17:22
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jo, du är ju rätt person att prata ärlighet

Ska vi vara riktigt noga har jag egentligen inte lovat nånting. Vad jag skrev då det begav sig var "Jag tror t o m att du hamnar på ignore-listan från och med nu."

Sedan jag avslöjade för dig att min hederskodex på Flashback är att aldrig ljuga, så har du konsekvent och näst intill neurotiskt kallat mig "lögnare", vilket ger en tydlig bild av dina motiv.
Du är avslöjad för länge sedan, så du kan trolla vidare i en annan tråd.

On topic:
Om alla följde Guds bud så hade vi haft färre bekymmer i världen.
Citera
2024-12-13, 17:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Sedan jag avslöjade för dig att min hederskodex på Flashback är att aldrig ljuga, så har du konsekvent och näst intill neurotiskt kallat mig "lögnare", vilket ger en tydlig bild av dina motiv.

Du skriver om historien. IGEN. Om du tittar i trådhistoriken så framgår det tydligt att jag kallade dig lögnare (2024-10-24, 18:15 (FB) Religion är något jag tror alla behöver) långt innan du nämnde din "hederskodex" (2024-10-30, 22:28 (FB) Religion är något jag tror alla behöver).

Din lilla ljugar-clown

Citat:
On topic:
Om alla följde Guds bud så hade vi haft färre bekymmer i världen.

Detsamma är väl sant om alla blev sekulära humanister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in