Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2024-06-29, 10:28
  #92677
Medlem
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Din bias är just vad vi snackat om innan. Att du rör dig åt konspirationshållet utan några belägg för att det är den slutsatsen som passar in med din alltigenom cyniska världsbild. Du säger att du har belägg, men du har inte visat något.

Att namedroppa Tavistock och Esalen och inte redovisa hur de kopplingarna faktiskt är kopplade till fallet Assange och med Manning och Snowden är den stora bristen i ditt argument, men jag antar att det skulle finnas fler brister om du väl kom igång också. Du kan skapa en egen tråd om detta om du känner att du kommer få offtopic-varning. Det borde vara en rätt så intressant tråd ändå.



Finns inte så mycket mer att prata om gällande detta. Vi verkar inte prata om samma sak och förstår inte ens varandra. Känner inte för att gå igenom samtliga av mina punkter igen om du repeterar dig själv och visar att du inte tar in något, eller om du känner att jag inte förstår vad du försöker säga. Jag ville mest ha belägg för dina påståenden att de är disinfo-agenter eller kontrollerad opposition, men det fanns inte så mycket att hämta där.

Ingen har förväntat sig ett martyrskap varken av Assange eller av dig. Om något så är det du som förväntar dig ett martyrskap av Assange, Snowden och Manning för att anse att dom inte är disinfo-agenter. I mina ögon så har dom redan lidit på grund av läckorna, även om läckorna inte var nog för att revolutionera världen eller vad du förväntade dig, mest för att människor i gemen skiter i, och det är deras val, och det är konsekvenserna de får genomlida också.

Din cyniska mentalitet kommer leda till lidande för dig på ett personligt plan. Det finns en vits i att vara misantrop då människor är allmänt efterblivna, men även om världen är som du säger så finns det positiva saker att uppleva ur ett individuellt perspektiv. Låt mänsklighetens öde bestämmas av mänskligheten. You do you, boo.

Lycka till framöver!

Nej du har rätt. Vi har ingenting kvar att prata om. Du verkar bara vilja kalla mig cynisk och konspiratorisk (läs du vill få mig att se galen och knäpp ut) bara för att jag lett in på vissa saker jag absolut inte känner för att skapa trådar om längre. Eftersom jag inte känner mycket för att vara inne på flashback alls längre.

Och jag förväntar mig ingenting av någon. Minst av allt människor och karaktärer med en mass-medial plattform. Varför skulle jag göra det? Varför vill du alltid vinkla allt jag säger till att jag på något sätt bara är självisk och krävande utav andra?

Det är frågor jag inte ens vill ha svar från dig eller någon annan på längre. För jag är klar med det här nu. Svara inte mig någonsin igen.
Citera
2024-06-29, 11:20
  #92678
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Nej du har rätt. Vi har ingenting kvar att prata om. Du verkar bara vilja kalla mig cynisk och konspiratorisk (läs du vill få mig att se galen och knäpp ut) bara för att jag lett in på vissa saker jag absolut inte känner för att skapa trådar om längre. Eftersom jag inte känner mycket för att vara inne på flashback alls längre.

Och jag förväntar mig ingenting av någon. Minst av allt människor och karaktärer med en mass-medial plattform. Varför skulle jag göra det? Varför vill du alltid vinkla allt jag säger till att jag på något sätt bara är självisk och krävande utav andra?

Det är frågor jag inte ens vill ha svar från dig eller någon annan på längre. För jag är klar med det här nu. Svara inte mig någonsin igen.

Om du vill ha en kram så finns den inte på Flashback, men för vad det är värt så har jag inget ondskefullt uppsåt med att kalla dig konspiratorisk. Det är du själv som sätter stämpeln galen och knäpp på dig själv. Jag säger att dina argument inte räcker för att övertyga någon annan eller mig trots att jag kan hålla med om en del och sen är det väl ändå du som ser dig själv som en cynisk misantrop så varför bli upprörd om andra använder den beskrivningen också? Du kanske inte använt just dom orden men dina texter bär den attityden.


Om du är klar med det här behöver du inte svara mer. Var fri som en fågel min vän. Livet är för kort för att må dåligt över geopolitik.
Citera
2024-06-29, 12:09
  #92679
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Tänkte även att det kunde vara så att SW kontaktade Finné och sa att hon inte ville stå som anklagare av Assange för våldtäkt och ville ta tillbaka allt och Finné gick med på det. Men sedan när Claes Borgström tog över trycktes hårt på att det gällde ett "allmänt åtal" som skulle utredas oavsett om SW ansåg sig ha utsatts för brott eller inte.
Var det inte så att Borgström ville göra ändringar i SWs förhör i efterhand, och Irmeli fick i uppdrag att klistra in en ny version i den gamla filen, efter att hon fråntagits fallet? Dessa ändringar var sannolikt avsedda att få igenom en överprövning av Finnés nedläggningsbeslut. Finné stod ändå fast vid sitt beslut, vilket gjorde att fallet hamnade hos Utvecklingscentrum, där Ny själv tog hand om fallet.
Citera
2024-06-29, 12:16
  #92680
Avstängd
Snacka om lyteskomik, Anna Ardin en feministisk sosse som anmälde Asange oskyldigt för våldtäkt står med sitt psykopatiska flin i djävulens tjänst som präst i kyrkan.

https://www.friatider.se/anna-ardin-...sig-pa-kvinnor
Citera
2024-06-29, 12:48
  #92681
Medlem
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Om du vill ha en kram så finns den inte på Flashback, men för vad det är värt så har jag inget ondskefullt uppsåt med att kalla dig konspiratorisk. Det är du själv som sätter stämpeln galen och knäpp på dig själv. Jag säger att dina argument inte räcker för att övertyga någon annan eller mig trots att jag kan hålla med om en del och sen är det väl ändå du som ser dig själv som en cynisk misantrop så varför bli upprörd om andra använder den beskrivningen också? Du kanske inte använt just dom orden men dina texter bär den attityden.


Om du är klar med det här behöver du inte svara mer. Var fri som en fågel min vän. Livet är för kort för att må dåligt över geopolitik.

Nej jag vill inte ha en kram. Ja jag ser mig själv som en cynisk misantrop. Du försöker vända det till ett argument emot mig dock.

Men du har rätt. Livet är för kort för att sitta här och tycka det är pinsamt hur lite folk förstår om sånt här och bara bli kallad för konspirationsteoretiker just här utav alla ställen. Livet är för kort för att få alla amerikaniserade stackare att inse vilken välrepeterad teater allt detta är.
Citera
2024-06-29, 12:54
  #92682
Medlem
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roggaren89
Snacka om lyteskomik, Anna Ardin en feministisk sosse som anmälde Asange oskyldigt för våldtäkt står med sitt psykopatiska flin i djävulens tjänst som präst i kyrkan.

https://www.friatider.se/anna-ardin-...sig-pa-kvinnor

Medans ni stirrat er blinda på svenska " sosse feminist" sparven alla dessa år så har ni missat den amerikanska Peter Thiel kopplingen via Charles Johnson.

Assange har handlers är det jag vill säga. Allt är en show.
Citera
2024-06-29, 15:18
  #92683
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
tja nog har vi några feta rättsskandaler allt. Men jag är faktiskt nyfiken på hur du förklarar varför han inte förhördes i London för att sedan väcka åtal.

Inledningsvis ville man ju få honom utlämnad till Sverige och så skulle även ha skett om han inte hade flytt borgen in på Ecuadors ambassad.

Sen vad gäller åtal så räcker det inte med förhör, man måste även kunna delge formell misstanke om brottet. Det kan tyckas lätt men det gick inte genomföra på ambassaden eftersom JA vägrade detta för att gå med på att ens förhör skulle hållas. Så i praktiken fick svenska rättsväsendet gå med på att omöjliggöra åtal för att ens kunna förhöra honom på ambassaden. Sen blev det svårare att svårare att väcka åtal i takt med att tiden gått. I samband med nedläggningsbeslutet pekade åklagaren på att den långa tiden gjort att värdet av stödbevisningen blivit urholkat, specifikt att värdet av vittnesuppgifter i en rättegång som hade kunnat följa efter åtal hade fallit för mycket. Med tiden glömmer folk vad de hört och sett, eller att man åtminstone blir mer och mer osäker på att man kommer ihåg det så bra. Detta kan försvaret slå ner på. JA lyckades alltså genom att hålla sig undan rättvisan i en massa år, komma undan åtal för våldtäkt.

Oavsett ovanstående kan jag inte se vad detta har med korrupt att göra, ansvaret för att förklara det ligger på dig som hävdade detta.
__________________
Senast redigerad av fakbab 2024-06-29 kl. 15:20.
Citera
2024-06-29, 15:33
  #92684
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Inledningsvis ville man ju få honom utlämnad till Sverige och så skulle även ha skett om han inte hade flytt borgen in på Ecuadors ambassad.

Sen vad gäller åtal så räcker det inte med förhör, man måste även kunna delge formell misstanke om brottet. Det kan tyckas lätt men det gick inte genomföra på ambassaden eftersom JA vägrade detta för att gå med på att ens förhör skulle hållas. Så i praktiken fick svenska rättsväsendet gå med på att omöjliggöra åtal för att ens kunna förhöra honom på ambassaden. Sen blev det svårare att svårare att väcka åtal i takt med att tiden gått. I samband med nedläggningsbeslutet pekade åklagaren på att den långa tiden gjort att värdet av stödbevisningen blivit urholkat, specifikt att värdet av vittnesuppgifter i en rättegång som hade kunnat följa efter åtal hade fallit för mycket. Med tiden glömmer folk vad de hört och sett, eller att man åtminstone blir mer och mer osäker på att man kommer ihåg det så bra. Detta kan försvaret slå ner på. JA lyckades alltså genom att hålla sig undan rättvisan i en massa år, komma undan åtal för våldtäkt.

Oavsett ovanstående kan jag inte se vad detta har med korrupt att göra, ansvaret för att förklara det ligger på dig som hävdade detta.

Inga problem med delgivning av Assange.

Delgivningslagen 39:e paragrafen anger att tidpunkten för delgivningen ska räknas från den tidpunkten då personen som ska delges antingen tog emot eller avstod från att ta emot delgivningsdokumentet.

Assanges enda misstag var att han trodde att svensk åklagare - Marianne Ny - var ålagd att följa svensk lag- d.v.s. utreda om ett brott hade begått eller inte.

Marianne Ny var inte intresserad av att ta reda på om ett brott hade begåtts (gissningsvis insåg hon på ett tidigat stadium att det inte fanns några hållbara bevis för att något brottsligt hade ägt rum) så därför så valde hon istället att förhala för allt vad tygen höll.

Hon ljög till och med om att det skulle vara olagligt att förhöra Assange i London.

Att Marianne NY skulle komma undan prövning i svensk domstol var väl hela poängen med hennes förhalande.

Som tur är så tappade hovrätten tålamodet med henne och det var inte förrän hovrätten gett henne en rejäl smäll på fingrarna som hon kände sig tvingad att förhöra Assange. Varefter hon insåg att det inte fanns något åtalsdugligt bevis för att något brott hade begåtts och hon var tvungen att lägga ner fallet.
Citera
2024-06-29, 15:56
  #92685
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gugge-B
Inga problem med delgivning av Assange.

Delgivningslagen 39:e paragrafen anger att tidpunkten för delgivningen ska räknas från den tidpunkten då personen som ska delges antingen tog emot eller avstod från att ta emot delgivningsdokumentet.

Detta förutsätter att man kommer åt att göra ett försök att delge, detta vägrade JA. Man kom alltså inte ens åt att träffa JA på ambassaden och slänga ett delgivningspapper framför fötterna på honom, eftersom JA vägrade och Ecuador hade hållningen att allt som skedde på ambassaden skulle vara baserat på frivillighet från JA:s sida.

Det var faktiskt mer komplicerat än så. Enligt Ingrid Isgren, åklagare på Åklagarmyndigheten, april 2019:

Citat:
Alla möjligheter att för närvarande driva utredningen framåt är uttömda. För att kunna gå vidare skulle det krävas att Julian Assange formellt skulle delges misstanke om brottet. Det kan inte förväntas att vi skulle få bistånd av Ecuador med detta. Utredningen läggs därför ned.

Vi kan tyvärr inte lämna mer information än så eftersom ett av villkoren för att Ecuador skulle bevilja rättshjälp var sekretess runt former och innehåll för förhöret. Jag kan tillägga att förutom delgivning av misstanke så krävs s.k. slutdelgivning av hela förundersökningen innan ett eventuellt åtal kunnat väckas, d.v.s. ytterligare ett formellt krav som hade krävt ytterligare ansökningar om rättshjälp.

Man kan alltså säga att JA i maskopi med Ecuador omöjliggjorde uppfyllandet av de formella kraven för att kunna väcka åtal under tiden han befann sig på ambassaden. Man skulle alltså behöva begära rättshjälp för två olika typer av delgivningar vilket man antyder inte var möjligt. Det som gör det ännu värre är att man tvingades gå med på sekretess runt former och innehåll för förhöret, för att det ens skulle kunna hållas. Den som har vidare frågor kring detta uppmanas själv kontakta Ingrid Isgren på Åklagarmyndigheten via registrator.ak-uppsala@aklagare.se
__________________
Senast redigerad av fakbab 2024-06-29 kl. 16:20.
Citera
2024-06-29, 16:48
  #92686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Detta förutsätter att man kommer åt att göra ett försök att delge, detta vägrade JA. Man kom alltså inte ens åt att träffa JA på ambassaden och slänga ett delgivningspapper framför fötterna på honom, eftersom JA vägrade och Ecuador hade hållningen att allt som skedde på ambassaden skulle vara baserat på frivillighet från JA:s sida...

Det var inga problem att träffa Assange på ambassaden. Både chefsåklagare Ingrid Isgren och en svensk polisinspektör Cecilia Redell närvarade vid förhöret.

Inga konstigheter alltså.

Delgivningsproblem var uppenbarligen något de kokade ihop ett halvår senare som en patetisk undanflykt.

Den undanflykten frikänner dock inte Marianne Ny för att ha försökt komma undan prövning i svensk domstol.

Hade inte hovrätten tröttnat på hennes krumbukter så hade hon när nog lyckats slingra sig undan den slutgiltiga skammen där hon var tvungen att offentligt bära hundhuvudet och erkänna att det inte existerade några hållbara bevis för att något brottsligt hade ägt rum som kunde användas vid ett åtal.
__________________
Senast redigerad av Gugge-B 2024-06-29 kl. 16:51.
Citera
2024-06-29, 17:15
  #92687
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gugge-B
Det var inga problem att träffa Assange på ambassaden. Både chefsåklagare Ingrid Isgren och en svensk polisinspektör Cecilia Redell närvarade vid förhöret.

Inga konstigheter alltså.

Delgivningsproblem var uppenbarligen något de kokade ihop ett halvår senare som en patetisk undanflykt.

Den undanflykten frikänner dock inte Marianne Ny för att ha försökt komma undan prövning i svensk domstol.

Hade inte hovrätten tröttnat på hennes krumbukter så hade hon när nog lyckats slingra sig undan den slutgiltiga skammen där hon var tvungen att offentligt bära hundhuvudet och erkänna att det inte existerade några hållbara bevis för att något brottsligt hade ägt rum som kunde användas vid ett åtal.

Det fungerar annorlunda i annat land. Allt som åklagaren behöver måste man begära rättshjälp för. Från början vägrade Ecuador med hänvisning till att det inte fanns ett avtal mellan länderna om rättshjälp, men avtal skrevs. För att ens kunna delge något måste alltså Sverige begära rättshjälp där det framgår vad man vill göra och Ecuador måste godkänna detta. Man lär ha sonderat informellt innan om vad som gällde så när åklagaren säger att man inte kunde förväntas få bistånd med detta så är det högst troligt så. Det var alltså inte möjligt att delge vare sig formell misstanke om våldtäkt och inte heller slutdelgivning av förundersökningen. Vi måste lita på rättsväsendet och åklagarmyndigheten här, vi har ingen anledning att misstro detta. Sverige är ett av de minst korrupta länderna i världen, om man bortser från infiltrationen från gängkriminella på senare år.

Citat:
Hade inte hovrätten tröttnat på hennes krumbukter så hade hon när nog lyckats slingra sig undan den slutgiltiga skammen där hon var tvungen att offentligt bära hundhuvudet och erkänna att det inte existerade några hållbara bevis för att något brottsligt hade ägt rum som kunde användas vid ett åtal.

Det där stämmer inte. Senaste åklagaren lade ner med hänvisning till att den långa tiden gjort att värdet av stödbevisningen fallit, detta gällde inte i ett tidigare skede. Ovanpå det försämrades också stödbevisningen väsentligt när Nils Melzer begick övergrepp i rättssak och offentligt uttalade stöd för att JA var oskyldig, något han inte ens hade mandat att göra i sin formella roll. Ovanpå detta gick sen JA ut med sin personliga berättelse kring hans uppfattning om vad som hänt, dvs ytterligare ett övergrepp i rättssak som förstörde värdet av stödbevisningen. Det är självklart att förundersökningssekretess råder enligt svensk lag. Även om Melzer/JA inte är bundna av svensk lag vad gäller detta är det väl en självklarhet att inte förstöra för andra sidan inför en framtida rättegång genom att bryta förundersökningssekretessen på det sättet, det är helt klart grova övergrepp i rättssak att göra så.
__________________
Senast redigerad av fakbab 2024-06-29 kl. 17:24.
Citera
2024-06-29, 17:59
  #92688
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det fungerar annorlunda i annat land. Allt som åklagaren behöver måste man begära rättshjälp för. Från början vägrade Ecuador med hänvisning till att det inte fanns ett avtal mellan länderna om rättshjälp, men avtal skrevs. För att ens kunna delge något måste alltså Sverige begära rättshjälp där det framgår vad man vill göra och Ecuador måste godkänna detta. Man lär ha sonderat informellt innan om vad som gällde så när åklagaren säger att man inte kunde förväntas få bistånd med detta så är det högst troligt så. Det var alltså inte möjligt att delge vare sig formell misstanke om våldtäkt och inte heller slutdelgivning av förundersökningen. Vi måste lita på rättsväsendet och åklagarmyndigheten här, vi har ingen anledning att misstro detta. Sverige är ett av de minst korrupta länderna i världen, om man bortser från infiltrationen från gängkriminella på senare år.



Det där stämmer inte. Senaste åklagaren lade ner med hänvisning till att den långa tiden gjort att värdet av stödbevisningen fallit, detta gällde inte i ett tidigare skede. Ovanpå det försämrades också stödbevisningen väsentligt när Nils Melzer begick övergrepp i rättssak och offentligt uttalade stöd för att JA var oskyldig, något han inte ens hade mandat att göra i sin formella roll. Ovanpå detta gick sen JA ut med sin personliga berättelse kring hans uppfattning om vad som hänt, dvs ytterligare ett övergrepp i rättssak som förstörde värdet av stödbevisningen. Det är självklart att förundersökningssekretess råder enligt svensk lag. Även om Melzer/JA inte är bundna av svensk lag vad gäller detta är det väl en självklarhet att inte förstöra för andra sidan inför en framtida rättegång genom att bryta förundersökningssekretessen på det sättet, det är helt klart grova övergrepp i rättssak att göra så.
Det som saboterade delgivningen var väl att MN inte brytt sig om att skriva upp Assanges advokat på listan över de från Sverige som skulle närvara vid förhöret, som därmed fick genomföras utan insatt advokat att bevaka Assanges intressen.

Sverige är alltså ett land som inte ens kan ge den misstänkta tillgång till sin advokat vid förhör. Är inte det absurt? Nys slarv, nonchalans och inkompetens är skrämmande. Det som hade räddat fallet var om hon hade bytts ut på ett tidigt stadium till någon med rimligt rättstänkande och kompetens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in