Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-09-07, 23:19
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Naturligtvis måste ingen få slutföra om den andre säger ifrån. Dock är väl engagemanget stundtals så starkt (för såväl kvinna som man) att ska man få stopp då får man nog vara väldigt tydlig och antagligen försöka avbryta fysiskt.

Men ibland är det inte lätt att tolka det som sägs. Linnea Ornstein som är kompis med AA, och fotograf liksom SW, nämner på en websida att hon en gång trott sig ha fått tillstånd att fotografera, men istället var den tillfrågade tvungen att hämta polisen för att få stopp på Linnea. Linnea skyller på kulturella skillnader, och det kan nog finnas en sanning i det. Men hennes brott var iaf så allvarligt att polis tillkallades.

Frågan är nu om hon är en kvinna som inte kan ta ett nej.

Jag läser också in att den som hon fotograferade inte drog sig för att bli kallad hagga utan till och med kallade på polis hellre än att utsätta sig för att bli fotograferad mot sin vilja.

Det är en kontrast mellan det agerandet och det vi har läst om i dagens gränsland där kvinnan i berättelsen spelar med och lägger armarna om mannens rygg och tänker att det snart är över, hellre än att säga nej.
Citera
2010-09-07, 23:25
Medlem
swimp78s avatar
Är Julian Assanges syn på och beteende mot kvinnor vanligt för kända män?
Jag kan tänka mig att man blir lite narcissistisk i takt med ökande berömmelse.
Kanske känner man att man kan ta det man vill ha, utan konsekvenser?
Citera
2010-09-07, 23:28
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Vad som är normalfall vet jag inte.

Men Marianne Ny's strategi är solklar......... kalla ingen misstänkt till förhör förrän du har samlat på dej tillräckligt för att nita honom direkt på stubben.

Sedan när vi väl har honom inom lås och bom kan vi i lugn och ro analysera förhöret av honom.

Jag kan tänka mig två legitima skäl till det.

Det ena är att man inte ska chikanera misstänkta genom att kalla dem till förhör innan man har fått ihop bevisning som duger för en högre grad av misstanke mot denne.

Det andra är att man inte vill lämna info till den misstänkte innan man samlat ihop något som duger något till, för att undvika att denne snabbt kan anpassa sin egen berättelse eller påverka vittnen eller målsägande eller förstöra bevisning, skaffa sig falska alibin etc.
Citera
2010-09-07, 23:31
Medlem
Blir det någon rättegång? När och var såfall?

Någon som vet?
Citera
2010-09-07, 23:32
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Är Julian Assanges syn på och beteende mot kvinnor vanligt för kända män?
Jag kan tänka mig att man blir lite narcissistisk i takt med ökande berömmelse.
Kanske känner man att man kan ta det man vill ha, utan konsekvenser?

Kända kvinnor är ju helt annorlunda. Madonna, Paris Hilton, Britney Spears och Lindsey Lohan är ju alla rena som snö, bara för att ta några ur hatten.
Citera
2010-09-07, 23:33
Medlem
cylobines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Och i dagens DN står det så här
Framgår inte om det är ett direkt citat från åklagaren,
svårt att hålla reda på detaljerna i detta.

Ja det är svårt, också för folk som håller på med spaning och som förmodligen först och främst går på uppgifter i polisregistret och inte DN. 'Oj, det stod fel i polisregistret, det kunde ju inte vi veta och nu har vi redan avlämnat rapporten på grund av ett misstag utan att ansvar kan utkrävas, förlåt förlåt så mycket'.
Citera
2010-09-07, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Först hade han suttit anhållen 2-3 dygn, sedan hade tingsrätten häktat honom och hade kunnat hålla honom häktad i över ett år om tingsrätten tycker att det behövs för utredningen. Troligen hade han fått sitta i en isoleringscell utan kontakt med omvärlden, det brukar åklagarna begära i sexmål. Sverige har kritiserats bland annat av FN för hur häktning hanteras.
Mot bakgrund av ovanstående är det nog begripligt att RÅ satte morgonkaffet i vrångstrupen på Lördagen när han läste att JA var anhållen.
Den mediala uppmärksamheten i världen kring hur det går till i Sverige hade inte varit kul för honom att stå till svars för. Speciellt om det sedan visat sig att det inte fanns någon substans bakom anhållan.
"I Sverige kan en man bli satt i isoleringscell i veckor om någon kvinna inte gillar dig. Vågar du åka dit?"

Gissningsvis var hans order ganska tydlig: "Sätt en mentalt frisk åklagare på detta. NU".
Och det blev Eva Finne som fick ta det i sommarstugan.
Citera
2010-09-07, 23:55
Medlem
Vattendroppes avatar
Ok, jag har två olika cenarior på vad som kan ha hänt.
Tyvärr bygger det på "icke fakta" men i tråden sett som torvärdigt.

1:
AA har en könssjukdom som hon måste medela SW då hon får vetskap om att även SW haft "oskyddad sex" med AJ.

2: (foliehatsvarnung här) Någon får veta att AA och SW har haft sex med AJ och planterar att AJ har HIV eller något annat.

Dessa två cenarior är de enda som går ihop i min lilla skalle om man ska tro det som framkommit. Men det kan ju vara hur fel som helst. Hur som,,,, skål och 6-0 till Sverige i kväll.
Citera
2010-09-08, 00:11
Medlem
cylobines avatar
Vid varje tanke på häktning av JA måste man först ta ställning till det här:
Citat:
On July 29, 2010 WikiLeaks added a 1.4 GB "Insurance File" to the Afghan War Diary page. The file is AES encrypted and has been speculated to serve as insurance in case the WikiLeaks website or its spokesman Julian Assange are incapacitated, upon which the passphrase could be published (q.v.)
Man måste bedöma riskerna, göra en överenskommelse med JA eller försöka komma underfund med passfrasens publiceringsmekanism som förmodligen är automatiserad och kräver en regelbunden reset. Han måste hållas ute tills.., försigår säkert en kapplöpning här med handvridning, svettiga skjortor, sena nätter spökliga figurer från bokstavskombinationerna hängande längs väggarna, juridiskt trixande, beslutsångest, äcklig cigarettrök, Bodström som har dragit till amerika och valrörelsen som håller på att... Herre gud vad jobbigt det måste vara.
Citera
2010-09-08, 00:17
Medlem
aeaeaeaeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Det är uppenbart att du inte bara har en utan flera agendor i tråden, bl.a. försöker du minska fokus på SW och kallar vuxna kvinnor för "tjejer".

I vissa delar av Sverige är det helt normalt att kalla kvinnor - kanske ända upp till 40-50 bast, osäker på exakt åldersgräns - för tjejer (eller "tjejor"). Med det inte sagt att jag är sån, tror det funnits ytterst få tillfällen där jag kallat dessa kvinnor för tjejer (förutom att jag refererade till SW som ST-20). Den enda lilla anledningen att flytta fokus från SW var så liten som att det kändes som att det som gick att finna om henne inte kunde göda tråden. Detta i kombination med att hon hade själv gjort en ansträngning att försvinna från nätet gjorde att det kändes mer fel än rätt att fortsätta gräva om henne, hon var bara en vanlig konstkvinna med extra stort hjärta och intresse för JA.

Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Använder du google-translate eller har du inte blivit klar med SFI-kursen? Skriv så att man förstår vad du menar.

Må hända att jag ibland umgås med en del utlänningar och därtill befinner mig i andra typer av sammanhang som skulle kunna tänkas influera mitt språkbruk, men inte trodde jag att det var så illa. Ibland kräver en formulering sitt uttryck, men i övrigt ska jag försöka formulera mig så att ni förstår vad jag menar. Det är ju inte bra att jag sitter här och skriver och ingen förstår, tack för att du påpekade detta. Vore ju att helt motverka syftet.
Senast redigerad av aeaeaeaea 2010-09-08 kl. 00:21.
Citera
2010-09-08, 06:42
Medlem
Cradleoffilths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Kända kvinnor är ju helt annorlunda. Madonna, Paris Hilton, Britney Spears och Lindsey Lohan är ju alla rena som snö, bara för att ta några ur hatten.

Och vad har dessa kvinnor med det aktuella fallet att göra?

On topic: Det börjar ju bli en del kvinnor som JA har/har haft "problem" med. Han pratar inte med sitt barns mor. De två som anmält honom. Isländskan som också tycker han är "speciell".

Är det en världskonspiration, eller kan det helt enkelt vara så att han är en gris? Sedan får ju en utredning visa om något brottsligt skett....
Citera
2010-09-08, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Birgitta Jonsdotter backar nu hem och säger att hon ej är talesperson för Wikileaks:
Från hennes Twitter:
# I am overwhelmed with parliamentary work - have to focus on that in the next few days. about 13 hours ago via web
och
# I am not a spokesperson for WikiLeaks, nor do I wish to take on that role. I did act as a spokesperson for WL CM because I co-produced that.

JA has still strength to fight back
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in