Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-22, 03:31
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbabe!
ker sllan kommunalt, men hnder det verkligen shr mycket i Tunnelbanan? Eller r det sjukt komprimerat till ngra timmar frn 5 rs filmande?

Ja, det r vldigt komprimerat. TV vill ju dessutom gra "sensation"s folk ska fortstta att titta. Jag har kt mycket tunnelbana under ganska mnga r p bde dagarna och ntterna. Men jag har i stort stt nstan aldrig stt ngot av detta.

Om man tnker att det r kanske 50 000 personer ute en lrdag kvll i stor Stockholm s r det kanske ett par hundra som svinar ner och jvlas. Men som alltid r det dom som syns och hrs bde "p stan" och i media.

Men tyvrr kan skert sdana hr program dr man bara visar elndet och inte ger ngon djupare bild eller uppfljning skrmma mnniskor.
Citera
2014-02-22, 05:40
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Som en vakt som blivit polis kan jag intyga att detta stmmer 100%. Det r jvligt synd ocks eftersom straffen fr att misshandla en vakt r samma som en polis.. folk r otroligt dumma i huvudet och fattar inte vad som r bst fr dem sjlva. Men nr folk r fulla har all intelligens frsvunnit. Tyvrr s har jag mrkt att det blir mer och mer idioti mot poliser ocks
Har du reflekterat ver varfr folk blir arga?
Jag tror det r mnga anledningar men en stor anledning r helt klart att ingen vill bli behandlad som en kriminell av mnniskor som tror sig veta bttre.
Som stoppar mnniskor pvg hem frn krogen frn ka tunnelbana lite som de knner, eller att man blir avkastad frn tget om man somnat, eller fysiskt hotad frn flera biffiga ordningsvakter som ska kolla biljett och ja, alla liknande saker, frn privata wannabe-poliser som arbetar t vinstdrivande fretag.

Sklart gr de ven bra grejer i tunnelbanan, men att det finns ett visst hat mot den hr typen tycker jag r sunt.

Citat:
gnger jag hmtat ngon som en vktare gripit (ofta snattare) har de ibland suttit och i det nrmaste verbalt misshandlat vakten nr vi kommer blir dom tysta som en mus.. ljligt. Brukar alltid frga vakten om killen de gripit visat respekt fr denne eller inte.
Frgar du av nyfikenhet eller r blir det skillnad fr den gripne om han kaxat mot vktaren eller varit tyst och ordentlig?

Citat:
kan tycka det r jvligt bra med serier som tunnelbanan s folk fr reda p att t ex ordningsvakter har ganska ordentliga befogenheter speciellt i tunnelbanan och jrnvgen
Tror inte de vinner ett dugg p "lra upp" folk om hur mycket makt de har faktiskt.
Tror de stller upp i Tunnelbanan i frsk att vinna ngon slags frstelse ver vktarnas arbete och ven en viss sympati d ven bra saker visas och inte bara maktmissbruk.
Citera
2014-02-22, 06:02
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Har du reflekterat ver varfr folk blir arga?
Jag tror det r mnga anledningar men en stor anledning r helt klart att ingen vill bli behandlad som en kriminell av mnniskor som tror sig veta bttre.
Som stoppar mnniskor pvg hem frn krogen frn ka tunnelbana lite som de knner, eller att man blir avkastad frn tget om man somnat, eller fysiskt hotad frn flera biffiga ordningsvakter som ska kolla biljett och ja, alla liknande saker, frn privata wannabe-poliser som arbetar t vinstdrivande fretag.

Sklart gr de ven bra grejer i tunnelbanan, men att det finns ett visst hat mot den hr typen tycker jag r sunt.

Frgar du av nyfikenhet eller r blir det skillnad fr den gripne om han kaxat mot vktaren eller varit tyst och ordentlig?

Tror inte de vinner ett dugg p "lra upp" folk om hur mycket makt de har faktiskt.
Tror de stller upp i Tunnelbanan i frsk att vinna ngon slags frstelse ver vktarnas arbete och ven en viss sympati d ven bra saker visas och inte bara maktmissbruk.

Jag tror inte du frstr ordningsvakternas roll. Ordningsvakter utbildas av polisen fr att det inte finns nog med poliser(ingen annan vakt utbildas av polisen). Varenda gng du ser en ordningsvakt s skulle du egentligen sett en polis. JA ordningsvakter arbetar oftast(fr det finns statliga ordningsvakter) fr vinstdrivande fretag men dom representerar ALLTID rikspolisstyrelsen. Tycker inte alls det r sunt med folk som ogillar vakter eller poliser och det r alltid samma sorts folk. Hederligt normalt folk blir alltid glada och knner sig trygga med vakter/poliser. Ordningsvakter stoppar inte fulla mnniskor fr att vara taskiga, dom gr det fr att upprtthlla allmn ordning, i det hr fallet inom kollektivtrafiken och alla normala sunda mnniskor uppskattar att kollektivtrafiken inte har fulla mnniskor d man knner sig otrygg bland dessa.

Det blir skillnad fr den gripne om han varit trevlig eller otrevlig.

Kanske det r 50 50, bde visa vad en ordningsvakt fr gra och vinna lite frstelse. Tyvrr r mnga grip pga att folk minsann vet bttre n vakterna vad de fr och inte fr gra vilket ofta resulterar i vldsamt motstnd om inte vld mot tjnsteman .
Senast redigerad av priz 2014-02-22 kl. 06:53.
Citera
2014-02-22, 17:24
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Hederligt normalt folk blir alltid glada och knner sig trygga med vakter/poliser.

G ut och frga 100 slumpvis utvalda personer om detta s kommer du inse att du har lite skev verklighetsuppfattning.
Citera
2014-02-22, 20:24
Medlem
Nintendokids avatar
En sak jag inte fattade. Polisen kommer till folk som r fr fulla och mste kras ivg eller liknande.
Citera
2014-02-22, 21:26
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
En sak jag inte fattade. Polisen kommer till folk som r fr fulla och mste kras ivg eller liknande.

Om en ordningsvakt omhndertar/griper ngon skall de skyndsamt verlmnas till polis.

Oftast gr det till shr.

En vakt sger t en person att g, han vgrar.

Vakterna fser ut personen. Nu finns det fyra olika saker som kan hnda varav tre slutar med att polis kommer:

A. Personen frstr att han inte skall g tillbaka och alla lever lyckliga.

B. Personen vgrar lmna, och hller p och tjafsar. Vakter omhndertar personen och polis fr det otroligt skitdliga njet att bokstavligen kra ivg personen. I vissa fall fattar han vinken nr man kommer och man kan slppa honom utanfr.

C. Personen gr tillbaka och uppfattas s pverkad att han omhndertas pga detta, vi fr terigen ka dit och dra in nn jvel som spytt p sig men den hr gngen kra han till en fyllecell.

D: Personen gr tillbaka och brjar brottas med vakterna varvid han grips och vi fr n en gng komma och hmta honom.
Senast redigerad av priz 2014-02-22 kl. 21:40.
Citera
2014-02-23, 04:40
Medlem
Min erfarenhet som OV i tunnelbanan r att vanligt folk (dvs. de jag inte mste beblanda mig med) verlag har en syn p ordningsvakter och polis som ungefr gr ut p att "Det r bra att ni finns, men ibland r ni lskiga nr ni ser hotfulla ut och skriker t ngon, och det r synd att ni behvs."

Ganska grov generalisering givetvis, och det finns frsts extremer dr ocks, dvs. "OV/P har alltid rtt/fel"-varianten.

Det hr inlgget blev ganska lngt, s jag kr en spoiler p resten:

Innan jag blev OV sjlv s hade jag rligt talat heller inte ngra hgre tankar om "kren", och det grundade sig mycket riktigt i dligt bemtande frn ett ytterst ftal d jag var ung.
Citera
2014-02-24, 11:17
Medlem
N3ss3s avatar
Vi skall inte diskutera andra anvndare eller folks syn p rttsskerhet, ja det r ett intressant mne, men detta r verkligen inte rtt trd eller ens underforum fr den diskussionen.

Det r tv-serien som skall diskuteras.

/mod
Citera
2014-02-25, 01:28
Medlem
Nej, det r inte "flera rs" filmande som skapat serien, det handlar om ngra veckors filmande fr varje ssong, och det r inte heller s att de fljer t.e.x Danne och Amin varje arbetspass de gr, utan det varierar ganska mycket.

Dremot r det ju klippt fr att framstllas p ett visst stt. Det finns nog inget strre publikintresse i att se tv ordningsvakter g runt en sndagsnatt ute i frorterna och gspa liksom.
Citera
2014-02-26, 20:04
Bannlyst
Vad fan, r "sonen" och "farsan" tillbaka nnu en gng? (Blev tidigare avsnitt tagna p Gullmars, nu i trailern verkade sonen tro att han satt p en bomb)
Citera
2014-02-26, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Vad fan, r "sonen" och "farsan" tillbaka nnu en gng? (Blev tidigare avsnitt tagna p Gullmars, nu i trailern verkade sonen tro att han satt p en bomb)

Jag hade fel.
Citera
2014-02-26, 20:30
Medlem
Herr Bkbergs avatar
3 mrkhyade mn

+1 till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto