Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Nu befinner vi oss inte i juridik-forumet så det här handlar inte bara om hon juridiskt har gjort fel eller inte utan även om hon är lämplig som polis och hundförare.
Ja, vilket hon kan anses vara om hon blir dömd för brott, vilket *trumvirvel och fanfar* är en JURIDISK fråga
Eller menar du att det kanske är flashbacks expertpanel i batonganvändande och polisiärt arbete som skall vara måttstocken på det
Citat:
Och jo, det är irrationellt att ge en order som hon inte ger mannen en chans att följa, det förstår t.o.m. ett barn men uppenbarligen inte du. Hoppas bara att du inte är polis för då har vi ännu en som borde avsklijas från sin tjänst omedelbart. Labila personer med personliga problem ska inte vara poliser.
Nej det är juridiskt ointressant. Han kan ha fått hur många chanser som helst att göra som hon sagt innan kameran slogs på, det vet vi inte. Så du menar att vad som är avgörande här var om hon gav ordern eller inte? Om hon bara slagit honom hade du inte haft några invändningar alls
Så kanske du anser i din smått förvirrade verklighetsuppfattning. Men det anser inte lagen ser du. Lagen kollar på om det var rätt att använda våld, och att använda våld av den graden, i aktuell situation.
Varför hon gav ordern och sen slog på honom vet vi inte, det kan finnas en massa förklaringar på det som vi inte vet ännu. Det är ju liksom därför en misstänkt ALLTID har rätt att yttra sig innan någon dom ens kan avkunnas.
Personligen tycker jag det ser ut som om att situationen är uppstegad redan, huruvida det beror på fyllot eller poliskvinnan vet vi inte. En polis kan använda sin röst för att beordra ned någon på marken, eller batong...eller både och. Varför och hur hon valde det hon gjorde kan man omöjligen se på den där filmen som av allt att döma startar innan händelseförloppet tar sin början.
Vad jag jobbar med är oväsentligt. Men folk som definitivt inte skall jobba inom polisyrket är sådana som dömer på förhand och tror att man har ett händelseförlopp helt hundra klart för sig pga av en liten filmsnutt av låg kvalitet dessutom. Något som av allt att döma inte är applicerbart på mig i den här tråden.
Nu lär sig iofs dom flesta, redan på PHS vad som krävs för att en brottsmisstanke skall hålla från anmälan till fällande dom iofs, men det är en annan historia.