Citat:
Ursprungligen postat av
Havhest
N har jeg jo allerede sagt hva jeg mener om ektepakten i innlegget du siterer.
Et utdrag:
"Personlig tror jeg retten hadde funnet tilfyningen (sreie av huset) urimelig, og at AEH hadde ftt tilkjent et vederlag."
Det er alts ikke gaven p 200.000,- kroner, som jeg mener er urimelig.
Man trenger ikke tolke alt p verste mte, gaven kan ha blitt gitt med god hensikt, eller at det faktisk kan ha blitt vurdert som ndvendig legge inn i avtalen, for at den i det hele tatt skulle kunne anses som gyldig.
Jeg tolker det langt ifra som at AEH ble behandlet som et barn.
Paret var i konflikt p denne tiden, og det er uklart p hvilket grunnlag.
Det virker som om du mener at den eneste mten TH kunne vise sin kjrlighet og respekt for AEH var gi henne penger.
Det er ikke sikkert du har rett i det, og mye tyder p at TH aldri har nsket at det skulle vre slik heller. Skal vi tro p det som har blitt sagt om akkurat det, s kan mye tyde p at AEH heller ikke nsket det. De hadde andre interesser, og det kan kanskje vre vanskelig forst for andre.
Familien disponerte 2 hytter, og AEH har hatt flere hunder, s jeg tror bde Hagen-ekteparet og barna tilbrakte/tilbringer mye tid i naturen.
Du pleier trekke frem dyre biler i disse diskusjonene som handler om penger, hva skal man med det nr man har investert i naturens skattekammer (finnes det tid til det?)
Jeg tror bde AEH og TH hadde ftt latterkrampe av seg selv i slike biler. Hvilke er det du pleier trekke frem n igjen - Bugatti eller Nugatti - LOL...jeg har ikke peiling p biler.
Som du skriver, r min tanke ocks, som jag terkommer till, efter mnga tankeutflykter i enlighet med motsatta teorier ..
Jag kan flja en annan tankegng s lngt at jag tycker det som sagts mste vara sant.
Likvl r jag stndigt tillbaka p ruta 1 -
Paret Hagen skulle kanske anses som gammaldags av mnga med den sikten som handlar om "girighet" och "hmnd". Detta ktenskapsfrord (= ektepakt) kan nog tyckas som vldigt extrem av flertalet i en ung generation.
Liksom de med TH:s tnkestt m tycka att de andra r opraktiska, lyxiga och framfr allt ytliga varelser.
Jag kan ocks tycka att ktenskapsfrordet ser konstigt och orttvist ut, som om AEH hade behvt en frmyndare!
Men ser man till TH:S personlighet kanske det inte r s konstigt, mer att han har brist p distans till sitt eget handlande.
Skert ligger det en ra i att AEH
inte gifte sig fr pengar, att inte ndra sin karaktr under ktenskapets gng.
Kanske hon d riskerat en skilsmssa p initiativ av TH- som ville ha kta krlek uppenbarligen.
Men med tiden blev hon pverkad av sin omvrld som sa till henne att det hela var orttvist upplagt. Hon brjade d kanske att vrdera TH mer kritiskt ...
TH kanske inte har den bsta sjlvknsla utanfr arbetet ..
Han menade kanske att AEH kunde tjna egna pengar ... att det lg i hans egen moraliska uppfattning, att han aldrig behvt g utanfr det stllningstagandet s lnge AEH inte ifrgasatt det.
Jag tror till och med att TH tycker att ktenskapsfrordet r jmlikt enligt "Var och en tjnar egna pengar" och kanske alltid haft sdan instllning, oavsett han lyckats med affrer eller inte.
Kanske frutsttning fr att f ett ktenskap att g ihop. I hans barndom och uppvxt gick det nog inte an att lna eller f pengar av andra, inte ens de nrmaste, frn och med man blev vuxen.
Drfr kanske AEH inte ha vgat lgga alla kort p bordet tillsammans med sin make ...
Hon ville inte trampa p akilleshlen ..Hon ville vrna om familjens sammanhllning och sin livsstil mm.
Men att han d, om hon till slut tog sig fr att stlla sig mer frgande eller kritisk, skulle
drpa henne, nej det rimmar nd inte.
Tillbaka till ruta 1.