2021-12-22, 23:42
Medlem
Har inte varit särskilt orolig för biverkningar. För min del känner jag bara en av väldigt många som upplevt något som inte gått över snabbt. Men min bror är ovaccinerad och säger att han känner 8st som fått allvarliga biverkningar. Min fru vill inte vaccinera sig för hennes far som är läkare hade en vän som gick bort av hjärtproblem (som var i god hälsa) en tid efter han blev vaccinerad, vilket gett henne någon form av vaccin ångest.

Jag har ett stort intresse av statistik, och rapporterna från läkemedelsverket var intressanta. Om man söker på pubmed kring studier av hur pålitlig själv-rapporterad data är, så kan det variera, men i många fall är den god. Detta kan indikera att det faktiskt ligger något i de här över 80 000 inrapporterade biverkningarna i Sverige. Endast mellan 8-9 000 av fallen är änsålänge hanterade. Det som verkligen överraskade mig var att i den senaste rapporten, klassificeras en majoritet av de handlagda fallen som allvarliga (3173 män, 1840 kvinnor). Siffrorna på de icke-allvarliga fallen är: 3295 kvinnor och 650 män).

Det är intressant att kvinnor till stor del utgör dem som rapporterar biverkningar, men män rapporterar procentuellt en större del allvarliga biverkningar i förhållande till det totala antalet män.

Också definitionen av allvarlig biverkning gör mig lite bekymrad. Det är rätt grova ting som skall till för att uppfylla dessa kriterar, såsom död, sjuksinläggning och invalidisering.

Om det återstående 70-80 000 handläggningsärenden också har en majoritet som klassas som allvarliga biverkningar, har vi kanske en svininfluensa situation igen om ett antal år är en tanke jag får.

Värt att notera är också att 39% av fallen är gjorda av personer som arbetar inom hälso-sjukvård, vilket borde öka trovärdigheten (behöver inte påverka stort, man räknar väl både läkare och undersköterskor).

För mig helt enkelt väldigt överraskande siffror. Bryr mig inte så mycket egentligen om hela debatten, och min familj har rätt stora aktieinnehav i både pfizer och aztrazeneca, vilka har stigit i värde under pandemin. Bara jävligt tråkigt om den profiten bygger på ett vaccin som har högre frekvens av biverkningar än utlovat.

Om någon hade frågat mig igår hur många fall som rapporterats in varav hur stor del av de som handlagts klassats som allvarliga, hade jag gissat på några hundra, kanske tusen om jag gissade högt. En lite ögonöppnare helt enkelt.
2021-12-23, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Därför att det ger en fingervisning om det finns potentiella biverkningar. När man får in fler rapporter om något än man kan vänta sig (med hänsyn tagen till allmäntillstånd/ålder mm) så är det en indikation på att man bör titta närmare på just dessa. Den springande punkten är som alltid att saker ska vara vanligare bland vaccinerade (med hänsyn tagen till allmäntillstånd/ålder mm), inte att de inte får förekomma alls.
Du har två olika vaccin. Du vaccinerar lika många personer. Det rapporteras in 27 dödsfall för det första vaccinet. Det rapporteras in 350 dödsfall för det andra vaccinet.

Någon ställer frågan om de här 350 dödsfallen. Då säger myndigheterna att människor alltid dör och det går inte att säga att något av de 350 dödsfallen har med vaccinet att göra. Tvärtom är vaccinet helt riskfritt. Det säger man trots att vaccinet är helt nytt och man saknar andra tillförlitliga data.

Är det ett fungerande system?
2021-12-23, 08:49
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du har två olika vaccin. Du vaccinerar lika många personer. Det rapporteras in 27 dödsfall för det första vaccinet. Det rapporteras in 350 dödsfall för det andra vaccinet.

Någon ställer frågan om de här 350 dödsfallen. Då säger myndigheterna att människor alltid dör och det går inte att säga att något av de 350 dödsfallen har med vaccinet att göra. Tvärtom är vaccinet helt riskfritt. Det säger man trots att vaccinet är helt nytt och man saknar andra tillförlitliga data.

Nu när vaxxarna vill injicera små barn så känns det ju rätt så viktigt med att undersöka dödsfallen och biverkningarna.

Det är sån jävla hets att alla ska upp till spruta 3 även fast Omikron nu verkar vara mycket mer mild.

Jag förstår verkligen inte hur man inte kan reagera på den här jävla hetsen.
2021-12-23, 10:00
Medlem
Bara kolla på fotbollsspelare. Bland Fifa registrerade spelare så har hjärtattacker med dödlig utgång ökat med 500%.

Hur ofta såg man folk ramla ihop på plan förut?

Hur ofta fick matcher avbrytas för att nån I publiken dör av hjärtattack?

Aguero avslutar sin karriär pga hjärtproblem. 33 år

Sov gott
2021-12-23, 12:07
Medlem
Haddock93s avatar
Hörde precis en kvinnlig bekant som hade problem med sitt underliv, mer vet jag inte.

Har någon hört om samma problem? Kan ju vara ett sammanträffande såklart men kan ju vara en biverkning om mer fått samma problem.
2021-12-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Det är i sig inget problematiskt att det dör folk i närtid till vaccination, det beror helt på vilka grupper man vaccinerar. Om ett vaccin huvudsakligen ges till äldre och sköra så kommer även naturliga dödsfall att vara vanligare i den gruppen än ett vaccin som mest ges till yngre. Det är lite det som är den springande punkten - är det fler än väntat som får problem/dör? Folk har genom alla tider dött och blivit sjuka alldeles oavsett vaccin.

Vaccinerar du hela befolkningen med två doser så kommer ca 1/6 (grovt förenklat) av alla naturliga dödsfall/sjukdomstillstånd att inträffa inom en månad efter någon av doserna. Det är en hel drös av mer eller mindre vanliga sjukdomstillstånd och dödsorsaker som måste filtreras bort innan man ö.h.t. kan se någon potentiell biverkning som sticker ut. Det som märks först är ovanliga sjukdomstillstånd i ovanliga åldersgrupper eller oväntat stora mängder av vanligare hälsorelaterade problem. Som myokartidt bland unga män, eller den mycket ovanlig blödningsrubbningen som orsakades av vaccinet från AZ.
2021-12-23, 14:10
Medlem
Citat:
Det är i sig inget problematiskt att det dör folk i närtid till vaccination, det beror helt på vilka grupper man vaccinerar. Om ett vaccin huvudsakligen ges till äldre och sköra så kommer även naturliga dödsfall att vara vanligare i den gruppen än ett vaccin som mest ges till yngre. Det är lite det som är den springande punkten - är det fler än väntat som får problem/dör? Folk har genom alla tider dött och blivit sjuka alldeles oavsett vaccin.

Vaccinerar du hela befolkningen med två doser så kommer ca 1/6 (grovt förenklat) av alla naturliga dödsfall/sjukdomstillstånd att inträffa inom en månad efter någon av doserna. Det är en hel drös av mer eller mindre vanliga sjukdomstillstånd och dödsorsaker som måste filtreras bort innan man ö.h.t. kan se någon potentiell biverkning som sticker ut. Det som märks först är ovanliga sjukdomstillstånd i ovanliga åldersgrupper eller oväntat stora mängder av vanligare hälsorelaterade problem. Som myokartidt bland unga män, eller den mycket ovanlig blödningsrubbningen som orsakades av vaccinet från AZ.
Det var samma personer som vaccinerades i båda exemplen. Pandemrix mot svininfluensan = 27 dödsfall på 5.3 miljoner vaccinerade inklusive alla sköra människor som vaccinerades.

Dödsfall efter vaccin räknas inte med 30-dagarsmetoden. Det här är 350 dödsfall som rapporterats in där läkaren eller någon annan misstänker att vaccinet faktiskt orsakat dödsfallet. Det är inga trafikolyckor.

Missförstå mig inte, stora delar av befolkningen bör givetvis vaccinera sig mot covid. Men det är inte förtroendeingivande att mörka bieffekter. Det sätter systemet helt ur spel och är opinionsbildande mot den som vill avstå vaccin. Myndigheternas roll är att ge objektiv information, inte att hålla inne med information för att manipulera folk i önskad riktning.
2021-12-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rayed
Har inte varit särskilt orolig för biverkningar. För min del känner jag bara en av väldigt många som upplevt något som inte gått över snabbt. Men min bror är ovaccinerad och säger att han känner 8st som fått allvarliga biverkningar. Min fru vill inte vaccinera sig för hennes far som är läkare hade en vän som gick bort av hjärtproblem (som var i god hälsa) en tid efter han blev vaccinerad, vilket gett henne någon form av vaccin ångest.

Jag har ett stort intresse av statistik, och rapporterna från läkemedelsverket var intressanta. Om man söker på pubmed kring studier av hur pålitlig själv-rapporterad data är, så kan det variera, men i många fall är den god. Detta kan indikera att det faktiskt ligger något i de här över 80 000 inrapporterade biverkningarna i Sverige. Endast mellan 8-9 000 av fallen är änsålänge hanterade. Det som verkligen överraskade mig var att i den senaste rapporten, klassificeras en majoritet av de handlagda fallen som allvarliga (3173 män, 1840 kvinnor). Siffrorna på de icke-allvarliga fallen är: 3295 kvinnor och 650 män).

Det är intressant att kvinnor till stor del utgör dem som rapporterar biverkningar, men män rapporterar procentuellt en större del allvarliga biverkningar i förhållande till det totala antalet män.

Också definitionen av allvarlig biverkning gör mig lite bekymrad. Det är rätt grova ting som skall till för att uppfylla dessa kriterar, såsom död, sjuksinläggning och invalidisering.

Om det återstående 70-80 000 handläggningsärenden också har en majoritet som klassas som allvarliga biverkningar, har vi kanske en svininfluensa situation igen om ett antal år är en tanke jag får.

Värt att notera är också att 39% av fallen är gjorda av personer som arbetar inom hälso-sjukvård, vilket borde öka trovärdigheten (behöver inte påverka stort, man räknar väl både läkare och undersköterskor).

För mig helt enkelt väldigt överraskande siffror. Bryr mig inte så mycket egentligen om hela debatten, och min familj har rätt stora aktieinnehav i både pfizer och aztrazeneca, vilka har stigit i värde under pandemin. Bara jävligt tråkigt om den profiten bygger på ett vaccin som har högre frekvens av biverkningar än utlovat.

Om någon hade frågat mig igår hur många fall som rapporterats in varav hur stor del av de som handlagts klassats som allvarliga, hade jag gissat på några hundra, kanske tusen om jag gissade högt. En lite ögonöppnare helt enkelt.

Rapporter om biverkningar är visserligen intressanta men vad jag skulle vilja se är statistik över diagnoser för alla som söker vård. Detta måste väl finnas tillgängligt närmast i realtid?

Med sådan statistik skulle man lätt kunna knyta diagnoser till eventuella vaccin-biverkningar eftersom man vet när olika åldersgrupper fått vaccin.

Någon som vet var denna statistik finns?
2021-12-23, 17:10
Medlem
Citat:

Vaxzisternas insparkande av vidöppna dörrar fortsätter. Trodde du verkligen att någon inte förstod det helt elementära du skrev?

Varför svarade du inte på frågan istället?
2021-12-23, 21:16
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Bara kolla på fotbollsspelare. Bland Fifa registrerade spelare så har hjärtattacker med dödlig utgång ökat med 500%.

Hur ofta såg man folk ramla ihop på plan förut?

Hur ofta fick matcher avbrytas för att nån I publiken dör av hjärtattack?

Aguero avslutar sin karriär pga hjärtproblem. 33 år

Sov gott

Nu slutade jag förvisso följa sport (bread and circus) sedan 2014 tror jag men innan dess var det nog runt 2009 som en "större" stjärna drabbades av hjärtproblem, blond långhårig kille, visades på TV4 sporten när den äldre mannen fortfarande var programledare, glömt namnet nu. Kommer ihåg det så väl för det var verkligen sällsynt. Nu är det var och varannan vecka något proffs som faller ihop.
2021-12-23, 21:16
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:

Vaccinerar du hela befolkningen med två doser så kommer ca 1/6 (grovt förenklat) av alla naturliga dödsfall/sjukdomstillstånd att inträffa inom en månad efter någon av doserna.
Det är en hel drös av mer eller mindre vanliga sjukdomstillstånd och dödsorsaker som måste filtreras bort innan man ö.h.t. kan se någon potentiell biverkning som sticker ut. Det som märks först är ovanliga sjukdomstillstånd i ovanliga åldersgrupper eller oväntat stora mängder av vanligare hälsorelaterade problem. Som myokartidt bland unga män, eller den mycket ovanlig blödningsrubbningen som orsakades av vaccinet från AZ.

Då är dödsantalet av coronaviruset också uppblåst med andra ord.
2021-12-23, 23:36
Medlem
Två i min närhet har fått hjärtflimmer. Ena pga stress säger doktorn. Den andra vet jag inte varför.

Behöver inte vara pga vaccinet. Men man reagerar annorlunda nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in