Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-08, 13:02
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Trodde att du gillade fred?

Jo visst gillar jag fred. Därför jag säger att Zelensky borde skrivit på avtalet så hade kriget aldrig hänt.
Citera
2022-04-08, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartsoppa
Att vara verksam i maskineriet då det begav sig och ha en del fakta hjälper. Om du inte inser att Kuwait och delvis Irak var en krigshandling så är du borta i min bok.
Är själv så neutral man kan bli. Men gjort vad jag kunnat.
Ja det var krig. Har inte påstått annat. Nej det var inte startat av Nato.

Om frågan är viktig vem som startar ett krig måste man titta på fakta.
I det här fallet så är underfrågan ifall Sverige riskerar att dras in i krig pga Nato vid en ev anslutning.

Att då ta upp andra krig som referens är inte nåt som skulle påverkat Sverige att delta.
Citera
2022-04-08, 13:09
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Sverige riskerar att dras in i krig pga Nato vid en ev anslutning

Precis. Och det är PRECIS det som kommer hända.
Om Sverige ansluter sig till NATO, kommer Sverige dras in i ett rysskrig pga detta:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...ato-anslutning

"allvarliga militärpolitiska följder som kräver svarsåtgärder från vårt land"
==
"Vi kommer angripa dig militärt ifall ni ens så mycket som tänker tanken på att gå med i NATO"
Citera
2022-04-08, 13:17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Finland bör gå med i NATO.

Sverige behöver inte gå med i NATO. Vi blir ju omgivna av NATO-länder. Dessutom är vi världens fredligaste land så vi behöver inte krigshjälp.
Kan vi inte i stället sluta en försvarspakt med Ryssland i det läget? Då skulle det bli liv i luckan här uppe i nord...

Skämt å sido så ser jag det så att i nuläget så är väl Sveriges enda alternativ att gå med i Nato. Hade vi skött våra kort, inte rustat ned utan tvärtom stärkt försvaret till max, hade vi inte behövt Nato. Nu gör vi det, tyvärr.
Citera
2022-04-08, 13:18
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det beror på om ditt bilköp påverkar mig. Om du köper en stor jävla bil som tar upp hela uppfarten så inte jag kommer in med min bil i mitt garage, såklart ska du inte köpa den bilen då.
Givetvis ska man respektera sina grannar, och inte gå med i NATO om nu inte Ryssland vill ha NATO ända in på skinnet.

Ryssland har sagt att ( https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...ato-anslutning ):
"Alla Osse-länder, inklusive Finland och Sverige har godkänt principen att en stats säkerhet inte får byggas på bekostnad av andra länders säkerhet."

På klarspråk: Ryssland anser det är ett hot (bekostnad av deras säkerhet) om vi förbättrar våran säkerhet genom att gå med i NATO. Därför är det rimligt att skippa det.

Att Ryssland anser att det är ett hot för att vi säkrar oss mot det som vi anser är ett hot (Ryssland) är ingen annan än Rysslands eget fel.
Men man måste se det från båda perspektiven för då har båda staterna rätt i sitt agerande.

Sverige har ju redan lagt sig i och tagit ställning mot Ryssland och aktivt hjälpt Ukraina i kriget så är det verkligen ett så mycket större hot mot Ryssland om vi går med i NATO? Speciellt om Finland går med, det om något bör vara ett större hot.

Vilket fall som helst så har ingen rätt i frågan men mest fel anser jag att Ryssland har.
Citera
2022-04-08, 13:18
Medlem
svartsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej. Men alla de som svamlar om att Ryssland misslyckats i Ukraina har ju uppenbarligen fel och de som stöder Ukraina helhjärtat utan att ens känna till grundläggande fakta har ju ännu mer fel

Anser mig ha nog med fakta att påstå att skit mötte fläkten.
En övning som blev krig och krigsförbrytelser som är typiskt för militära makter från Ryssland. Förluster blev högre än väntat och en mysig picknick blev en sörja med mygg, bin och folk som bor/bodde där sade sitt. De agerade och maktgalne lille karln med största bordet i mannaminne bankade i bordet likt en 5-åring som nekats godis på ICA.
Han sitter där som ett korrupt svin. Nån/några kanske kan lösa det hela snabbt, men inte så troligt med en befolkning där 76% hoppas på bättre tider. Men alla är rädda för försupna politiker.
En yngre population växer med studier, internet och online/offline kompisar.
Du är bara dum i huvudet. Köp ditt läge och gå vidare.
Citera
2022-04-08, 13:23
Medlem
Tror ni att Ryssland attackerar Sverige och Finland ifrån luften om länderna landar i att man vill/ska gå med i NATO?
Citera
2022-04-08, 13:24
Medlem
bomhulls avatar
Som sagt, i nuläget finns det ingen anledning för ryssland att anfalla oss men om vi går med i nato så har dom en anledning.
Man kan ju alltid hoppas på att det blir en folkomröstning först?
Men svensken är nog dum nog att rösta för medlemskap.
Jag hoppas att ryssarna jämnar stockholm med marken först iså fall.
Jag blir gärna av med pk-eliten, fjollorna,dom fula förorterna dessutom är väl sthlm den stad som har mest antal invandrare
Citera
2022-04-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Precis. Och det är PRECIS det som kommer hända.
Om Sverige ansluter sig till NATO, kommer Sverige dras in i ett rysskrig pga detta:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...ato-anslutning

"allvarliga militärpolitiska följder som kräver svarsåtgärder från vårt land"
==
"Vi kommer angripa dig militärt ifall ni ens så mycket som tänker tanken på att gå med i NATO"
SKäRP DIG!

Att förfalska mitt inlägg för att passa din argumentation är för jävla ynkligt!
Mina argument är precis motsatsen och det syns tydligt i historiken!
Citera
2022-04-08, 13:26
Medlem
Mosbulles avatar
Sverige kommer nog att gå med i NATOn nu, tror ni också det?
Citera
2022-04-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Som sagt, i nuläget finns det ingen anledning för ryssland att anfalla oss men om vi går med i nato så har dom en anledning.
Man kan ju alltid hoppas på att det blir en folkomröstning först?
Men svensken är nog dum nog att rösta för medlemskap.
Jag hoppas att ryssarna jämnar stockholm med marken först iså fall.
Jag blir gärna av med pk-eliten, fjollorna,dom fula förorterna dessutom är väl sthlm den stad som har mest antal invandrare
Varför är medlemsskap i Nato en anledning för ett land att anfalla ett annat land? Måste inte alla länder få besluta om sådant själv?

Varför tycker du att Ryssland borde jämna Stockholm med marken om Sverige går med i Nato? Inte fan är det då för att du är svensk, eller hur?
Citera
2022-04-08, 13:32
Medlem
Jag började tro att Försvarshögskolan endast var ett skämt som sysslade med propaganda men här är en som faktiskt kan resonera. Linus Hagström professor ifrågasätter det identitetspolitiska argumentet för Nato till förmån till en verklighetsbaserad analys. Hans forskning visar att "det är särskilt vanligt att Natomotståndare förlöjligas och misstänkliggörs. I sociala medier handlar debatten knappt alls om sakfrågan utan utgörs huvudsakligen av personangrepp". Likaså här tyvärr.

Om "hemförsäkringsargumentet":
Citat:
Natoförespråkare jämför ofta ett svenskt Natomedlemskap med en ”hemförsäkring”. Jämförelsen haltar dock eftersom införskaffandet av en försäkring varken påverkar potentiella inbrottstjuvar och eller risken att råka ut för olyckor. Det går nämligen inte att definitivt avgöra vilken hypotes som är mest rimlig: Ukraina blev attackerat (a) för att landet inte var medlem i Nato eller (b) för att det under senare år har fördjupat sitt samarbete med organisationen och uttryckt vilja att bli Natomedlem.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...tten-i-sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in