Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-16, 20:55
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Socialtjänsten beslutar inte om LPT, det gör en läkare som skriver ut vårdintyg.
Så sant.

Hur skulle det kunna fungera om soc anser att någon verkligen behöver vård, och personen vägrar? Kan de begära polishämtning av personen till läkare som kanske skriver ett vårdintyg?
Citera
2023-01-16, 21:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Var i tråden finner du den informationen?

Jag har skrivit att av vad som kommit fram i tråden, anser jag inte att det finns något skäl till orosanmälan.

Så kan man inte resonera.
Det är ju helt irrelevant med vad som framgått i tråden & videos, mot vad som kan vara känt i verkligheten vilket föranleder sådan kallelse.
Vi kan lugnt utgå från att vi absolut inte vet allt, likväl som att kallelsen kommit pga ett underlag.

Vidare kan det ju för vissa i tråden, på det som är känt i tråden, vara fog för orosanmälan om man sätter sig in i situationen och för en stund föreställer sig att man är anhörig.

Inte heller den frågan äger du svaret på, utan bara den egna unika åsikt.
Precis som skribenten du citerade äger sin egna unika åsikt.
Ingen av er har rätt eller fel i att fog för anmälan finns. Det är ingen djävla domstol detta.
Citera
2023-01-16, 21:06
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Så kan man inte resonera.
Det är ju helt irrelevant med vad som framgått i tråden & videos, mot vad som kan vara känt i verkligheten vilket föranleder sådan kallelse.
Vi kan lugnt utgå från att vi absolut inte vet allt, likväl som att kallelsen kommit pga ett underlag.
Det jag svarade på, som urartade i den här diskussionen, var någon som påstod att R var ett klockrent fall för orosanmälan.

Jag frågade då vad i tråden som pekade mot det.

Om det sedan finns annat som inte framgår i tråden skiter jag fullständigt i. JAG BARA FRÅGADE VAD I TRÅDEN SOM GJORDE ATT R VAR ETT KLOCKRENT FALL FÖR EN OROSANMÄLAN.

Något jag redan berättat några gånger.

OM DU VILL KAN JAG EN GÅNG TILL BERÄTTA HUR DU ENKELT GÖR FÖR ATT GÅ BAKÅT I TRÅDEN FÖR ATT SE HELA KONVERSATION OCH HUR DEN STARTADE.

Nu lägger jag ner det här. Känns som att vissa här är av bra mycket större behov av hjälp än vad det i tråden framkommit att R är.
Citera
2023-01-16, 21:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ja men de där har jag ju sett. De var ju vad som fick mig att krypa ner i det här kaninhålet. De är spännande för det händer någonting. Men efter dessa videor blev det mest en massa pratvideor, och jag har inte hängt med så mycket.

Det låter nog jättekonstigt, men det är faktiskt då inget mer att tillägga, än det här med pratvideos. Samt att dom i vissa videos utför vissa saker, ibland ensamma, ibland ihop.

Det finns inget mer till det.
Försök till olika "projekt" görs om vart annat, men upphör oftast abrupt ungefär som att en ny dag blir till. Som om gårdagen ej fanns.
Uppmärksamheten kring denna gruppering mot vad grupperingen presterar står öht inte i paritet med varandra, men så ser det ut iaf, av någon outgrundlig anledning.
Det är kanske som att befinna sig i en skön psykos av intet, att följa den här grupperingen? Vad vet jag?
Citera
2023-01-16, 21:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det jag svarade på, som urartade i den här diskussionen, var någon som påstod att R var ett klockrent fall för orosanmälan.

Jag frågade då vad i tråden som pekade mot det.

Om det sedan finns annat som inte framgår i tråden skiter jag fullständigt i. JAG BARA FRÅGADE VAD I TRÅDEN SOM GJORDE ATT R VAR ETT KLOCKRENT FALL FÖR EN OROSANMÄLAN.

Något jag redan berättat några gånger.

OM DU VILL KAN JAG EN GÅNG TILL BERÄTTA HUR DU ENKELT GÖR FÖR ATT GÅ BAKÅT I TRÅDEN FÖR ATT SE HELA KONVERSATION OCH HUR DEN STARTADE.

Nu lägger jag ner det här. Känns som att vissa här är av bra mycket större behov av hjälp än vad det i tråden framkommit att R är.

Spelar öht ingen roll vad man själv tycker eller inte tycker är något klockrent fall för orosanmälan.
Vissa tycker att det räcker med röda ögon, vissa tycker att måttet är rågat när huden börjar trilla av.
Det är väl inget att diskutera? Helvete så arg du verkar bli.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majspotatis
...
So, nu kommer saken, saken heter GEET! G E E T! Detta är världsbefirelse! För den som kan tänka längre än sin nästa elräkning.
...

Sicken lirare. Han måste nog dricka en Erdinger till för att få ordning på tankarna, eller kanske röka något.

Nu vet vi också att han har åtminstone ett barn till, en dotter, som uppenbarligen tycker att han är snurrig.

Säga vad man vill om Kristersson, men 2000 barn sedan den 18 oktober: han måste vara effektiv
Citera
Medlem
Citat:
Så sant.

Hur skulle det kunna fungera om soc anser att någon verkligen behöver vård, och personen vägrar? Kan de begära polishämtning av personen till läkare som kanske skriver ett vårdintyg?

Om någon får totalt spel under ett soc.besök antar jag att soc ringer polis som får besluta om vad de ska göra med personen (ex gripas eller köras till psyk).

Om hon har blivit kallad till missbruksenheten så tror jag att hon kan tacka nej till möte, alternativt gå dit och säga att hon inte vill ha något stöd av soc.
Citera
2023-01-16, 21:39
Medlem
Daria.Ms avatar
Citat:
Så sant.

Som vuxen bestämmer man själv om man vill ta emot hjälp från soc eller inte och de brukar inte direkt ligga på om man säger nej. De borde kunna be en läkare göra ett utlåtande om LPT om de känner oro, det kan ju vem som helst göra om man tror att nån är i behov av tvångsvård.

Håller f ö med om att R inte är ett fall för soc i nuläget. Orosanmäla kan man ju göra, betyder bara att man känner oro, men soc kommer inte gå vidare med anmälan om R säger nej.
Citera
2023-01-16, 21:46
Medlem
Det förefaller också vara praxis att bli kallad till möte vid ansökan om socialbidrag:

"Kontaktcenter kommer ge dig kontakt med en socialsekreterare som gör en preliminär bedömning om din rätt till försörjningsstöd. Du kommer sedan att kallas till ett personligt besök hos en socialsekreterare som gör en utredning och en planering för hur du ska kunna försörja dig själv"

https://www.ale.se/omsorg--hjalp/eko...ialbidrag.html

Med tanke på att både hon tysken har ärenden hos kronofogden och saknar inkomst så torde det ligga nära till hands att hon försöker få ut pengar för att sätta mat på bordet.
Citera
2023-01-16, 21:50
Medlem
Mycket intressant idag, Elräkningsfri väg - Del 5 Experiment
https://www.youtube.com/watch?v=Qo-jBSQ7KIs
Citera
2023-01-16, 21:57
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toonajnwan
Mycket intressant idag, Elräkningsfri väg - Del 5 Experiment
https://www.youtube.com/watch?v=Qo-jBSQ7KIs

Helt fantastiskt! Känns som en dröm som slår in!
Citera
2023-01-16, 22:04
Medlem
AccuratePeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Om jag får gissa så är R kallad till soc som något slags karaktärsvittne i L´s barnatvist, tror inte det är svårare än så.

1. Du blir inte kallad som karaktärsvittne genom en orosanmälan.
2. När hon ringer upp personen som skickade brevet framgår det av telefonsvararen att socialsekreteraren jobbar inom avd. unga vuxna och vuxna. Hade ärendet haft med barnet att göra hade man ringt från barn- och ungdomsenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in