Störde mig på två typer idag.
Den ena, en fet kvinna på 40+, som kommer in i styrkerummet, tar tag i en "pinne" (jag vill inte kalla det skivstång då den är gjord utav plast och för smal för att kunna ha vikter på sig, det är en pinne helt enkelt) och börjar göra några underliga rörelser. En kvinnlig PT lär ut en "övning" som går ut på att du håller pinnen med ett axelbrett grepp framför dig, med handflatorna neråt. Sedan ska denna pinne över huvudet och ner bakom ryggen, förstår verkligen inte vad den ska vara bra för. Rörlighet? Vad vet jag.. Denna kvinna står och gör denna övning i cablecrossen (det är i cablecrossen PT'n visar de flesta av sina övningar, som situps, rygglyft på boll, något som kan liknas vid knäböj med bollen mellan ryggen och väggen osv osv) och tar upp plats. Efter ett tag håller hon pinnen ovanför huvuden och utför något som ser ut som ett halvt utfall, om ens det.
Sedan såg jag i speglarna hur hon gick runt i maskinrummet och gjorde diverse övningar, bland annat sittande rodd, fast hon kunde ju inte dra armarna speciellt långt bak med tanke på den enorma magen, så hon satt mest och gungade lite.
Typ nummer två som skulle störa mig idag var en
fet man på på ca 30 år som kom in i styrkerummet, ställde sig vid hantlarna och kollade på dem samtidigt som jag hann med tre set hantelpress. Han bara stod där i flera minuter, sedan gick han ut i maskinrummet ett tag.
En stund senare kom han tillbaka och skulle instruera en kvinnlig bekant i ryggresningar på bänk.
Han gav henne en femkilosplatta så fick hon köra en stund medan fettot hela tiden sa
"En till, kom igen nu, en till... en till... och så en till!" ett tag, sen fick han för sig att hon var trött och ville ta vikten ifrån henne så hon kunde klara några till, och tjejen som inte verkade tycka det var jobbigt över huvud taget ville ha kvar vikten, så ett tag hade dessa två personer dragkamp om vikten, tjejen vann dragkampen, gjorde några reps till, släppte vikten i golvet, gjorde några till och sen var hon klar.
Lite senare ser jag hur denna feta man går mot omklädningsrummet, med armarna två meter från kroppen och gungar med hela överkroppen som om han vore biff #1.*
Nu var ju så inte fallet och han såg bara idiotisk ut