Citat:
Ursprungligen postat av
Repeatz
Jag hittade en macbook air på blocket för 5000kr, 1 månad gammal nypris ca 10 000kr. Annonsören bor knappt 5 mil härifrån och ville bli av med datorn så fort som möjligt för att den var oduglig till det hon behövde dator till.
Iallafall, jag slängde iväg ett mail och berättade att jag var intresserad, inget svar, annonsen togs bort. Dagen efter fick jag ett mail som verkade vara ett massutskick, inget skumt i det, men där först till kvarn gällde, så jag var snabb med att svara att jag köper.
Enda problemet var att hon hade behövt åka iväg till gotland (jag bor i småland) i 2 veckor med jobbet ganska akut och tänkt sälja den på gotland istället. Men hon föreslog att skicka den till mig med hjälp av "blocketpaket" som fungerar på ett väldigt säkert sätt för mig som köpare, hon får inga pengar förrän tidigast 24h efter att jag hämtat ut paketet, överensstämmer inte varan med det som köpet gäller så kan jag reklamera och skicka tillbaka paketet.
Låter detta skumt? Med tanke på priset och just den hastiga resan. Om det nu är en blåsning, hur går den tillväga?
mvh
edit; värt att tilläggas är också att jag inte har haft telefonkontakt med säljare, enbart mail.
Det där kan inte jag se som något annat än en scam / blåsning, dels för att man säljer en produkt till gravt underpris och som lök på laxen inte kan gå med på avhämtning med ursäkter av diverse slag, här att hon/han oväntat måste resa iväg med jobbet (det borde personen vetat i x antal dagar / veckor i förväg) osv. En annan indikation på att det är en scam är att man får ett massutskick (googla på olika fraser ur mejlet och se om du får upp någon träff, chansen är förmodligen stor att du får det) och att annonsen snabbt försvinner från blocket.
Ta och googla på blocketpaket jag är inte förvånad om du hittar någon som blivit lurad även om de använt den tjänsten (jag har inte kollat upp det själv).
Och som vanligt i sådana här fall så ska du givetvis goola på namn, mejladress, telefonnummer, adress och all annan tillgänglig information du kan få tag på dock får du räkna med att personens namn är kapat / används av bedragaren det är sällan de använder sitt eget namn. Du kan även be personen fota sin legitimation ovanpå / tillsammans med datorn som säljs förmodligen kommer du därefter inte få några fler mejl från personen eller så är datorn såld.
En annan sak du kan göra är att ta fram från vilket ip-nummer mejlen är skickade från om du då ser att de kommer från en helt annan del av landet eller rent av från ett annat land (många bedragare använder dolt ip-nummer) så är det en annan indikation på att det är en bedragare du har att göra med.