Citat:
Ursprungligen postat av
pontus.c
Jag har giltigt färdbevis, men eftersom flera personer påpekar att de blir stoppade flera gånger passade jag på att använda fejkbiljett, bara för att. Jag använde det bara på en lågt trafikerad linje och åker en station för att slippa behöva gå någon minut extra (jag är lat).
Första fem gångerna tittar chaffisarna knappt på biljetten, utan bara vinkar in mig, men nu kontrollerade en gammal gubbe fejkbiljetten. Jag säger hej medans gubben surt tittar på mig. Han lutar sig långt framåt mot biljetten samtidigt som han granskar den. Han har bara ögonen knappt 10 cm ifrån min telefon, innan han sedan surt utbrister
- Nä, den där är fejk
- (jag lugnt) Varför då?
- Siffrorna där nere stämmer inte
- Men vadå jag köpte den ju nyss
- Nej, du får inte kliva på
Jag fortsätter försöka och drar alla ord som finns i ordlistan fram tills han tröttnar och säger åt mig att kliva av. Jag kliver då snällt av eftersom jag ändå tjänar på att gå istället.
Nu tror jag bara att det här handlar om att han hade fel glasögon på sig. Ville bara säga det här typ till statistiken. Om ni är intresserade laddar jag gärna upp fejkbiljetten.
Annars, hur bemöter man dessa chaffisar när de inte vill släppa på dem?
Siffrorna är fel. TRAMS. Siffrorna är slumpade, förutom de tre sista som är samma som avsändarnr:et och återkommer i början av meddelandet. Jag har analyserat dussin med äkta biljetter och det finns inget samband. Inga klockslag, "dagskoder" eller annat trams. De nekar en antingen pga, 1) du använder en gammal version av Fejkbiljett och utseendet har uppdaterats, 2) du ser "skum", nervös, "fattig", etc ut, dvs yttre omständigheter, 3) spärrvakten har ingen aning om att systemet uppdaterats. SL fick ju gå ut med ett internt PM där de återigen påpekade för alla att systemet ändrats samt länkade deras "hemliga" bild med vad de ska kolla efter.
Blir man nekad av en chaufför/spärrvakt så gör som inlägget som var lite högre upp, säg att du reser sällan, att sms-biljett är jättesmidigt och att du är trött, sur på att alla påstår att den är fejk. Var trevlig och artig, förklara situationen så kommer de flesta ge med sig och "kolla en gång till". Skulle man ha otur och få någon som vill ringa till centralen och kolla upp ditt nummer så får man ta en annan buss, spärr, etc. Tar massa tid att ringa och kolla upp ett nummer så en busschaufför vill knappast göra det eftersom han/hon kommer hamna efter i sitt tidsschema.
Vill någon komma med FASTA bevis på att någonting annat gäller så hör gärna av er. Gör inte som "MsUnderstood" och låtsas vara en spärrvakt som kan "på tre röda" se om en biljett är fejk eller inte, men vid ett test så vägrar användaren höra av sig. Det är troll och folk som hittar på samt
JÄTTEMYCKET off-topic.