Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-21, 12:49
Bannlyst
Alla busschaffisar som tittar på fejkbiljetten (0,13) kan se att den är fejk. De bara skrattar men låter mig passera när jag frågar om det är lugnt..

Uppenbarligen så fungerar det inte.

TACK ÄNDÅ
Citera
2014-02-21, 13:03
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Alla busschaffisar som tittar på fejkbiljetten (0,13) kan se att den är fejk. De bara skrattar men låter mig passera när jag frågar om det är lugnt..

TACK ÄNDÅ

Uppenbarligen så är det där påstående bullshit. Det går inte att se med blotta ögat om en biljett är äkta eller falsk. Deras "hemliga" dokument är en simpel bild där SL visar hur den nya biljetten ser ut och hur den gamla ser ut samt vad de ska kolla på. Alla dessa nya moment emulerar Fejkbiljett så det är yttre faktorer som gör att du blir påkommen, inte appen. Jag har åkt senaste veckan i Stockholm pga jobb med proper klädsel (kjol, blus etc, typiska arbetskläder) och INGEN har påstått att min har varit fejk. Se till att inte vara nervös och se "skum" ut.
Citera
2014-02-21, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
Uppenbarligen så är det där påstående bullshit.

Citera
2014-02-21, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv

TACK ÄNDÅ
Som sagt.. Bullshit.

Ända sedan 0.13 kom har jag åkt på den UTAN problem.

Det verkar som att du bara blivit utsatt för den kategorin chaffisar som gissar att det är fejk och påstår att de kan "se" det bara för att göra en nervös. Det finns MÅNGA av dessa.

Jag stötte själv på en sådan häromdagen som sa att han kunde se att den var fejk men att jag fick kliva på ändå. Jag tog då tillfället i akt och konfronterade honom med detta. Jag drog en lång rövarhistoria om att jag så sällan reser med SL och tycker att det då kan vara smidigt med SMS-biljett men att jag är så förbannat trött på att bli anklagad för att den inte är äkta.
Han försökte på ett försiktigt vis avsluta diskussionen, men efter en lång stund så gick han med på att titta på biljetten igen och då erkände han att han hade "sett fel på ett tecken", och giltigförklarade min biljett.

Sedan detta hände mig så blir jag inte det minsta nervös när en chaffis säger att den inte är äkta.

Testa att konfrontera dom så ska ni se att de ger sig till sist. De vill bara skrämmas.

Det GÅR INTE att se om biljetten är äkta eller ej med blotta ögat.
Citera
2014-02-21, 13:43
Medlem
pontus.cs avatar
Jag har giltigt färdbevis, men eftersom flera personer påpekar att de blir stoppade flera gånger passade jag på att använda fejkbiljett, bara för att. Jag använde det bara på en lågt trafikerad linje och åker en station för att slippa behöva gå någon minut extra (jag är lat).

Första fem gångerna tittar chaffisarna knappt på biljetten, utan bara vinkar in mig, men nu kontrollerade en gammal gubbe fejkbiljetten. Jag säger hej medans gubben surt tittar på mig. Han lutar sig långt framåt mot biljetten samtidigt som han granskar den. Han har bara ögonen knappt 10 cm ifrån min telefon, innan han sedan surt utbrister

- Nä, den där är fejk
- (jag lugnt) Varför då?
- Siffrorna där nere stämmer inte
- Men vadå jag köpte den ju nyss
- Nej, du får inte kliva på
Jag fortsätter försöka och drar alla ord som finns i ordlistan fram tills han tröttnar och säger åt mig att kliva av. Jag kliver då snällt av eftersom jag ändå tjänar på att gå istället.

Nu tror jag bara att det här handlar om att han hade fel glasögon på sig. Antagligen bullshit det han säger. Ville bara säga det här typ till statistiken. Om ni är intresserade laddar jag gärna upp fejkbiljetten.

Annars, hur bemöter man dessa chaffisar när de inte vill släppa på dem?

När jag ändå är igång: Tack så förbannat mycket för den här. Väldigt sällan jag använder den eftersom jag får slkort från skolan, men det händer.
Senast redigerad av pontus.c 2014-02-21 kl. 13:47.
Citera
2014-02-21, 13:49
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontus.c
Jag har giltigt färdbevis, men eftersom flera personer påpekar att de blir stoppade flera gånger passade jag på att använda fejkbiljett, bara för att. Jag använde det bara på en lågt trafikerad linje och åker en station för att slippa behöva gå någon minut extra (jag är lat).

Första fem gångerna tittar chaffisarna knappt på biljetten, utan bara vinkar in mig, men nu kontrollerade en gammal gubbe fejkbiljetten. Jag säger hej medans gubben surt tittar på mig. Han lutar sig långt framåt mot biljetten samtidigt som han granskar den. Han har bara ögonen knappt 10 cm ifrån min telefon, innan han sedan surt utbrister

- Nä, den där är fejk
- (jag lugnt) Varför då?
- Siffrorna där nere stämmer inte
- Men vadå jag köpte den ju nyss
- Nej, du får inte kliva på
Jag fortsätter försöka och drar alla ord som finns i ordlistan fram tills han tröttnar och säger åt mig att kliva av. Jag kliver då snällt av eftersom jag ändå tjänar på att gå istället.

Nu tror jag bara att det här handlar om att han hade fel glasögon på sig. Ville bara säga det här typ till statistiken. Om ni är intresserade laddar jag gärna upp fejkbiljetten.

Annars, hur bemöter man dessa chaffisar när de inte vill släppa på dem?

Siffrorna är fel. TRAMS. Siffrorna är slumpade, förutom de tre sista som är samma som avsändarnr:et och återkommer i början av meddelandet. Jag har analyserat dussin med äkta biljetter och det finns inget samband. Inga klockslag, "dagskoder" eller annat trams. De nekar en antingen pga, 1) du använder en gammal version av Fejkbiljett och utseendet har uppdaterats, 2) du ser "skum", nervös, "fattig", etc ut, dvs yttre omständigheter, 3) spärrvakten har ingen aning om att systemet uppdaterats. SL fick ju gå ut med ett internt PM där de återigen påpekade för alla att systemet ändrats samt länkade deras "hemliga" bild med vad de ska kolla efter.

Blir man nekad av en chaufför/spärrvakt så gör som inlägget som var lite högre upp, säg att du reser sällan, att sms-biljett är jättesmidigt och att du är trött, sur på att alla påstår att den är fejk. Var trevlig och artig, förklara situationen så kommer de flesta ge med sig och "kolla en gång till". Skulle man ha otur och få någon som vill ringa till centralen och kolla upp ditt nummer så får man ta en annan buss, spärr, etc. Tar massa tid att ringa och kolla upp ett nummer så en busschaufför vill knappast göra det eftersom han/hon kommer hamna efter i sitt tidsschema.

Vill någon komma med FASTA bevis på att någonting annat gäller så hör gärna av er. Gör inte som "MsUnderstood" och låtsas vara en spärrvakt som kan "på tre röda" se om en biljett är fejk eller inte, men vid ett test så vägrar användaren höra av sig. Det är troll och folk som hittar på samt JÄTTEMYCKET off-topic.
Senast redigerad av Essylia 2014-02-21 kl. 13:52.
Citera
2014-02-21, 14:26
Medlem
Idag åkte jag som vanlig(från bålsta)
och den gubben som sitter inom station sagd han fick en mail från sl i morse och berättade till mig det borde finns en"kontralkod" eller nånting i sms. Jag fick gå iaf men det var ju konstig...
Citera
2014-02-21, 14:56
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av szx3322
Idag åkte jag som vanlig(från bålsta)
och den gubben som sitter inom station sagd han fick en mail från sl i morse och berättade till mig det borde finns en"kontralkod" eller nånting i sms. Jag fick gå iaf men det var ju konstig...

Trams.
Citera
2014-02-21, 15:18
Medlem
pontus.cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
Siffrorna är fel. TRAMS. Siffrorna är slumpade, förutom de tre sista som är samma som avsändarnr:et och återkommer i början av meddelandet. Jag har analyserat dussin med äkta biljetter och det finns inget samband. Inga klockslag, "dagskoder" eller annat trams. De nekar en antingen pga, 1) du använder en gammal version av Fejkbiljett och utseendet har uppdaterats, 2) du ser "skum", nervös, "fattig", etc ut, dvs yttre omständigheter, 3) spärrvakten har ingen aning om att systemet uppdaterats. SL fick ju gå ut med ett internt PM där de återigen påpekade för alla att systemet ändrats samt länkade deras "hemliga" bild med vad de ska kolla efter.

Blir man nekad av en chaufför/spärrvakt så gör som inlägget som var lite högre upp, säg att du reser sällan, att sms-biljett är jättesmidigt och att du är trött, sur på att alla påstår att den är fejk. Var trevlig och artig, förklara situationen så kommer de flesta ge med sig och "kolla en gång till". Skulle man ha otur och få någon som vill ringa till centralen och kolla upp ditt nummer så får man ta en annan buss, spärr, etc. Tar massa tid att ringa och kolla upp ett nummer så en busschaufför vill knappast göra det eftersom han/hon kommer hamna efter i sitt tidsschema.

Vill någon komma med FASTA bevis på att någonting annat gäller så hör gärna av er. Gör inte som "MsUnderstood" och låtsas vara en spärrvakt som kan "på tre röda" se om en biljett är fejk eller inte, men vid ett test så vägrar användaren höra av sig. Det är troll och folk som hittar på samt JÄTTEMYCKET off-topic.

Absolut, skrev ju det också att det antagligen var bullshit det han sa. Hehe skum eller fattig vet jag inte om jag ser ut som, jag försöker ju iaf ta det lugnt när jag visar biljetten, det gick ju iaf bra med de fem första. Ska pröva med tipsen ovan, men i och med att jag bara testar appen för att se om den fungerar är det inte så ofta jag orkar tjata med chaffisen utan går hellre då. Det måste väl då vara tvåan eller trean som gällde i det här fallet.

Du verkade missa min uppdatering (bara du inte missar den här heller), Tack otroligt mycket för den tid och energi ni lägger ner på det här. Uppskattas!
Senast redigerad av pontus.c 2014-02-21 kl. 15:21.
Citera
2014-02-21, 15:43
Medlem

Hände mig första gången igår att chauffören sa att min biljett var fake men eftersom jag vet att han inte ser skillnaden så blev jag vrålförbannad att han försöker testa mig. Var dessutom på väg hem med min unge och använde samma biljett på ditvägen utan problem. Höjer kraftigt rösten och säger att jag är jävligt trött på att bli kränkt av deras skit och bara för att vissa plankar så gör inte alla det samt att jag skiter fullständigt i vad han tror. Han bad mig lugna ner mig och jag bad honom sluta vara en jävla gris sedan gick jag på. VET att du har en riktig biljett oavsett om du får den via appen eller biljettköp så är det bara vid kontroll det kan bli krångligt. Är det kontroll vid tågen dock så gå bara rakt förbi kontrollanterna så slipper du visa biljetten.
Citera
2014-02-21, 15:51
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontus.c
Absolut, skrev ju det också att det antagligen var bullshit det han sa. Hehe skum eller fattig vet jag inte om jag ser ut som, jag försöker ju iaf ta det lugnt när jag visar biljetten, det gick ju iaf bra med de fem första. Ska pröva med tipsen ovan, men i och med att jag bara testar appen för att se om den fungerar är det inte så ofta jag orkar tjata med chaffisen utan går hellre då. Det måste väl då vara tvåan eller trean som gällde i det här fallet.

Du verkade missa min uppdatering (bara du inte missar den här heller), Tack otroligt mycket för den tid och energi ni lägger ner på det här. Uppskattas!

Punkterna var inte specifikt riktade mot dig utan rent allmänt förtydligande. Jag ser uppdateringarna nu, om du gillar appen så skänkt jättegärna en slant till Läkare Utan Gränser.
Citera
2014-02-21, 16:09
Medlem
När jag försöka öppna nedladdningen så står det bara "kan inte öppna filen". Jag har HTC one. Tidigare versioner har fungerat.... Någon som har haft samma probelm och löst det?
edit: sorry, funkade med filemanager
Senast redigerad av chief-as 2014-02-21 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in