2014-03-31, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag tycker det är ganska sannolikt att det är två olika verktyg eftersom jag inte tycker ABs beskrivning av verktyget i förhör stämmer med att det skulle vara en kniv eller stämkniv som han sett.

Frågan är väl närmast om det stämmer med verktyget med orange skaft som polisen beslagtog i KJs skuff.
Citera
2014-03-31, 22:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om Olssons intentioner citerats korrekt i NSD är han chanslös i hovrätten .. Betvivlar att TO kan ha undsluppit sig detta, ens i andemening .. Kan han ha blivit feltolkad ?
Det var alltså frågan om en krönika och inte en nyhetsartikel och krönikören ifråga
gissar att försvarsadvokaten kommer att klippa till med en konspirationsteori i sin
slutplädering där blodplantering kommer att ingå som en central del.

TO har inte undsluppit sig detta ännu alltså men kan kanske förmodas göra det snart.
Fast inte säkert alls. Han kanske avstår från att knysta ett dugg om någon illasinnad plantering
överhuvudtaget.

Men hur som helst så måste denne befatta sig med de tunga grejerna som blodet och
tejprullen precis som krönikören är inne på. Eller hur?
Han kan inte kringgå allt detta hur länge som helst.
Det måste presteras förklaringar och helst trovärdiga sådana till förekomsten av
blodspåren i bagageutrymmet i den åtalades bil som i ena stunden ska ha varit låst
ordentligt och i nästa ögonblick slarvigt olåst. Och så en rimlig förklaring till varför
offrets blod påträffades på en viss tejprulle på den åtalades badrumsskåp.

Återstår att se hur det går med det. Hur väl TO lyckas med den mycket viktiga biten eller
rättare sagt bitarna.
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-31 kl. 23:05.
Citera
2014-03-31, 22:45
Medlem
highfives avatar
När det gäller skada 58 kan det vara en felskrivning på såret. På teckning där skadan har en bokstav är den ritad som en bred skada. Något av alternativen är säkert rätt.
Citera
2014-03-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Du kommer väl ihåg stämkniven med gult skaft som KJ öppnade en konservburk med? Jag är ganska säker på att det är den kniven AB sett hemma hos KJ. Den ser ju exakt likadan ut som ett stämjärn, fast bladet är kortare.
Bilden har presenterats i tråden flera gånger, men nu hittar jag den inte.

Den bilden har jag efterlyst länge, kan den ha varit på facebook, har letat som en tok.
Citera
2014-03-31, 22:50
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Frågan är väl närmast om det stämmer med verktyget med orange skaft som polisen beslagtog i KJs skuff.
Som står beskrivet som kniv i polisens protokoll. Medan AB på en direkt fråga säger att verktyget han såg inte var en kniv. Visst det kan vara samma verktyg men jag tycker det är ganska osannolikt eftersom jag tror både polisen och AB vet hur en kniv ser ut.
Citera
2014-03-31, 22:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
DU skrev att inte en jävel vet hur såren ser ut. Då undrar jag bara vad vi ska med en perforerad gris till om vi jävlar inte vet hur såren ser ut. Vad ska vi jämföra såren på grisen med? Du begriper inte vad du själv skriver.

I "jävel" inkluderar jag även mig själv och alla personer som inte deltagit i utredningen och/eller haft tillgång till den sekretessade fotobilagan. Egentligen är det väl bara de personer som sett kroppen som mer i detalj kan säga hur såren ser ut.

Visst begriper jag vad jag skriver, det kan du nog lugnt utgå ifrån. Jag var faktiskt seriös, jag anser inte att era gissningar skulle vara helt utan värde och jag är faktiskt lite nyfiken på vad det skulle bli för resultat av en sån undersökning. Däremot har jag svårt att se det rättsliga värdet av den, men det är en annan sak.
Citera
2014-03-31, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Och den beskriver han i TR...och att den ser exakt ut som ett stämjärn.

Den bilden har jag frågat efter flera gånger utan att få napp, det är ett kort stämjärn med rak egg, inte alls en skölp.
Citera
2014-03-31, 22:53
Medlem
Spindelfridas avatar
Här är bilderna på stämkniven! Skaftet är gult.

https://www.flashback.org/sp46106157
Citera
2014-03-31, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det man också ska notera är att sticken i ryggen är på samma sida som hjärtat sitter på. En skada skiljer sig från de övriga. Vill minnas det är nr 58. Denna är 4 cm djup, men smalare än övriga djupa skador. Dessutom om jag minns rätt var det enda skadan som trängde in i hö lungsäck.

Att hon huggits i ryggen på samma sida som där hjärtat sitter, kan tyda på att Gm hann tänka ut detta innan han högg. Dessutom slapp hen se hennes plågade ansikte.

En annan sak som gör att jag tror att det kan röra sig om flera gm är faktiskt 112 ringningen, eller försöket. Om VB var ensam med KJ och han gjorde något som fick henne att försöka ringa 112 varför skulle hon smsa MB efteråt? Tror inte KJ skulle smsa MB från VBs mobil. Sen om det gick så långt varför gick hon inte direkt då istället? Men om det fanns en tredje person som fick henne att ringa 112 och KJ stoppade och bad denne person avvika i alla fall tillfälligt och lugnade VB. Denna person kan kommit tillbaka senare på kvällen vilket gjorde att VB ville gå hem, KJ och hans kompis kan erbjudit skjuts men VB avvisade dem grovt alternativt hotat att berätta för MB vad någon av dem gjort därav hennes eventuella promenad mot Sävast, kanske mest för att skrämma dem, som sagt grova teorier.
Citera
2014-03-31, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det är ingen idé att försöka förklara det här - du har ingen aning om detta, och den pedagogik som skulle kunna klara den uppgiften är ännu inte uppfunnen.

Fick du slut på riktiga argument nu så du snarare övergår till aggression, slut på syre..

Hon har varit i KJ's lgh i Bodsvedjan vilket grundar sig på sannolikhet, KJ's egna uppgifter samt att det planerades ett möte.

Att t.o.m. postare antyder att hon behöver inte ens varit i Bodsvedjan men dock hennes mobil är aningen befängt. Området är nogsamt damsuget på information och absolut inget tyder på annat än just KJ's lägenhet och där började helvetet för henne.
Citera
2014-03-31, 23:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Bara två dagar återstår nu av rättegången. Min gissning är att Olsson presenterar en dramatisk konspirationsteori under sin slutplädering: att någon, till exempel den hemliga älskaren, planterade blod och tejprulle för att snärja Kristoffer Johansson.
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/olss...t-8388158.aspx

Tja det är bara att lyfta på hatten och inse att även en random journalist inser problematiken kring försvaret. Så är snart detta fallet över med ett lite strängare straff får man hoppas.
Det spelar ingen roll vilken jävla advokat man anlitar i ett bevisläge som i detta fallet. Och vill han konspirera så kan han göra det, men domstolarna köper det sällan.
Se Marinafallet.

Inte osannolikt att han faktiskt kommer att presentera någon form av planteringsteori. Kanske hänvisar han till det här forumet och den märkliga omständigheten att fynden gjordes kort efter att Gammelängsberget var i fokus och att någon här visade ett särskilt stort intresse för vilka platser som KJ hade anknytning till. Fortifikationer, skyddsgropar och mindre byggnader, kroppsdelar hittades i en grop och i en mindre byggnad.

Nej, det här tror jag inte på själv men var bara tvungen.
Citera
2014-03-31, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Fick du slut på riktiga argument nu så du snarare övergår till aggression, slut på syre..

Hon har varit i KJ's lgh i Bodsvedjan vilket grundar sig på sannolikhet, KJ's egna uppgifter samt att det planerades ett möte.

Att t.o.m. postare antyder att hon behöver inte ens varit i Bodsvedjan men dock hennes mobil är aningen befängt. Området är nogsamt damsuget på information och absolut inget tyder på annat än just KJ's lägenhet och där började helvetet för henne.

Du verkar glömma att lägenheten vare sig var mord- eller styckplats. Och där kan man prata om dammsuget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in