Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-27, 01:44
  #421
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Aldrig haft problem med Klarna förr och handlar mycket. Men nu kommer mail med fakturor inte fram. Får sms istället. Kontaktade kundtjänst som efter fem minuters pappskalledialog skulle se över ärendet och återkomma till mig - via mail. Försökte i fem minuter förklara att mitt problem är att mailen inte kommer fram. Utan att donnan på kundtjänst fattade problemet med att återkoppla via mail. Poletten ramlade aldrig ner...

Men förutom det aldrig haft problem med fakturor eller liknande. Heller inte med returer, när företaget meddelat retur har det tagit några dagar innan Klarna betalt tillbaka pengarna.
Jag har konstigt nog haft liknande problem. Jag skulle betala hela min skuld till Klarna, och bad dom maila över någon faktura där jag kunde betala allt. Jag ringde fem gånger den dagen och fick ingenting på mailen så till slut fick jag be dom läsa upp ocr-nr och de för mig så jag kunde betala.
Citera
2015-07-27, 18:12
  #422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle
Väldigt länge.. jag tror inte ens det är lagligt att hålla in pengar så länge som de gjorde för mej.

Klarna=skitskallar

Vad exakt innebär "väldigt länge" då?
Citera
2015-07-27, 18:22
  #423
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liliththewitch
Rövarföretaget Klarna tecknar mycket skumma avtal med de företag de samarbetar med. Ett exempel är Adlibris. Jag hamnade i kläm när jag beställde och kortbetalade en bok. Nästa dag kom besked från Adlibris att boken var slutsåld. Mina pengar hålls däremot kvar av Klarna som enligt avtal med Adlibris gamat åt sig rätten att tvångslåna dem räntefritt i upp till en vecka.
Mitt tips är att kolla vilken samarbetspartner ett nätföretag har om du tänker handla där. Akta dig om de har Klarna och tänk på att betalar du med kort så hamnar du hos Klarna i alla fall. Hitta andra bra alternativ: i stället för Adlibris kan du t ex handla hos Bokus eller CDON.

Jag håller med. Ratat Adlibris helt och hållet. När jag handlade via Adlibris skickade Klarna en påminnelse innan de skickat den ordinarie fakturan. Påminnelsen skickade de dessutom cirka två veckor innan ordinarie faktura skulle vara betald.

Sist jag stötte på skitföretaget Klarna var när jag beställde linser. Att betala direkt med kort var inget alternativ så jag fick istället en faktura med linserna. Givetvis stod det någonstans bland det finstilta att det var en "faktura" från Klarna. Men bråttom som jag hade just då beställde jag bara. I själva verket var "fakturan" ett brev där det stod att de hade skickat en faktura till min mail. Vilket annat företag mailar ut fakturan?

Väl inne på inkorgen fanns inget, det hade hamnat i skräpkorgen. När jag väl öppnar fakturan är den givetvis plottrig och har erbjudande om delbetalningar och annat skit.

Nu har jag alltid betalt i tid och inte haft direkt krångel med Klarna men deras metoder är ju vidriga. Att jag är förståndig nog att klara mig mot deras fulknep betyder inte att det är ett företag jag gillar. Tvärtom avskyr jag dem då de gör allt för att krångla till det för kunderna. Detta i sin tur gör att de i princip lever på mindre begåvade som inte lyckas betala i tid på grund av deras fulmetoder. Hur kan de ens ha blivit så stora? Hur fan kan Dagens Industri hylla företaget och rikta stålkastare på snorvalparna som grundat skiten?

De är inga Elon Musk och Klarna är inget PayPal.
__________________
Senast redigerad av Triremer 2015-07-27 kl. 18:34.
Citera
2015-07-27, 18:28
  #424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tang
någon här som har handlar med klarna. har läst en del negativa grejer om dom. ska själv beställa en dyrare mackapär på avbetalning och klarna är enda alternativ tyvärr.

dela era erfarenheter och frågor här.

Grundaren är Sebastian M. Siemiatkowski
http://www.ynetnews.com/articles/0,7...160053,00.html

http://företagsamheten.se/Fordjupnin...handeln-saker/
Citera
2015-08-03, 01:45
  #425
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Nu har jag alltid betalt i tid och inte haft direkt krångel med Klarna men deras metoder är ju vidriga. Att jag är förståndig nog att klara mig mot deras fulknep betyder inte att det är ett företag jag gillar. Tvärtom avskyr jag dem då de gör allt för att krångla till det för kunderna. Detta i sin tur gör att de i princip lever på mindre begåvade som inte lyckas betala i tid på grund av deras fulmetoder. Hur kan de ens ha blivit så stora? Hur fan kan Dagens Industri hylla företaget och rikta stålkastare på snorvalparna som grundat skiten?

De är inga Elon Musk och Klarna är inget PayPal.

De fyller såklart en funktion, men större delen av pengarna drar de in på folk som betalar för sent. Anledningen till att de blivit så stora har nog ganska mycket med att de gick på Handels, och kontakter de fick därifrån, HQ-sfären gick ju in å investerade i bolaget när ingen annan ville (det behövdes ju en hel del kapital då Klarna tar risken för e-handeln, och alltså ligger ute med pengarna tills de fått betalt av kunden) - den ena delägaren, Victor Jacobsson är god vän med med Mats Qvibergs son Johan (som gick samtidigt på Handels) i intervjuer så säger de att kontakten gick via att de träffade Mats Qviberg på julfest på handels (eller nåt liknande) men det känns som en efterhandskonstruktion (det skulle såklart kunnat hänt då även Mats Qviberg gick på handels och fortfarande är involverad i skolan)

Hade det varit några andra(utan dessa kontakter) som startat företaget så hade de kanske fått sälja ut bolaget till ett underpris istället/gått i konkurs/stagnerat

Hyllningarna kan nog förklaras med

1. Di.se är en tendiös skitsida. De hyllar alla som dragit in stålar, någon moralisk värdering lägger de knappast. En annan som ständigt hyllas är fastighetsmiljardären Erik Selin - att hans fastighetsföretag ständigt får urusla betyg bryr de sig inte om

2. Jobba på di och andra affärstidningar är ett vanligt extraknäck för handelsstudenter, och det är väl inte märkligare än att de kliar varandras ryggar så att säga. Och/eller så har Klarna bra PR-folk, ungefär som att Fredrik Eklund har fått enormt med reklam på di.se för sitt mäkleri.

3. Handels i sig pushar företaget hårt, vilket kanske inte är så märkligt då det står för för i princip all omsättning av de företag som startats av handelsstudenter de senaste 10 åren.
Citera
2015-08-04, 11:24
  #426
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
De fyller såklart en funktion, men större delen av pengarna drar de in på folk som betalar för sent. Anledningen till att de blivit så stora har nog ganska mycket med att de gick på Handels, och kontakter de fick därifrån, HQ-sfären gick ju in å investerade i bolaget när ingen annan ville (det behövdes ju en hel del kapital då Klarna tar risken för e-handeln, och alltså ligger ute med pengarna tills de fått betalt av kunden) - den ena delägaren, Victor Jacobsson är god vän med med Mats Qvibergs son Johan (som gick samtidigt på Handels) i intervjuer så säger de att kontakten gick via att de träffade Mats Qviberg på julfest på handels (eller nåt liknande) men det känns som en efterhandskonstruktion (det skulle såklart kunnat hänt då även Mats Qviberg gick på handels och fortfarande är involverad i skolan)

Hade det varit några andra(utan dessa kontakter) som startat företaget så hade de kanske fått sälja ut bolaget till ett underpris istället/gått i konkurs/stagnerat

Hyllningarna kan nog förklaras med

1. Di.se är en tendiös skitsida. De hyllar alla som dragit in stålar, någon moralisk värdering lägger de knappast. En annan som ständigt hyllas är fastighetsmiljardären Erik Selin - att hans fastighetsföretag ständigt får urusla betyg bryr de sig inte om

2. Jobba på di och andra affärstidningar är ett vanligt extraknäck för handelsstudenter, och det är väl inte märkligare än att de kliar varandras ryggar så att säga. Och/eller så har Klarna bra PR-folk, ungefär som att Fredrik Eklund har fått enormt med reklam på di.se för sitt mäkleri.

3. Handels i sig pushar företaget hårt, vilket kanske inte är så märkligt då det står för för i princip all omsättning av de företag som startats av handelsstudenter de senaste 10 åren.

Tack för ett intressant inlägg!

Ja de har ju gått på HHS och det kan ju självklart ha hjälpt. Vad som är lite märkligt är dock att HHS likt Di inte verkar bry sig nämnvärt om företag bedrivs någorlunda etiskt eller ej. Minns jag rätt så gick rektorn nyligen ut med att Handels ska bli mer hållbart, även ett kompetenscentrum för hållbar utveckling har inrättats. Men hållbar utveckling verkar inte innefatta affärsetik utan snarare miljö, klimat och annat som är på agendan just nu. Det framstår därför som att Handels inte är särskilt seriösa med etik och moral utan istället är kompetenscentrumet ett spel för gallerierna.

Att ta avstånd från Klarna vore en bra markering från Handels.
Citera
2015-08-08, 08:45
  #427
Medlem
Fick en faktura från Klarna häromdagen, de hade lagt till påminnelseavgift och 24% dröjsmålsränta på beloppet att betala. Detta trots att det var första fakturan de skickade, två veckor efter köpet, så jag hade inte en chans att betala tidigare.

Är detta beteende något som Klarna satt i system?
Vore intressant att veta, jag har ju läst och hört en hel del negativt om det här företaget.
Citera
2015-08-09, 13:34
  #428
Medlem
Mosbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Vad exakt innebär "väldigt länge" då?

1 månad.
Citera
2015-08-09, 14:27
  #429
Medlem
Ludermassignegers avatar
Vad exakt är klarna? Är det helt enkelt alternativet faktura? Och hur har det kunnat bli så stort?
Citera
2015-08-09, 18:43
  #430
Medlem
Det är jävligt irriterande att dom gömmer möjligheten att betala med kort på sidan där man ska betala.
Faktura är default. Vafan, fakturan dog väl på 90-talet?
Citera
2015-08-09, 18:58
  #431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tang
någon här som har handlar med klarna. har läst en del negativa grejer om dom. ska själv beställa en dyrare mackapär på avbetalning och klarna är enda alternativ tyvärr.

dela era erfarenheter och frågor här.

Vid något tillfälle hade jag tänkt pytsa in pengar på ett av deras sparkonton men tjejen som jag snackade med på Klarna hade noll koll. När jag tog kontakt med Avanza hade de ännu sämre koll. Undvik Klarnas kundtjänst för det verkar som det är klowner och papegojor som sitter där. Man undrar vad det krävs för att få ett jobb i deras kundtjänst om man är helt intellektuellt efterbliven.
Citera
2015-08-09, 19:03
  #432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TiedToChaines
Grundaren är Sebastian M. Siemiatkowski
http://www.ynetnews.com/articles/0,7...160053,00.html

http://företagsamheten.se/Fordjupnin...handeln-saker/

Jag läste om denna polack och hur han skröt om hur han försökte få in pengar för att kunna starta upp detta skitföretag och hur han ljög för att kunna få loss pengar. Om han nu är stolt över och säger rakt ut att han ljugit för att få loss pengar kan man inte vara särskilt smart. Att vara stolt över det kan bara småstadspatrask och polacker tycka. Andra kommer på lite mer komplexa affärsmodeller än att ta ockerräntor av ungdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in