2016-01-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Vad yrar du om. Hon bestämmer själv hur lång tid hon behöver. Det gör hon upp med ÅK det är inget som TR lägger sig i.

Skaraborgs TR satte datumet för rättegången nära inpå åtalet. Väldigt nära. Plötsligt hade de massor med tomma luckor, enligt den tidigare JO-kritiserade rådmannen. Niklas Lindström visste ju förresten innan hur det skulle gå ( misstänkt tjänstefel) och TR valde ut "vänner" till polisen som advokater och den ena var t o m medlem i MP. Uppenbart jäv. Icke att förglömma att häktningsdomaren vid densamma TR som hittade på ett brott som inte fanns.
2016-01-10, 16:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du kan svamla hur mycket du vill. TR skrev inte att den tekniska bevisningen övertygade. Den använde en svagare formulering, vilket den inte hade gjort om den tekniska bevisningen hade övertygat. Den gjorde dessutom tillägget att NB inte hade förmåtts förklara sig, vilket betyder att den anser att NB borde kunna förklara sig.
Ja, men då får vi hoppas att han tar sitt förnuft till fånga och förklarar sig framöver i rätten.
Och sen när det skett så blir han naturligtvis trodd på sina ord och fri i ett slag blir han
därpå. Han kan gömma på mycken övertygelsekraft, vem vet?
Du är väl kanske en av dem som är beredd att köpa vad det än är han presterar som
senkommen förklaring till varför det finns så mycket spår efter honom på offrets kläder?
Han har säkert något riktigt övertygande att komma med särskilt när det kommer an till
sitt DNA på insidan av offrets byxlinning.

I det här fallet är omständigheterna försvårande. Lisa Holm var endast 17 år
gammal och fysiskt underlägsen Nerijus Belivicius. Han har visat stor
hänsynslöshet mot Lisa Holm som haft svårt att värja sig. Han har agerat förslaget
och avsikten måste hela tiden ha varit att döda sitt offer. Lisa Holm har
övermannats i porten till ladan där örhänget anträffats. Hon måste därefter ha
förflyttats till slaktavdelningen där hon hängts upp. Även om det inte rört sig om en
längre tidsrymd måste Lisa Holm ha känt sig maktlös och kämpat för sitt liv.
Nerijus Belivicius har sannolikt efter det att Lisa Holm hängts upp dragit ner
respektive upp hennes kläder. Han har senare hanterat kroppen vårdslöst då han
gömt den. Samtliga omständigheter medför att Nerijus Belivicius genom gärningen
visat stor hänsynslöshet. Straffet bestäms därför till fängelse på livstid.

Tänk om det sedan värnades lika mycket om offren som om deras mördare i dessa trådar.
Det hade varit klart välgörande.
2016-01-10, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Ja i dina fantasier har du fått för dig att det utövas skrämsel och kränkningar mot Hustrun.
Hon tycks ju lida av dåliga nerver och kanske blir rädd om en vanlig person talar med henne.
Men allt handlar om ett mord på en lite flicka, och då måste Polisen ställa frågor.

Om hon har något att dölja, så kanske hon tycker frågorna är otrevliga.

Att du ska sitta och förtala Polis m.m. tycker jag tyder på att du själv kanske har dåliga erfarenheter av att sitta i Polis-förhör, och att dina fantasierar kommer därifrån.
Men Du sitter ju och försöker skydda mördar litauern, genom att hitta på saker som inte är sanna.
Ang. Jackan och hjälm som låg i rishögen så låg de inte rakt fram efter maskin spår.
Sakerna låg mer på baksidan av rishögen, och för att se dessa var man tvungen att kliva upp
på en jordhög med nässlor så man först då kunde se jaka och hjälm. Se FUP.

Att du nu i 7 månader vägrar att inse Fakta, talar sitt tydliga språk.

Du har ju ingen skam i kroppen, och ingen respekt heller för offer och hennes familj.
Det finns inte ord....jag skulle vilja säga om ditt omdömeslösa uppträdande i ett mord på en liten flicka, av en galen sexlitauern-mördare.

Med alla bevis-Fakta-Teknisk undersökning-VITTNEN-m.m. och även broderns berättelse om att NB
inte var hemma den aktuella tiden, då NB själv påstod att han var hemma. (Lögn av NB).
Det spelar ingen roll hur folk försöker förklara för dig om alla fakta, du vill ändå försvara en Mördar-litauern, så man måste ju undra om det kan vara en kompis till dig.

Polisen har gjort ett utmärkt jobb, att Hustrun inte vill/törs komma till Sverige tyder på att hon inte har rent mjöl i påsen.

Skämmas och åter Skämmas tycker jag Du bör göra, som förtalar folk på det sätt du hela tiden gjort.
De sista orden jag vill säga till dig avstår jag ifrån.....Då dessa ord är inte lämpliga på den här tråden.

Det spelar ingen roll vem som mordoffer. Det ska inte påverka polisens arbete.
Tortyr får inte förekomma för att tvinga fram bekännelser eller vittnesutsagor.

Om du menar att polisen just i det här fallet väljer att arbeta otillbörligt så finns det desto större anledning till att en oberoende kommission tillsätts att granska utredningen.
2016-01-10, 16:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, men då får vi hoppas att han tar sitt förnuft till fånga och förklarar sig framöver i rätten.
Och sen när det skett så blir han naturligtvis trodd på sina ord och fri i ett slag blir han
därpå. Han kan gömma på mycken övertygelsekraft, vem vet?
Du är väl kanske en av dem som är beredd att köpa vad det än är han presterar som
senkommen förklaring till varför det finns så mycket spår efter honom på offrets kläder?
Han har säkert något riktigt övertygande att komma med särskilt när det kommer an till
sitt DNA på insidan av offrets byxlinning.

I det här fallet är omständigheterna försvårande. Lisa Holm var endast 17 år
gammal och fysiskt underlägsen Nerijus Belivicius. Han har visat stor
hänsynslöshet mot Lisa Holm som haft svårt att värja sig. Han har agerat förslaget
och avsikten måste hela tiden ha varit att döda sitt offer. Lisa Holm har
övermannats i porten till ladan där örhänget anträffats. Hon måste därefter ha
förflyttats till slaktavdelningen där hon hängts upp. Även om det inte rört sig om en
längre tidsrymd måste Lisa Holm ha känt sig maktlös och kämpat för sitt liv.
Nerijus Belivicius har sannolikt efter det att Lisa Holm hängts upp dragit ner
respektive upp hennes kläder. Han har senare hanterat kroppen vårdslöst då han
gömt den. Samtliga omständigheter medför att Nerijus Belivicius genom gärningen
visat stor hänsynslöshet. Straffet bestäms därför till fängelse på livstid.

Tänk om det sedan värnades lika mycket om offren som om deras mördare i dessa trådar.
Det hade varit klart välgörande.
Det är fullt möjligt att han inte blir trodd, och om förklaringen är sann blir han oskyldigt dömd.
2016-01-10, 16:06
Bannlyst
Citat:
Jag suger. Ger ett mycket starkt stöd för är inte synonymt med övertygar. Den samlade bevisningen styrker åklagarens gärningspåstående, men det är den tekniska bevisning vi pratar om. Den övertygar inte.
Även om de allra flesta är överens om att den tekniska bevisningen övertygar så kommer väl aldrig du övertygas om att NB är skyldig till mordet? Eller, handlar det om något annat, att du bara vill påtala att din hypotes skulle kunna vara möjlig, teoretiskt? Har mycket svårt att tro att någon människa finner ett uns av rimlighet i din hypotes. Tycker du själv att det låter rimligt det du för fram om griftefrids/nekrofil-varianten?
Citat:
Det är möjligt att det är försent att komma med en förklaring, men om förklaringen är sann och NB döms som skyldig döms en oskyldig.
Med det här inlägget kan man bara konstatera att hur man än vrider och vänder på allt vill du stå kvar där och säga att du hade "rätt" i alla fall, även fast HR kommer att fastställa TR:s dom.
Märklig argumentationstaktik, känns en smula desperat.
2016-01-10, 16:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nu får du allt lugna ner dig. Du spekulerar om 8-9 gm, det har inte IB sagt. Du påstår detta för att smutskasta henne.
Däremot är det viktigt med de som hon såg där fynden senare hittades. Här har polisen misslyckats grovt att de inte har förhört IB förutsättningslöst.
Citat:
VARFÖR FÖRVANSKADE DU TEXTEN OCH UTESLÖT ETT VITALT PARTI i det vittnet återgav?
Där har du ursprungsdiskussionen som du undviker. Du hoppade över en viss mening texten och skrev:
och nämnde att hon inte fick någon hjälp från litauiska ambassaden och någon skulle ordna transport till Arlanda. Hon var så rädd och bad mig hjälpa henne. Det gjorde jag av medmänsklighet.

Sanningen är dock via Bennhage och ljudfil:
Hon nämnde att hon inte fick hjälp från litauiska ambassaden direkt, nån skulle ordna så hon kunde åka tåg ifrån Skövde till Stockholm, till centralen, sen ta sig själv ut till Arlanda, men hon var så rädd så hon bönade och bad om jag kunde hjälpa henne och då gjorde jag det av medmänsklighet.
Du skrev även:
Citat:
De ordnade specialtransport till för honom (men inte för IB!) via Göteborg till Litauen. Varför skulle han annars transporteras dit för sista förhöret?
AB i FUP:
Citat:
Släppt från häktet i Göteborg. Hämtad av utredningspersonal och körd till Landvetters Flygplats. Hemtransport ordnad via ambassaden.

Kl 11 den 23 juni kom besked att IB släpps ur häktet.
CG:
Citat:
Hon frigavs och blev hemkörd till Blomberg
På henne står följande i FUP:
Citat:
Släppt från häktet i Mariestad. Hämtad av utredningspersonal och körd till Blomberg för vidaretransport till Litauen
# Vad skulle hon till Blomberg och göra istället för att åka direkt till Arlanda med tanke på att du förfasas över att hon inte fått "specialtransport" likt AB?
# Varför påstår hon att hon inte fick hjälp via ambassaden? Kan det ha med en viss svängom till Blomberg att göra? Trots detta påstående från henne fanns tydligen en tågbiljett som "nån" skulle ordna...
Det här nämns också i förhöret med CG:
Citat:
Hon hade en telefon och dom andra sa hon att hon lämnat till fru Jönsson för att dom skulle lämnas till grabbarna när dom kom ut.
Dagen efter frisläppandet sker resten så vart hon sov natten mellan 23-24 juni framkommer inte. Enligt media så var lägenheten fortfarande avspärrad vid den tidpunkten.

24 juni under dagen upptäcks att hon fått mobilerna med sig - dvs samma dag som hon åker till Arlanda. Dock snarare med hjälte Bennhage än tåg som ordnats.

SENSMORAL: Via allt detta har du påtalat särbehandling och hur synd det är om IB. Svara mig nu på rätta frågeställningen som ställts gång efter annan där du istället dravlar om annat.
Tack på förhand.
Senast redigerad av develi 2016-01-10 kl. 16:15.
2016-01-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag ser att ni diskuterat fynden i rishögen, dvs hjälm och jacka.

Det betyder säkert inget men det är ändå ett konstigt sammanträffande att den 11/6 Kl 09:20, dagen innan sakerna i rishögen och Lisa hittas, så ringer pappa Holm till polisen och ändrar uppgifterna om hjälmen.

Jag har lagt märke till det och har skrivit om det innan. Det är ett märkligt sammanträffande.
Jag hittar heller inte vilken hjälm som pappa Holm först angav att Lisa hade den dagen.

SH "startade upp" Lisa den morgonen (enligt egen utsaga) - men han tog uppenbarligen miste på hjälmen eller så.
2016-01-10, 16:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
För den som verkligen är intresserad av förhörsteknik kan jag varmt rekommendera sid 1050-1131.

Det är inte bara ett stort artisteri det är dessutom ett briljant exempel på hur man undviker alla fällor från en aningslös utredare ,som på något sätt skulle tyda på att jag själv skulle vara inblandad i detta besynnerliga brottsfall.

Läs och begrunda.

Jaha, jag ser 4 olika förhörsledare, så jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med det här?
Förhörsledare
Magnus Åkegård
Cecilia Liljeblad Biträdande förhörsledare Jan-Olof Hedberg ,
Niklas Lindström
Andreas Schüler
2016-01-10, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu var ju det av polisledningen tilldelat denna militärgrupp ett område 300 meter bortom Martorp. Att dom just råkade stanna i Martorpsbacken för att fördela ut sökinsatsen mellan dom är en slump. Dom skulle avsöka tilldelat område systematiskt.

Hur vet du att polisledningen var inblandade i denna militära konvojs arbete under torsdag kväll i Martorp?
2016-01-10, 16:13
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Snälla devil . Bemöt det jag postade förut. Litar på ditt omdöme.
2016-01-10, 16:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag har lagt märke till det och har skrivit om det innan. Det är ett märkligt sammanträffande.
Jag hittar heller inte vilken hjälm som pappa Holm först angav att Lisa hade den dagen.

SH "startade upp" Lisa den morgonen (enligt egen utsaga) - men han tog uppenbarligen miste på hjälmen eller så.
Vad påverkar det skuldfrågan?
Intill hjälmen vilken det nu än var återfanns Lisas jacka med livstidsdömde lustmördaren
Neros blodspår på.

Ni hakar upp er som vanligt på skitsaker oförmögna att göra helhetsbedömningar.
2016-01-10, 16:15
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Kom igen nu och tala om vad du tyckte om förhören.

Jag har läst igenom sidorna igen (4e ggn) jag ser ett förhör med en man som är ganska säker på att
det är hans bror som gjort detta, men som inte riktigt kan ta in det...

Vad tyckte du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in