Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Vittnen kommer inte undan med att ljuga.
Irina är ett specialfall, därför att hon är närstående (hustru) och därför STRAFFAS hon inte om hon skulle begå något som du (och jag) skulle straffas för om vi fore med osanning i rätten. Att åklagaren ville göra saken tydlig för rätten är en del av "en dag på jobbet" för honom. Att Irina nu vittnar, möjligen falskt, kan och skall prövas fritt, och att det inte föreligger straffansvar för den förhörde ingår i värderingen.
De som ljuger i domstol kommer undan straffrättsligt i Sverige. Det är sällsynt med åtal mot vittnen.
Det jag påtalar är att det var utmärkt att en domstol i Litauen tar vittnesmål på allvar. Det har en förebyggande effekt på folk som Irina, för den sammantagna mängden av lögner.
Jag avskyr lögner, oavsett och det skulle var tillåtet eller ej att ljuga i domstol som anhörig. Lögner och tolererande av lögner i en domstol visar på förakt för det som är rättsväsendets ryggmärg. En sak som inte kan ursäktas bara för att lagen inte förbjuder fenomenet.
Irinas vittnesmål hade inget att tillföra i sak, just för att hon är anhörig, annat än att visa hur tarvliga dessa människor är. Det var ingen bra strategi att pressa Irina att vittna, för det fanns inget hos henne som någon kan tycka om eller ha sympati för. I samlad bedömning rör detta sig om samhällets bottenskrap.