2016-02-03, 00:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Förargelseväckande beteende kommer inte i fråga då gärningen inte skedde på allmän plats eller väckte förargelse hos allmänheten.

Anser HR att NB har mördat Lisa så blir det helt klart mord, några förmildrande omständigheter kommer inte på fråga, inte ens knäppskallerabatt, eftersom NB:s psykiska tillstånd inte har undersökts eller ens ifrågasatts. Men något argument för varför domstolen inte skulle döma för brott mot griftefriden kan jag inte se i ditt inlägg.

Måhända en polisanmälan av tex arbetsgivare/anställd hade krävts, men ex var inget att belysa utan enbart till för att tydliggöra irrelevansen i ämnet om färgbyte på själva åtalet.

Jag la inte fram något argument heller, men absorptionsprincipen kan nämnas. Det räcker att konstatera att domstolen är bunden till gärningsbeskrivningen, även om man inte är bunden till framlagd rubricering/ar eller tillämpligt lagrum genom handläggning mot domslut. Desperata avskalningar har försökt göras av försvaret, med ytterst tveksam hänsyn till vilket material som upptäckts, konstaterats, sammansatts och presenterats av utredande myndighet, eller hänsyn ens av försvarets egna åberopade material. Material vilket lägsta rättsinstans fört upp i domskäl och i sin tur högre instans handlägger nu efter avslutad förhandling.
2016-02-03, 00:42
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, och jag undrade om du LÄST det nånstans och kunde hänvisa till text...

Edit för förtydligande:

Jag frågar fortfarande efter svaret till Brandtler -
Hur många utsvävningar detta specifika ämne än tycks ha till höger och vänster.

Om lagman fattar ett beslut, vilket lagman givetvis har rätt att göra, ska lagman kunna besvara denna fråga:
Utifrån vilken paragraf togs det beslutet? Vad grundar du detta beslut på utifrån rättegångsbalken? Det är ett beslut under en pågående rättegångsprocess och inte nåt allmängiltigt beslut i förbifarten. Speciellt när en fråga är väckt kring paragraf som reglerar att slippa vittna på plats enligt huvudregeln (läkarintyg)

Som sagt: Det kanske finns, men jag ser det då inte via dagboksblad eller nån akt.bil.

Det är bara att du ringer eller mailar och frågar Hovrätten. Jag utgår i från att Hovrätten äger rätten att besluta om man ska förhöra ett vittne på plats eller via telefon eller videoförhör.

Citat:
Lagman är chefen för en tingsrätt eller en förvaltningsrätt. Sluta svamla.

Här finns lagmannen. Hovrättslagmannen.
http://www.gotahovratt.se/Om-Gota-ho...angelse-16-ar/

Senast redigerad av Moosky 2016-02-03 kl. 00:46.
2016-02-03, 01:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är bara att du ringer eller mailar och frågar Hovrätten. Jag utgår i från att Hovrätten äger rätten att besluta om man ska förhöra ett vittne på plats eller via telefon eller videoförhör.
Ja, jag ska se om jag kan komma vidare med denna fråga då den intresserar mig som processgång. Att de har rätt att besluta råder ingen tvekan och är inte vad frågan handlar om öht:
det handlar om vad de baserar det på - vilket är vad jag frågat ända från början utifrån RB.
Samt vad det hände med svaret till Brandtler.
2016-02-03, 01:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Diskussionen gällde det juridiska krånglet. Det är samma juridiska spelregler oavsett vilket kriminalfall man diskuterar.
Jo jag ser det. Men att döma till mord i TR på så extremt dålig grund så är det inte ett dugg konstigt att det reducerades ner till griftefridsbrott.

Det här fallet är tvärtom - det finns en dödsorsak. Sen har han tacknämligt satt sitt DNA av en bra sort på hennes kläder. Domen i TR är därmed ytterst relevant.

Dags att förankra.
2016-02-03, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo jag ser det. Men att döma till mord i TR på så extremt dålig grund så är det inte ett dugg konstigt att det reducerades ner till griftefridsbrott.

Det här fallet är tvärtom - det finns en dödsorsak. Sen har han tacknämligt satt sitt DNA av en bra sort på hennes kläder. Domen i TR är därmed ytterst relevant.

Dags att förankra.

Precis. Och synnerligen välskriven dessutom.
2016-02-03, 03:11
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Citat:
Är det vanligt med presskonferenser efter hovrättsdomar? Kommer domstolen med något sensationellt, kanske?
Jag tänkte just detsamma när jag läste uppdateringen av HR:s sammanfattning. Det verkar som att de väntar sig värsta mediauppbådet. Måste boka tid för intervju med hovrättsråden, efter den kortare frågestunden. Hmm...de går ut med dessa förhållningsorder i ett pressmeddelande så här tidigt, för visst är det väl rätt tidigt? Man har tre dagar på sig att boka tid, det är väldigt gott om tid.
Alltså känns det lite överdrivet faktiskt, om domen skulle vara den förväntade. Särskilt med tanke på att media över huvud taget visat ett rätt ljumt intresse för hovrättsförhandlingen i jämförelse.
Är det möjligt att HR hyser liknande tvivel som många ”alternativteoretiker” gör utan att för den skull vara övertygade om den åtalades oskuld?

Jag tänker på varianten att HR kan återvisa målet till TR med krav om att vissa frågetecken måste utredas grundligare.

I tvistemål händer det då och då att så sker men vet inte om det har hänt någonsin i ett mordmål. Det skulle kunna vara en förklaring till det noggrant planerade informationen till media.
2016-02-03, 05:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enligt Hovrättens hemsida

"Ordinarie domare och chef över en avdelning på hovrätten." = Hovrättslagman
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Här finns lagmannen. Hovrättslagmannen.
http://www.gotahovratt.se/Om-Gota-ho...angelse-16-ar/
Hovrättslagman är inte lagman. Det är två olika titlar, precis som en generalmajor är inte ett slags major.
2016-02-03, 08:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Är det vanligt med presskonferenser efter hovrättsdomar? Kommer domstolen med något sensationellt, kanske?
.. Hoppas du sitter och inbillar dig att det är din sjuka teori som ska komma fram..
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Är det möjligt att HR hyser liknande tvivel som många ”alternativteoretiker” gör utan att för den skull vara övertygade om den åtalades oskuld?

Jag tänker på varianten att HR kan återvisa målet till TR med krav om att vissa frågetecken måste utredas grundligare.
I tvistemål händer det då och då att så sker men vet inte om det har hänt någonsin i ett mordmål. Det skulle kunna vara en förklaring till det noggrant planerade informationen till media.
Återvisa brottsmålet? Krav på att räta ut vissa frågetecken likt alternativteoretiker hyser?!

Verkligheten ringde och sa: kör ner huvudet i en ishink.

Frågan är snarare om det inte handlar om domar som har stor uppmärksamhet.
Citat:
Hovrätten över Skåne och Blekinge kommer att hålla presskonferens med anledning av att dom meddelas i det så kallade Yara-målet.
http://www.hovrattenskaneblekinge.do...de-Yara-malet/
Citat:
Svea hovrätt kommer att hålla presskonferens med anledning av att dom meddelas i det så kallade Stureby-målet, som rör åtal för mord och anstiftan av mord av en 15-årig flicka i början av juni 2009.
http://domstol.se/Om-Sveriges-Domsto...Stureby-malet/
2016-02-03, 08:15
Medlem
Florencedemons avatar
Var det den 5:e elr 7:e som domen skulle komma?
2016-02-03, 08:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florencedemon
Var det den 5:e elr 7:e som domen skulle komma?

Citat:
Dom i Lisa Holm-målet

Såsom tidigare meddelats kommer dom i målet att meddelas måndagen den 8 februari kl. 14.00. Hovrättslagmannen Linda Hallstedt och hovrättsrådet Martin Andersson, som är domare i målet, presenterar domen för massmedia och svarar på frågor från kl. 14.15.
http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/
.
2016-02-03, 08:20
Medlem
Citat:
Hovrättslagman är inte lagman. Det är två olika titlar, precis som en generalmajor är inte ett slags major.

Generalmajoren är en general. Bra att du tog det exemplet. Just generalmajoren, liksom generallöjtnanten, skall tilltalas "general". Till exempel "God morgon general!" Alltså inte "God morgon generalmajor!" Pss med konteramiralen och viceamiralen.Dock är det korrekta tilltalet "God morgon överstelöjtnant!"
Är ärkebiskopen en biskop?
2016-02-03, 08:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Generalmajoren är en general. Bra att du tog det exemplet. Just generalmajoren, liksom generallöjtnanten, skall tilltalas "general". Till exempel "God morgon general!" Alltså inte "God morgon generalmajor!" Pss med konteramiralen och viceamiralen.Dock är det korrekta tilltalet "God morgon överstelöjtnant!"
Är ärkebiskopen en biskop?
Ja, men hovrättslagmannen är inte en lagman, lika lite som generalmajoren är en major.

En överfurir tilltalas "God morgon, överfurir". Hen blir sur om du säger "God morgon, furir", då furir är en lägre grad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in