2016-02-08, 23:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du verkar glädja dig åt att NB drog nitlotten i advokatlotteriet. Varför det? Hade en slipad advokat gjort ett bättre jobb?

Jag gläder mig åt att mördaren har hamnat bakom lås och bom där han hör hemma för lång tid framåt. Att han fick en dålig advokat har jag svårt att tycka synd om honom för, men jag tycker ändå att hans advokat gjorde ett dåligt jobb. Hon hade kunnat presentera ett engagerat försvar utan att göra ett spektakel med rallarsvingar hit och dit som inte hade med målet att göra och bisarra anklagelser mot polisen som hon måste ha förstått var helt utsiktslösa. Och om hon inte förstod det: Ja då borde Advokatsamfundet ta sig en allvarlig funderare på hennes lämplighet att få vara kvar.
2016-02-08, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

.

Gjorde han verkligen det? Jag tycker IR har fått för mycket skit. Hon verkar väl ha trott på sin klient, vad är det för fel med det? Hon får betala 140.000 kr ur egen ficka för undersökningar åt försvaret. Är det att hon är en looser som gör henne dålig, eller är det att hon inte misstror sin klient?

Så inkompetent tror jag inte IR är, hon är väl ändå syster till en professor eller ?

Nu är vi där igen,hennes jobb består fortfarande inte i vem hon skall tro på eller inte , hennes jobb är att företräda sin klient som nekar till anklagelserna.

Eller tror du att Breiviks advokat var hans försvarare för att han trodde på honom?
Senast redigerad av Sibboratorn 2016-02-08 kl. 23:52.
2016-02-08, 23:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag gläder mig åt att mördaren har hamnat bakom lås och bom där han hör hemma för lång tid framåt. Att han fick en dålig advokat har jag svårt att tycka synd om honom för, men jag tycker ändå att hans advokat gjorde ett dåligt jobb. Hon hade kunnat presentera ett engagerat försvar utan att göra ett spektakel med rallarsvingar hit och dit som inte hade med målet att göra och bisarra anklagelser mot polisen som hon måste ha förstått var helt utsiktslösa. Och om hon inte förstod det: Ja då borde Advokatsamfundet ta sig en allvarlig funderare på hennes lämplighet att få vara kvar.
Återigen svarar du på mitt inlägg utan att svara på det. Hade en slipad advokat gjort ett bättre jobb?
2016-02-08, 23:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Åhå ja, hovrätten slår fast att det var ett sexuellt motiv. Dock utan att vidare analysera detta.
Däremot ägnas sida upp och sida ner åt att in i minsta detalj redogöra för allt annat.
Motivet torde vara centralt, det är svagt att inte säga mer om det. Observera att sexualsadism inte nämns ö.h.t.
Att Adrianas vittnesmål tillmäts betydelse är ett stort skämt. Här lutar det åt att HR har bestämt sig för att NB är skyldig (pga DNA:t) och fastnar i ett cirkelresonemang. Skulle kunna vara domvilla och ge skäl för resning.

Nå,nå.
Det här åtalet har så många luckor så det skulle kunna vara ett bra exempel på, hur en oskyldig kan bli dömd i dagens Sverige. Vi vet ju att oskyldiga blir dömda då och då, hur tätt vi än håller för detta.
Hoppas nu att det framkommer något om vad NB gjort tidigare, att åtminstone någon fd knullkompis våga träda fram och tala om vilket perverterat svin han är. För något erkännande lär det inte bli.

Gjorde han verkligen det? Jag tycker IR har fått för mycket skit. Hon verkar väl ha trott på sin klient, vad är det för fel med det? Hon får betala 140.000 kr ur egen ficka för undersökningar åt försvaret. Är det att hon är en looser som gör henne dålig, eller är det att hon inte misstror sin klient?

Så inkompetent tror jag inte IR är, hon är väl ändå syster till en professor eller ?

Tack för din analys av dom och åtal. Du har redan tidigare visat på stora juridiska kunskaper och insikter i tråden, så vi tar alla åt oss av och begrundar din expertmässiga recension av dem. INTE

Bara ditt uttalande om domvilla visar att du befinner dig inte ens på läktaren, utan ute i gången och käkar korv i den juridiska matchen.

Åsikten är givetvis fri på Flashback och du får TYCKA vad du vill om domen. Men låtsas inte att du begriper något du inte begriper ett jota av.

Och NEJ förresten: Motiv har INTE någon central betydelse i en prövning av en åtalads skuld. Det är ingen TV-serie.
2016-02-08, 23:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Haha, ja man kommer ju ihåg tidigare i denna tråden innan fupen släpptes hur alla foliehattarna sög i sig alla uttalanden från den imbecilla advokaten Rönnbäck om att det fanns inte tillstymmelse till hållbara bevis mot hennes klient etc. Sen visar sig fallet vara det rent motsatta där bevisningen är oerhört bra och det krävs en "mycket" bra alternativ teori från försvaret för att kanske ha tio procents chans att undkomma morddom. Med ett obefintligt försvar som nu blev fallet så fanns det kanske 0.1% chans att undkomma morddom.
2016-02-08, 23:48
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Oj, NB tycks vara ett ljushuvud i dina ögon. Du glömde svara på om han tycks klara av att bedöma sin advokat.

Men herregud, på riktigt? Du ställde ju frågan och jag svarade.

Citat:
Fick han veta det?

JA, DET FICK HAN!!!

Din andra fråga om huruvida han tycks klara av att bedöma sin advokat eller inte är bara korkad. Det är varken din eller min sak att göra sådana bedömningar. Men vad skulle tala för att han inte var kapabel att göra det? Bara för att du kanske tycker att han fattade ett dåligt beslut så betyder inte det att han är inkapabel att göra en självständig bedömning.

Har för övrigt redan skrivit "Han har ju haft möjlighet att byta men valt att inte göra så, så det får han ju skylla sig själv för i så fall." Hur får du det till att jag har gjort några som helst bedömningar om NBs intelligens? Utveckla gärna...
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2016-02-08 kl. 23:52.
2016-02-08, 23:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Men herregud, på riktigt? Du ställde ju frågan och jag svarade.

JA, DET FICK HAN!!!

Din andra fråga är korkad och det är varken din eller min sak att göra sådana bedömningar. Men vad skulle tala för att han inte vara kapabel att göra det? Bara för att du kanske tycker att han fattade ett dåligt beslut så betyder inte det att han är inkapabel att göra en självständig bedömning.

Har för övrigt redan skrivit "Han har ju haft möjlighet att byta men valt att inte göra så, så det får han ju skylla sig själv för i så fall." Hur får du det till att jag har gjort några som helst bedömningar om NBs intelligens? Utveckla gärna...
Jag har har inte påstått att du har gjort några bedömningar av NB:s intelligens. Det är kanske där problemet ligger. Jag har kallat honom idiot, med större intelligens kanske han hade kunnat bedöma sin advokat.
2016-02-08, 23:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Återigen svarar du på mitt inlägg utan att svara på det. Hade en slipad advokat gjort ett bättre jobb?

Jag började skriva, suddade ut och glömde bort. Nåväl: Nej, jag har inte hört någon expert tro att ens en stjärnadvokat skulle ha kunnat åstadkomma något här. Vilket är ganska förväntat i ett mål där den samlade styrkan av bevisningen är på den här nivån. Men det är ingen ursäkt för att advokaten gör ett dåligt jobb.

Vem vet förresten: Om Rönnbäck skurit bort minst hälften av allt skitprat i sitt slutanförande och istället lagt lite krut på att i ett alternativyrkande peka på att vi trots allt inte vet exakt hur Lisa dog och att det kan ha gått mycket snabbt och kanske varit resultatet av något inte helt åsyftat så hade det kanske - säg kanske - funnits en liten chans att hovrätten hade kunnat överväga ett tidsbestämt straff. Ungefär som Olsson gjorde med Kristoffer Johansson.

Jag tycker du ska sluta tjata om debatt i alternativtråden, så mycket insikt om andras psyke tror jag dessutom du har att du begriper att det inte är feghet som gör att jag vägrar skriva där. Kom också ihåg att sannolikheter bedöms utifrån alla kända parametrar. Givet kända omständigheter kunde man redan långt före obduktionen säga att den absolut inte var några 99% för din "alternativhypotes" - inte ens någonting i svag närhet därav. Att du inte förmår acceptera att det här var ett mord och inget annat är inte mitt problem och som jag skrev i ett tidigare inlägg ändå inget jag kommer att lyckas få dig att förstå eftersom det handlar om någon slags låsning hos dig.
2016-02-08, 23:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
En bra advokat hade förklarat för NB att de måste komma fram med en mycket bra alternativ teori för att kunna skaka fram ett rimligt tvivel. Annars så blir det morddom. Se bara på vad som hände vid trippelmordet i Uddevalla. Lillbrorsan satt och blånekade i över fem månader innan han la fram sin alternativa teori. Som TR dessutom tyckte utgjorde rimligt tvivel och frikände honom. Visserligen höll det inte i HR men bara ett exempel av många där man med en påhittig alternativ teori kan skaka fram ett rimligt tvivel och gå fri, helt eller delvis.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2016-02-08 kl. 23:56.
2016-02-08, 23:52
Bannlyst
Citat:
Åhå ja, hovrätten slår fast att det var ett sexuellt motiv. Dock utan att vidare analysera detta.
Däremot ägnas sida upp och sida ner åt att in i minsta detalj redogöra för allt annat.
Motivet torde vara centralt, det är svagt att inte säga mer om det. Observera att sexualsadism inte nämns ö.h.t.
....................
Jag tycker IR har fått för mycket skit. Hon verkar väl ha trott på sin klient,
Ja, HR slog fast att det var ett sexuellt motiv vilket är korrekt. HR får inte ställa egna diagnoser.

Advokatens uppgift är inte att "tro på" sin klient, om så vore fallet skulle många åtalade stå helt utan försvar.
2016-02-08, 23:54
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Jag har har inte påstått att du har gjort några bedömningar av NB:s intelligens. Det är kanske där problemet ligger. Jag har kallat honom idiot, med större intelligens kanske han hade kunnat bedöma sin advokat.

Okej, och hur ska jag tolka detta?

"Oj, NB tycks vara ett ljushuvud i dina ögon. "
2016-02-08, 23:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Enligt advokaten hade han satt sitt hopp till Hovrätten och var nu alldeles bedrövad över domen. Är den reaktionen som ter sig lite konstig. Det mest realistiska vore att han förberett sig på fastställande av TR:s dom. Han verkar ha varit mentalt oförberedd på det som nu hände.

NB,s reaktion på domen ser ut ungefär som man skulle förvänta sig från en person som blir oskyldigt dömd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in