2016-02-14, 04:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu är vi inne på professionalism!

Om vad olika personer förväntas kunna och den tillit vi alla har till yrkesmän.

Frågan är vad förväntningarna är på en jurist som nu är advokat, efter att ha haft en karriär som åklagare, i förhållande till en dräng från Litauen som jobbar för det som är kaffepengar för advokaten. En person som Nero, och i Neros situation kan inte bedöma den juridik detta handlar om. Det är den yttersta cynismen att hänvisa till vad klienten vill eller inte vill.

Detta är inte ett mål för Hurtig om han vill ha bra reklam, om han inte tar helt avstånd från kollegiala hänsyn. Det är inget svårt mål ur rättsligt perspektiv, det var enkelt redan från början att förutse att Nero skulle få livstid enligt den lag vi alla har att förhålla oss till. Bevisningen är av den dignitet att det var självklart att beviskraven var uppfyllda med råge. Därför blir det fånigt att Hurtig kommer med PT till HD, om han inte gör något extraordinärt och hittar något prejudicerande fel rörande formalia, i rättegångsbalkens tillämpning.

Det finns inget som kan ge prövningstillstånd efter noggrann läsning av hovrättens dom. Det enda som är av intresse är proceduren, om det får gå till så här i en svensk domstol, och allvaret i att det har skett på detta sätt. Det är advokaten det handlar om och att domstolarna lät det ske. Det är faktiskt intressant hur Litauisk media uppfattat detta mer än svensk media.

Det fanns skäl till att Brandtler tackade nej till Nero som klient när han erbjöds uppdraget. Det finns uppdrag med extrema gärningsmän. Det bästa exemplet är Breivik som hade en advokat som uppträdde värdigt trots det svåra uppdraget att företräda en massmördare. Sen så har vi alla de andra advokaterna som jobbar på varje dag, utan att kränka brottsoffren och de anhöriga.
Det är verkligen den största cynismen att hänvisa till drängens vilja, till hans beslut. Det här var förutbestämt, för Inger har en alldeles egen plan. Med en sån advokat blir avståndet till klienten så stort, så stort. Blir nästan som att det inte är klienten som är i fokus för hennes galna utspel tar liksom över allt, hennes enorma tilltro till sig själv. Och vad vet väl han om hur sånt ska gå till, är bara att lyssna och göra som han blir tillsagd. Hur mycket eller litet(!) visste han om hur hennes upplägg skulle se ut och även om han visste, vad förstod han och hade han något val? Vad förstod han egentligen om vad hon sysslade med och om han förstod, var det kanske redan försent då, d.v.s då var allt redan gjort och sagt. Och, det viktiga - hur i helvete kunde han hamna i någon slags chock över att HR fastställde livstidsdomen?
Vilka orealistiska förhoppningar måste inte hon ha gett honom?
Spelet nu mellan Rönnbäck och Hurtig, det skedde helt klart över drängens huvud.
För vem ska han be om råd, om han inte litar på eller förstår sin advokat?
Vems är ansvaret kan man undra..?
Senast redigerad av zascha 2016-02-14 kl. 04:17.
2016-02-14, 09:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag frågar om källa för det framkommer inte på ljudfil via trådstart.
Ljudfilen i trådstart är ofullständig. Det framkommer av originalfilen.
2016-02-14, 09:37
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelipeVilla
Likstelhet är det som uppstår efter cirka 3 timmar,så kroppen bör ha placerats där innan det eftersom han var ensam,och det var därför det krävdes 4 personer för att få ut lisas kropp ur skåpet.

Och vad jag förstår är när likstelheten inträffat är kroppen inte böjbar. .

Fast det tar 10-14 timmar innan likstelheten är fullt utvecklad. Den drabbar först små muskler som fingrar och käke och sprider sig sedan till de större musklerna. Någon som vet hur lång tid det tar innan armar och ben blir oböjliga?
2016-02-14, 10:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag anser att det vore kul om advokaten Hurtig visade sina nya muskler, och prövade om ett bristande försvar är ett rättegångsfel. Det vore ett intressant prejudikat som behövs för att strama upp en verksamhet i tider där advokatsamfundet blivit en ekonomisk intresseförening för advokaterna.
Nej det vore inte kul. Det har redan varit en enda jävla cirkus mitt i en enorm sorg för familjen och jag hoppas svar om PT kommer med väldigt negativ klang. Jag tycker han ser ut som en mediahora och med Rönnbäck dess innan är det en ren fars alltihop.
2016-02-14, 10:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Fast det tar 10-14 timmar innan likstelheten är fullt utvecklad. Den drabbar först små muskler som fingrar och käke och sprider sig sedan till de större musklerna. Någon som vet hur lång tid det tar innan armar och ben blir oböjliga?
Fullt utvecklad? Stel som en pinne versus djupfryst variant? Lägg ner ditt trams om drabbar små muskler - det funkar inte på det sättet.
2016-02-14, 10:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Fullt utvecklad? Stel som en pinne versus djupfryst variant? Lägg ner ditt trams om drabbar små muskler - det funkar inte på det sättet.
Jo, det gör det. Det är du som är okunnig. https://sv.wikipedia.org/wiki/Likstelhet
Citat:
Likstelheten drabbar först de små musklerna som tex fingrar och käken innan de drabbar de större musklerna.
2016-02-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det hon anför är nonsen. En manlig advokat som använt IRs strategi och uppförande i rätten hade, med rätta, också blivit hårt(?) ansatt i media.

NB kan mycket väl känna sig mer bekväm med en manlig advokat med tanke på hans syn på kvinnor, men det förändrar inte något i sak rättsligt.

Nu är så klart diskussionen långt förbi detta. Men ändå.
Det kan också vara så att IR (och
NB) tänkte att det kunde vara en strategisk fördel med en kvinnlig advokat. Typ: "Titta på mig. Jag är kvinna. Jag är inte på något sätt obekväm med NB trots allt som påstås att han gjort mot kvinnor. Så till den grad är jag övertygad om hans oskuld."
2016-02-14, 11:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Jag tänkte också så att mamman påverkat till bytet efter allt negativt och nästan förlöjligande som skrivits om Rönnbäck i Litauisk media. Inför överklagandet till Hovrätten sa ju mamman i media att "vi" var nöjda och vill behålla advokaten, "vi" litar på henne. Med "vi" vet jag inte egentligen vilka hon syftade på för hon ojade sig över att hon ännu inte pratat med Nerijus i telefon.
Så, nog är mamman med och styr en del.
Men, när jag läste vad Rönnbäck uttryckt själv om bytet så blir jag lite konfunderad. Hon låter så jävla nöjd, som om det är hon själv som initierat advokatbytet.
Rönnbäck påstår att hon föreslog byte redan inför HovR. men att han ville ha henne kvar. Samtidigt undrar jag hur mycket sanning det ligger i detta - hon har ju uppenbart friserat sanningen innan. Jag undrar även hur verklighetsförankrad hon är om hon samtidigt säger att "visst det är alltid svårt att få upp mål i högsta domstolen men här finns det absolut möjligheter och det är dom han jobbar med nu"

Där är ju Hurtig mer verklighetsförankrad iom att han snarare säger:
Citat:
– Det krävs något väldigt särskilt att få prövning i Högsta domstol, säger Björn Hurtig till P4 Skaraborg.http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6367274
Citat:
– Han ligger pyrt till eftersom det är stark bevisning som det krävs mycket för att rubba.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6367569
I svensk media har det knappt varit nån kommentar om Rönnbäck i HovR - däremot fanns en vass artikel i litauisk media (finns kanske fler) och IR uppger att NB tagit del av kritiken i media:

.. " jag har ju sett att det uppfattas på ett annat sätt när det är en kvinna som jobbar med det här så det kan ju möjligen i vissa lägen gå ut över klienten, jag menar inte att det gjort det rättsligt men just mediarapportering och så vidare kan ju påverka och det klart att det tar ju han in nu när han kan läsa media, då kan han ju också se att det är mycket kritik mot min advokat och det påverkar honom såklart"
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6367881
2016-02-14, 11:16
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:

Du tar upp något som jag funderar över. Hur kan Inger Rönnbäck ta detta initiativ till advokatbyte? Det är ytterst märkligt, när hon också tar på sig ansvaret att rekommendera en kollega. Hur har hon lagt upp detta som vettigt till Nero?

Det som faktiskt är uppenbart är att Nero inte har förmågan att själv ta kvalificerade beslut om advokatbyte och vad det har för konsekvenser. Eller vad det ska tjäna till. Det ligger i sakens natur att det är skillnad på en lustmördare; en dräng från Litauen och en välutbildad kvinna med advokattitel.

Jag funderar på detta för det är så ovanligt, att ett advokatbyte går till så här, när det hela är över. Det är inte efter en dom från hovrätten som man vaskar fram kompetensen. Det som pågår nu, är i linje med allt annat i denna sak. Jag tror det handlar mer om att rädda Inger Rönnbäcks skinn än att ordna det väl för klienten.

Det finns inte med på kartan att Nero vet vad det krävs för att få PT till HD, eller något annat som har med rättsverkan av en laga kraft vunnen dom. Har advokaten kört gender skitsnack om hur kvinnliga advokater är diskriminerade med sin klient, trots miljonarvodet? Vad har nu advokaten Rönnbäck hittat på, om icke befintlig juridik, för att kunna lämpa över honom på en utvald kollega, för att slippa undan ansvaret för dena rättsvidriga hantering av en klient?

Detta är en mycket bra tankegång! Tack igen för pålästa och väl genomtänkta poster i denna tråd, till skillnad från det vanliga pappegojtjafset.

Jag har oxå funderat en del på hur IR skall ta sig ur detta. Hon har ju hanterat hela detta fall på ett så oprofessionellt sätt så alla häpnar. LGWP tog till och med upp det i VB och sa där att det ar något för samfundet att kolla på. Skulle inte förvåna mig om det var detta som fick henne att fundera.

Hon har naturligtvis tjänat pengar på detta, men inte några ofattbara summor, och inte heller några summor som jag tror avviker jättestort från hennes vanliga inkomster. Detta gör att hon måste ju försöka lämna detta bakom sig med någon form av heder i behåll. En prickning, eller barar en utredning av samfundet hjälper naturligtvis inte.

Ibland har man ju undrat om hon är dum på riktigt, givet att hon varit åklagare och verkat som advokat ett bra tag så måste hon ju ändå ha några indianer i kanoten.

Vad göra, ja det du beskriver är ju absolut ett tänkbar iscensatt scenario, förutsatt att det stämmer. Det borde inte gå att komma undan, bara för att tiden drar ut i ett pågående ärende. Är det verkligen helt safe från en utredning bara för att sex månader gått?

Sen kan man undra hur hon hamnade i den sits hon gjorde och varför. Det är ju svårt att sia om när man inte vet hur diskussionerna mellan henne och Nero gått.

Din teori om detta är ju tillsammans med mer info om Litauisk medias bevakning och uppfattning helt klart underlag för en artikel eller artikelserie av någon seriös journalist. Skulle vara intressant med en P3- dokumentär om detta framöver. Alltså advokatens roll och sätt i detta fall, det framstår ju iallfall som något konstigt utöver det vanliga.
2016-02-14, 11:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, det gör det. Det är du som är okunnig. https://sv.wikipedia.org/wiki/Likstelhet
Waow - vilken källa. Det märks att du inte har högre utbildning på tal om okunnig..
Vad jag säger är att de är totalt ovidkommande för att stoppa in nån i ett skåp efter som kroppen stelnar helt på ett sätt som inte har ett skit med fingrar eller små muskler att göra: Hela kroppen blir stel samtidigt.
2016-02-14, 11:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Waow - vilken källa. Det märks att du inte har högre utbildning på tal om okunnig..
Vad jag säger är att de är totalt ovidkommande för att stoppa in nån i ett skåp efter som kroppen stelnar helt på ett sätt som inte har ett skit med fingrar eller små muskler att göra: Hela kroppen blir stel samtidigt.
Ta fram en bättre källa på att det du säger här är sant.
Citat:
Små muskler stelnar först, enligt Wikipedia. Visa att det inte är sant.
2016-02-14, 11:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ta fram en bättre källa på att det du säger här är sant.
Små muskler stelnar först, enligt Wikipedia. Visa att det inte är sant.
Men fatta skillnaden med det jag skriver - små muskler finns i hela kroppen, den stelnar inte partiellt i tex en hand så det märks.
Hela kroppen blir stel samtidigt och svårhanterad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in