2016-04-28, 19:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
/.../ Det finns delar i NBs personlighet - samt hur mordet är utfört - som får mig att fundera på om han har psykopatiska drag. /.../
Det verkar han definitivt ha, men kanske inte är fullt så lyhörd och inkännande som den perfekte psykopaten borde vara.
Citat:
/.../ Sen detta med att omgående försöka dirigera polisen att söka efter en brun Jeep (väldigt förslagen) och han försöker få pappan att verka suspekt som du också reagerat på.
Jeepen, eller Freelandern, befanns ha substans, och han kan ha velat ha med sig IB till Handlar´n just för att även hon skulle få se att det stod en bil på kaféets gavelparkering. De kvinnor som parkerat bilen där uppgav sig ha gjort detta vid 19.30-tiden. Även HJ hade c:a 20.05 sett bilen på sin tillbakafärd från AE i Medelplana. – Men hade också NB hunnit observera bilen innan han och IB anträdde färden till Handlar´n?

Vad är det som säger att inte IB och NB:s mor för den goda sakens skull pratat sig samman om ”operation rädda NB” och att NB bara deltog, säg de sista fem, sex minuterna av samtalet, dvs från c:a 19.50, och att han dessförinnan (efter att ha iakttagits av de två grannarna med sina hundar) fortsatt förbi bostaden och åkt en sväng ned till kaféet/ladan för att kolla läget (c:a 5 min t.o.r.)? - Han kan f.ö. också ha passat på att slänga in en handske i ladan; det beror på hur han uppfattat läget efter att GJ sett hans bil.

NB har i förhör – till skillnad från IB – sagt att även IB deltog i Skypesamtalet; IB att hon under detta samtal tittade in i det gemensamma sovrummet och förhörde sig om vem NB pratade med. - Det är något som inte stämmer här, och IB/NB kan under veckan som gick ha enats om att mörka delar eller t.o.m. hela detta samtal, dvs. NB kan ha dykt upp precis när IB avslutat samtalet och först då upptäckt NB på trappan utanför, alt. hört hans bil vara på ingående. - IB har heller ingenting att vara rädd för här: NB:s mor torde lätt ha förstått att hon hela tiden talat med sin oskyldige son; han som hittat den stackars flickans ena handske, och enligt IB var det tur att modern haft sin samtalslista kvar så att tiden kunde kontrolleras.
2016-04-28, 19:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
/.../ När han pratar med grannen om "varför Lisa inte ringde istället för att sms:a" får jag också en känsla av att han fiskar information (vilket han är bra på!), han vill veta om någon annan än HAN vet att Lisa försökte ringa ett samtal när han överrumplade henne. Orolig för att hans röst ska finnas i bakgrunden av samtalet han förstod varit uppkopplat.
Ja, här har vi ytterligare en av NB:s egenartade reflektioner: att det borde ha gått fortare att ringa än att sms:a, som om han känt till något om händelseförloppet. – Tror som du att det kan ha varit information han egentligen fiskat efter, alt. att få ta del av grannens tankar kring försvinnandet, och då i syfte att själv kunna rätta in sig i "normalledet"; ta till sig dessa tankebanor för att inte framstå som avvikande. - Vi har sett hur han försöker agera på ett normalt sätt; men att han ofta missar nyanserna (frånsett språkförbistringen), och detta tror jag att han kan ha varit rätt så medveten om, eller i vart fall haft på känn. - I den uppkomna situationen gällde det för honom att inte sticka ut; att flyta in bland ortsbefolkningen och att fortsätta jobba på som vanligt.
2016-04-28, 19:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Han såg att bror har tagit handsken.
Därför vet han det.
Ja, det var ju han som ledde sin bror till brunnen. - Hur vet du att han inte haft handsken i fickan och låtit den singla ned mot marken?
Senast redigerad av letsdoit 2016-04-28 kl. 20:00.
2016-04-28, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Då skulle den uppåtgående löpsnaran först ha lagts om halsen på LH och stramats åt på det karakteristiska vis man ser vid vid hängning. - Åtstramningen runt halsen kan tänkas ha skett i flera etapper, men alla tecken tyder på att den sista etappen varit en regelrätt hängning. Om löpsnaran manuellt dragits åt så hårt som möjligt innan tejpen virades runt ansiktet så bör LH då ha varit vid liv. Hon kan sedan ha burits in till det blodbesudlade röret och med sträckt snöre ställts under detta. När hon sedan förlorat medvetandet har hon sjunkit ihop - och hängts - om han inte byggt upp en platå till henne med hjälp av brädor och hinkar. - Det erfordras c:a 30 kilos belastning på snaran för att hängning ska komma till stånd. - En ytterligare aspekt är att NB var mer i fred; mer ur skottlinjen, inne i mjölkrummet. Så få aktiviteter som möjligt bör därför ha ägt rum där han haft öppningar till ladan såväl i öst som i väst. - Han kan ha haft tejprullen med sig in till mjölkrummet. Eftersom GJ såg hans bil utanför öppningen är det inte omöjligt att det var då han lade tillbaka rullen. Kan mycket väl tänka mig manipulation, men NB har haft ont om tid - och vilken motivation skulle han rimligen ha att leda polisen till den ostädade ladan? - Betr. handsken: Har han tagit med sig denna från Martorp som en souvenir, eller som en tänkt manöverhandske?

Man kan visserligen tänka sig - och det är alls inte långsökt - att NB redan på söndagskvällen - och senast efter polisbesöket mitt i natten - anat och trott att noggranna undersökningar skulle komma att utföras inne i ladan inkl. det i all hast övergivna mjölkrummet (och ett alibi skulle också behövas). För att förekomma detta kan han ha tänkt att om han och brodern upptäckte en handske från LH och lät denna ligga kvar, han skulle kunna understryka att han var oskyldig. Detta kan ha fått honom att redan innan LH:s far anlände till platsen köra den korta vägen ned till ladan och smuggla in en av LH:s handskar. Han bör i så fall redan under transporten till Martorp ha tänkt i dessa banor - om han inte varit så snabbtänkt att han i och med GJ:s förbiåkande såg den troliga fortsättningen och redan då lämnat kvar en handske (naturligtvis vid brunnen som hans bror brukade pumpa ur...).Gaffeltraktorn skulle också kunna sättas i förbindelse med joggerskan, dvs att det var AB han varit på jakt efter under söndagen men då inte ville visa upp sig i sin bil eftersom han trott att hon skulle känna igen denna och dra sig undan. - Hur hans tankegångar har gått - och i vilket skede han sedan fått korn på LH - är okänt. - Tidpunkten för hans gaffeltraktorfärd ska ha varit runt 14.30, och man kan på goda grunder utgå från att han kammade noll och så småningom kom att sätta sig vid sitt runkfönster igen varpå han såg alla gäster lämna kaféet; därefter J på sin moped - och nu var det bara en moped kvar: LH:s. - Det kan ha varit en ögonblickets ingivelse föregånget av flera misslyckade försök att få tag på lämpligt offer, men han kan också ha spanat in LH på fm när hon på sin moped åkt förbi hans bostad, och då kan gaffeltraktorn vara ett villospår, dvs de vittnen som tror sig ha sett honom såg ett snarlikt fordon tillhörigt annan person, och den gaffeltraktor som stod placerad på bakre sidan av ladan kan antingen ha stått där för senare arbeten, eller som ett alibi för NB att ta till om någon kommit förbi och undrat vad han höll på med. Fordonet kan även ha utgjort ett inslag i hans fantasi som ingen annan än han själv kan redogöra för, eller - vilket jag lutar åt - varit tänkt att skyffla ned LH på en tidsbesparande plats nära ladan (men som GJ effektivt satte stopp för med sitt förbipasserande). - Eftersom GJ såg NB:s bil utanför ladan lutar det åt att teleskoplastaren inte ingått i fantasin; det fanns knappast tid till något sådant.Tror inte han haft den erforderliga tiden; ej heller det erforderliga underlaget för en trovärdig överklagan. Han har - utgående från att NB enbart transporterat LH - försökt peka på olika omständigheter som skulle kunna leva upp till rimligt tvivel. - Han lyckades inte.
Ett stort tack för dina kommentarer.

Min utgångspunkt är här ganska enkel. Nerijus en så delikat trashande surkuk gör ingenting här inifrån direkt av slumpen, gissar jag. Och denna trolighet står nog också i ett linjärt samband med storleken på föremålen hanterar i sin beteendeavvikelse. Har svårt att tänka mig att gaffeltraktorn saknade syfte där och då för just denne sensitive gentlemannen så att säga. Den ligger rakt fran i linjen från brottsplatsen där hund förlorade spår runt mopeden, vilket gör att jag tror på säck påse eventuellt redan här och bil över till andra sidan. Minsta risken helt enkelt och nästan rakt fram.

Allt i närheten av händelsens centrum
Här i närheten av gaffeltraktorn som står snett in antagligen mycket nära brunnen återfinns silvertejpen som dessutom lagts tillbaka snyggt och prydligt utan att tänka på det så läggs också LHs DNA dit. Vilket i min bild öppnar ett troligt fönster mot att det var här hängningen ägde rum med eventuell förlist av medvetande till följd.

Mörkrummet
Anledningen till att hänga på ett ställe till är inte vettig alls, men det är anser jag inte Nerijus är heller. Min gissning är att det är hans första och äldsta utav ett flertal runkfantasier, där i kaklade utrymmet har vi också sett talröret för den saken måla in sig. Om objektet slutar svara vid gaffeltraktorn så tror jag nog inte det spelar så stor roll för Nerijus ändå utan han drar in henne till kakelrummet mer eller mindre av gammal vana. Ja här tror jag verkligen på råttgångar välingnagda under årtionden av runkande på alla sätt och vis, med psykologiska och filosofiska matriser för vad som görs hur etc. Jag tror helt enkelt inte på att han kan skippa den intensivaste fantasin. Han hittar i dessa gångar helt och hållet i mörkret och behöver inget yttre ljus. Gissar jag.

De kaklade utrymmena är relativt isolerade och rymmer väldigt få spår, inget tyder på någon strid, där. Däremot skulle handsken kunna göra det.

Allt på samma plats
Det finns en viss logik i att tejpen använts i närheten av där den hittades på sin plats med LH DNA i sin rulle. Och den är lika enkel som saklig för den som inte tänker på det. Det var inför första hängningen som tejpningen skedde och då tråden sitter innanför kan allting i stort sett ha hänt där.

I min bild är det betydligt mycket lättare att hänga upp en person som gör motstånd i en krok vars höjd kan varieras, och justeras. Syftet med gaffeltraktorn är att fälla ut hela armen i maxläge för att få maximalt hävstångseffekt på armen rent mekaniskt. Nej jag säger inte att det är logiskt men jag tror inte den skulle vara där heller om den inte hade en extremt logisk plats där och detta är det enda jag har lyckats få samman. Just den effekten där. Nerijus är inte rolig och skämtar inte med målorienteringen.

Hävstångsteater
Självklart kan vad som helst ha hänt men sammanfattningsvis anser jag att dessa detaljer åtminstonde till viss del kan tala för förlopp enligt ovan. Nerijus stora teater var täppt i bägge ändar med sin bil och gaffeltrycken i andra änden vilket lämnar en ensam öppning mot brunnen som antagligen är synlig ur en extremt lite vinkel för den som bara åker förbi. har dock inget foto inifrån mot den utgången
https://www.google.se/maps/@58.55002...7i13312!8i6656

Utgår från att om teleskoptraktorn stod så som vittnet säger så borde silon stått ganska mycket i vägen för för insyn för de som kommer på andra vägen upp mot ladan. Min mening är att han är såpass inrunkad att inget att detta händer av någon direkt slump på ett sätt. För någonstans kommer ljuset från denna synnerligen mörka händelse som på de flesta sätt annars är alltigenom svår att förstå. Lik förbannat ur någon jävla vinkel så var händelsen rimlig inifrån perspektivet på den som utförde den. Med sin egna bil i andra änden och silon vid sidan har han halvciviliserat fram sin hävarmsteater. Gaffeltrucken skulle nog aldrig användas om den inte var central, dels har han blivit ertappad med den just innan och dels har han tillgång till den så spåren leder ganska rakt till honom ändå tar han risken, så magnetisk var den nog.

Handsken lossnade vid strid i närheten av brunnen och kan ha hamnat i den eller på annat ställe där han först inte såg den. Den liksom det örhänge direkt in till höger i ladan har missats av flera, vilket lyfter frågan ganska starkt om det ändå inte är så att han kunde ha slängt dit den senare. då bortifrån brunnen. Högerhandske hos högerhänt tyder på aktivitet.

-Finns det något här som du tycker är osannolikt?
-Eller har andra alternativ med betydligt högre sannolikhet i dina ögon?
Den här bilden förklarar mest i mina ögon men mycket må vara möjligt med en sådan herre. Och den bilden förklarar dock långtifrån allt. Någon som har en bättre förklaring till alla dessa fenomen som helhet?
2016-04-28, 20:37
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Av någon anledning var rättsläkaren mycket snabb med att förklara att Lisa hade mödomshinnan intakt då han gav sitt vittnesmål i TR. Hon var fortfarande oskuld enligt han, så din hypotes tycks inte speciellt trolig.

Hur kunde han göra det? Det har väl numera klarlagts att en "hos oskulder intakt" mödomshinna bara är en gammal myt, se bl.a.:

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle11473534.ab
http://www.tv4play.se/program/nyhete...deo_id=3207472
http://urskola.se/Produkter/161351-M...m-modomshinnan
http://www.gp.se/nyheter/sverige/den...innan-1.149762

"Enligt modern vetenskap går det inte att se om en kvinna är oskuld eller inte".

Detta bör väl även rättsläkare känna till, eller...?
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-04-28 kl. 20:53.
2016-04-28, 20:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det verkar han definitivt ha, men kanske inte är fullt så lyhörd och inkännande som den perfekte psykopaten borde vara.
Nej - tittar man bara på toppnotering via skattningsskalan och hög IQ blir det missvisande.
Lägre poäng eller lägre IQ påverkar beteende.
Citat:
Jeepen, eller Freelandern, befanns ha substans, och han kan ha velat ha med sig IB till Handlar´n just för att även hon skulle få se att det stod en bil på kaféets gavelparkering. De kvinnor som parkerat bilen där uppgav sig ha gjort detta vid 19.30-tiden. Även HJ hade c:a 20.05 sett bilen på sin tillbakafärd från AE i Medelplana. – Men hade också NB hunnit observera bilen innan han och IB anträdde färden till Handlar´n?
Det intressanta i sig är inte om det är denna bil i mitt tycke - det intressanta är att nyvakna NB snabbeligen vill placera denna på polisens karta.
Citat:
Vad är det som säger att inte IB och NB:s mor för den goda sakens skull pratat sig samman om ”operation rädda NB” och att NB bara deltog, säg de sista fem, sex minuterna av samtalet, dvs från c:a 19.50, och att han dessförinnan (efter att ha iakttagits av de två grannarna med sina hundar) fortsatt förbi bostaden och åkt en sväng ned till kaféet/ladan för att kolla läget (c:a 5 min t.o.r.)? - Han kan f.ö. också ha passat på att slänga in en handske i ladan; det beror på hur han uppfattat läget efter att GJ sett hans bil.
Får ingen känsla kring detta när man läser de första förhören med Irina. Hon pladdrar på spontant och verkar ovetande. Hennes beteende byter riktning först i slutförhör.
Morsan i sin tur beter sig som en som utåt vill uppvisa perfektion, god uppfostran och lättköpt i planteringsdjungeln.

Skypesamtalet är uppringt en viss tid och jag ser inget mer än att NB försöker inkludera IB till viss del för att övertyga om att samtalet skett. Hon säger ju själv att hon sticker in huvudet i rummet.
Nej, planterad handske tror jag inte. Det är snarare Lisa som tappat den i tumult/ett försök att fly rätt igenom ladan och att han missat den i kaoset.
Hans fokus lär ligga på att få kontroll över henne och få henne till mjölkrummet.
Senast redigerad av develi 2016-04-28 kl. 20:56.
2016-04-28, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Hur kunde han göra det? Det har väl numera klarlagts att en "hos oskulder intakt" mödomshinna bara är en gammal myt, se bl.a.:

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle11473534.ab
http://www.tv4play.se/program/nyhete...deo_id=3207472
http://urskola.se/Produkter/161351-M...m-modomshinnan

Detta bör väl även rättsläkare känna till, eller...?
Troligtvis använde han ett beprövat begrepp som "alla" förstår. Vad är egentligen skillnaden?
"alla" fattar ju att det inte är typ en hinna. Vart skulle isåfall mensen ta vägen. Men tack ändå för ditt klargörande. Även fast det inte gav mer än en definitionsupplysning.
Senast redigerad av Bommullspinnar 2016-04-28 kl. 20:56.
2016-04-28, 20:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Troligtvis använde han ett beprövat begrepp som "alla" förstår. Vad är egentligen skillnaden?

"Alla" som lever kvar i ett gammaldags och patriarkaliskt tänk?

"Enligt modern vetenskap går det inte att se om en kvinna är oskuld eller inte".

(Källhänvisningar finns i länkarna som jag postade nyss).

Rättsläkaren i detta fall kanske bör inse att det faktiskt är 2016
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-04-28 kl. 21:04.
2016-04-28, 21:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ghost (härlig låt!) - passande titel och text i detta sammanhang på flera vis. Dels lär Nerijus ha fortsatta sömnproblem då han som ortodox förmodligen har den vidskepliga ådran, vilket du tar upp, och då fruktar han nog att bli hemsökt av Lisa men också ondskans demoner som vill välkomna hans svarta själ. Kan inte vara lätt att blunda på kvällen och vänta på det som komma skall.
Ja, det är svårt att veta vad som gör någon till en sexualsadistisk mördare, det kan nog se väldigt olika ut från person till person men hos de flesta har det nog hänt saker i barndomen som påverkat dem mycket starkt som fysisk och psykisk misshandel, sexuella övergrepp, känslokallt hem, utsatthet, hjälplöshet, att bli övergiven o.s.v. Men, som du skriver så kan en sån mördare också växa upp under "normala" förhållanden. Men, är något som triggar igång detta och det måste vara så att det är en olycksalig blandning av flera "ingredienser" för att en person övergår från att bara fantisera till att det briserar i ett sånt vansinnigt raseri i kombination med den sadistiska och sexuella drivkraften i förverkligandet av en sådan mörk fantasi. Det är drifter och krafter som tar över som nästan är obegripliga att förstå.

Objektifieringen av kvinnor kan nog mycket väl vara en slags skyddsmekanism för Nerijus, som du skriver. Att reducera en kvinna till ett objekt ger honom kontroll. Där inga känslor är inblandade behöver han inte heller låta sig påverkas och kan heller inte bli sårad, han är osårbar. I detta får jag en känsla av att modern är inblandad. Det sägs ju också att offret är avpersonifierat och är en symbol för någon annan, någon som på något vis gjort sexualsadisten illa, såsom han själv uppfattar det.
Mycket sällan erkänner en sexualsadistisk mördare - brottet är alldeles för skamfyllt. Kommer ett erkännande så brukar det vara efter väldigt lång tid.

Ja, du har rätt i att det i foliehattarnas värld nog måste ha varit ett osynligt spöke som fixade en snitslad bana till Martorp och som själv inte avsatte något DNA men däremot Nerijus DNA som tankats av honom i förväg. Ungefär så måste det ha gått till om man ska tro på dem.

Man undrar hur så mycket ondska kan finnas i en människa som det finns i Nerijus. Ondska och förljugenhet, inget alls är heligt, nu offrar han t.o.m sin fru och bror för sin egen skull. Skulle han vilja att de tog straffet för det djävulska han har gjort?
Undrar hur han tänker innerst inne nu? Undrar hur han tänkte när Lisa var på väg att dö?

"I love every single tear you cry, I just love the way you're losing your life"
HIM, "Gone With The Sin" https://www.youtube.com/watch?v=5Ym0j99l0xU

OT. Apropå musik så får den här låten mig att tänka på NB. Hur fel det gått, hur lite man vet om vad det blir av oss när vi växer upp.

"A mother sings a lullaby to a child
Sometime in the future the boy goes wild
And all his nerves are feeling some kind of energy
A walk in the woods and I will try
Something under the trees that made you cry
It's so erotic when your make up runs
I got wiring loose inside my head
I got books that I never ever read
I got secrets in my garden shed
I got a scar where all my urges bled"

Porcupine Tree: Blackest Eyes https://youtu.be/Yh9osYZNilU
2016-04-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
"Alla" som lever kvar i ett gammaldags och patriarkaliskt tänk?

Rättsläkaren i detta fall kanske bör inse att det faktiskt är 2016
Jaha, så vi är där nu (patriarkaliskt tänk). Kanske det var det patriakaliska internet, patriakaliska samhället i gamla ryssland, patriakaliska tänket hos gullenero som tog livet av Lisa?
Tänkte inte på det va?
2016-04-28, 21:11
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Han blev med andra ord "förhäxad"...https://www.youtube.com/watch?v=4bEDM4bsfWg
Det påminner mig om den eviga repris-filmen "Ivanhoe" från 82 där den judiska flickan Rebecca
ska brännas på bål för hon har begått den oförlåtliga synden att förhäxa riddaren
Brian de Bois-Guilbert, men så kommer naturligtvis Ivanhoe i sista stund och avstyr detta.

Jag tror att det kan vara som du skriver, han hittar sätt att skylla ifrån sig på. Det blir alltså
lite offrets fel att han drevs dithän han gjorde. Han avsvär sig allt egentligt ansvar.
Han var utsatt för påverkan bortom hans förmåga att freda sig emot.
Går det inte att direkt skuldbelägga offret så kan han ju alltid drämma till med inför
sig själv att de här starka och ytterst onormala drifterna bara finns inom honom och
han har förmått kämpa emot i det längsta men till slut tog det onda över honom och
det är alls inte fråga om något han verkligen önskar göra, han är nu fråntagen sin
sin fria VILJA.

Men oavsett vad det än skulle byggas upp för något slags "försvar" inom honom och hjälpa
till att skapa ett avstånd till gärningen som begicks i blåsiga försommarkvällen förra året,
så har vi en person som mycket väl visste vad han gjorde och redan hade tänkt göra
dagen dessförinnan mot någon annan, en annan tilldragande blondin.
Det är ingen som tvingar honom att gå denna ondska till mötes som inte skyr någonting
för att genomföra det avsedda. Han valde fritt att göra som han gjorde liksom alla andra
som begått gärningar av hans slag.

Och jag håller med dig i första fetade stycket: hur man kan bli sexuellt upphetsad av att
ta livet av någon annan, ja, det går inte att förstå någonstans. Det är väl så sjukt som
det kan bli.

Hade nu Adriana inte anat oråd och skyndat sig att bege sig vidare på den där landsvägen
kvällen den 6 juni utan blivit hans offer, så hade Lisa Holm levat idag för nåt mer lustmord
den helgen hade väl Nero inte tänkt sig. Och inte senare heller i just denna trakt.

Och det där med valet av Adriana, arbetsgivarens svärdotter, vad säger det oss egentligen?
NB bör ju ha varit fullt medveten om vem hon var för han hade ju sett henne en kort stund
samma dag borta i ladan. Borde han inte ha uteslutit henne som ett offer att angripa
all den stund hon var just svärdotter till AJ? Om han tog hennes liv då skulle han ju
göra sin chef illa. Förstod han inte det? Chefen som han stod på så god fot med och
alltid ville göra till lags. Men kanske det i själva verket låg ett hat och pyrde inom
honom gentemot den förmögne bossen på bygden, den han slitit åt i ur och skur så
pass länge. Och kunde han sno åt sig svärdottern och förlusta sig med henne till
priset av hennes död med en snara runt halsen så kanske han därigenom tillfredsställde
mer än sina sexualsadistiska lustar; han fick också veta att han vållade familjen Jönsson
ett hårt slag på så sätt och det passade honom att så skedde då han gick och bar på
mindre trevliga känslor gentemot den som hade honom som mer eller mindre "livegen".
Han kanske inte förstod att det var Adriana? Om han passerade henne med bilen och såg henne bakifrån? Hennes långa, blonda hår, hennes slanka kropp. Docklik. Och när han stoppade henne insåg han under samtalets gång vem hon var. Han kunde enkelt ha tagit henne där. Han behövde inte ha lurat in henne i bilen. Han avbröt. Obs! Bara gissningar av mig. 1 Hour of Creepy Doll Music för den som orkar. https://www.youtube.com/watch?v=6VKYzTu2v3k
2016-04-28, 21:20
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Nej - tittar man bara på toppnotering via skattningsskalan och hög IQ blir det missvisande.
Lägre poäng eller lägre IQ påverkar beteende.

Det intressanta i sig är inte om det är denna bil i mitt tycke - det intressanta är att nyvakna NB snabbeligen vill placera denna på polisens karta.

Får ingen känsla kring detta när man läser de första förhören med Irina. Hon pladdrar på spontant och verkar ovetande. Hennes beteende byter riktning först i slutförhör.
Morsan i sin tur beter sig som en som utåt vill uppvisa perfektion, god uppfostran och lättköpt i planteringsdjungeln.

Skypesamtalet är uppringt en viss tid och jag ser inget mer än att NB försöker inkludera IB till viss del för att övertyga om att samtalet skett. Hon säger ju själv att hon sticker in huvudet i rummet.
Nej, planterad handske tror jag inte. Det är snarare Lisa som tappat den i tumult/ett försök att fly rätt igenom ladan och att han missat den i kaoset.
Hans fokus lär ligga på att få kontroll över henne och få henne till mjölkrummet.

Lite simpelt spånande..
Ett av dom mer rimligare förslagen om hur han kan ha fått henne med över vägen, skulle kunna vara en plan om att fånga uppmärksamhet genom att visa på en akutsituation. En slags övertygande begäran om hjälp av henne, i något påhittat akutärende mot/i ladan.
Rimlig, dels eftersom just detta stöttas av SH genom antagande med stor säkerhet, dels eftersom planen kanske gäller att det ska gå snabbt att få med henne över den trafikerade landsvägen. Inga karttrick eller annat tidskrävande alltså, eftersom Nerijus i vart fall verkar ha lite koll på hur han själv uppfattas, kanske han inser att han brände försöket med Adriana pga att uppsåtet började lysa igenom?
Något (anledning) måste han ju funderat på när hon avbröt och sprang vidare? Kan det naturliga vara att tänka på att vara mer övertygande?
Det enda sanna i mitt inlägg här, är att en akutsituation alltid är övertygande.

Eftersom den ena handsken satt fast i jackans ärm, håller jag troligt att Lisa var fullt dressad för hemfärden.
Om hon lurats av en påhittad akutsituation, kan det inbegripit att få fram sin mobiltelefon vilket innebär att hon åtminstone plockar av en handske för att hantera telefonen, i eller på väg mot ladan.
Osynligt tappad i tumult/efterföljande - Sedan missad.

Detta i sin tur leder sedan in på att mobiltelefonen är framme - Kanske innebär väckelse om att göra sig av med föremål som identifierar?
Tes stöttas av att spåret som sedan följer, i hög grad, nästan uteslutande inbegriper föremål som just identifierar.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-28 kl. 21:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in