2016-04-29, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Du inser väl att även slasken har utretts av Lars Johansson? Så vart vill du? Vet du det själv?

Just det.
2016-04-29, 18:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Förundersökningsprotokoll 861 - 862

-Är det bara jag som tänker på ett fotavtryck i bilden på de svarta överdragsbyxorna? För det verkar inte finnas på jeansen. Någon som känner igen avtrycket?

Ingen tydlig uppfattning om det, men jag tycker mig iaf uppfatta att smutsen på byxorna
http://imgur.com/70vdJ2z bär likheter med färgen som smutsen på golvet i byssjan har - sid.848-849 - dvs sandig smuts.

Notera släpspåren som leder mot skåpet.
2016-04-29, 18:06
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag anar att du hyser någon slags agg mot mig trots att du finner mina inlägg intressanta nog att kommentera.

Varför skulle jag hysa agg mot dig? Tvärtom. Jag finner dina poster intressanta ur den synvinkeln att du snarare tycks försvara utredningen än att bedriva karaktärsmord på NB. Du verkar nästan personligt förnärmad då utredningen kritieras, vilket jag finner intressant. Du resonerar även på ett annat sätt än många av stolpskotten som sitter här och fritt fantiserar sexualsadistiska scenarion ad infinitum. Jag är ju en av kritikerna till utredningen, och inte dommar och anser inte NB oskyldig, även om jag inte tycker jag har tillräckligt med fakta för att döma han heller.

Citat:
Postaren tycker BH "skulle ha kastat in lite mer i överklagan". Rimligvis bör man kunna ange skäl till varför något ska tas upp i en överklagan till HD.
Att bara "kasta in" lite extra för att få många punkter imponerar nog inte på HD.
Därför bad jag postaren förklara hur BH skulle motivera skäl för PT i de frågorna.

Det var långt ifrån tydligt. Snarare så är dina frågor ganska öppna och är säkert mest lämpade att generellt kritisera den kritiska hållningen till utredningen.

Citat:
Det har gjorts fibersäkring på skorna, men man har dock inte gått vidare med den undersökningen
Jag kan inte avgöra om det var fel beslut och värderar inte om det var rätt eller fel beslut. För skäl till PT behövs dock en förklaring till varför det var fel beslut och rimligen skulle ge nya avgörande bevis.

Kritiken (från mig och andra) mot utredningen är ju att den inte var speciellt rättssäker och att man tidigt bestämt vem som var den skyldige. Din öppna fråga kanske i tanken var tänkt i samanhang med PT-överklagandet. Att fibrerna på skor skulle kunna etablera en ny mordplats eller ett annat scenario är väl kanske inte en lågoddsare men skulle mycket väl kunna bidra till bilden. Denna tråd är ju bevis i sig att det kunde vara bra med många klargöranden.

Citat:
Polisen har regler att följa.
För att göra husrannsakan i bil krävs skälig misstanke mot ägaren eller synnerlig anledning att genomsöka. Vilka fordon uppfyller det och skulle ha blivit aktuella för genomsökning? Postaren gav intryck av att syfta på specifika fordon och jag undrade vilka.

Jag fortätter att hävda att det resonemanget bygger på att man tidigt bestämt vilken bil det gäller och därför inte bemödat sig undersöka andra bilar speciellt noga. Vem utfärdar en hustransakan?

Citat:
Ok. Så för att man inte hittat nog många spår i byssan så är den fel utförd och ska motivera PT. Jag hade hoppats postaren kunde visa någon källa på att undersökningen varit fel/bristfälligt utförd.

Jag uppfattar det som postaren kritiserar att ingen närmare undersökning gjorts av byssjan.

Citat:
Hur kan man bevisa att NBs eller annan persons DNA kommit in i byssan vid brottet och inte tidigare?

Man "bevisar" ju att NB är sexualsadist för han runkat i fikarummet. Vad är skillnaden?

Citat:
Överrepresentation av någon persons DNA i byssan säger väl bara att den personen på något vis spridit mycket DNA där. Hur bevisar det samband med brottet?

Vad skulle det säga om dett DNA var från sperma? Eller blod? Eller från någon som absolut inte borde varit i byssjan?

Citat:
Självklart spekulerar jag bara om slaskens innehåll, men jag litar på att BH läst slask och arbetsblad och kan bedöma om något av värde fanns där.
Tycker du BH är inkompetent som inte tagit upp det postaren föreslår eller kan det vara så att BH helt enkelt inte funnit PT-skäl att slå ned på de punkterna?

Men det spekuleras att saker finns där och de är ointressanta för varken IR eller BH nämnt något. Vad tror du de hittar blan tips från medium egentligen? Man kan inte hitta saker om de inte finns där.
2016-04-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fråga honom som du skrev.. Jag har inte en aning om vad han tänkt sig och det är så oklart för övrigt att jag inte ser nån vits att spekulera. Däremot tror jag absolut inte han hängt henne i denna.
En av de promenerande kvinnorna:

Jag tror han tejpade henne tidigt. Över mun. För att hon inte skulle ropa på hjälp. Det kan ha skett där örhängena är. Han vill nog fort bort från öppningarna för att inte riskera att synas (och höras). Däremot har resterande tejp på flera meter runt skallen en helt annan funktion och det tror jag sker i mjölkrummet.

Det finns tecken på strid. Har Lisa försökt att fly rätt genom ladan till baksidan så har hon tappat handsken när hon springer. Hennes jacka är skitig vilket skulle kunna förklara att hon ramlat eller dragits omkull. Det är mängder med folk som gått där som byggarbetsplats, traktor som körs, saker som dras.
Nästa ställe är 4 meter innanför dörren till stalldelen dvs örhängena som ramlat ur. När drog han av henne jackan? En tröjärm är söndersliten.
Mer stridstecken behöver det inte finnas om han tvingade henne att gå med en kniv mot strupen. Eller en snara.
.. Med löfte om att inte komma till skada om hon gör som han säger. Lyfte han upp och bar henne så lär det inte finnas minsta fjät.

Det finns inga tecken på strid.
Hunden (fem timmar efter) markerade ingenting.

Det finns ingen strid, det fanns ingen handske då och heller inga örhängen.

Frågan är varför dessa föremål har planterats ut. Är det misstanke som i efterhand visade sig vara ett misstag? Eller vet "de" inte ännu?

Mobildelarna och deras placering talar också för en plantering i allra högsta grad. Inte undra på att domstolarna undviker att kommentera dem. Vem tar mobilen från kroppen och sprider dessa föremål?

Att ingen kan svara på det visar att fallet inte på något sätt är löst. Det kommer att dröja.
2016-04-29, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag tror att du själv tidigare nämnt att han med kniv kan ha hotat henne till stillhet, och det vore väl inte alls orimligt.

Det var blod på insidan hjälmen, vid mun-området, så det är väl heller inte otroligt att han omtöcknat henne med våld innan han dragit av hjälmen.

Som sagt, blod i insidan hjälmen kanske talar ett språk?
Det tyder på att hjälmen varit på huvudet vid överfall.

Eller att Lisa krockat. Moppen undersöktes ju knappast. Skadorna på den undersöktes inte alls.
2016-04-29, 18:22
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Eller att Lisa krockat. Moppen undersöktes ju knappast. Skadorna på den undersöktes inte alls.

Läs FUP för helvete, skadorna fanns redan enligt Stefan.
2016-04-29, 18:22
Medlem
Citat:
Tror du pappan SH tillåtit döttrarna att använda en hjälm som varit med i en vurpa av det slag att blödning uppstått?
Det tror jag definitivt inte iaf. Alla som pysslar med två-hjulingar vet att en hjälm som varit med om en krash, kan vara dolt sprucken och därmed farlig.

Men han visste ju inte ens vilken hjälm hon hade. En uppgift som inte har retts ut i fupen.
2016-04-29, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Precis.
Är man i hennes ålder och är lite blyg så blir det också fullt fokus på situationen, den hon pratar med, är ju en vuxen man som hon inte känner utan bara känner igen.
Hon är mån om att verka avslappnad men är i själva verket lite spänd - överrumplad av en oväntad situation när hon höll på att greja med mobilen och strax skulle iväg.
Inte är hon så pass avslappnad och komfortabel med situationen att hon ger sig tid att tänka praktiskt och lämna hjälmen utan hon gör som hon blir "tillsagd" och följer bara med.

Men du har väl inte hört det s k ficksamtalet? Du tycker inte att du övertolkar?

Brukade Lisa fickringa?
2016-04-29, 18:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Restid för kollegorna har uppgetts vara 24min från caféet till Skara busstation, och med lite gaspedal hinns 18.45-bussen gott och väl med.
Kl 18:26. Fickringning. Skulle ett samtal skett vid dörren så ställer jag mig tveksam för det första till "lite gaspedal".
Från kl 18;26 skulle då Lowa och Rebecka gå bort till bilen på parkeringen och tappar några minuter till - och 24 min resväg till bussen som går 18:45.

De uppger snarare att de städade undan tidigare den söndagen och verkar inte ha så snävt att hon ska behöva köra olagligt och det är inte E20.
De får en bil framför sig som kör långsamt och som det tar ett tag innan de kan köra om. Det är Harald och Lucia som uppger att de passerade cafét och såg dem vid bilen c:a 18:20.
Enligt Rebecka (TR ljudfil) framkommer att de åkte c:a 18.15-18.20.
2016-04-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det måste finnas någon förklarning varför just dessa herrar stirrade på varandra. Båda har uttalat sig efteråt att det var obehaglit.

Ja det är intressant. Särskilt med tanke på besöket i häktet.
2016-04-29, 18:32
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kl 18:26. Fickringning. Skulle ett samtal skett vid dörren så ställer jag mig tveksam för det första till "lite gaspedal".
Från kl 18;26 skulle då Lowa och Rebecka gå bort till bilen på parkeringen och tappar några minuter till - och 24 min resväg till bussen som går 18:45.

De uppger snarare att de städade undan tidigare den söndagen och verkar inte ha så snävt att hon ska behöva köra olagligt och det är inte E20.
De får en bil framför sig som kör långsamt och som det tar ett tag innan de kan köra om. Det är Harald och Lucia som uppger att de passerade cafét och såg dem vid bilen c:a 18:20.
Enligt Rebecka (TR ljudfil) framkommer att de åkte c:a 18.15-18.20.

Det stämmer inte in som sagt tidsmässigt att det var kollegorna hon pratade med, kollegorna måste ha åkt hem före 18:23. Klockan 18.23 skickade Lisa ett sms till sin pappa där det stod "nu åker jag". då skulle hon åka hem. Då var hon vid mopeden antagligen, för 18:26 kom fickringningen. Och Stefan hörde ett mettalisk ljud, så hon försökte antagligen kicka igång mopeden. Så det är inte troligt att kollegorna var där runt 18:26, för dom gick åt motsatt håll när Lisa var vid mopeden. Sedan strax efter det 18:30 stängdes hennes telefon av. Måste ha varit Nerijus hon pratat med vid den tidpunkten, då stämmer det bra med att överfallet av Lisa som borde ha hänt runt 18:30.
2016-04-29, 18:37
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Förundersökningsprotokoll 861 - 862

-Är det bara jag som tänker på ett fotavtryck i bilden på de svarta överdragsbyxorna? För det verkar inte finnas på jeansen. Någon som känner igen avtrycket?
Det ser faktiskt ut som att det skulle kunna vara ett lite diffust fotavtryck upptill på baksidan av överdragsbyxorna. Men på bilden av jeansen ser det ut att vara smutsfläck ungefär på samma ställe (bak/upptill) så förmodligen är det smuts från golvet i byssjan om han släpat kroppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in