2016-06-09, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quod
Dina åsikter om förhören av denne mördare rimmar inte med modern forskning kring förhörstekniker.

Här är en intressant artikel i ämnet: http://www.wired.com/2016/05/how-to-...gate-suspects/

Vad jag menar med kraft och styrka samt pondus i förhör av flickmördare ( Är inte Tortyr) Jag menar.

I förhör av sexualsadistiska flickmördare..menar jag att förhörsledarna måste vara kunniga inom området, och att ordentliga förhör då sker med pondus och kunskap.

Det ska inte vara några jäkla kärringar eller helt okunniga förhörsledare som ska utreda den typen
av brott.
Sitta och fjanta och dalta med en sexual sadistisk flickmördare tycker kanske Du att man ska göra.
Tycker synd om dig.
Som tydligen tycker att man ska bjuda en sexual sadistisk flickmördare på kaffe och tårta först, och sedan sitta och ställa några tafattiga frågor som inte leder någon vart.
Tragiskt att det finns folk som vill att sexualsadistiska flickmördare ska strykas medhårs.
Hoppas du inte har egna barn, som kanske kan råka ut för en sådan dåre.
Men...det kanske du tycker är OK:

Den så kallade Reid-tekniken
https://www.google.com/url?sa=t&rct=...BY-ByYIwf-UxUQ

Forskare har lagt fram mycket kritik mot Reid-tekniken.
http://www.diva-portal.se/smash/get/...FULLTEXT01.pdf
Senast redigerad av GrevenH 2016-06-09 kl. 09:32.
2016-06-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Han såg fel. Till och med Irina säger att NB kom hem någon gång mellan 19.30-19.50.

Du påstår att "han såg fel" eftersom det inte passar dig.
Vad står i FUP att Irina sa att han kom hem mellan 19. 30 - 19. 50? På vilken sidan?

Det är fakta att han pratade på skype med sin mamma 19. 35 - 19. 53.
2016-06-09, 09:51
Medlem
Quods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
Vad jag menar med kraft och styrka samt pondus i förhör av flickmördare ( Är inte Tortyr) Jag menar.

I förhör av sexualsadistiska flickmördare..menar jag att förhörsledarna måste vara kunniga inom området, och att ordentliga förhör då sker med pondus och kunskap.

Det ska inte vara några jäkla kärringar eller helt okunniga förhörsledare som ska utreda den typen
av brott.
Sitta och fjanta och dalta med en sexual sadistisk flickmördare tycker kanske Du att man ska göra.
Tycker synd om dig.
Som tydligen tycker att man ska bjuda en sexual sadistisk flickmördare på kaffe och tårta först, och sedan sitta och ställa några tafattiga frågor som inte leder någon vart.
Tragiskt att det finns folk som vill att sexualsadistiska flickmördare ska strykas medhårs.

Tack för ditt svar. Jag tror vi är ganska överens faktiskt.

Du verkar inte behöva det, men jag inbjuder andra att fundera att på syftet med ett förhör. Här är två förslag:

A) Att försöka lista ut så mycket som möjligt. Om personen är skyldig, få ett erkännande.

B) Att påbörja bestraffningen.

Antag att syftet är A). Då säger modern forskning att den gamla "tuffa" metoden är mindre lyckosam än att på ett listigt sätt få personen att säga det själv. Läs gärna artikeln.

Nej, jag påstår inte att man ska fjanta runt och bjuda på tårta till mördare. Vänligen hitta någon annan att gräla med.

För att vara tydlig: Jag tycker otvivelaktigt att rätt man är dömd. Han ska straffas. Hårt. (Det hade varit bra om han också hade erkänt.)
2016-06-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Domstolen läser inte FUP. Finns det en primärkälla på det i domstolsprotokollet? Du vet att svaret är nej.

Om domstolen skulle läsa genom FUP och lyssna genom alla förhör, titta på inspelning från rättsalen, skulle de också märka att det är mycket som inte stämmer i detta fallet
Har man fungerande hjärna borde man se inse att det inte möjligt att utföra mord, onanera, bajsa, ta kropp från röret, packa in i plast, köra till Martorp, stoppa kropp i skåpet i bysjan, slänga hjälm och jacka på rishög, gömma plast, köra tillbaka omväg och slänga L tillhörigheter genom fönster, komma hem och sätta sig på trappan med fru lugn som filbunke under ca en halv timme.
2016-06-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Men det sa inte sonen själv i sina förhör och därför är det inte intressant.

Det är inte intressant för dig. Med det är fakta att Arnes son såg litauer och sa det till sin far.
Arne hade ingen anledning att fantisera om detta.
Att sonen kommer inte ihåg är det en annan historia. Han kommer inte ihåg vad han hade gjort resten av kvällen denna söndag.
2016-06-09, 10:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det är inte intressant för dig. Med det är fakta att Arnes son såg litauer och sa det till sin far.
Arne hade ingen anledning att fantisera om detta.

Citat:
vid kl. 19 såg Arnes son npgra litauer (det var IB och NB) på trappan.
Citat:
Arnes son har sett NB på trappan vid kl. 19, detta så Arne och detta står i fup.
1. Klockslaget är inte "vid" 19.00 utan snarare 19.15 enligt AJ i FUP.
"Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då ca 19.15."

2. Arne PÅSTÅR att GJ sagt detta. Det är med andra ord inte nån fakta från GJ själv.

3. Hade detta varit sanning, relevant och av värde så hade RÖNNBÄCK frågat ut AJ som hon krävde in till Hovrätten som vittne. Men inte ett ord - hon skydde det som pesten.

... Har inte Rönnbäck tagit upp detta (hon ältade ALLT i de längsta pläderingar som någonsin skådats, hon pressade varenda vittne på klockslag och detaljer) - så är det högst troligt inte ett vitten värt.

4. Det kom heller inte ett ord från Hurtig om detta sk. "alibi".
2016-06-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
1. Klockslaget är inte "vid" 19.00 utan snarare 19.15 enligt AJ i FUP.
"Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då ca 19.15."

2. Arne PÅSTÅR att GJ sagt detta. Det är med andra ord inte nån fakta från GJ själv.

3. Hade detta varit sanning, relevant och av värde så hade RÖNNBÄCK frågat ut AJ som hon krävde in till Hovrätten som vittne. Men inte ett ord - hon skydde det som pesten.

... Har inte Rönnbäck tagit upp detta (hon ältade ALLT i de längsta pläderingar som någonsin skådats, hon pressade varenda vittne på klockslag och detaljer) - så är det högst troligt inte ett vitten värt.

4. Det kom heller inte ett ord från Hurtig om detta sk. "alibi".

I andra länder Arnes vittnesmål att hans son sa att hade sett NB vid kl.19, skulle funka som bevis att NB var hemma.
2016-06-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quod
Dina åsikter om förhören av denne mördare rimmar inte med modern forskning kring förhörstekniker.

Här är en intressant artikel i ämnet: http://www.wired.com/2016/05/how-to-...gate-suspects/

Mycket intressant artikel på många sätt. Skrev ett långt inlägg utifrån den, men lyckades trycka på en knapp och puts väck *suck*.

Hur som helst tror jag Niklas Lindström omfamnat den senast utveckling inom förhörsteknik som nu mer om mer införs i USA, England och Canada. En metod som visat sig mer effektiv jmfrt med den tidigare mer aggressiva förhörsmetoden som genererade en hög procent falska erkännanden.

Tack för den.
2016-06-09, 11:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
I andra länder Arnes vittnesmål att hans son sa att hade sett NB vid kl.19, skulle funka som bevis att NB var hemma.

... Det är ingen idé att tjata om ett klockslag som är 1) en sekundär källa, 2) vars person varit i HovR och som advokaten helt undlåtit att fråga ut samt att 3) en tredje och betydligt vassare advokat sökt alibi för NB i inledningen av överklagan men misslyckats - och återigen har AJ:s påstående undvikits.

Säger det dig nånting trots vad de påstår "i andra länder?
2016-06-09, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mycket intressant artikel på många sätt. Skrev ett långt inlägg utifrån den, men lyckades trycka på en knapp och puts väck *suck*.

Hur som helst tror jag Niklas Lindström omfamnat den senast utveckling inom förhörsteknik som nu mer om mer införs i USA, England och Canada. En metod som visat sig mer effektiv jmfrt med den tidigare mer aggressiva förhörsmetoden som genererade en hög procent falska erkännanden.

Tack för den.

Är det bara jag som anser att vi i Sverige redan pysslat med detta en längre tid? Givetvis beroende på situationen. Av alla FUPar jag läst så kan man tydligt se skillnaden på de första förhören där man mer vill få in så mycket information som möjligt för att i senare förhör plocka isär allt som inte stämmer överens med fakta. Givetvis fungerade detta inte förr eftersom "faktan" oftast inte fanns i form av DNA etc. Det visar tydligt på hur extremt viktigt brottsplatsundersökningar har blivit och även bakgrundsjobb i att kolla upp vittnens/misstänktas historier.
2016-06-09, 12:12
Medlem
Det troligaste är att fickringningen inträffade när hon och hennes arbetskamrater lämnade sin arbetsplats och skulle stänga och låsa. Rösten i bakgrunden kom från någon av arbetskamraterna, även om de inte minns det. Det metalliska ljudet kan vara från dörren som stängdes eller från något som hon lade i sin jackficka där telefonen låg och som fick samtalet att brytas. Det är klart syftar troligen på att något är färdigt.
En annan möjlighet är att fickringningen inträffade när hon stod vid vägen. Då var det förmodligen någon annans röst som hördes i bakgrunden, kanske NB. Men det verkar inte lika sannolikt. Rösten var ljus.
Vet man exakt vilken position telefonen hade vid den tidpunkten? Vet man exakt när de andra som arbetade på cafet skildes från LH?
Vad hände med hennes telefon när hon mötte GM? Telefonen förflyttades en bit. Hur långt förflyttades telefonen? Sedan stängdes den av. Följe LH med dit telefonen förflyttades? Förstördes telefonen direkt då den stängdes av?
2016-06-09, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH

av brott.
Tycker synd om dig.

Inget känns rimligt med Nerijus eller handlingen nu, mer än att få ut hans egna version av skiten. Förvisso kan man strikt ifrågasätta det realistiska med en positiv atmosfär i hans anda och hur väl en sådan går att efterlikna. Ställer man frågan om Nerijus troligen kommer att neka till allt och är väl skyddad mot just det och vart de svaga punkterna kan finnas i hans försvar, så dyker i varje fall på min karta upp en bild av att Nerijus i en runkvänlig atmosfär för honom skulle ha svårast att hindra sig själv från att skryta och visa hur bra och framgångsrik han är som produktutvecklare inom området.

Nej, jag säger inte att det är realistiskt, direkt. Men påvisar i varje fall en möjlighet till tänkbart teoretiskt erkännande som teknisk lösning betraktat. Är personligen glad att jag slapp honom och kan inse svårigheten med att ha en sådan person framför sig. Undra ibland verkligen hur man orkar med, när man har ett sådant yrke.

(FB) Schaarf teknisk förlängning för fruktsam juice
En kannibal gourmet som Nerijus jagar bara för nöjes skull och är fullständigt medveten om att allt är helt fel på ett plan, därför som en byrålåda som dragits snett, mer tryck på den sidan förändrar sällan något. Men däremot lösgöra från andra sidan. Det innebär inte att man har ett jota med något annat att göra annat än att få ut skiten, vilken här till vissa del ändå kommit fram. Tekniskt kan det också vara intressant att förebygga och veta hur och varför lite mer inifrån.

Det bygger egentligen bara på vilken väg som visat sig leda mot framgång och Skrytviljan den kannibaliska finsmakaren och detta bygger på att han aldrig befunnits sig i en miljö där det varit rimligt att skryta om hur duktig han är tidigare, vilket också tecknar att han inte har något försvar mot det. Nej att klämma finnar är kanske aldrig mysigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in