Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Bara jag som tycker att blended oftast är mera rökig än single malt.. är detta för att dölja smaken på ngt sätt?
förövrigt är det godare att blanda whiskey & cola med en rökigare whiskey
Generellt kan man säga att det är så faktiskt. Rökigheten i whiskyn är ju en typ av krydda skulle man kunna säga. Och för att dölja vissa tråkiga bismaker så tillsätter man ofta en del rökig whisky.
Nu är det ju givetvis inte alltid så. Ibland tillsätter man rökig whisky för att komplettera de andra smakerna.
Men det beror ju helt på vilken typ av whisky man pratar om, vad de som blandar whiskyn har för syfte med den samt tusen andra faktorer. Men generellt skulle jag säga att det är så!
Citat:
Ursprungligen postat av
Telefoni
Jaha, vad gör jag om jag vill ha en bourbon som inte verkar finns att få tag på någonstans utanför USA? Känner tyvärr ingen på den sidan Atlanten som kan köpa den och skicka till mig heller... Har ni några bra idéer?
Vad exakt är du ute efter?!
Finns importörer som tar in massor av olika sorter men som inte direkt säljer till Systembolaget. Så har man tur kan man göra en privatimport via dom.
Annars kan man testa göra en privatimport från destilleriet direkt via SB tror jag... men det kan bli väldigt dyrt.
Ett annat alternativ är att söka igenom alla webbshoppar i Europa som kan tänkas skicka till Sverige!
Kan ev gå att beställa direkt via en butik i USA om man är villig att betala tull och skatt som tillkommer! Eller så får du åka över på en liten shoppingtur!