2016-10-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filosoferarn
Rätta mig om jag har fel, men minnet jag har av just Highland Park är att den känns lite... Tråkig. Just den jag smakade. Finns såklart flera olika av dem, men det är just "tråkig" som förknippas med just det märket för tillfället. Tycker någon motsatsen? Vilken är den bästa/godaste Highland enligt dig?

HP levde inte upp till hypen för mig heller. Jag föredrog faktiskt t.o.m. The Glenlivet 12. För svag smakintensitet i HP enligt mig. Jag syftar förstås på 12 yo. Jag köper inte dyrare whisky.
Citera
2016-10-11, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonRaphael
Då var man tillbaka från Tysklandsresan med en hel del nyinköpt.

- Balvenie Double Wood 12YO 40% 1,0 l.
- The Macallan 12 YO 40% 0,7 l.
- Laphroaig 10 års 40% 0,7 l.
- Laphroaig Quarter Cask 48% 0,7 l.
- Ardbeg Uigedail 54,2% 0,7 l.
- Ardbeg Corryvreckan 57,1% 0,7 l.
- Ardbeg TEN 46% 1,0 l.
- Lagavulin Single Malt 16 YO 43% 0,7 l.
- The Glenlivet Nadurra Oloroso 60,7% 0,7 l.
- Glenfarclas 105 Cask Strength 60% 1,0 l.
- Glenmorangie 10 YO 40% 1,0 l.
- Glenmorangie Quinta Ruban 46% 1,0 l.
- Aberlour A'Bunadh 60% 0,7 l.
- Highland Park 18 YO 43% 0,7 l.

Då har man förvärvat ytterligare några drycker till samlingen.

- Glenfarclas 18 YO 43 % 1,0 l.
- Glengoyne 18 YO 43% 0,7 l.
- Glengoyne 21 YO 43% 0,7 l.
- Balvenie Doublewood 17 YO 43 % 0,7 l.
- GlenDronach Allardice 18 YO 46% 0,7 l.
- GlenDronach Parliament 21 YO 40% 0,7 l.
- Glenlivet 18 YO 43% 0,7 l.
Citera
2016-10-12, 15:27
Medlem
Citat:
Då har man förvärvat ytterligare några drycker till samlingen.

- Glenfarclas 18 YO 43 % 1,0 l.
- Glengoyne 18 YO 43% 0,7 l.
- Glengoyne 21 YO 43% 0,7 l.
- Balvenie Doublewood 17 YO 43 % 0,7 l.
- GlenDronach Allardice 18 YO 46% 0,7 l.
- GlenDronach Parliament 21 YO 40% 0,7 l.
- Glenlivet 18 YO 43% 0,7 l.

En massa god whisky där!
Vissa kostar lite mer än dom smakar tyvärr om man ser till vad man kan få för samma pengar... men hittar man dom till bra pris i utländska butiker så kan det bli riktigt mycket whisky för pengarna!
Citera
2016-10-12, 15:40
Medlem
havreees avatar
Hallå där whiskeylovers!

Min pappa fyller snart 60 och jag har funderat på att köpa en fin flaska åt honom som är lite dyrare/finare. Vet att han gillar den "vanliga" Laphroaig sorten som är väldigt rökig.

Har sett att de har en dyrare variant som heter Lore och kostar 899:-. Kan detta vara något med tanke på att han gillar laphroaig i vanliga fall eller är den inte värd pengarna? Vad är så speciellt med den?

Några andra tips på en fin whiskey i ungefär samma prisklass/smak? Behöver inte nödvändigtvis vara en superrökig whiskey heller då jag tror han uppskattar de flesta smaker.

Tack på förhand!
Citera
2016-10-12, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havreee
Hallå där whiskeylovers!

Min pappa fyller snart 60 och jag har funderat på att köpa en fin flaska åt honom som är lite dyrare/finare. Vet att han gillar den "vanliga" Laphroaig sorten som är väldigt rökig.

Har sett att de har en dyrare variant som heter Lore och kostar 899:-. Kan detta vara något med tanke på att han gillar laphroaig i vanliga fall eller är den inte värd pengarna? Vad är så speciellt med den?

Några andra tips på en fin whiskey i ungefär samma prisklass/smak? Behöver inte nödvändigtvis vara en superrökig whiskey heller då jag tror han uppskattar de flesta smaker.

Tack på förhand!

Han har bra smak din far!
Som jag förstått det så kommer Lore vara en "ersättare" för den 18 åriga Laphroaig medans man väntar på att whiskyn i lagerhusen skall byggas på med äldre fat.
Då de flesta destillerierna idag har brist på gammal whisky så drar fler och fler in vissa åldersangivna utgåvor och ersätter dessa med en så kallad NAS (no age statement) whisky, så att man kan sälja ung whisky dyrt, om man skall vara lite cynisk.

Lore är i sig ingen dålig whisky, men den är inte heller en värdig ersättare för 18 åringen enligt mig. Så hade den legat under 600,- hade jag nog ansett att den varit prisvärd, men för 899,- får den vara kvar på Systembolagets hyllor för min del.
Åker du någon av finlandsfärjorna t.ex. så kan du hitta Laphroaig Brodir, An Cuan Mór, PX Cask och QA Cask för ungefär samma pris eller billigare och som är många gånger bättre.

Gillar han Laphroaig så kanske han även gillar Kilchoman som är ett litet hantverksdestilleri från samma rökiga lilla ö i Skottland.
http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/kilchoman-57301
499,-
Citera
2016-10-12, 21:14
Medlem
Jaha, vad gör jag om jag vill ha en bourbon som inte verkar finns att få tag på någonstans utanför USA? Känner tyvärr ingen på den sidan Atlanten som kan köpa den och skicka till mig heller... Har ni några bra idéer?
Citera
2016-10-12, 21:45
Medlem
kato85s avatar
Bara jag som tycker att blended oftast är mera rökig än single malt.. är detta för att dölja smaken på ngt sätt?
förövrigt är det godare att blanda whiskey & cola med en rökigare whiskey
Citera
2016-10-13, 07:56
Medlem
havreees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Han har bra smak din far!
Som jag förstått det så kommer Lore vara en "ersättare" för den 18 åriga Laphroaig medans man väntar på att whiskyn i lagerhusen skall byggas på med äldre fat.
Då de flesta destillerierna idag har brist på gammal whisky så drar fler och fler in vissa åldersangivna utgåvor och ersätter dessa med en så kallad NAS (no age statement) whisky, så att man kan sälja ung whisky dyrt, om man skall vara lite cynisk.

Lore är i sig ingen dålig whisky, men den är inte heller en värdig ersättare för 18 åringen enligt mig. Så hade den legat under 600,- hade jag nog ansett att den varit prisvärd, men för 899,- får den vara kvar på Systembolagets hyllor för min del.
Åker du någon av finlandsfärjorna t.ex. så kan du hitta Laphroaig Brodir, An Cuan Mór, PX Cask och QA Cask för ungefär samma pris eller billigare och som är många gånger bättre.

Gillar han Laphroaig så kanske han även gillar Kilchoman som är ett litet hantverksdestilleri från samma rökiga lilla ö i Skottland.
http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/kilchoman-57301
499,-
Stort tack för hjälpen!
Tror det får bli en Kilchoman faktiskt, lite roligare än Laphroaig då jag inte tror att han har smakat på den tidigare.

Tack igen!
Citera
2016-10-13, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
En massa god whisky där!
Vissa kostar lite mer än dom smakar tyvärr om man ser till vad man kan få för samma pengar... men hittar man dom till bra pris i utländska butiker så kan det bli riktigt mycket whisky för pengarna!

Tackar
En del av dem är köpta utomlands, men mestadelen från Systembolaget. Vilka tänkte du på specifikt som inte håller vad de lovar sett till pris?
Citera
2016-10-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Bara jag som tycker att blended oftast är mera rökig än single malt.. är detta för att dölja smaken på ngt sätt?
förövrigt är det godare att blanda whiskey & cola med en rökigare whiskey

Generellt kan man säga att det är så faktiskt. Rökigheten i whiskyn är ju en typ av krydda skulle man kunna säga. Och för att dölja vissa tråkiga bismaker så tillsätter man ofta en del rökig whisky.
Nu är det ju givetvis inte alltid så. Ibland tillsätter man rökig whisky för att komplettera de andra smakerna.
Men det beror ju helt på vilken typ av whisky man pratar om, vad de som blandar whiskyn har för syfte med den samt tusen andra faktorer. Men generellt skulle jag säga att det är så!

Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Jaha, vad gör jag om jag vill ha en bourbon som inte verkar finns att få tag på någonstans utanför USA? Känner tyvärr ingen på den sidan Atlanten som kan köpa den och skicka till mig heller... Har ni några bra idéer?

Vad exakt är du ute efter?!
Finns importörer som tar in massor av olika sorter men som inte direkt säljer till Systembolaget. Så har man tur kan man göra en privatimport via dom.
Annars kan man testa göra en privatimport från destilleriet direkt via SB tror jag... men det kan bli väldigt dyrt.
Ett annat alternativ är att söka igenom alla webbshoppar i Europa som kan tänkas skicka till Sverige!

Kan ev gå att beställa direkt via en butik i USA om man är villig att betala tull och skatt som tillkommer! Eller så får du åka över på en liten shoppingtur!
Citera
2016-10-14, 14:09
Medlem
Citat:
Tackar
En del av dem är köpta utomlands, men mestadelen från Systembolaget. Vilka tänkte du på specifikt som inte håller vad de lovar sett till pris?

Tänkte nog först och främst på Glengoyne 18 som är god men aningens tråkig kanske och Glenlivet 18 som mest bara är tråkig.... helt klart drickbara allihop, men speciellt Glenlivet har jag personligen ganska svårt för. Glengoyne 18 hade jag bara förväntat mig betydligt mer av...

Glendronach gillar jag skarpt, men dom har skjutit iväg i pris den senaste tiden. 18 åringen är aningens mer prisvärd tycker jag. Men jag gillade dom bättre när dom gick för drygt 600 respektive 900,-
Citera
2016-10-15, 13:59
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSallbring
Laphroaig 18 är bäst - säljs bara obskyrt nuförtiden.

Jag har en oöppnad sådan i mitt spritskåp, Vad är värdet på den?
Runt tusenlappen?
Ska man spara eller dricka? Jag föredrar annan whisky så därav har den stått oöppnad i flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in