Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusbaktus5
Tror inte för en sekund att varje moderator, eller ledning om du så vill kalla det, på Flashback står bakom deras uttalanden lika lite som jag tror att administratörerna i #jagärhär skulle stå bakom varenda uttalande som människor gör här som påstår att de är #jagärhär vänliga.

Nu gör du dock felet att gruppmässigt likställa Flashback med #jagärhär. Du bör i så fall likna Flashback med Facebook om jämförelsen ens ska göras. På det "digitala torget" Facebook har #jagärhär bildats för att ge sig in i diskussioner på just Facebook. På det "digitala torget" Flashback har ingen aktionsgrupp bildats för att i klump gå in och påverka och kväva diskussioner på just Flashback. Det skulle inte tillåtas, oavsett vad aktionsgruppen hävdade att syftet var. Det är moderatorernas sak att se till att användarna inte bryter mot reglerna på Flashback och att agera mot det om det väl händer, lika väl som det är moderatorernas sak att göra detsamma på Facebook. Enkelt.
Citera
2017-01-08, 20:53
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Nu gör du dock felet att gruppmässigt likställa Flashback med #jagärhär. Du bör i så fall likna Flashback med Facebook om jämförelsen ens ska göras. På det "digitala torget" Facebook har #jagärhär bildats för att ge sig in i diskussioner på just Facebook. På det "digitala torget" Flashback har ingen aktionsgrupp bildats för att i klump gå in och påverka och kväva diskussioner på just Flashback. Det skulle inte tillåtas, oavsett vad aktionsgruppen hävdade att syftet var. Det är moderatorernas sak att se till att användarna inte bryter mot reglerna på Flashback och att agera mot det om det väl händer, lika väl som det är moderatorernas sak att göra detsamma på Facebook. Enkelt.
Ja, det är ju en viktig aspekt på det hela. Det som #jagärhär organiserar på Facebook är inget som ens skulle vara tillåtet här på det extremistiska dödsknarkarnazisthatforumet Flashback. Det är helt enkelt mot reglerna att arrangera sådant här. Om det inte ens är tillåtet här med de tankar som många där har om forumet så kanske det kan ge en liten fingervisning för dem om vad de håller på med och vem det är som egentligen står för det extrema och skadliga beteendet...
Citera
2017-01-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Vi vet ju att det massanmäls såväl grupper som personer organiserat och om sådant angiveri sker i eller utanför Facebook spelar väl ingen roll? Gör det t ex någon skillnad om någon hänger ut en person inför sin arbetsgivare via ett Facebook-meddelande eller rekommenderat brev? Vad har själva mediet för betydelser? Vad det handlar om är en syn på människors rätt att uttrycka sina åsikter, och den synen är enligt mig tämligen rutten.

Jag tycker att det är en väsentlig skillnad. #jagärhär har gått ut med att de ger sig in i kommentarsfält på just Facebook och ja även anmäler till Facebook sånt de vill få prövat om det bryter emot Facebooks sk "gemenskapsregler". Steget att kontakta arbetsgivare till meningsmotståndare istället för att just kommunicera i kommentatorsfälten på Facebook med sina meningsmotståndare vore väsentlig ur mitt perspektiv. Jag skulle därför gärna se någon form av bevis på om det skulle vara så. I mina öron låter det i nuläget som en fabricering, ett försök att greppa halmstrån för att försöka demonisera #jagärhär med hjälp av luftslott pga brist på sakliga och väl underbyggda argument.

Om det inte framkommit så delar jag din uppfattning om att människor ska ha rätt att uttrycka sin åsikt men vi verkar vara av olika uppfattning om vilka det är som är ett hot emot den rätten.
Citera
2017-01-08, 22:57
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är en väsentlig skillnad. #jagärhär har gått ut med att de ger sig in i kommentarsfält på just Facebook och ja även anmäler till Facebook sånt de vill få prövat om det bryter emot Facebooks sk "gemenskapsregler". Steget att kontakta arbetsgivare till meningsmotståndare istället för att just kommunicera i kommentatorsfälten på Facebook med sina meningsmotståndare vore väsentlig ur mitt perspektiv. Jag skulle därför gärna se någon form av bevis på om det skulle vara så. I mina öron låter det i nuläget som en fabricering, ett försök att greppa halmstrån för att försöka demonisera #jagärhär med hjälp av luftslott pga brist på sakliga och väl underbyggda argument.

Om det inte framkommit så delar jag din uppfattning om att människor ska ha rätt att uttrycka sin åsikt men vi verkar vara av olika uppfattning om vilka det är som är ett hot emot den rätten.
Det är ganska sakliga argument som lyfts fram:

- Censur genom att via massanmälingar få folk avstängda
- Försök att påverka opinionen i debatter med regisserade "massinlägg"
- Försök att misstänkliggöra vissa sidors nyhetsrapportering genom att ifråga sätta trovärdigheten
- Massangrepp på personer som har fel åsikter som t.ex. Marcus Birro, Ann Haberlein.
- Försök till att påverka pressen till hur de skall moderera sina sidor.

Skall det vara så svårt att inse att det JÄH sysslar med är både ett försök till att begränsa yttrandefriheten och ett sätt att styra opinion i kommentarsfält i den riktning som JÄH ledningen önskar. JÄH har klart visat sig vara en intressegrupp som bland annat verkar för invandring och för att tysta diskussioner kring problem med integration och invandring. Det är meningslöst att förneka att det skulle vara på det här sättet, det finns massor med exempel i denna tråden som bevisar att det faktisk stämmer.

Sedan kan man också ifrågasätta rimligheten i att organisera en grupp, som självpåtaget försöker moderera andras Facebooksidor. Låt sidinnehavarna själva sköta sina sidor och sluta leka åsiktspoliser.

Jag hoppas verkligen inte att det stämmer att medlemmar i JÄH kontaktar arbetsgivare för att försöka tysta personer eller ännu värre för att försöka få dem avskedade. Är det på det sättet, så är JÄH en mycket farlig och obehaglig organisation som bör granskas och stoppas genom att deras verksamhet belyses i MSM. Det är allvarligt när man organiserar sig i grupper för att påverka yttrandefriheten.

På sätt och vis är JÄH en lekstuga där vuxna människor organiserat en åsiktsmobb, det är otroligt dåligt av MSM att hylla en sådan organisation, utan att granska vad de egentligen sysslar med. Det är ingen trevlig lek längre om man börjar agera för yrkesförbud på liknande sätt som STASI gjorde i DDR.
Citera
2017-01-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri

- Försök att misstänkliggöra vissa sidors nyhetsrapportering genom att ifråga sätta trovärdigheten
- Massangrepp på personer som har fel åsikter som t.ex. Marcus Birro, Ann Haberlein.

Skall det vara så svårt att inse att det JÄH sysslar med är både ett försök till att begränsa yttrandefriheten och ett sätt att styra opinion i kommentarsfält i den riktning som JÄH ledningen önskar. JÄH har klart visat sig vara en intressegrupp som bland annat verkar för invandring och för att tysta diskussioner kring problem med integration och invandring. Det är meningslöst att förneka att det skulle vara på det här sättet, det finns massor med exempel i denna tråden som bevisar att det faktisk stämmer.

Sedan kan man också ifrågasätta rimligheten i att organisera en grupp, som självpåtaget försöker moderera andras Facebooksidor. Låt sidinnehavarna själva sköta sina sidor och sluta leka åsiktspoliser.

Jag hoppas verkligen inte att det stämmer att medlemmar i JÄH kontaktar arbetsgivare för att försöka tysta personer eller ännu värre för att försöka få dem avskedade. Är det på det sättet, så är JÄH en mycket farlig och obehaglig organisation som bör granskas och stoppas genom att deras verksamhet belyses i MSM. Det är allvarligt när man organiserar sig i grupper för att påverka yttrandefriheten.

På sätt och vis är JÄH en lekstuga där vuxna människor organiserat en åsiktsmobb, det är otroligt dåligt av MSM att hylla en sådan organisation, utan att granska vad de egentligen sysslar med. Det är ingen trevlig lek längre om man börjar agera för yrkesförbud på liknande sätt som STASI gjorde i DDR.
Så det stämmer således inte att #jagärhär kontaktar arbetsgivare till meningsmotståndare. Detta handlade med andra ord om fabricerade påståenden från motståndarna till #jagärhär helt enkelt. Tack det var bara det jag ville ha svar på.
Citera
2017-01-08, 23:19
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri

Du kan ge dig fan på att det i Jäh finns flera som har kontaktat arbetsgivare.

Jag vet med 100% säkerhet att så är och jag vet namn på dem.

De organiserar sig även i mobbar och massanmäler enskilda för att få dem avstängda på Facebook inte pga hat, hot eller rasism utan pga fel åsikter.

Jag vet det också med 100% eftersom jag har råkat ut för det tre gånger.

De är nu drivande Jäh medlemmar.
Citera
2017-01-09, 00:22
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Så det stämmer således inte att #jagärhär kontaktar arbetsgivare till meningsmotståndare. Detta handlade med andra ord om fabricerade påståenden från motståndarna till #jagärhär helt enkelt. Tack det var bara det jag ville ha svar på.
Jag har heller aldrig sett någon i #jagärhär komma närmare frågan än inlägg i stil med "jag undrar vad arbetsgivare och familj skulle säga om de fick veta hur vissa här uttrycker sig". Man kan tolka in ett outtalat hot i detta men något konkret har jag inte sett.

Så jag ger dig rätt men noterar samtidigt att du går i god för 55 000 personer. Modigt. Det skulle inte jag våga om jag var du. Det är inte osannolikt att tro att de som idag ägnar sig åt att försöka få Ann Heberlein utkastad från Lunds universitet (enligt uppgift antirasister och feminister på den yttersta vänsterkanten) hör till en grupp som sannolikt skulle ansluta sig till #jagärhär om de kom på tanken. Åsiktsprofilen stämmer det #jagärhär såväl uppvisar som aktivt välkomnar in i gemenskapen.

Sedan har ni så klart medlemmar vi vet hänger ut människor. Loan Sundman är medlem hos er och hon arbetar för Researchgruppen vilka återkommande hängt ut människor inte bara inför familj och arbetsgivare utan för hela Sverige. Jag antar att hon kombinerar deltagandet i aktioner med #jagärhär med sitt arbete - kartlägga meningsmotståndare.

Vidare är #jagärhär en grupp där många medlemmar ser sig som del i en nödvändig kamp, en kamp där gott står emot ont. I en aktion riktad mot en av SD:s trådar liknades denna som en kamp emot demoner. Du tror inte att en sådan anda utgör en grogrund för fanatism, ett utrymme för att vilja gå ett steg längre? Greeder som säger sig vara del av #jagärhär gav väl uttryck för just detta, du sökte hitta en förklaring - det var förhoppningsvis ett "tillfälligt uttryck för frustration och obetänksamhet". Men jag undrar så klart hur många som Greeder har ni i gruppen och om det är hållbart att tro att tankegångar som dessa alltid är "tillfälliga".

Jag tänker inte lägga någon omvänd bevisbörda på dig utan nöjer mig med att konstatera att emedan jag håller med dig att ingen i #jagärhär uttalat att de ägnar sig åt detta ger gruppens natur att jag inte skulle utesluta att detta är en del några av dem skulle kunna ägna sig åt.
Citera
2017-01-09, 00:37
Medlem
BackOnCracks avatar
JagÄrHär är etablissemangets nyttiga idioter. Deras uppgift är att agera falska gräsrötter - så kallad astroturfing.

Det finns flera exempel på hur vänstern arbetar genom att organisera stora mängder aktivister och ge ett falskt sken av stöd.

JagÄrHär är politiska och har en agenda att mörklägga, förvanska och spamma ihjäl oönskade debatter.

Etablissemangets horor, lakejer och hantlangare.
Citera
2017-01-09, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Du kan ge dig fan på att det i Jäh finns flera som har kontaktat arbetsgivare.

Jag vet med 100% säkerhet att så är och jag vet namn på dem.

De organiserar sig även i mobbar och massanmäler enskilda för att få dem avstängda på Facebook inte pga hat, hot eller rasism utan pga fel åsikter.

Jag vet det också med 100% eftersom jag har råkat ut för det tre gånger.

De är nu drivande Jäh medlemmar.

Då undrar vi andra vad sjutton du sysslat med som blivit ett sånt blickgång ? Måste väl vara ganska grovt för att tanterna i JÄH inte bara skickade dig hjärtan ?
Citera
2017-01-09, 08:59
Medlem
Belavias avatar
Äkta värme och medkänsla är svårt att fejka, t.o.m i skrift.

Oavsett vad man tycker om #JÄH, finns det någon från gruppen som har skrivit något som faktiskt berör på djupet?

Som får en att känna - det där var åtminstone direkt från hjärtat, en kommentar som verkligen andas inkluderande av alla med ett kärleksfullt anslag!

Något som klingar Tranströmer, Dylan eller Jolin? Där man känner i märgen att varje ord har en stämpel av äkthet över sig. Som om varje ord hade varit nedsänkt i en kittel full av kärleksmarinad.

Jag läser sällan något som berör längre, som om orden reser sig och hävdar sig mot mig, som vore dem mina antagonister, de positionerar sig, och önskar inte ta in något mer än det ord de själva består av.

När hjärtat skriver omfamnar varje ord alla andra. Som om de ryckte all rädsla och utanförskap i mig. De viskar till mig - Du är ok, allt är precis som det ska vara.

Så, gruppen är stor och har funnits ett tag. Nu vill jag ha det som berör på riktigt. Extrahera all äkta kärlek som har kommit från gruppen och ge den till mig! Jag har ett tränat sinne som omedelbart registrerar om något är helt fritt från cynism, floskler, poserande, agendor, åsikter.

När orden sjunger, så är sången till mig, så känns det, så berör det mig! Som om att få sin själ polerad från all smuts. Som att jag är 8 år igen, som att världen faktiskt är så oskyldig som den var då, allt annat var bara mina vanföreställningar.

Åh, jag vill fira på något sätt, vill ringa min bästa kompis och bygga en snögrotta, plötsligt ropar någons mamma - Jag har gjort iordning varm choklad och lite bullar, är det någon som vill ha?

Vad av gruppens kommentarer kan ta mig till den oskyldiga känslan, en grupp på 60k personer som har kärlek som drivkraft borde kunna leverera detta, EN kommentar som får mig att fälla en tår räcker. Ge mig! Det är i så fall beviset för att den här tråden inte behövs!

*Love*
Senast redigerad av Belavia 2017-01-09 kl. 09:20.
Citera
2017-01-09, 09:12
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:

Det talas ju i de termerna och givetvis så är det omöjligt att bevisa att det skett kontakter med arbetsgivare. Men vi vet ju att det finns medlemmar i gruppen som har ägnat sig åt sådant tidigare och det är snarast organisatörernas sak att säkerställa att det inte sker. Men hoten om det är ju klart reella. Man vill skrämma till tystnad och den bevisbörda du lägger på andra vad gäller gruppens tillvägagångssätt som helhet vore ju intressant att lägga även på gruppmedlemmarna när de attackerar sina offer.

Men halmgubbeargumentationen kan du ju, du lägger upp det som att all kritik mot gruppen handlar just om att den skulle syssla explicit med att kontakta arbetsgivare och om inte du får konkreta bevis på att det sker så är ingenting annat heller sant och alla andra är de onda och gruppen är de goda.

Hur kommer det sig att det fortfarande är så att kända näthatare är medlemmar i gruppen och att icke näthatare nekas på grund av sin politiska åsikt? Den frågan tycks vara svår att besvara, eller krävs det månne lite bajsrunkande i munnen eller kukar i halsen i goda vänners lag?
Citera
2017-01-09, 09:47
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karagd
Då undrar vi andra vad sjutton du sysslat med som blivit ett sånt blickgång ? Måste väl vara ganska grovt för att tanterna i JÄH inte bara skickade dig hjärtan ?
Sanningen slår hårt. Det grövsta jag skrivit är raka besked. Det irriterar kärringarna att de blir tagna med trosorna nere och har inga motargument då anmäler de mig för att ha fejkprofil, sexuellt innehåll mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in