Citat:
Ursprungligen postat av
TRUMPxPUTIN
Ukraina har cirka 15-20 ryska soldater. Hade du bott i Ukraina hade du omöjligt kunnat missa den diskussionen i ukrainsk media. Ryssland håller betydligt fler ukrainska medborgare - filmmakare, pensionärer, bibliotekarier, fascistoida monster, straight outta pravy sektor - men vägrar amnesti/fångutbyte.
För det första, låt oss hålla oss till ämnet, som inte är ukrainare i Ryssland utan Situationen i Ukraina.
Nu undrar jag: är det inte märkligt att endast 15 ryssar fångats i Cancersvulsten under loppet av hela tre års krig om det är som tex snillena i US Army påstår, nämligen att 12,000 ryssar deltar eller deltog på separatistsidan?
http://www.bbc.com/news/world-europe-31794523
Det är dax att upprepa vad jag sagt förut, nämligen att det definitivt fanns och finns ryska spejare och rådgivare på separatistsidan i Ukraina. Men det är av viss betydelse hur många det faktiskt var och är, åtminstone om man vill ansluta sig till den ukrainska linjen om en ”rysk invasion”. DNR-styrkorna beräknas till ca 20,000 man. Om vi antar att kanske 5% (1.000 soldater) av dessa tagits tillfånga, men inte mer än 15 ryssar, ja då är den ryska insatsen inte större än ca 300 man i Ukraina om ryssarna fångas i lika stor utsträckning som lokala stridspittar av Kievs mongoler. 300 man är färre än vad USA har i tex Jemen, och då har jag inte hört några påståenden i västlig press om att USA har ”invaderat” Jemen. Visst, ovan antaganden av mig är extremt osäkra, men det krävs jävligt aggressiva antaganden för att kunna backa upp US Armys påstående om tiotusentals ryssar. Det kan vara 100 och det kan vara 1.000 men knappast 10.000 ryssar i Ukraina.
Som en ytterligare brasklapp så har jag själv under flera år haft uppfattningen att antalet ryska militärer i Cancersvulsten borde ha varit mycket större än 300, bl.a för att jag talat med en läkare på ett militärsjukhus i Ryssland, som påstår sig ha behandlat ryska soldater som sårats i Donbass (jag betraktar henne som mycket trovärdig). Men ska man argumentera för en högre siffra än ett antal hundra ryska militärer i Cancersvulsten så behövs mycket handfasta bevis eftersom den lilla skaran tillfångatagna ryssar i Ukraina talar för en mycket begränsad rysk insats. Om man dessutom betänker att Ryssland liksom USA outsourcat delar av försvarsmakten, att lokala oligarker hyr in grabbar som Wagner, ja då är det inte alls konstigt att ryssar fångats av Kiev utan att Kreml för den skull genomfört en ”invasion”.
Att Ryssland skickade vapen till Donbass och styr upp myndighetsutövningen där är oomtvistat , men inte heller märkligare än att USA gjorde detsamma till radikala islamister i Syrien utan att någon kallade det för ”amerikansk invasion i Syrien”.
Slagordet ”Russia invaded Ukraine” betraktar jag i bästa fall som missvisande, utgångspunkten bör vara att det är en del av Ukrainas informationskrig.
Det här är viktiga grejor för Väst att få grepp på, för om mitt resonemang stämmer så är alla halvmesyrer med Javelin meningslösa, Ryssland har inte ansträngt sig det minsta i Donbass och man kan öka insatserna tio-, ja hundrafaldigt om så krävs. Det indikerar också att Väst har suttit och gissat om Rysslands förmåga och konsekvent underskattat den, hela vägen från 2014 till idag.