2019-04-05, 09:26
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Lena Andersson är ju inne på att paret inte skulle släppa en obekant in på skinnet. Hon säger vidare att det finns en person i utredningsmaterialet, som man inte kommer runt. LGWP gottar sig och grymtar bredvid.

Går det räkna ut vem hon åsyftar?

Hon närmar ju sig Walls möte, på många sätt, när hon med kvinnlig intuition säger att AB uppfattar dom tre som ett sällskap. Och för att uppfatta folk undermedvetet som ett sällskap krävs mer än att dom går tätt.
Problemet som jag ser det är att AB och IM lämnar väsentligt olika händelsebeskrivningar. De är inte kompatibla. Så frågan är vem man ska lita på.

Jag tror att personen som LA åsyftar är LP.

https://www.expressen.se/nyheter/lam...i-palmemordet/

Citat.
I sin text driver Lena Andersson, baserat på vittnesmålen från mordplatsen, tesen att paret Palme i själva verket stannade till och pratade med mördaren på Sveavägen strax innan denne drog fram sin revolver och avlossade det dödande skottet mot Olof Palme och skadade Lisbet Palme - och att detta är något som Lisbet Palme förtigit under alla år.

"För att Lisbets historia ska stämma måste fem vittnen ha helt fel", skriver Lena Andersson.

Lena Andersson hävdar i boken att Lisbet Palme är "den som har störst orsak att dölja vad som egentligen händer" på mordplatsen.

Lena Andersson menar i sin text att det är osannolikt att paret Palme korsat Sveavägen strax före mordet bara för att Lisbet Palme, som hon uppgav i förhör, ville titta i skyltfönstret till en klädbutik
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-04-05 kl. 09:50.
Citera
2019-04-05, 10:12
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Problemet som jag ser det är att AB och IM lämnar väsentligt olika händelsebeskrivningar. De är inte kompatibla. Så frågan är vem man ska lita på.

Jag tror att personen som LA åsyftar är LP.

https://www.expressen.se/nyheter/lam...i-palmemordet/

Citat.
I sin text driver Lena Andersson, baserat på vittnesmålen från mordplatsen, tesen att paret Palme i själva verket stannade till och pratade med mördaren på Sveavägen strax innan denne drog fram sin revolver och avlossade det dödande skottet mot Olof Palme och skadade Lisbet Palme - och att detta är något som Lisbet Palme förtigit under alla år.

"För att Lisbets historia ska stämma måste fem vittnen ha helt fel", skriver Lena Andersson.

Lena Andersson hävdar i boken att Lisbet Palme är "den som har störst orsak att dölja vad som egentligen händer" på mordplatsen.

Lena Andersson menar i sin text att det är osannolikt att paret Palme korsat Sveavägen strax före mordet bara för att Lisbet Palme, som hon uppgav i förhör, ville titta i skyltfönstret till en klädbutik

Hon kanske inte begriper att läsa röriga och divergerande utsagor? Allt kan inte vara logiskt.

Skicka en trio ungar på nöjesfält med en slant. Be dom berätta efteråt.

Vi åkte värsta bergådalbanan, sen vrickade Benny foten och vi åt glass, jag tog jordgubb.

Man berättar det viktigaste först.
Citera
2019-04-05, 10:21
Medlem
SGDFs avatar
Vrickade han foten när ni åt glass? Eller när?

Ja, eller nä, men han vrickade ju den för han haltade på väg hem.
Citera
2019-04-05, 10:46
Medlem
Citat:
Hon kanske inte begriper att läsa röriga och divergerande utsagor? Allt kan inte vara logiskt.

Skicka en trio ungar på nöjesfält med en slant. Be dom berätta efteråt.

Vi åkte värsta bergådalbanan, sen vrickade Benny foten och vi åt glass, jag tog jordgubb.

Man berättar det viktigaste först.
LA är en av Walls lärjungar. Det är därifrån hennes influenser kommer. Så här står det i den artikeln jag nyss länkade till.

Citat.
Lena Andersson skriver själv att hon bygger sina slutsatser på uppgifter i författaren Gunnar Walls bok "Mordgåtan Olof Palme", utgiven av bokförlaget Semic 2010.
Citera
2019-04-05, 11:08
Medlem
FurirRevaers avatar
Jämförelsen med Anckarström är intressant, i brist på fakta om OP:s baneman.

Anckarström hatade ju GIII av rent personliga skäl och kunde gärna skjutit honom bara för att. Det fanns också en större sammansvärjning som ville ha bort kungen av politiska skäl och ville göra statskupp. Men de var mest snacksaliga och ingen var beredd att riskera livet genom att ställa upp som skytt.

Mellan dessa fanns en mindre grupp, framförallt Horn och Ribbing, som blev länken mellan den större sammansvärjningen och Anckarström. Den senare ska inte varit överdrivet förtjust i de pratglada ränksmidarna i den större gruppen. Enligt protokoll ska han ha sagt att "i grupp sker inget".

Här kan kanske en del paralleller till MOP finnas men leder det oss till en mördare? Knappast.

Därtill krävs att konspiratörer eller sådana som vet börjar prata. Vilket iofs kanske redan skett men vi har inte velat lyssna eller avfärdat dom som foliehattar och psykfall.

Citat:
Är inte det just samma sak?

En militärkupp utan bifall från högsta ort, eller som du skriver, en mindre svensk grupp som utifrån hat och landsförräderimotiv såg det som nödvändigt att undanröja Palme.

Som Anckarström. Sammanslutning, små medel, dålig escape plan.
Citera
2019-04-05, 11:13
Medlem
FurirRevaers avatar
Vad i flykten är det du menar liknar kattskit? Han gjorde det han skulle, drog sig undan och försvann. Och är fortfarande borta. Ingen har kunnat lämna ett vettigt signalement på honom. Inget som inte passar in på de flesta män i 40-årsåldern vintertid i Stockholms-området.
Citat:
Om man nu ska tänka lite mer högt, så kan man fundera mer på det grova våldet.

GM, om han var en förbannad hetsporre, kunde ju klappat Olof på mun, men detta sker ju inte.

Förutom Borgnäs upptryckning utanför Grand, så finns väl inget som ens i närheten tyder på att Olof Palme varit nära att få stryk?

GM kunde ha hotat med vapnet.

Men så sker icke, efter vad vi vet.

Det definitiva avrättandet talar för målmedvetenhet, men flykten till fots liknar kattskit.

Det råder en slags paradox i förfarandet.
Citera
2019-04-05, 11:22
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det tyder enligt mig på ett skolat inlärt beteende. Helt oberoende av stress och utsatthet inför allas blickar hölstras vapnet mer eller mindre omgående. Omgivningen verkar inte bekymra honom.
Talar för att skytten när OP var sänkt var inställd på att inte behöva försvara sig, inte skjuta sig fri, inte hota med vapnet.

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Mellan dessa fanns en mindre grupp, framförallt Horn och Ribbing, som blev länken mellan den större sammansvärjningen och Anckarström. Den senare ska inte varit överdrivet förtjust i de pratglada ränksmidarna i den större gruppen. Enligt protokoll ska han ha sagt att "i grupp sker inget".

Här kan kanske en del paralleller till MOP finnas men leder det oss till en mördare? Knappast.
Palmemördaren tycks informerad om Palmes nivå av skydd under promenaden. Skytten känner sig säker på att ingen kommer att gripa in. Någon/några har i så fall troligen - medvetet eller omedvetet - hjälpt honom med den informationen.
Citera
2019-04-05, 11:24
Medlem
FurirRevaers avatar
Minns du på vilka sidor det skrivs om dagböckerna? I andra sammanhang vet man ju att OP använt sig av en typ av dagböcker med gult omslag, som han använde under regeringsbildningen 1982.

Han skrev ingen traditionell dagbok utan det kunde vara tankar blandat med saker han borde komma ihåg att köpa på vägen hem. Högt och lågt. Ett sätt att rensa skallen och strukturera tankarna. Om han fortsatte med detta även under 1985-86 är omtvistat men troligtvis. Var dessa anteckningar tog vägen är okänt.

Men den ständigt närvarande Dahlsten var närvarande när OP sekreterare öpnnade säkerhetsskåpet och inventerade innehållet efter mordet.
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
I utredningen "det grå brödraskapet" citeras palmes dagböcker
jag anatr att det inte är samma dakböcker som är försvunna det vore konstigt
Senast redigerad av FurirRevaer 2019-04-05 kl. 11:26.
Citera
2019-04-05, 11:35
Medlem
Citat:
Du tänker Bofors?

Eller menar du löntagarfonderna..

Jag vet inte. Då måste själva Olof Palme stå i vägen personligen, och då har vi uppdragsgivaren och den lejda bödeln?
Ja, rent krasst.
Stoppade vapenleveranser som gått genom olika led för att slutligen hamna dit de var tänkt.
Det borde funnits en hel del intressen längs den banan som hade en del att förlora.
Den utredningen har dessutom en del gemensamt med Palmeutredningen.
Politisk socialdemokratisk inblandning parat med polisiär slapphet som utmynnar i intet.
Citera
2019-04-05, 11:41
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Antyder inte det att första skottet var riktat mot OP
och att andra skottet var riktat mot hopkrupna
figurer och kunde tolkas som ett skott mot OP.

Självfallet. Det finns inget i Morelius vittnesmål som tyder på att han skulle ha skjutit första skottet mor LP. Dessutom, den som hävdar det måste på något sätt kunna förklara hur ett första skott kunde stryka ut med Lisbeths kappa när hon är vänd rakt framåt. Om mördaren kom upp bakifrån/snett bakifrån, hur kan kulan passera längs ryggen?

Jo, endast pga Lisbeth vred sig sekunden efter hon hörde skottet som fällde Palme. Allt annat är bara dumheter.
Citera
2019-04-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Minns du på vilka sidor det skrivs om dagböckerna? I andra sammanhang vet man ju att OP använt sig av en typ av dagböcker med gult omslag, som han använde under regeringsbildningen 1982.

Han skrev ingen traditionell dagbok utan det kunde vara tankar blandat med saker han borde komma ihåg att köpa på vägen hem. Högt och lågt. Ett sätt att rensa skallen och strukturera tankarna. Om han fortsatte med detta även under 1985-86 är omtvistat men troligtvis. Var dessa anteckningar tog vägen är okänt.

Men den ständigt närvarande Dahlsten var närvarande när OP sekreterare öpnnade säkerhetsskåpet och inventerade innehållet efter mordet.
Är du säker på att UD var med när säkerhetsskåpet öppnades. Har för mig att det var Hans Dahlgren.

Annars var Dahlsten onekligen i händelsernas centrum.

Med all säkerhet hörde han på Sabb LP tala om två gärningsmän.

Deltog i regeringssammanträdet mordnatten där uppgiften om just 2 gärningsmän efter det hamnade i ÖBs dagbok.

Närvarade vid det första förhöret med LP 860301.

Påstod efter 30 år att polisen/PU för honom på ett tidigt stadium berättat att mordkvällen så var det runt 4-7 poliser ute i city. I tjänsten eller i privat regi. Personer som använde WT.

Fungerade som ett nära stöd till Lisbet. Mordoffrets änka tar alltså stöd av den som ytterst var ansvarig för statsministerns säkerhet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...em-mordaren-ar

Citat.

Ulf Dahlsten är inne på samma linje.

- Det jag vill berätta i boken är hur Lisbet reagerade efter mordet och vad hon sagt och hur konsekvent hon varit. Hon ger inte alls den osäkerhet som hovrätten beskrivit. Kom ihåg att hon har fotografiskt minne och är utbildad psykolog. Hon är ett exceptionellt vittne, säger Ulf Dahlsten. Slut citat.

Enligt hans bok, Nirvana kan vänta, framgår det att UD från hösten 1985 fick ansvaret för regeringens kontakter med Säpo. Varifrån Palmes livvakter hämtades. Alltså samma livvakter som Holmer ratade när han skulle skyddas.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-04-05 kl. 12:14.
Citera
2019-04-05, 12:28
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En militärkupp utan bifall från högsta ort - jag är med dig.

Personligen har jag lätt att ta till mig en sådan tanke.

Tror inte på någon stor och komplicerad lösning. Nej, tror att en mindre grupp såg det som nödvändigt (rätt eller fel, egentligen fel) att fimpa Palme.

3-4 man möjligen understödda av andra.

Understöd, hurdå?

Vapnet väger ett kilo, väger nyttan av en WT upp ytterligare ett kilo?

Hade jag organiserat detta hade jag kommit att tänka på saker som simultant bankrån eller bombhot på andra sidan stan. En flyktbil. Lite så.

Har vi något förslag på frekvens för WT-trafiken?

Jävligt kallt häruppe, är det polisfrekvensen? Knarkspanarna använder polisfrekvensem enligt Fernberg. Är den inte direkt olämplig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in