2019-08-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta är inte opolitisk och behöver inte låtsas vara det. Hon informerar om en fråga som vissa vill sopa under mattan. Och jag tror att Extinction Rebellion är förknippat med brittiska kungahuset, om inte annat så via Greta Thunberg.

Hon behöver förstås inte vara opolitisk eller dölja sina åsikter, men om hon retar upp och alienerar ”högern” får hon inte bli ledsen om stora grupper tar högljutt avstånd från henne och hennes aktivism. Det är olyckligt om det förvandlas till politik. Hennes ”rådgivare” borde förklarat det för henne.

Så brittiska kungahuset är förknippat med aktivister som bl.a hindrat kollektivtrafik att komma fram, med allt det innebär för dem som drabbas..? Svenske kungen, var är du??
2019-08-02, 14:22
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo. Greta lyssnar på forskarna. Dock inte på forskare som sprider rena felaktigheter och som andra forskare avfärdar som nonsens:

Ah hon lyssnar bara på de forskare som passar agendan?

KLIMATÅNGEST. VI SKA ALLA DÖ OM PRICK 10ÅR.

(datum subject to be changed)
2019-08-02, 14:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
http://climatechangereconsidered.org/about-the-ipcc/
Tack för länken!
Climategate berörs och bekräftas, men allt det Osynlige. Mannens påstår nämns inte.
Jag tycker inte att man av detta kan dra slutsatsen att alla klimatforskare fuskar och att det Greta säger är bluff.
2019-08-02, 14:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du tror uppenbarligen på alarmismen eftersom du verkar så brydd över att Gretas budskap kritiseras.
Varför folk bör bry sig har jag redan förklarat, har du redan glömt så gå tillbaka till mitt första svar.

Det är ju du som är alarmisten i sammanhanget. Jag ger blanka fan i vad nåt barn snackar om.
2019-08-02, 14:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nej, det stämmer inte. Du skrev att hen skulle släppa Greta. Det är inte ett ifrågasättande utan en uppmaning.

Kritik mot fenomenet Greta är inte synonymt med klimatskepticism. Det går utmärkt att hålla isär sak och person.
Det finns dessutom forum för diskussioner kring klimatet och klimatkrisen.
Jag håller inte alls med dig om att klimatet borde lämnas över till forskare och sakkunniga. Klimatfrågan är politisk; det finns inga värderingsfria lösningar på de utmaningar vi ställs inför ( vad de än beror på).
Greta är en politisk aktivist, vare sig hon inser det eller inte.

Det är klart hon är en politisk aktivist. Det är väl ingen som skulle hävda motsatsen?

Jag tycker bara man är en idiot om man lyssnar på ett barn i denna mycket komplexa fråga (som såklart inte är en fråga utan många).

Det är nödvändigtvis inte forskarna som ska få bestämma hur vi ska agera. Men det är ju rimligt att vi medborgare tar till oss den fakta de lägger fram.
2019-08-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tack för länken!
Climategate berörs och bekräftas, men allt det Osynlige. Mannens påstår nämns inte.
Jag tycker inte att man av detta kan dra slutsatsen att alla klimatforskare fuskar och att det Greta säger är bluff.
Jag har aldrig påstått att alla klimatforskare fuskar. Det finns gott om hederliga klimatforskare. De kallas för "klimatförnekare". Termen "klimatförnekare" myntades med udden mot prof. Richard Lindzen. Eftersom det inte gick att angripa Lindzens forskning, gick man in för personangrepp. Just uttrycket förnekare skall föra tanken till förintelseförnekare. En stor del av Lindzens släkt gick under i förintelsen (Lindzen är jude). Exakt så god smak har den hårda kärnan av klimatalarmisterna.
2019-08-02, 14:48
Medlem
Ny påverkanskampanj av TT för Greta:

"Hatet mot Greta"

Citat:
Greta Thunberg gestaltar det dåliga samvete som finns i oss alla över att vi inte gör mer för miljön. Högernationalistiska vindar har gett hatet mot henne fart. Men att hon kommer från en kändisfamilj är också en viktig komponent i hatet, enligt experter.
LÄNK
2019-08-02, 14:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Ah hon lyssnar bara på de forskare som passar agendan?

Om 998 forskare säger en sak och 2 forskare säger något annat.

Vad ska ett 16-årigt barn lyssna på?

Man kan inte lasta henne för det val hon gör (även om vi för en stund bortser från vem som har rätt i sakfrågan).
2019-08-02, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hon behöver förstås inte vara opolitisk eller dölja sina åsikter, men om hon retar upp och alienerar ”högern” får hon inte bli ledsen om stora grupper tar högljutt avstånd från henne och hennes aktivism. Det är olyckligt om det förvandlas till politik. Hennes ”rådgivare” borde förklarat det för henne.

Så brittiska kungahuset är förknippat med aktivister som bl.a hindrat kollektivtrafik att komma fram, med allt det innebär för dem som drabbas..? Svenske kungen, var är du??
Greta retar upp högern genom sin blotta existens. Bara att hon överlevde mobbingen är en missräkning för dem. Att hon sedan gör en medial karriär som saknar motstycke gör dem vansinniga. Hon varken ljuger eller hatar. Därför hatar de henne och ljuger om henne.

Hade hon sagt samma sak som nu men hävdat att Sverige redan gjort sitt och nu var det världens tur, så hade de älskat henne. Likaså om hon hade velat stoppa invandring till Europa för att hindra att fler människor ökade sina koldioxidutsläpp. Men hon varken hatar eller ljuger.
Senast redigerad av lehs 2019-08-02 kl. 14:59.
2019-08-02, 14:58
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag har aldrig påstått att alla klimatforskare fuskar. Det finns gott om hederliga klimatforskare. De kallas för "klimatförnekare". Termen "klimatförnekare" myntades med udden mot prof. Richard Lindzen. Eftersom det inte gick att angripa Lindzens forskning, gick man in för personangrepp. Just uttrycket förnekare skall föra tanken till förintelseförnekare. En stor del av Lindzens släkt gick under i förintelsen (Lindzen är jude). Exakt så god smak har den hårda kärnan av klimatalarmisterna.
Jag har inte tillskriver dig åsikten att alla klimatforskare ljuger, så jag förstår inte vad du menar.
Du skrev att du visste att (alla) klimathotare ljuger medvetet. Den tron delar inte jag.
Ditt påstående om antisemitism bland klimataktvister tänker jag inte ens bemöta.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej, faktiskt inte. För mig handlar det om ärlighet. Om vetenskaplig redlighet. Sådant betyder faktiskt väldigt mycket för mig. Under lång tid trodde jag att klimathotarna faktiskt var ärliga (men bara hade fel). Hösten 2009 läcktes tusentals dokument på Internet (Climategate) där man kunde läsa kommunikationen mellan klimathotarna som inte var menat att allmänheten skulle få se. Sedan dess vet jag att de ljuger medvetet. Samma människor som utåt hävdade att uppvärmningen inte hade avstannat, diskuterade inbördes vad den avstannade uppvärmningen kunde bero på. Uppmaningar till varandra att radera avslöjande kommunikation (vilket skulle vara olagligt att göra), diskussioner om hur bäst dölja information från granskning, etc. Sedan dess vet jag att de ljuger. Och jag tror inte att det finns något som Greta ™ kan säga för att ändra min uppfattning på den punkten.
2019-08-02, 15:01
Medlem
Jofs avatar
Hör en lång intervju med henne i AB gjord idag. Älskar henne. Helt omöjligt att inte göra det. En underbar liten människa.
Ja, nu handlar inte tråden om mig.Och vad jag anser om henne. Utan om henne.

Hon är välformulerad, samlad, redig. Har tillgång till sina känslor.
Långt från fnittriga flamsiga tonårstjejer. Inger respekt. Men är inte konstlad vuxen därför, utan pratar som man ska göra i hennes ålder. Åldersadekvat.
Inga hållpunkter för neuropsykatriska symtom. I den rätt långa intervjun.

Önskar henne lycka till i resan över Atlanten! Tuff tjej som gör det med katamaran eller vad det är. Jävlar i den. Hade inte jag gjort.
2019-08-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
99 forskare: ”Människan ligger bakom klimatförändringen”
1 forskare: ”Människan ligger inte bakom klimatförändringen”
Förnekaren: ”Uääääh, varför lyssnar ni inte på forskningen????”

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Om 998 forskare säger en sak och 2 forskare säger något annat.

Vad ska ett 16-årigt barn lyssna på?

Man kan inte lasta henne för det val hon gör (även om vi för en stund bortser från vem som har rätt i sakfrågan).

Du menar samtidigt att 1000 nazisters åsikt är mer rätt än 1 antinazists åsikt?
Fattar du nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in