Det är feminisktkaos i trådarna nu kan jag lova, med Cissi i spetsen, eller snarare att hon blir spetsad av tidigare medarbetare på Gardet.
https://bloggbevakning.se/2019/08/24...p-fran-gardet/
Sedan har vi de som försvarar henne totalt på insta, vesuviennes
Och de som känner sig totalt blåsta
filipparebecca
Jag var också en del av den lilla redaktion som jobbade stenhårt med Gardet i månader innan lanseringen, som ni som följer mig säkert märkte. Jag skulle varit chefredaktör och ansvarig utgivare.
Dagarna innan lansering ändrades plötsligt många av premisserna. Jag hade inte råd att fortsätta jobba gratis i den omfattning som krävdes, vilket jag hade påtalat flera gånger. Jag hade blivit lovad en ”skälig lön”, men aldrig något konkret. När jag på ett möte innan lanseringen ville besluta kring våra löner och få det på papper ändrades stämningen dramatiskt. Jag fick höra att vi inte skulle ”profitera på feminism”. Jag var alltså en dålig feminist för att jag ville ha en normal journalistlön så att jag skulle kunna betala mina räkningar. Det var oetiskt av mig.
Mötet blev väldigt obehagligt, det användes härskartekniker och raljerades kring mina levnadskostnader. Där kan vi verkligen snacka mobbarfasoner.
Efter det mötet hade jag, naturligtvis, en riktigt dålig känsla och dagen efter tog jag beslutet att hoppa av redaktionen helt. Ett par dagar efter lanseringen blev jag även sparkad som krönikör. Det hette att de ”inte hade förtroende för mig”. Efter att jag alltså jobbat hårt i flera månader med projektet. Oavlönat förstås.
Jag kände mig självklart sviken och lurad. Så mycket tid, arbete och förhoppningar jag lagt på detta projekt. Jag mådde ärligt talat riktigt dåligt. Jag orkade inte prata om vad som hänt direkt, men tänkte väl att jag någon gång skulle göra det.
Sommaren har gått och nu har jag fått höra hur det gick för dem som var kvar. Jag lider med dem. Det här har blivit så otroligt smutsigt och ovärdigt. Nu vill Gardet inte ens betala tillbaka för (redan godkända) utlägg som en person i den ursprungliga redaktionen gjort.
Det har varit mycket påtryckningar från olika håll om att ”tala klarspråk” och jag har av respekt för andra som blivit utsatta för detta varit väldigt försiktig med det. Nu känner jag att jag inte vill låta @karinkajjan stå ensam. Jag kan bekräfta det hon säger, då jag upplevt samma saker, och kan lägga till mina egna upplevelser.
Som ni nog vet har jag aldrig varit den som håller käft.