2020-01-30, 22:32
Medlem
nobbenss avatar
Va tusan va inte det där fel? Var inte det andra laget närmare rätt siffra angående brukare av antidepressiva/lugnande än det som enligt programledarna var närmast?

Eller hörde jag helt galet?
Citera
2020-01-30, 22:50
Moderator
Dr Kings avatar
Cecilia Frode lyckades alltså med konststycket att få EN poäng i Under Pressure. Dessutom tog hon den under de sista 5 sekunderna så det var inte långt ifrån att hon hade fått NOLL poäng

Förra säsongen kunde man i alla fall skratta åt hur galna gissningar Cecilia och Janne hade men denna säsong är de bara totalt urusla.
Citera
2020-01-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Va tusan va inte det där fel? Var inte det andra laget närmare rätt siffra angående brukare av antidepressiva/lugnande än det som enligt programledarna var närmast?

Eller hörde jag helt galet?

Visst svarade Janne och Cecilia 800 000 personer och
Nisse och Susanne 1 250 000?

Och rätta svaret skulle vara 1 000 000, om jag uppfattade
det korrekt.
Citera
2020-01-30, 23:18
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theia2

det korrekt.
Jag tyckte de sa att rätt svar var 1 004 300 eller någon liknande löjligt exakt siffra. Hur som helst var 800 000 närmast.

Framför allt var ju Susanne otroligt nära med sitt svar på 1 000 000 innan Nisse fick dem att höja till 1 250 000. Ofattbart att han inte lyssnade på Susanne som med 100-tals avsnitt av Fråga Doktorn givetvis har mycket bättre koll än Nisse med sin killgissning på den där typen av fråga.
Citera
2020-01-30, 23:39
Medlem
Gavins-Friends avatar
Sjukt. Kunde inte mycket igår men kunde nästan alla frågor idag men kunde bara typ 5 i under pressure.

Har Janne suttit i UP? Trist att han aldrig gör det.

Har aldrig sett "fråga doktorn" men än en gång förvånande att dess programledare som är allmänt allmännbildad inte har koll på medicin.

Börjar tröttna på att det är typ 20-30% frågor om USA eller engelska språket.

Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Idag vann Josefsson/Frode sin första kategori någonsin. Eller gjorde de det? F&F blandade ihop antidepressiva läkemedel (tas av ca 1 miljon svenskar) med psykofarmaka (samtliga läkemedel som riktas mot psyket, tas av drygt 1,6 milj svenskar).

Så egentligen var Suzanne och Nisse närmast i sin gissning och borde därmed vunnit kategorin.
Ja frågan ställdes fel. Suzanne sa dock ungefär "runt 1m tar SSRI" vilket ju är en form av antidepp men finns ju massvis med andra.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2020-01-30 kl. 23:43.
Citera
2020-01-31, 00:31
Medlem
nobbenss avatar
Citat:

det korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Jag tyckte de sa att rätt svar var 1 004 300 eller någon liknande löjligt exakt siffra. Hur som helst var 800 000 närmast.

Framför allt var ju Susanne otroligt nära med sitt svar på 1 000 000 innan Nisse fick dem att höja till 1 250 000. Ofattbart att han inte lyssnade på Susanne som med 100-tals avsnitt av Fråga Doktorn givetvis har mycket bättre koll än Nisse med sin killgissning på den där typen av fråga.
OK; jag tyckte de sa 1,4 m.

Orättvisa igår när som det visade sig helt kom att bli avgörande - Sven Melander beskrev ju var jätten fanns. Att han sen uteslöt förstaden Husqvarna i beskrivningen skulle inte haft nåt med saken å göra då programledarna heller inte specifikt frågade efter närmsta stad.
Citera
2020-01-31, 06:24
Medlem
Citat:

Nisses svar var egentligen närmare då 1,6 milj tar psykofarmaka.

https://kurera.se/nara-20-procent-at...sykiska-halsa/
Citera
2020-01-31, 08:16
Medlem
Citat:
Cecilia Frode lyckades alltså med konststycket att få EN poäng i Under Pressure. Dessutom tog hon den under de sista 5 sekunderna så det var inte långt ifrån att hon hade fått NOLL poäng

Förra säsongen kunde man i alla fall skratta åt hur galna gissningar Cecilia och Janne hade men denna säsong är de bara totalt urusla.

Jag är alldeles fascinerad av paret Cecilia/ Janne och då speciellt Cecilia.
Hon bara slänger ur sig vilka ord och svar som helst, kan man bara sakna
så totalt all form av allmänbildning?

Ja, 1 ynka poäng i Under Pressure, det måste väl vara bottenrekord?!

Janne sade ju i ett av de första programmen att hans son hade sagt
(skämtsamt?) att Janne är dement, jag börjar tro detsamma...
Citera
2020-01-31, 08:45
Medlem
Citat:
Jag är alldeles fascinerad av paret Cecilia/ Janne och då speciellt Cecilia.
Hon bara slänger ur sig vilka ord och svar som helst, kan man bara sakna
så totalt all form av allmänbildning?

Ja, 1 ynka poäng i Under Pressure, det måste väl vara bottenrekord?!

Janne sade ju i ett av de första programmen att hans son hade sagt
(skämtsamt?) att Janne är dement, jag börjar tro detsamma...

Det finns (enligt min erfarenhet och bedömning) massor av människor som har lika låg allmänbildning som dessa två. Det i sig är inte konstigt på nåt sätt, så (till alla) vänligen släpp allt prat om demens eller att de skulle göra sig till etc, som nämnts i denna tråd.

Det som förvisso känns lite konstigt är ju att Josefsson, som gör ett så skärpt intryck i sin journalistroll, visat sig vara så obildad. Å andra sidan har han en riktigt skön humor som också varit okänd tidigare. 👌
Citera
2020-01-31, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikktor
Nisses svar var egentligen närmare då 1,6 milj tar psykofarmaka.

https://kurera.se/nara-20-procent-at...sykiska-halsa/

Precis, du har rätt. Det var ju så frågan löd dessutom;
Hur många svenskar tar psykofarmaka? Då sade Susanne
direkt att 1 miljon tar SSRI.

Psykofarmaka innefattar inte enbart SSRI-preparat (antidepressiva), utan även
lugnande medel, bensodiazepiner, neuroleptikum (mot psykoser, ex schizofreni)
samt sömnmedel.

Så exakt som du säger, 1,6 miljoner svenskar tar psykofarmaka.
Citera
2020-01-31, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikktor
Det finns (enligt min erfarenhet och bedömning) massor av människor som har lika låg allmänbildning som dessa två. Det i sig är inte konstigt på nåt sätt, så (till alla) vänligen släpp allt prat om demens eller att de skulle göra sig till etc, som nämnts i denna tråd.

Det som förvisso känns lite konstigt är ju att Josefsson, som gör ett så skärpt intryck i sin journalistroll, visat sig vara så obildad. Å andra sidan har han en riktigt skön humor som också varit okänd tidigare. 👌

Nej, jag tror inte heller att de "gör sig till" för att göra bra TV.
Men att en utbildad journalist med mångårig erfarenhet i sin yrkesroll
är så okunnig som Josefsson är, förvånar mig. Men en härlig humor
har han, bjuder generöst på många skratt! Vilket man inte kan få
för mycket av.

Minns en fråga när han mumlade om "att man vet ju att månen går upp
och ner"...Filip och Fredrik hade väldigt svårt att hålla sig för skratt.
Citera
2020-01-31, 21:23
Medlem
Tror nästan att Janne och Frode spelar dåliga, frågorna är ju inte direkt svåra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in