2020-08-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Fetad: Jeg tror at rsaken er at huset er sted for en grov kriminell handling mot AEH, og at politiet ikke nsker at han skal pvirke noen av forholdene der fr politiet har ftt foretatt alle de underskelsene som de har planlagt gjre i huset.

Personer med inngende kjennskap til etterforskningen opplyser ogs at det vil vre aktuelt for politiet ta beslag i huset ut ret og at rsaken til at Tom Hagen ikke fr flytte tilbake er at de ikke nsker at han skal pvirke noen av forholdene der.
https://www.rb.no/anne-elisabeth-sak...s/5-43-1360751

Ogs politiet oppholder seg s lite som mulig i huset, for forske hindre at mulige spor blir delagt:

Under rettsmtet fikk pressen kun vre til stede under en begrenset del av forklaringen til Kripos-etterforsker Christer Svane Andersson. Han forklarte at politiet kun har vrt inne i Sloraveien 4 ved to anledninger siden starten av juni.
Samtidig forklarte han at det krimtekniske arbeidet pgr hver eneste dag, men at det fysiske arbeidet i Sloraveien 4 begrenses til et minimum for hindre at mulige spor blir delagt.

https://www.tv2.no/nyheter/11589802/

Politiet fr ogs sttte av retten i frykten for at bevis kan bli delagt av Tom Hagen dersom han fr flytte hjem i Sloraveien fr politiet har utfrt sine underskelser.
Utfra de vurderinger som er beskrevet av vitnet (politioverbetjent i Kripos Christer Svane Andersson, red. anm.), legger retten til grunn at bevisverdien av underskelsene og mulige funn, kan bli negativt pvirket av at siktede i denne perioden gis tilgang til boligen, med den risiko som da vil foreligge for kontaminering av stedet. I en interesseavveining kan retten ikke se at dette hensiktsmessig kan avhjelpes gjennom filming eller annen form for dokumentasjon av detaljer p stedet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/po...424005399.html

Politiinspektr Gjermund Hanssen fortalte forrige uke at de har tatt beslag i huset fordi de mener det er ndvendig for utfre sentrale etterforskningsskritt i saken. Resultatet av underskelsene kan ha betydning for belyse sprsmlet om hva som har hendt med Anne-Elisabeth Hagen.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...kt-i-eget-hjem

Dette skal politiet underske.
Nye opplysninger Nettavisen har ftt tilgang til viser at politiet skal gjre nye underskelser i huset. Det er blant annet:
Test av skoavtrykk.
Test av ulike typer vske.
Underskelser av gulv.
I tillegg fr Nettavisen opplyst at politiet skal gjre nye underskelser av telefonbevegelser av Anne-Elisabeths telefon, i tillegg skal det utfres nye lydtester i Sloraveien 4.

https://www.nettavisen.no/nyheter/an...424002378.html

Nr det gller polisen, att de inte ska uppehlla sig fr mycket i huset, handlar det om att
"det fysiske arbeidet i Sloraveien 4 begrenses til et minimum for hindre at mulige spor blir delagt."
Nr det gller att TH inte fr uppehlla sig i bostaden handlar det om att " ...kan bli negativt pvirket av at siktede i denne perioden gis tilgang til boligen, med den risiko som da vil foreligge for kontaminering av stedet .."
och att politiet "ikke nsker at han skal pvirke noen av forholdene der".

Genom sdana ordval styrs lsaren att tnka p TH som ngon som vill pverka bevis i hemmet,
vill kontaminera bostaden.
Medan polisen br undvika att oavsiktligt frstra mjliga spr.

Det r en hel del som skrivs mellan raderna, i syfte att framstlla TH som en skurk.
Antingen medvetet eller fr att skribenten r p samma niv som polisen.
Finns bttre exempel n dessa, men det var vad jag hittade snabbt nog ..
Citera
2020-08-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Enig med deg her. Jeg forstr heller ikke hvorfor Sandemose skriver som han gjr i det innlegget du siterte.
Vi har jo gang p gang diskutert og vrt enig om at AEH kan ha blitt kidnappet av amatrer. Sandemose synes kanskje at han fr bedre frem sine poeng ved provosere, men det der var totalt skivebom.

Det er bl.a. den kidnappingssaken fra Sverige (Fabia* Bengtsso*), hvor politiet og familien hadde en strategi om fremst uenig, som gjr at jeg fremdeles ser sannsynlighet for at noe lignende kan vre tilfelle i denne saken.
Det er selvsagt skt, men politiets sak mot TH er spass syltynn at jeg ikke kan se bort fra det kan vre tilfellet.

Jeg har nevnt det tidligere ifm pgripelsene (vpenbeslag) som ble gjort ved et bilverksted i Lrenskog (ansatte med forbindelse til Young Blood tror ...jeg det var).
Hvis jeg har funnet riktig verksted, s er det nettopp slikt arbeid (spesialbygde biler) dette verkstedet utfrer, bl.a. for politiet (minst n av de ansatte har it-kompetanse).
Jeg har spekulert i om de kan vre involvert.

Skal se om jeg finner innlegget.

Edit:
Innlegget #34146 ble postet p side 2846.

Var ngonstans har Sandemose skrivit att Z-z-z tror att TH r GM?
Har det att gra med att Z-z-z ha skrivit en del om myrar och vatten och att detta startade p annat hll i trden, med TH som utgngspunkt? Missfrstnd allts?
Jag har lst mycket av vad Z-z-z har skrivit och r vertygad om att Z-z-z tror att TH r oskyldig.
Citera
2020-08-19, 11:06
Bannlyst
Hva kommer til skje i Hagen-saken den nrmeste tiden?

Ny sprreunderskelse med 4 sprsml her:

https://forms.office.com/Pages/Respo...dUS1hTMVNBVi4u

Resultatet publiseres her i kveld.
Senast redigerad av Hybridbil 2020-08-19 kl. 11:07. Anledning: Rettet link
Citera
2020-08-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Samlet sett viser uttalelsene fra TH at han enten er skyldig eller sprute gal fordi de ikke henger p greip. Spor taler klart mot skyld fordi forklaringen hans ikke understttes av objektive funn p stedet. Hvorfor bekrefter ingen funn hans forklaring. Kun tilfeldigheter? I tillegg nekte vedkjennenne forklaring og nekte uttale seg om nye funn. Angrep er beste forsvar for tt. Innlegg med kreative bortforklaringsteorier lsrevet fra faktiske funn har jeg slutter lese.

Vil si meg fullstendig enig her.

I tillegg kommer at TH ikke mtte personlig i Nedre Romerike tingrett da beslag i Sloraveien ble behandlet p torsdag 13. august. Kjennelse fredag 14. august ga politiet medhold i beslaget.

P vegne av TH anket hans advokat Svein Holden kjennelsen p stedet. Politiets beslag av Sloraveien 4 skal n behandles i Eidsivating lagmannsrett, tidspunkt ikke kjent enn. Har ikke TH tenkt mte personlig i lagmannsretten heller?

Begrunnelse for anken er at siktede TH fler sterkt behov for ske tilflukt p stedet for grov kriminell handling mot, muligens drap p, hans kone. Samtidig er TH siktet for drap, eller medvirkning til drap, p sin kone. Hadde jeg vrt dommer ville jeg ha krevd at TH forklarte seg muntlig i retten, om sitt sterke behov for ske tilflukt i Sloraveien.

Det er s sykt at det er bare riste p hodet av.
Citera
2020-08-19, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Vil si meg fullstendig enig her.

I tillegg kommer at TH ikke mtte personlig i Nedre Romerike tingrett da beslag i Sloraveien ble behandlet p torsdag 13. august. Kjennelse fredag 14. august ga politiet medhold i beslaget.

P vegne av TH anket hans advokat Svein Holden kjennelsen p stedet. Politiets beslag av Sloraveien 4 skal n behandles i Eidsivating lagmannsrett, tidspunkt ikke kjent enn. Har ikke TH tenkt mte personlig i lagmannsretten heller?

Begrunnelse for anken er at siktede TH fler sterkt behov for ske tilflukt p stedet for grov kriminell handling mot, muligens drap p, hans kone. Samtidig er TH siktet for drap, eller medvirkning til drap, p sin kone. Hadde jeg vrt dommer ville jeg ha krevd at TH forklarte seg muntlig i retten, om sitt sterke behov for ske tilflukt i Sloraveien.

Det er s sykt at det er bare riste p hodet av.
Det m snart g et lys opp for lagmannsretten om sakens realiteter. TH har sterke indikasjoner mot en personlighetsforstyrrelse som kan forklare at han er i stand til gjennomfre handlingen. Tipper han har voldstendenser. Hun har levd livet og han fortsetter uanfektet sitt og nektet betale, jf brev fra datter. Hvem andre har motiv.
Citera
2020-08-19, 11:29
Medlem
Til dere som argumenter med THs alder, som om det faktum at TH var 68 r da AEH ble drept eller forsvant, skal vre et argument for at TH er uskyldig.

Det er ingen aldersgrense for konedrap. En mann i 80-rene drepte nylig sin kone som var i 70-rene, n p tirdag, for ett par dager siden.

VG direkte i dag
DRAPSSIKTET I MOSS ER AVDDES MANN
"Mannen er i 80-rene og kona er i 70-rene."
Alder er totalt irrelevant for om et menneske er i stand til beg drap eller ikke.
Citera
2020-08-19, 11:31
Medlem
Legokatts avatar
Emnet jeg skal poste om kan skape debatt. Noen vil sprre seg hva har dette med saken gjre?

Sett gjennom ulike teorier kan dette vre en av grunnene til at noe kriminelt skjedde i S4 den dagen. Ser man hypoteseuavhengig p saken kan emnet vre grunn ekteskapsproblemer / at TH satte i gang en plan / AEH ble lurt av GM/ AEH ble drept / AEH rmte / at TH og eventuelt familien nsker skjule noe / kallenavn / andre grunner

Flere ulike scenarier kan med dette emnet forklares og kan vre en av grunnene til at denne saken er slik den er.

Et tabu

Derfor tar Legokatt styten og bringer emnet p banen
Citera
2020-08-19, 11:33
Medlem
Legokatts avatar
Det er en grunn til at TV-serier som "Frustrerte Fruer" og "Cugar Town" er populre. Det er snakk om et "tabu". Noe som ikke er "fullt akseptert" av alle i dagens samfunn, srlig ikke i den eldre generasjonen.

Eldre kvinner og yngre menn som finner hverandre er en realitet.

For 25-30 r siden var dette ikke belyst i den grad det er n, men det trenger ikke bety at det ikke hendte p den tiden. P grunn av at dette var tabubelagt er det nrliggende tro at dette mtte holdes i skjul.

Det er alltid en grunn til ekteskapsproblemer. De kommer ikke av seg selv. I denne saken har det kommet frem at ekteskapsproblemer startet i tiden fr julen 1993 hvis man legger ektepakt til grunn. Da var AEH ca 42 r. En attraktiv kvinne. Det har kommet frem at hun var en livlig og sosial anlagt person. Hennes mann prioritere rydeligvis jobb og kan oppfattes som en person av den eldre garde. Mye tyder p at TH var AEH's motsetning.

Kan "hemmeligheten" med denne saken som forklarer hvorfor TH og de voksne barna nsker "legge lokk" p saken, vre grunnet i et tabulagt emne? Oppsto det "ulovlig kjrlighet" mellom AEH og en yngre mann enten p 90-tallet, og/eller fortsatte det i skjul / oppsto nytt forhold senere?

Holder man pent ulike scenarioer for hva som hendte kan plottets kompleksitet tyde p en yngre GM enn AEH.

Dette emnet kan ogs holdes pent som en forklaring p hvorfor TH mtte lage en plan. Hvorfor han ikke ville tolerere en skilsmisse uansett hvor lite penger AEH ville ftt. Det ville gtt ut over hans manndom / rykte / selvflelse.

Jeg hevder ikke at dette skjedde i denne saken, men hvem vet. Jeg mener uansett det er en innfallsvinkel man ikke kan se bort fra.

(Spekulasjon)

Aftenposten
"Eldre kvinner og yngre menn som finner hverandre er en tendens som blir stadig sterkere. Jeg har snakket med mange kvinner i 30-40 rene som driver med nettdating og som rapporterer om haugevis av henvendelser fra unge menn, sier parterapeut og spesialist i psykologi, Eva Tr*yti til*Aftenposten.no."

-  Det har vrt en klar og systematisk kning i ekteskap der kvinnen er eldre enn mannen. Utviklingen skjt fart p slutten av 1990-tallet, og den samme tendensen holder seg i dag, sier seniorforsker i SSB, Jan Erik Kristi*ansen.

-  Hvis du gifter deg nr du er 20, kan syv rs aldersforskjell oppleves som mye. Er du derimot 40 nr du gifter deg, vil den samme aldersforskjellen ikke oppleves som s stor.

Hun tror dessuten mange kvinner nsker seg en moderne, likestilt mann, og dem finnes det flere av blant yngre menn

Mange eldre menn lever i en annen verden enn yngre generasjoner nr det gjelder holdninger, noe disse kvinnene ikke finner spesielt attraktivt. Dessuten skal vi ikke undersl det faktum at mange kvinner fr det bedre seksuelt nr de blir eldre. Hvis man da mter en ung og potent mann, kan kjemien virkelig bli bra, sier hun.

I tillegg skal vi ikke undersl at kjendiser - som for eksempel verdens mest omtalte fotballspiller Zlat*an Ibra*himovic og hans 11 r eldre kone - har gjort det mer akseptert overskride grenser."
Citera
2020-08-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Var ngonstans har Sandemose skrivit att Z-z-z tror att TH r GM?
Har det att gra med att Z-z-z ha skrivit en del om myrar och vatten och att detta startade p annat hll i trden, med TH som utgngspunkt? Missfrstnd allts?
Jag har lst mycket av vad Z-z-z har skrivit och r vertygad om att Z-z-z tror att TH r oskyldig.
Her:
Citat:
Mens resten av de, svrt f, som gidder holde p i denne trden grubler p i hvilken myr eller hvilket vann TH kan ha gjemt AEH i, fikk jeg lyst til TAKKE deg for det mest klarsynte innlegget i denne trden p mange uker.
Sitat s. 3761 innlegg #45128

Sandemose refererte til en diskusjon (om myrer og vann) mellom meg og zzz.
Citera
2020-08-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Det m snart g et lys opp for lagmannsretten om sakens realiteter. TH har sterke indikasjoner mot en personlighetsforstyrrelse som kan forklare at han er i stand til gjennomfre handlingen. Tipper han har voldstendenser. Hun har levd livet og han fortsetter uanfektet sitt og nektet betale, jf brev fra datter. Hvem andre har motiv.

Nei, hvem andre kan ha hatt motiv for drepe AEH?

TH er jo s perverst syk at han pstr at AEH ble drept for ramme ham.

Hvordan ble han rammet? Jo han ble kvitt en kone som truet med skilsmisse, og som hadde rett p sin andel av felles formue. At TH hadde et par sterkt omdiskuterte ektepakter til egen fordel, men som er s ubalanserte og urimelige at det m antas at enhver rettsinstans ville ha satt disse til side. S, TH ble "rammet" ved slippe unna en rettslig behandling av skilsmisse og ektepakter. Det er sykt.

Satt p spissen, lagmannsretten skal ta stilling til om gjerningsmannens rettigheter skal vinne over offerets rettigheter.

For meg synes det helt utenkelig at lagmannsretten skulle komme til at siktedes rettigheter skal trumfe offerets rettigheter. Det gr rett og slett ikke an i en rettsstat.
Citera
2020-08-19, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Til dere som argumenter med THs alder, som om det faktum at TH var 68 r da AEH ble drept eller forsvant, skal vre et argument for at TH er uskyldig.

Det er ingen aldersgrense for konedrap. En mann i 80-rene drepte nylig sin kone som var i 70-rene, n p tirdag, for ett par dager siden.

VG direkte i dag
DRAPSSIKTET I MOSS ER AVDDES MANN
"Mannen er i 80-rene og kona er i 70-rene."
Alder er totalt irrelevant for om et menneske er i stand til beg drap eller ikke.
Det er en vesentlig forskjell p et drap utfrt i affekt og et planlagt drap.
Citera
2020-08-19, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det er en vesentlig forskjell p et drap utfrt i affekt og et planlagt drap.

Det gjr absolutt null forskjell for offeret. Dd er dd.

Men det har betydning for straffeutmlingen for gjerningsmannen.

For deg er det vel offeret som har null betydning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in