• 3260
  • 3660
  • 3710
  • 3759
  • 3760
  • 3761
  • 3810
  • 3860
  • 4260
2020-08-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Fetad: Jeg tror at årsaken er at huset er åsted for en grov kriminell handling mot AEH, og at politiet ikke ønsker at han skal påvirke noen av forholdene der før politiet har fått foretatt alle de undersøkelsene som de har planlagt å gjøre i huset.

Personer med inngående kjennskap til etterforskningen opplyser også at det vil være aktuelt for politiet å ta beslag i huset ut året og at årsaken til at Tom Hagen ikke får flytte tilbake er at de ikke ønsker at han skal påvirke noen av forholdene der.
https://www.rb.no/anne-elisabeth-sak...s/5-43-1360751

Også politiet oppholder seg så lite som mulig i huset, for å forsøke å hindre at mulige spor blir ødelagt:

Under rettsmøtet fikk pressen kun være til stede under en begrenset del av forklaringen til Kripos-etterforsker Christer Svane Andersson. Han forklarte at politiet kun har vært inne i Sloraveien 4 ved to anledninger siden starten av juni.
Samtidig forklarte han at det krimtekniske arbeidet pågår hver eneste dag, men at det fysiske arbeidet i Sloraveien 4 begrenses til et minimum for å hindre at mulige spor blir ødelagt.

https://www.tv2.no/nyheter/11589802/

Politiet får også støtte av retten i frykten for at bevis kan bli ødelagt av Tom Hagen dersom han får flytte hjem i Sloraveien før politiet har utført sine undersøkelser.
«Utfra de vurderinger som er beskrevet av vitnet (politioverbetjent i Kripos Christer Svane Andersson, red. anm.), legger retten til grunn at bevisverdien av undersøkelsene og mulige funn, kan bli negativt påvirket av at siktede i denne perioden gis tilgang til boligen, med den risiko som da vil foreligge for kontaminering av åstedet. I en interesseavveining kan retten ikke se at dette hensiktsmessig kan avhjelpes gjennom filming eller annen form for dokumentasjon av detaljer på stedet.»

https://www.nettavisen.no/nyheter/po...424005399.html

Politiinspektør Gjermund Hanssen fortalte forrige uke at de har tatt beslag i huset fordi de mener det er nødvendig for å utføre sentrale etterforskningsskritt i saken. – Resultatet av undersøkelsene kan ha betydning for å belyse spørsmålet om hva som har hendt med Anne-Elisabeth Hagen.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...kt-i-eget-hjem

Dette skal politiet undersøke.
Nye opplysninger Nettavisen har fått tilgang til viser at politiet skal gjøre nye undersøkelser i huset. Det er blant annet:
Test av skoavtrykk.
Test av ulike typer væske.
Undersøkelser av gulv.
I tillegg får Nettavisen opplyst at politiet skal gjøre nye undersøkelser av telefonbevegelser av Anne-Elisabeths telefon, i tillegg skal det utføres nye lydtester i Sloraveien 4.

https://www.nettavisen.no/nyheter/an...424002378.html

När det gäller polisen, att de inte ska uppehålla sig för mycket i huset, handlar det om att
"det fysiske arbeidet i Sloraveien 4 begrenses til et minimum for å hindre at mulige spor blir ødelagt."
När det gäller att TH inte får uppehålla sig i bostaden handlar det om att " ...kan bli negativt påvirket av at siktede i denne perioden gis tilgang til boligen, med den risiko som da vil foreligge for kontaminering av åstedet .."
och att politiet "ikke ønsker at han skal påvirke noen av forholdene der".

Genom sådana ordval styrs läsaren att tänka på TH som någon som vill påverka bevis i hemmet,
vill kontaminera bostaden.
Medan polisen bör undvika att oavsiktligt förstöra möjliga spår.

Det är en hel del som skrivs mellan raderna, i syfte att framställa TH som en skurk.
Antingen medvetet eller för att skribenten är på samma nivå som polisen.
Finns bättre exempel än dessa, men det var vad jag hittade snabbt nog ..
Citera
2020-08-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Enig med deg her. Jeg forstår heller ikke hvorfor Sandemose skriver som han gjør i det innlegget du siterte.
Vi har jo gang på gang diskutert og vært enig om at AEH kan ha blitt kidnappet av amatører. Sandemose synes kanskje at han får bedre frem sine poeng ved å provosere, men det der var totalt skivebom.

Det er bl.a. den kidnappingssaken fra Sverige (Fabia* Bengtsso*), hvor politiet og familien hadde en strategi om å fremstå uenig, som gjør at jeg fremdeles ser sannsynlighet for at noe lignende kan være tilfelle i denne saken.
Det er selvsagt søkt, men politiets sak mot TH er såpass syltynn at jeg ikke kan se bort fra det kan være tilfellet.

Jeg har nevnt det tidligere ifm pågripelsene (våpenbeslag) som ble gjort ved et bilverksted i Lørenskog (ansatte med forbindelse til Young Blood tror ...jeg det var).
Hvis jeg har funnet riktig verksted, så er det nettopp slikt arbeid (spesialbygde biler) dette verkstedet utfører, bl.a. for politiet (minst én av de ansatte har it-kompetanse).
Jeg har spekulert i om de kan være involvert.

Skal se om jeg finner innlegget.

Edit:
Innlegget #34146 ble postet på side 2846.

Var någonstans har Sandemose skrivit att Z-z-z tror att TH är GM?
Har det att göra med att Z-z-z ha skrivit en del om myrar och vatten och att detta startade på annat håll i tråden, med TH som utgångspunkt? Missförstånd alltså?
Jag har läst mycket av vad Z-z-z har skrivit och är övertygad om att Z-z-z tror att TH är oskyldig.
Citera
2020-08-19, 11:06
Bannlyst
Hva kommer til å skje i Hagen-saken den nærmeste tiden?

Ny spørreundersøkelse med 4 spørsmål her:

https://forms.office.com/Pages/Respo...dUS1hTMVNBVi4u

Resultatet publiseres her i kveld.
Senast redigerad av Hybridbil 2020-08-19 kl. 11:07. Anledning: Rettet link
Citera
2020-08-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Samlet sett viser uttalelsene fra TH at han enten er skyldig eller sprute gal fordi de ikke henger på greip. Spor taler klart mot skyld fordi forklaringen hans ikke understøttes av objektive funn på åstedet. Hvorfor bekrefter ingen funn hans forklaring. Kun tilfeldigheter? I tillegg nekte å vedkjennenne forklaring og nekte å uttale seg om nye funn. Angrep er beste forsvar for tt. Innlegg med kreative bortforklaringsteorier løsrevet fra faktiske funn har jeg slutter å lese.

Vil si meg fullstendig enig her.

I tillegg kommer at TH ikke møtte personlig i Nedre Romerike tingrett da beslag i Sloraveien ble behandlet på torsdag 13. august. Kjennelse fredag 14. august ga politiet medhold i beslaget.

På vegne av TH anket hans advokat Svein Holden kjennelsen på stedet. Politiets beslag av Sloraveien 4 skal nå behandles i Eidsivating lagmannsrett, tidspunkt ikke kjent ennå. Har ikke TH tenkt å møte personlig i lagmannsretten heller?

Begrunnelse for anken er at siktede TH føler sterkt behov for å søke tilflukt på åstedet for grov kriminell handling mot, muligens drap på, hans kone. Samtidig er TH siktet for drap, eller medvirkning til drap, på sin kone. Hadde jeg vært dommer ville jeg ha krevd at TH forklarte seg muntlig i retten, om sitt sterke behov for å søke tilflukt i Sloraveien.

Det er så sykt at det er bare å riste på hodet av.
Citera
2020-08-19, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Vil si meg fullstendig enig her.

I tillegg kommer at TH ikke møtte personlig i Nedre Romerike tingrett da beslag i Sloraveien ble behandlet på torsdag 13. august. Kjennelse fredag 14. august ga politiet medhold i beslaget.

På vegne av TH anket hans advokat Svein Holden kjennelsen på stedet. Politiets beslag av Sloraveien 4 skal nå behandles i Eidsivating lagmannsrett, tidspunkt ikke kjent ennå. Har ikke TH tenkt å møte personlig i lagmannsretten heller?

Begrunnelse for anken er at siktede TH føler sterkt behov for å søke tilflukt på åstedet for grov kriminell handling mot, muligens drap på, hans kone. Samtidig er TH siktet for drap, eller medvirkning til drap, på sin kone. Hadde jeg vært dommer ville jeg ha krevd at TH forklarte seg muntlig i retten, om sitt sterke behov for å søke tilflukt i Sloraveien.

Det er så sykt at det er bare å riste på hodet av.
Det må snart gå et lys opp for lagmannsretten om sakens realiteter. TH har sterke indikasjoner mot en personlighetsforstyrrelse som kan forklare at han er i stand til å gjennomføre handlingen. Tipper han har voldstendenser. Hun har levd livet og han fortsetter uanfektet sitt og nektet å betale, jf brev fra datter. Hvem andre har motiv.
Citera
2020-08-19, 11:29
Medlem
Til dere som argumenter med THs alder, som om det faktum at TH var 68 år da AEH ble drept eller forsvant, skal være et argument for at TH er uskyldig.

Det er ingen aldersgrense for konedrap. En mann i 80-årene drepte nylig sin kone som var i 70-årene, nå på tirdag, for ett par dager siden.

VG direkte i dag
DRAPSSIKTET I MOSS ER AVDØDES MANN
"Mannen er i 80-årene og kona er i 70-årene."
Alder er totalt irrelevant for om et menneske er i stand til å begå drap eller ikke.
Citera
2020-08-19, 11:31
Medlem
Legokatts avatar
Emnet jeg skal poste om kan skape debatt. Noen vil spørre seg hva har dette med saken å gjøre?

Sett gjennom ulike teorier kan dette være en av grunnene til at noe kriminelt skjedde i S4 den dagen. Ser man hypoteseuavhengig på saken kan emnet være grunn ekteskapsproblemer / at TH satte i gang en plan / AEH ble lurt av GM/ AEH ble drept / AEH rømte / at TH og eventuelt familien ønsker å skjule noe / kallenavn / andre grunner

Flere ulike scenarier kan med dette emnet forklares og kan være en av grunnene til at denne saken er slik den er.

Et tabu

Derfor tar Legokatt støyten og bringer emnet på banen
Citera
2020-08-19, 11:33
Medlem
Legokatts avatar
Det er en grunn til at TV-serier som "Frustrerte Fruer" og "Cugar Town" er populære. Det er snakk om et "tabu". Noe som ikke er "fullt akseptert" av alle i dagens samfunn, særlig ikke i den eldre generasjonen.

Eldre kvinner og yngre menn som finner hverandre er en realitet.

For 25-30 år siden var dette ikke belyst i den grad det er nå, men det trenger ikke å bety at det ikke hendte på den tiden. På grunn av at dette var tabubelagt er det nærliggende å tro at dette måtte holdes i skjul.

Det er alltid en grunn til ekteskapsproblemer. De kommer ikke av seg selv. I denne saken har det kommet frem at ekteskapsproblemer startet i tiden før julen 1993 hvis man legger ektepakt til grunn. Da var AEH ca 42 år. En attraktiv kvinne. Det har kommet frem at hun var en livlig og sosial anlagt person. Hennes mann prioritere rydeligvis jobb og kan oppfattes som en person av den eldre garde. Mye tyder på at TH var AEH's motsetning.

Kan "hemmeligheten" med denne saken som forklarer hvorfor TH og de voksne barna ønsker å "legge lokk" på saken, være grunnet i et tabulagt emne? Oppsto det "ulovlig kjærlighet" mellom AEH og en yngre mann enten på 90-tallet, og/eller fortsatte det i skjul / oppsto nytt forhold senere?

Holder man åpent ulike scenarioer for hva som hendte kan plottets kompleksitet tyde på en yngre GM enn AEH.

Dette emnet kan også holdes åpent som en forklaring på hvorfor TH måtte lage en plan. Hvorfor han ikke ville tolerere en skilsmisse uansett hvor lite penger AEH ville fått. Det ville gått ut over hans manndom / rykte / selvfølelse.

Jeg hevder ikke at dette skjedde i denne saken, men hvem vet. Jeg mener uansett det er en innfallsvinkel man ikke kan se bort fra.

(Spekulasjon)

Aftenposten
"Eldre kvinner og yngre menn som finner hverandre er en tendens som blir stadig sterkere. Jeg har snakket med mange kvinner i 30-40 årene som driver med nettdating og som rapporterer om haugevis av henvendelser fra unge menn, sier parterapeut og spesialist i psykologi, Eva Tr*yti til*Aftenposten.no."

-  Det har vært en klar og systematisk økning i ekteskap der kvinnen er eldre enn mannen. Utviklingen skjøt fart på slutten av 1990-tallet, og den samme tendensen holder seg i dag, sier seniorforsker i SSB, Jan Erik Kristi*ansen.

-  Hvis du gifter deg når du er 20, kan syv års aldersforskjell oppleves som mye. Er du derimot 40 når du gifter deg, vil den samme aldersforskjellen ikke oppleves som så stor.

Hun tror dessuten mange kvinner ønsker seg en moderne, likestilt mann, og dem finnes det flere av blant yngre menn

Mange eldre menn lever i en annen verden enn yngre generasjoner når det gjelder holdninger, noe disse kvinnene ikke finner spesielt attraktivt. Dessuten skal vi ikke underslå det faktum at mange kvinner får det bedre seksuelt når de blir eldre. Hvis man da møter en ung og potent mann, kan kjemien virkelig bli bra, sier hun.

I tillegg skal vi ikke underslå at kjendiser - som for eksempel verdens mest omtalte fotballspiller Zlat*an Ibra*himovic og hans 11 år eldre kone - har gjort det mer akseptert å overskride grenser."
Citera
2020-08-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Var någonstans har Sandemose skrivit att Z-z-z tror att TH är GM?
Har det att göra med att Z-z-z ha skrivit en del om myrar och vatten och att detta startade på annat håll i tråden, med TH som utgångspunkt? Missförstånd alltså?
Jag har läst mycket av vad Z-z-z har skrivit och är övertygad om att Z-z-z tror att TH är oskyldig.
Her:
Citat:
Mens resten av de, svært få, som gidder å holde på i denne tråden grubler på i hvilken myr eller hvilket vann TH kan ha gjemt AEH i, fikk jeg lyst til å TAKKE deg for det mest klarsynte innlegget i denne tråden på mange uker.
Sitat s. 3761 innlegg #45128

Sandemose refererte til en diskusjon (om myrer og vann) mellom meg og zzz.
Citera
2020-08-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Det må snart gå et lys opp for lagmannsretten om sakens realiteter. TH har sterke indikasjoner mot en personlighetsforstyrrelse som kan forklare at han er i stand til å gjennomføre handlingen. Tipper han har voldstendenser. Hun har levd livet og han fortsetter uanfektet sitt og nektet å betale, jf brev fra datter. Hvem andre har motiv.

Nei, hvem andre kan ha hatt motiv for å drepe AEH?

TH er jo så perverst syk at han påstår at AEH ble drept for å ramme ham.

Hvordan ble han rammet? Jo han ble kvitt en kone som truet med skilsmisse, og som hadde rett på sin andel av felles formue. At TH hadde et par sterkt omdiskuterte ektepakter til egen fordel, men som er så ubalanserte og urimelige at det må antas at enhver rettsinstans ville ha satt disse til side. Så, TH ble "rammet" ved å slippe unna en rettslig behandling av skilsmisse og ektepakter. Det er sykt.

Satt på spissen, lagmannsretten skal ta stilling til om gjerningsmannens rettigheter skal vinne over offerets rettigheter.

For meg synes det helt utenkelig at lagmannsretten skulle komme til at siktedes rettigheter skal trumfe offerets rettigheter. Det går rett og slett ikke an i en rettsstat.
Citera
2020-08-19, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Til dere som argumenter med THs alder, som om det faktum at TH var 68 år da AEH ble drept eller forsvant, skal være et argument for at TH er uskyldig.

Det er ingen aldersgrense for konedrap. En mann i 80-årene drepte nylig sin kone som var i 70-årene, nå på tirdag, for ett par dager siden.

VG direkte i dag
DRAPSSIKTET I MOSS ER AVDØDES MANN
"Mannen er i 80-årene og kona er i 70-årene."
Alder er totalt irrelevant for om et menneske er i stand til å begå drap eller ikke.
Det er en vesentlig forskjell på et drap utført i affekt og et planlagt drap.
Citera
2020-08-19, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det er en vesentlig forskjell på et drap utført i affekt og et planlagt drap.

Det gjør absolutt null forskjell for offeret. Død er død.

Men det har betydning for straffeutmålingen for gjerningsmannen.

For deg er det vel offeret som har null betydning.
Citera
  • 3260
  • 3660
  • 3710
  • 3759
  • 3760
  • 3761
  • 3810
  • 3860
  • 4260

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera