Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-17, 14:27
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Har flickan anmälts för förtal ännu?
Falsk tillgivelse ligger närmare till hands, om det nu stämmer att hon anmält själv.
Citera
2021-09-17, 14:28
Medlem
Ribblods avatar
Vem är tjejen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Historien är redan skriven. Liksom framtiden. Hanif Bali kandiderar inte till Riksdagen 2022 och kan aldrig mer ta ett politiskt uppdrag. Troligen inte någon form av offentligt uppdrag.

Detta var ett faktum i samma sekund som den vältajmade anklagelsen framkom.

Skuldfrågan är HELT ointressant.

Mest troligt ja, sen får han nog inte ens en dokumentär på Svt som Soran fick, skulle jag misstänka
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geheimnis
Varför postar jag tråden då. Jo, för att jag har jävulskt svårt att se vår kära twitterkung som en duvunge när det kommer till MUF-kvinnor och -tjejer. Hans casanovaeskapader är så pass omtalade, här i tråden och i andra sammanhang, att till och med jag som är helt ointresserad av realpolitik hört talats om dem.

En barndomsvän som är blåare än smurfan brukar prata om HB som en frisk fläkt men säger att hon "aldrig skulle dela hiss med honom". När jag halvt på skämt påtalade att det lät smygrassigt svarade hon "ja, det är nog vad han skulle ha sagt också, ögonblicket innan han lutar sig fram mot dig med hundögonen, de ack så sorgliga uppväxthistorierna och de trevande fingrarna".

Detta är något som verkar återkomma i flera historier om HB. Se de inlägg som citeras här: (FB) Hanif Bali (M) anklagas för olämpligt sexuellt beteende mot flicka under 18 år.

Intressant nog använder han samma metod i intervjun om det aktuella fallet, där han plötsligt drar in sin uppväxt i fosterfamilj på ett lite märkligt sätt.
Citera
2021-09-17, 14:29
Medlem
Citat:
Nu kommer det en massa googlande hobbyjurister som har letat fram att det visst kan vara det eftersom det faktiskt även kan vara det i en mindre krets. (vilket är sant under vissa omständigheter)
Men precis som du skriver så är det fråga om en offentlig person och då är ribban satt någonstans på molnfri höjd. De är mer eller mindre fritt byte

Poängen är väl i korthet att det är försvarligt att lämna uppgifterna. Där tar man naturligtvis hänsyn till att HB är en offentlig person som valt offentligheten. Men även om han inte varit det hade det varit försvarligt då syftet inte uppenbart är att utsätta honom för missaktning (givet att uppgifterna i fråga inte är helt fabricerade men det kräver då ganska stark bevisning att allt är fabricerat och då parterna haft kontakt anser jag det uteslutet).
Citera
2021-09-17, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Detta är iscensatt, det har kommit fram mycket belägg för det här ovan i tråden. Kvinnan borde buras in tillsammans med hennes kumpaner.

Nåja, vad som framkommit som belägg i en spekulationstråd på Flashback ger jag inte särskilt mycket för.
Citera
2021-09-17, 14:30
Vad vill någon uppnå med denna drive ?
Har det och göra med något helt annat än politik ?
Citera
2021-09-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
*Påstådda olämpliga beteende, högst sannolikt utan några bevis, finns inga bevis ska hon anmälas för förtal omedelbart

För att förtal ska bli aktuellt krävs enligt min bedömning ytterst starka bevis på att det hela är taget ur luften. Det räcker alltså inte att det saknas bevis för händelsen.
Citera
2021-09-17, 14:31
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Poängen är väl i korthet att det är försvarligt att lämna uppgifterna. Där tar man naturligtvis hänsyn till att HB är en offentlig person som valt offentligheten. Men även om han inte varit det hade det varit försvarligt då syftet inte uppenbart är att utsätta honom för missaktning (givet att uppgifterna i fråga inte är helt fabricerade men det kräver då ganska stark bevisning att allt är fabricerat och då parterna haft kontakt anser jag det uteslutet).
Beroende på vilken app kontakten förts över är det möjligt att ta bort chattmeddelanden för båda parter. Frågan är hur länge t.ex. Twitter eller IG sparar borttagna meddelanden på sina servrar.
Citera
2021-09-17, 14:31
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Jag bjuder på den!
Det är sjukt svårt att inte vara lycklig som ett barn av hela den här processen, det ska medges.

Av någon anledning är detta roligare än när SDsnubben hade ihjäl sin fru eller buschs förtal...
Bali har ju haft så extremt hög svansföring och han mår nog bra av att komma ner på jorden lite.

Tror han mår allt annat än bra just nu. Hur hade du mått som offentlig person om du blivit anklagad för ett brott som har bland lägst status av alla brott man kan begå?

Tror du att han är skyldig? Om ja, vad baserar du det på? Känns som du och många andra bygger sin åsikt på sitt avsky för honom. Precis som i Ebbas fall med sjötomten. Många som aktivt väljer att ignorera avgörande uppgifter och märkliga omständigheter i det fallet.
Citera
2021-09-17, 14:32
Medlem
Citat:
Det finns inte en chans där heller att det kan bli fråga om det. Trots att det nog börjar luta åt att detta är riggat. För att det ska vara FALSK TILLVITELSE så ska det ha gått riktigt långt. Oftast så att någon t o m blivit oskyldigt dömd eller fått sitta felaktigt i häkte. Det finns exempel på kvinnor som i efterhand erkänt att de fått män dömda för våldtäkt som suttit inne flera år som bara fått en knäpp på nästan i form av samhällstjänst när de erkänt.

I detta fall tar inte lagen så särskilt stor hänsyn till att ett potentiellt BO blivit av med sitt renommé och jobb. Så det är bara att räkna bort även falsk tillvitelse från listan.

Anledningen att falsk tillvitelse inte är aktuellt är då den aktuella flickan inte polisanmält HB. Vilket då är ett rekvisit. Att anmäla någon till ett parti för olämpligt beteende kan aldrig utgöra falsk tillvitelse då det inte ryms inom brottsrubriceringen.
Citera
2021-09-17, 14:32
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Om han bett på nakenbilder på henne så är det väl svårt att sätta i annan kontext. Antagligen borde de få se hela konversationen och inte bara det sms:et

Det kan tyckas så men advokat David Massi tyckte också att Lambertz kvinna hade solklara bevis för att hans klient var skyldig till brott i form av en ljudfil som styrkte detta på ett mycket övertygande sätt. Klienten nekade dock i samtal med David Massi och Massi valde att tro på honom och gräva djupt. Det slutade med att originalfilen tvärtom gav bevis för att kvinnan skapat falsk bevisning och att klienten var oskyldig.

Som David Massi själv sa under en föreläsning om detta fall så kan det som ser ut som solklar bevisning vara helt skilt från verkligheten när man har helheten. Går jag igenom allt du skrivit och klipper och klistrar kan jag förmodligen också skapa en annan bild av det du har sagt ön verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in