Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, det jag ägnar mig åt är korrekt översättning. Det DU ägnar dig åt är att medvetet att hitta på en felaktig översättning, sannolikt för att du helt enkelt inte gillar det som den korrekta översättningen föreslår.
Det här här diskuterats flera gånger se mina tidigare inlägg så får du en genomgång exakt
2021-10-11, 09:12
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Det här här diskuterats flera gånger se mina tidigare inlägg så får du en genomgång exakt
Jag skulle tro att jag förklarat detta så pass många gånger att även DU förstår detta om du anstränger dig en smula. Jag minns dock att du redan gjort bort dig fullständigt i frågan. Och nu är det alltså dags för dig att göra bort dig igen. Igen. Igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Hej gå och kolla upp din personlighets syndrom störning... det står ju på deras hemsida att två av vaccinerna är emergency approved

https://www.fda.gov/vaccines-blood-b...ines-explained
2021-10-11, 09:34
Medlem
Biverkningar av moderna vaccinet. Någon mer som upplever det?

Jag har fått 2 doser av moderna vaccinet mot covid-19. Jag är en elitatlet som tränar upp mot 6 h/dag. Efter första sprutan upplevde jag mig själv extra trött, rubbad mens och humörsvängningar & sa hela tiden att något inte stämmer .
Jag tog spruta två för prick 5 veckor sedan (6/9). Efter spruta 2 har jag totalt kraschat. Jag har huvudvärk varje minut och sekund av dygnet. Jag är trött oavsett hur mycket jag sover, jag har hjärtklappning, kan knappt gå i en backe utan att pulsen stiger har mensvärk hela tiden. Pulsen rusar när jag försöker träna. Min sambo som är man (som också tränar på samma nivå) har liknande symtom men i mycket mildare grad. Han kan träna men kroppen återhämtar sig inte vid högre intensitet och han är konstant trött, behöver mer mängder koffein och känner inte igen sin kropp.
Jag kan inte träna alls knappt i nuläget, utan att få ett bakslag & inget koffein hjälper mot tröttheten eller smärtstillande mot huvudvärken.
Sjukvården säger bara att jag är utmattad och jag har trott detta själv tills jag hört att fler mår lika dant.
Något annan som upplevt detta? jag håller på att bli galen och min karriär håller på att gå åt helvete.
Skulle vart i Spanien och tävlat just nu men har fått ställa in allt.
Senast redigerad av elitatleten 2021-10-11 kl. 09:37.
2021-10-11, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elitatleten
Jag har fått 2 doser av moderna vaccinet mot covid-19. Jag är en elitatlet som tränar upp mot 6 h/dag. Efter första sprutan upplevde jag mig själv extra trött, rubbad mens och humörsvängningar & sa hela tiden att något inte stämmer .
Jag tog spruta två för prick 5 veckor sedan (6/9). Efter spruta 2 har jag totalt kraschat. Jag har huvudvärk varje minut och sekund av dygnet. Jag är trött oavsett hur mycket jag sover, jag har hjärtklappning, kan knappt gå i en backe utan att pulsen stiger har mensvärk hela tiden. Pulsen rusar när jag försöker träna. Min sambo som är man (som också tränar på samma nivå) har liknande symtom men i mycket mildare grad. Han kan träna men kroppen återhämtar sig inte vid högre intensitet och han är konstant trött, behöver mer mängder koffein och känner inte igen sin kropp.
Jag kan inte träna alls knappt i nuläget, utan att få ett bakslag & inget koffein hjälper mot tröttheten eller smärtstillande mot huvudvärken.
Sjukvården säger bara att jag är utmattad och jag har trott detta själv tills jag hört att fler mår lika dant.
Något annan som upplevt detta? jag håller på att bli galen och min karriär håller på att gå åt helvete.
Skulle vart i Spanien och tävlat just nu men har fått ställa in allt.

Det låter som om ni har långtidscovid/postcovid vilket kan sitta i länge och orsaka det du beskriver men det kan även vara hjärtpåverkan av vaccinet så att kontrollera det nedan kan vara bra, speciellt om ni nu är atleter.

Gjorde sjukvården några tester?
Det finns tecken på att smittade/vaccinerade kan få återaktiverad EBV vilket skulle kunna förklara din upplevelse. Testas med antigenprov.

Be dem även testa d-dimer för att utesluta eventuell ökad risk för blodproppar. Kolla nivån av Trombocyter (blodplättar) och undersök om du har hjärtmuskelinflammation/hjärtsäcksinflammation (inte säkert att det ses på EKG).
2021-10-11, 10:17
Medlem
Jag fick feber efter första dosen (Pfizer) jag tog i Juni som sitter i än. Pendlar mellan 38-39 i feber och är trött som ett svin. Man vill ju inte gå runt och knarka Alvedon varje dag heller för att hålla febern nere.
2021-10-11, 10:17
Medlem
Jag beklagar såklart. Kanske du kan få en noggrann undersökning av en läkare om du ber om det?
Min yngre kollega tog moderna. Kollegan fick tillbaka sin epilepsi, hade varit fri från anfall under många år. Kollegan tror dock inte det hänger ihop med "vaccinet "
Många som fått moderna av dom jag pratat med fick inga biverkningar alls dock.

Jag är väldigt skeptisk till påverkanskampanjerna ,men ska tilläggas att jag önskar att jag får fel.
Hoppas att du blir som vanligt snart
2021-10-11, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffeochbulla
Jag fick feber efter första dosen (Pfizer) jag tog i Juni som sitter i än. Pendlar mellan 38-39 i feber och är trött som ett svin.
Lät du bli att ta dos nummer 2? Har någon läkare uttalat sig om det här problemet?
2021-10-11, 10:38
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffeochbulla
Jag fick feber efter första dosen (Pfizer) jag tog i Juni som sitter i än. Pendlar mellan 38-39 i feber och är trött som ett svin. Man vill ju inte gå runt och knarka Alvedon varje dag heller för att hålla febern nere.

Juni? Wow!
Har du varit i kontakt med läkare sen dess? Vad fick du för besked i så fall?
Tänker du ta andra sprutan?
2021-10-11, 10:45
Medlem
AndersTengells avatar
Kolla bara på Charlotte Kalla som blev totaldäckad först av viruset och sen av vaccinet. Hon är fortfarande dålig. Jennie Öberg hamnade på IVA efter viruset och la karriären på hyllan efter det, "tappad motivation". Tove Alexandersson fick hjärtproblem, antagligen myokardit, men lyckades vad jag förstår bli helt återställd. Målvakten Anna Amholt har vart sjuk över 200 dagar nu, vet inte om hon blivit återställd.

Det finns i alla fall väldigt många elitidrottare som tycks drabbas hårt både av viruset och vaccinet. Troligtvis utlöser vaccinet liknande besvär, speciellt påverkan av hjärtat men kanske även autoimmunitet vilket kan vara svaret på att ni känner er så trötta. EMA utreder just nu om vaccinet kan orsaka hyperinflammation: https://www.dagensmedicin.se/special...mation-utreds/

Lite mer om myokardit bland elitidrottare:

Citat:
Coronavirus and heart inflammation in athletes: What we know about myocarditis
A disturbing finding is that heart inflammation can persist after recovery from coronavirus infection. A study conducted in Germany and published in July in JAMA Cardiology evaluated 100 recovered patients; 60% had evidence of ongoing myocarditis.

In a nutshell, the plan recommends that athletes with asymptomatic, mild, or moderate COVID-19 be monitored for heart problems and swear off exercise for at least two weeks.

https://www.inquirer.com/health/coro...-20200813.html

Artikeln ovan handlar om myokardit efter viruset, men då Moderna nu är stoppat för personer under 30 år eftersom det visat sig orsaka just myokardit, kan man uppenbarligen få samma sak av vaccinet.

Ett problem skulle kunna vara träningen. När en elitidrottare blir sjuk, speciellt i corona, så vet man att vila. Informationen om att man behöver vila lika mycket efter vaccinationen har vart bristfällig. Då kommer myokardit som ett brev på posten.

Myokardit skulle alltså kunna gå att vila sig bort från så länge man är medveten om det och verkligen lyssnar till kroppen. Tränar man med myokardit finns det nog risk för permanenta hjärtskador. Snackar vi autoimmunitet är det värre, den vilar man inte bort.
Senast redigerad av AndersTengell 2021-10-11 kl. 10:47.
2021-10-11, 10:48
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Oj, givande inlägg. Idiot.

Lugna sig nu lite

Man brukar säga "smurf" när två personer råkar säga samma sak samtidigt.
Om du scrollar upp lite så ser du att vi båda i princip gjorde samma inlägg.
Det var det jag syftade på. Men inser att alla kanske inte använder samma slangtermer som jag, så beklagar missförståndet.
2021-10-11, 10:57
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Om du (och din man) vore elitidrottare i verkliga livet så hade ni tagit detta mee era läkare i föreningen och förbundet istället för att fråga anonyma figurer på internet. Trolltråd.

Tror du att ens landslagsläkarna har koll på detta?

I så fall hade man väl inte vaccinerat Charlotte Kalla bara några månader efter genomgången covid-19 infektion

Citat:
I november konstaterades att Kalla drabbats av covid-19. Och sjukdomen slog stenhårt på Kalla.

Covid-19 slog alltså STENHÅRT på Charlotte Kalla, men det fanns något som slog ännu hårdare...

Citat:
Charlotte Kalla: ”Var lite naiv”

– Jag var kanske lite naiv där. Tänkte bara att det var för att jag fått något insprutat i kroppen som febern kom - och att det inte är så farligt den här gången.
– Men det var ju fortfarande pärs för kroppen att ta sig igenom det.

Du blev riktigt dålig?
– Ja, jag blev mycket sämre efter vaccinationssprutorna än när jag faktiskt var sjuk i covid.

34-åringen erkänner att hon förmodligen hade för bråttom att komma tillbaka till träningsvardagen.
– Jag kom ändå i gång med träningen ganska tidigt. Men så här i efterhand så var det kanske inte det klokaste beslutet. För det blev... kännbart att försöka träna på, säger Charlotte Kalla.

Per Andersson är ansvarig läkare för landslaget. Han säger att det inte är helt ovanligt att personer som redan haft covid kan få en ordentlig reaktion när de vaccineras.

Hon säger själv att hon förmodligen började träna för tidigt efteråt?
– Det är svårvärderat när man ska börja träna. Det är ofta så att man kan vara lite het på gröten och underskatta symptomen du får från en vaccination - och då är det lätt att åka på en smäll.
Och så blev det i det här fallet?
– Ja.

Jag skulle nog säga att det var Charlotte Kallas läkare som var lite naiv. Eller kanske tjuvtränade hon bakom hans rygg.

https://www.expressen.se/sport/langd...var-lite-naiv/

Det roligaste är ändå detta:

Citat:
Charlotte blev till och med mycket sämre än när hon faktiskt var sjuk i covid?
– Ja, så var det. Och det visar ju egentligen att hon var ett väldigt bra immunförsvar mot just den infektionen.

No shit sherlock, hon hade ju nyss haft covid-19
Senast redigerad av AndersTengell 2021-10-11 kl. 11:02.
2021-10-11, 11:36
Medlem
Mrcool911s avatar
Finns tråd: (FB) Vaccinerna - biverkningstråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in