Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-11, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men!
Titta på dokumentären igen.
Ta av kepsen med de där stora öronlapparna och lyssna ordentligt.

Det fetade: Det var enbart på minkfarmen det rådde en slags tystnadskultur påstår en fd anställd nu. När det skvallrades i byn om minkfarmen o kvarnen (långt senare, det här handlade ju om ett försvinnande och ingen visste med säkerhet om det låg ett brott bakom från början ju, utan de misstankarna växte fram långt senare) så var det inget samtalsämne på minkfarmen sa Jerry.
Så dra inte för stora växlar på "tystnadskultur".

Att inget kommit fram beror på att det var högst 1 eller 2 personer som visste något. Max 3 st. De anställda på minkfarmen vet inget. Mer än att bulvanen brukade sitta på direktörens kontor.

Du säger att GG inte fått något resultat. Men de har de. För här sitter vi nu och vet mycket mer än vad polisen visste 1972-73.
Vi vet att man undersökt bulvanen ytterliggare och det innebär att hans inblandning inte kan styrkas.
Mycket mer än så är det inte.
Men om polisen har bestämt att lämna direktören ifred är det ett enormt misstag.
Vad det berodde på kan man spekulera i men vittnen har sagt det.
Varför i hela världen går polisen och ger immunitet till en person.
Du skyddar polisen i det beslutet och hur är man funtad om man ska se detta ur allmänhetens perspektiv.
Man var inte diplomat utan minkfarmare.
Nu får du skärpa dig.
Citera
2022-10-11, 14:59
Medlem
Citat:
De försökte nog få ur bulvanen allt om hans samröre med direktören. Man måste ju ha något konkret på direktören för att kunna ta in honom på ett riktigt polisförhör. Nu blev de väl mer bara att polisen förhörde sig med direktören om hans affärer med bulvanen. Och visst i efterhand var det inte tillräckligt.
Nog ur bulvanen det han visste om direktören.
Vi vet att vittnen sagt att besvära direktören minimalt var ordern som gick ut.
Tror du verkligen att man pressat bulvanen på information då.
Kan du bekräfta dina påståenden med polisrapporter att man överhuvudtaget nämnt direktören I dessa förhör och hur mycket.
Citera
2022-10-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Men vad la man alla sina resurser på efter 1 månad då.
Varför kör man all-in om dom inte tror dom kan lösa det.
Det håller ju inte och felet är enbart på fokus på bulvanen.
Fattar du inte att det är just därför ingen når fram.
Man måste ju börja någonstans att nysta.
Och då blev det den uppenbart misstänkta bulvanen. Hade bulvanen medgivit något om sin egen inblandning och eventuell MGM så hade polisen haft något konkret att gå vidare på.
Men bulvanen teg sig genom förhören i princip. Förnekade somt och ljög om somt. De väldigt erfarna förhörsledarna kom ju ingenstans med honom. Skulle de bara famla i blindo och dra in alla möjliga på polisförhör? Så funkar det inte i en rättsstat.
Citera
2022-10-11, 15:00
Medlem
Citat:
Nog ur bulvanen det han visste om direktören.
Vi vet att vittnen sagt att besvära direktören minimalt var ordern som gick ut.
Tror du verkligen att man pressat bulvanen på information då.
Kan du bekräfta dina påståenden med polisrapporter att man överhuvudtaget nämnt direktören I dessa förhör och hur mycket.
Kan du omformulera. Förstår inte.
Citera
2022-10-11, 15:09
Medlem
Citat:
Man måste ju börja någonstans att nysta.
Och då blev det den uppenbart misstänkta bulvanen. Hade bulvanen medgivit något om sin egen inblandning och eventuell MGM så hade polisen haft något konkret att gå vidare på.
Men bulvanen teg sig genom förhören i princip. Förnekade somt och ljög om somt. De väldigt erfarna förhörsledarna kom ju ingenstans med honom. Skulle de bara famla i blindo och dra in alla möjliga på polisförhör? Så funkar det inte i en rättsstat.
Det enda som spelar roll i svenska domstolar är just det som sägs i just domstolen.
Har man sagt något i polisförhör gäller inte det om man säger något annat i rättssalen.
Det är därför dagens kriminella säger inga kommentarer på varje fråga och sen när FUPen kommer läser dom efter vad bevisen säger och sen uttalar dom sig i rättegången.
När det gäller bulvanens svar i förhören gör han inga formella fel men att man inte tar det till åtal ens innebär att dom inte trodde på en fällande dom.
Så funkar det och vad som är bra och dåligt är upp till våra politiker som stiftar lagar.
Som misstänkt behöver man inte bevisa sin oskuld utan polis och åklagare måste ha bevis.
Har man inte det blir det inget åtal.
Enkelt och det gäller bulvanen i allra högsta grad.
Han är oskyldig enligt vårt rättssamhälle.
Det oavsett indicier och ren hittepå.
Där är jag trygg och därmed nöjd.
Citera
2022-10-11, 15:11
Medlem
Citat:
Vi vet att man undersökt bulvanen ytterliggare och det innebär att hans inblandning inte kan styrkas.
Mycket mer än så är det inte.
Men om polisen har bestämt att lämna direktören ifred är det ett enormt misstag.
Vad det berodde på kan man spekulera i men vittnen har sagt det.
Varför i hela världen går polisen och ger immunitet till en person.
Du skyddar polisen i det beslutet och hur är man funtad om man ska se detta ur allmänhetens perspektiv.
Man var inte diplomat utan minkfarmare.
Nu får du skärpa dig.
Om det är så (men det vet vi inte säkert) så är det en skandal.
Men det är alltid lätt att vara efterklok. Framförallt 50 år senare.
Citera
2022-10-11, 15:11
Medlem
Citat:
Kan du omformulera. Förstår inte.
Man lät bli att utreda direktören och det är orsaken till att han inte blev dömd och att fallet inte är löst.
Citera
2022-10-11, 15:15
Medlem
Citat:
Det enda som spelar roll i svenska domstolar är just det som sägs i just domstolen.
Har man sagt något i polisförhör gäller inte det om man säger något annat i rättssalen.
Det är därför dagens kriminella säger inga kommentarer på varje fråga och sen när FUPen kommer läser dom efter vad bevisen säger och sen uttalar dom sig i rättegången.
När det gäller bulvanens svar i förhören gör han inga formella fel men att man inte tar det till åtal ens innebär att dom inte trodde på en fällande dom.
Så funkar det och vad som är bra och dåligt är upp till våra politiker som stiftar lagar.
Som misstänkt behöver man inte bevisa sin oskuld utan polis och åklagare måste ha bevis.
Har man inte det blir det inget åtal.
Enkelt och det gäller bulvanen i allra högsta grad.
Han är oskyldig enligt vårt rättssamhälle.
Det oavsett indicier och ren hittepå.
Där är jag trygg och därmed nöjd.
Jag är inte nöjd. Och bara för att juridiken inte räcker till så betyder det inte att han är utan skuld.
Bulvanen är sannolikt den som utförde mordet samt försvinnandet. Det fanns inga Zebror i Lummelunda.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-10-11 kl. 15:33.
Citera
2022-10-11, 15:17
Medlem
Citat:
Om det är så (men det vet vi inte säkert) så är det en skandal.
Men det är alltid lätt att vara efterklok. Framförallt 50 år senare.
Jo jag vet. Men det är där det skaver.
Hur I hela världen kan det få ske.
Räcker det att man är stor arbetsgivare eller bara kompis.
Kostar det eller kan man bjuda på sin fru eller sig själv.
Jag vet inte men det är en rättsskandal som fått noll uppmärksamhet trots vittnen.
Varför har man inte ägnat ett par avsnitt åt detta.
Det gör ju det ännu märkligare och därmed mig ännu mer förbannad.
Citera
2022-10-11, 15:17
Medlem
Citat:
Man lät bli att utreda direktören och det är orsaken till att han inte blev dömd och att fallet inte är löst.
Det kan du inte säkert veta men du kan känna en stark övertygelse om att det är så dvs tro.
Hade det varit lagligt med tumskruvar så hade kanske bulvanen sjungit ut.
Citera
2022-10-11, 15:23
Medlem
Citat:
Jag är inte nöjd. Och bara för att juridiken inte räcker till så betyder det inte att han är utan skuld.
Bulvanen är sannolikt den som utförde mordet samt försvinnandet. Det finns inga Zebror i Lummelunda.
Han kanske inte är utan skuld men han är oskyldig.
Det måste du förstå snart. Jag börjar undra om du sitter på St Olofs sjukhus i Visby och trollar.
Citera
2022-10-11, 15:25
Medlem
Citat:
Jo jag vet. Men det är där det skaver.
Hur I hela världen kan det få ske.
Räcker det att man är stor arbetsgivare eller bara kompis.
Kostar det eller kan man bjuda på sin fru eller sig själv.
Jag vet inte men det är en rättsskandal som fått noll uppmärksamhet trots vittnen.
Varför har man inte ägnat ett par avsnitt åt detta.
Det gör ju det ännu märkligare och därmed mig ännu mer förbannad.
Jag tycker att direktören varit ett återkommande samtalsämne i poddarna.
Men 50 år senare-det finns inte så mkt att gå på. Mer än skumma affärer, familjen lägligt bortresta den helgen.
Det har ju ägnats ett avsnitt åt - Det verkliga motivet. Dvs att det verkliga skälet var att direktören var i desperat behov av mark med vatten till sina minkar. Det har ju anställda skvallrat om i efterhand. Inte säkert att polisen kände till det då.
Så jag tror att bulvanen var den kriminella kontakt som direktören betalade bra för att lösa problemet. Men jag kan inte bevisa det.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-10-11 kl. 15:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in