Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-25, 11:31
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Tack fr ett fint svar! Jag tycker om bde Mercedes och BMW samt ger en del aktier.
Nu r det ju intressant med detta mytomspunna projekt Titan och vad som ska komma fram ur det? Signerat Apple. Vad gller just intelligenta bilar. S det r mnga intressenter frutom Tesla som kanske r ledande?

https://www.reuters.com/article/us-a...-idUSKBN28V2PY

Fr att uttrycka sig milt finns det en hel del problem med att Apple ska brja tillverka sjlvkrande bilar. Fr det frsta har de ingen erfarenhet av bildesign eller biltillverkning, eller s mycket tillverkning verhuvudtaget (Foxconn tillverkar ju deras telefoner). Det r dessutom mycket strre skillnad p att designa/tillverka en bil jmfrt med en laptop n en telefon jmfrt med en laptop.

Fr de andra har de ingen data som behvs fr att lra upp en sjlvkrande AI. Det r kort sagt en enorm uppfrsbacke Apple str infr, och mnga problem som inte gr att lsa enbart genom att sa pengar. Pengar, varumrket, kunniga designers samt riktigt bra supply chain r annars Apples strsta tillgngar.
Citera
2022-11-25, 13:23
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Tack fr ett fint svar! Jag tycker om bde Mercedes och BMW samt ger en del aktier.
Nu r det ju intressant med detta mytomspunna projekt Titan och vad som ska komma fram ur det? Signerat Apple. Vad gller just intelligenta bilar. S det r mnga intressenter frutom Tesla som kanske r ledande?

https://www.reuters.com/article/us-a...-idUSKBN28V2PY

Tack sjlv!
Vet inte vad de menar med 'next level' battery technology, men ven om det finns ngot revolutionerande i ett labb s r just uppskalningen till massproduktion den svra biten. Att som Tesla helt frndra delar av en befintlig teknik som vars tillverkning utvecklats och frfinats i decennier r en oerhrd prestation. En tillverkningsprocess med en torr-katod kemi r inget man bara slnger ihop och mnga trodde inte det skulle g. Det finns en anledning till att Tesla inte mixtrade fr mycket med allt som ger prestandakningar, s som kisel. Prioritet r att skala upp till massproduktion och f tillrckligt bra, billiga och tillfrlitliga celler. Ett samarbete med Apple kan skert ge bra resultat, men det kommer ta flera r innan vi ser storskalig produktion ven om de lyckas.

Jag skulle skert kpa en Mercedes eller BMW om bilarna var bra, men jag skulle inte kpa aktier i fretagen d jag inte tror att det finns s stor tillvxpotential i mogna fretag som tvingas stlla om fr att verleva, och som bara hller p med biltillverkning. Tesla r inte framgngsrikt fr att de tillverkar bilar, de r framgngsrika fr att de r otroligt duktiga p produktion och innovation. Det rkar bara vara bilar just nu fr det r en naturlig vg att g, d mlet i stort sett r en robot p hjul, men sen ocks en humanoid robot. Teknik som skapar mer vrde n vad det kostar att producera den, helt enkelt.
Citera
2022-11-25, 14:01
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Detta r frn uppdateringen som kom fr en vecka sedan. Om du r NHTSA och ser detta, skulle du sga "wow tesla r verkligen bara veckor ifrn level 5" det finns tusentals liknande videor p YouTube men du vljer att kolla p Omar qazis videor labelade "0 interventions lets go"

https://www.youtube.com/watch?v=EBsJikYzTa0

S du tycker att jag cherrypickar men du sjlv vljer en video frn en youtuber med 3 subscribers som klippt ut alla fails hos den smsta FSD-krningen han kunde hitta p youtube? Jag r rligt talat rtt imponerad hur du ens hittade det klippet
Citera
2022-11-25, 14:39
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Detta r frn uppdateringen som kom fr en vecka sedan. Om du r NHTSA och ser detta, skulle du sga "wow tesla r verkligen bara veckor ifrn level 5" det finns tusentals liknande videor p YouTube men du vljer att kolla p Omar qazis videor labelade "0 interventions lets go"

https://www.youtube.com/watch?v=EBsJikYzTa0

Har du startat en Youtube-kanal?
Citera
2022-11-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
S du tycker att jag cherrypickar men du sjlv vljer en video frn en youtuber med 3 subscribers som klippt ut alla fails hos den smsta FSD-krningen han kunde hitta p youtube? Jag r rligt talat rtt imponerad hur du ens hittade det klippet

Det r ju de som r problemet. S lnge man kan hitta klipp de senaste 24 timmarna p teslor som gr helt uppenbart olagliga och farliga grejer r det vl ganska sjlvklart att man r en bit ifrn LVL4? Exakt samma snack har gtt i 3 r bara ngra Corner cases kvar sen r de helt sjlvkrande
Citera
2022-11-25, 19:45
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Det r ju de som r problemet. S lnge man kan hitta klipp de senaste 24 timmarna p teslor som gr helt uppenbart olagliga och farliga grejer r det vl ganska sjlvklart att man r en bit ifrn LVL4? Exakt samma snack har gtt i 3 r bara ngra Corner cases kvar sen r de helt sjlvkrande

S du visste inte ens att programvaran fr nuvarande versionen av FSD r 2 r gammal? Skall du plugga p lite innan du uttalar dig kanske?
Citera
2022-11-26, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
S du visste inte ens att programvaran fr nuvarande versionen av FSD r 2 r gammal? Skall du plugga p lite innan du uttalar dig kanske?

Va? Jag trodde den uppdaterades kontinuerligt, men tydligen inte?
Citera
2022-11-26, 15:30
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Inte konstigt Tesla r s obsolet om dom anvnder tv r gammal programvara.
Citera
2022-11-26, 16:36
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Va? Jag trodde den uppdaterades kontinuerligt, men tydligen inte?

Jobbar hrt p att missfrst eller har ingen aning om vad jag menar? Svrt att se skilnaden.
Citera
2022-11-27, 14:26
Medlem
Citat:
Jobbar hrt p att missfrst eller har ingen aning om vad jag menar? Svrt att se skilnaden.

Eller s greppar du ingenting? r utgngspunkten mao att tesla scrappade allt de hade. Glmde bort allting de hade arbetat med och bara brjade p ny kula? Eller kan det vara s att det r det man gr nr man arbetar med iterationer?

Fr de skulle kunna uppfattas som ganska skevt nr man knappt 7 mnader tidigare har sagt att den nuvarande hrdvaran skulle leverera bilar vrda hundratusentals dollar och 1 miljon robotaxis inom kommande 12 mnaderna.
Citera
2022-11-27, 15:43
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Eller s greppar du ingenting? r utgngspunkten mao att tesla scrappade allt de hade. Glmde bort allting de hade arbetat med och bara brjade p ny kula? Eller kan det vara s att det r det man gr nr man arbetar med iterationer?

Fr de skulle kunna uppfattas som ganska skevt nr man knappt 7 mnader tidigare har sagt att den nuvarande hrdvaran skulle leverera bilar vrda hundratusentals dollar och 1 miljon robotaxis inom kommande 12 mnaderna.

Mig gr det inget hur du ltsas att du inte frstr att ramverket fr den FSD vi ser idag slpptes fr ungefr 2 r sen och att det r uppbyggt frn grunden. Det kan dock bli frustrerande fr de som tar dig p allvar och frsker ha en seris diskussion med dig om du inte kan knnas vid hur det ligger till, och istllet frsker f till det med mental akrobatik att du begriper detta bttre n de som faktiskt byggt systemet, alternativt kallar alla som har en annan uppfattning fr lgnare eller fanboys som gr p vad som helst. Ironi p en helt ny niv, nr man missat s grundlggande fakta.

Det undgr ingen att du gr till extrema lngder fr att tolka 'allt Tesla' ur ett negativt perspektiv, vilket gr vrdet av dina sikter totalt urvattnat.

Samtidigt hur normala mnniskor tnker om hur lngt FSD har kommit:

https://youtube.com/shorts/YKmkQmP_yzw?feature=share
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2022-11-27 kl. 15:47.
Citera
2022-11-27, 17:17
Medlem
Citat:
Mig gr det inget hur du ltsas att du inte frstr att ramverket fr den FSD vi ser idag slpptes fr ungefr 2 r sen och att det r uppbyggt frn grunden. Det kan dock bli frustrerande fr de som tar dig p allvar och frsker ha en seris diskussion med dig om du inte kan knnas vid hur det ligger till, och istllet frsker f till det med mental akrobatik att du begriper detta bttre n de som faktiskt byggt systemet, alternativt kallar alla som har en annan uppfattning fr lgnare eller fanboys som gr p vad som helst. Ironi p en helt ny niv, nr man missat s grundlggande fakta.

Det undgr ingen att du gr till extrema lngder fr att tolka 'allt Tesla' ur ett negativt perspektiv, vilket gr vrdet av dina sikter totalt urvattnat.

Samtidigt hur normala mnniskor tnker om hur lngt FSD har kommit:

https://youtube.com/shorts/YKmkQmP_yzw?feature=share

Fr att du p andra sidan tolkar allt positivt?? Kolla bara kommentarerna p videon du skickade nr jag kr frn mitt hus r till affren har 4-5 allvarliga interventions p simpla vgar, de brukade vara 7 stycken. Jag ser frbttringar men lngt ifrn Robotaxi

Och sen nr bestmmer du hur de ligger till? Att du hittar en enskild person med en enskild sikt och sedan anvnder de som gemene man r vl om ngot sjukt?.

Men vad r den grundlggande faktan jag missat? r 2019 sa alla ocks att tesla r mnader ifrn lvl 5. Den versionen blev som du frklarar det skrotad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in