Citat:
Ursprungligen postat av
TyrgilScramasax
De ljuger inte. De säger att det ”kan” hända.
Då är det alltså du som ljuger eftersom du skrev
"Men glöm ”fastfrusna” växlar. Det finns inte." Alternativt hade du ingen koll. Vilket av dem var det?
Citat:
Eftersom jag, som sagt, cyklat tre vintrar och inte stött på detta. Och jag hade kollegor med långt större erfarenhet i att cykla året runt kan jag nog endast hänvisa till Stockholmvädret. Även om gränsen som cyklist drogs vid -5 vilket nog är gränsen oavsett var man bor.
Fartvinden och temperaturen gör det olidligt vid lägre temperatur. Om man cyklade som vi gjorde: inga elcyklar (de fanns inte då). Det var racercyklar. Jag hade dubbdäck. Kollegorna hade det inte.
Man behövde hålla snittfart på ca 30 km/t annars börjar man frysa när temperaturen var under nollan. Var det snö och is så man inte kunde hålla det tempot åkte man kommunalt istället för att bylsa på oss och puttra fram i 15 km/t.
Skulle växlar frysa fast vid -5? Aldrig hört på maken.
BTW jag hade 17 km till jobbet. Mina närmste kollegor som cyklade hade ca 30 km till jobbet
Fattar inte varför du helt plötsligt börjar skryta om hur långt ni hade till jobbet, att ni minsann inte hade elcyklar, och att du var den tuffaste av dem alla eftersom du körde utan dubbdäck? Tror du att det ökar din trovärdighet i frågan? Det skulle du iof behöva. Din trovärdighet är körd i botten vid det här laget.
Uppenbarligen kan det hända. Och att du nu helt plötsligt "aldrig hört på maken" angående att en cykel kan frysa vid -5? Luktar enbart desperat undanflykt. Alldeles nyss hade du inte hört om att det kunde ske alls. Nu har jag visserligen inget konkret att komma med där då jag inte direkt har antecknat temperaturen varje gång det skett. Men då du verkar vara full av skit tror jag inte ett dyft på dig. För övrigt är is is. Visst ökar hårdheten med temperaturen, men så länge det är fruset borde det vara fullt tillräckligt för att hindra vajrar från att glida som de ska.
Lustigt det där, för om jag inte hade råkat ut för det själv hade jag inte tvivlat på dig, men efter hur du spelade allan och anklagade mig för att vara lögnare bara för att jag berättade om mina erfarenheter och du nu kommer med bortförklaringar tror jag inte på ett enda jävla ord du säger.
Men om vi ändå ska hålla på med kukmätartävlingar så cyklar jag när det är -20.