2022-11-29, 23:38
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag skrev ju interna växlar?

Ursäkta mig om cyklar inte är min hobby. Det enda jag vet är att det ofta har hänt att växlar och bromsar har fastnat under vintertid och att det släpper om jag ställer cykeln inomhus ett tag. Jag tycker inte att det är orimligt att dra slutsatsen att de förmodligen frusit fast. Tycker du?

Ingen cykel får fastfrusna växlar. Det är omöjigt. Du bara hasplar ur dig nonsens.
Citera
2022-11-29, 23:56
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Ingen cykel får fastfrusna växlar. Det är omöjigt. Du bara hasplar ur dig nonsens.
If you say so. Jag säger bara vad som hände. Växlarna krånglade. Och givet omständigheterna har jag svårt att se någon annan orsak än att de frusit fast.

Om jag ska spekulera lite så kan det ha varit trasiga plasthöljen (eller vad fan det heter) till växelvajern som det har kommit in fukt i.
Citera
2022-11-30, 00:11
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
If you say so. Jag säger bara vad som hände. Växlarna krånglade. Och givet omständigheterna har jag svårt att se någon annan orsak än att de frusit fast.

Om jag ska spekulera lite så kan det ha varit trasiga plasthöljen (eller vad fan det heter) till växelvajern som det har kommit in fukt i.
Utanpåliggande växlar behöver ofta justeras.

En en-petare model farfar behövde ingen omsorg.

Men alla flerväxlade cyklar behöver justering för att inte hoppa över en växel eller ligger och slirar.

Oavsett interna växlar eller externa.

Men glöm ”fastfrusna” växlar. Det finns inte.
Citera
2022-11-30, 00:14
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Utanpåliggande växlar behöver ofta justeras.

En en-petare model farfar behövde ingen omsorg.

Men alla flerväxlade cyklar behöver justering för att inte hoppa över en växel eller ligger och slirar.

Oavsett interna växlar eller externa.

Men glöm ”fastfrusna” växlar. Det finns inte.
Gjorde en snabbgoogling på "cykel fastfrusna växlar" och fick massor av träffar på ämnet.

Citat:
Nu är vintern i antågande och det är dags att ta på sig lite varmare kläder när man cyklar. Ett problem som dyker upp på vintern för cyklister är att växlarna fryser fast. Anledningen är att det bildas kondens i vajerhöljet som sedan fryser vid minusgrader och gör att växelvajern fastnar.
https://www.cykelmekarn.se/cykelserv...frusna-vaxlar/

Citat:
Om du cyklar på vintern vet du kanske att det inte bara är du som fryser. Ett problem som kan dyka upp är att växlarna på cykeln fryser fast. Anledningen är att det bildas kondens i vajerhöljet som sedan fryser vid minusgrader och gör att växelvajern fastnar.
https://www.sportson.se/magasin/sa-u...-frusna-vaxlar

Citat:
Under vinterns kallaste månader är det inte enbart kroppen som kan vara frusen, utan även dina cykelväxlar. Vi tänkte därför berätta mer om hur du undviker frusna växlar på cykeln, samt hur du bäst får dem att tina upp om olyckan varit framme.
https://jarlacykel.se/frusna-vaxlar-cykel/

Men du menar att alla dessa ljuger?

EDIT:

Blev visst tyst. Verkar som att du var du som snackade en massa skit.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-11-30 kl. 00:40.
Citera
2022-11-30, 00:43
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Gjorde en snabbgoogling på "cykel fastfrusna växlar" och fick massor av träffar på ämnet.

https://www.cykelmekarn.se/cykelserv...frusna-vaxlar/

https://www.sportson.se/magasin/sa-u...-frusna-vaxlar

https://jarlacykel.se/frusna-vaxlar-cykel/

Men du menar att alla dessa ljuger?
De ljuger inte. De säger att det ”kan” hända. Eftersom jag, som sagt, cyklat tre vintrar och inte stött på detta. Och jag hade kollegor med långt större erfarenhet i att cykla året runt kan jag nog endast hänvisa till Stockholmvädret. Även om gränsen som cyklist drogs vid -5 vilket nog är gränsen oavsett var man bor.

Fartvinden och temperaturen gör det olidligt vid lägre temperatur. Om man cyklade som vi gjorde: inga elcyklar (de fanns inte då). Det var racercyklar. Jag hade dubbdäck. Kollegorna hade det inte.

Man behövde hålla snittfart på ca 30 km/t annars börjar man frysa när temperaturen var under nollan. Var det snö och is så man inte kunde hålla det tempot åkte man kommunalt istället för att bylsa på oss och puttra fram i 15 km/t.

Skulle växlar frysa fast vid -5? Aldrig hört på maken.

BTW jag hade 17 km till jobbet. Mina närmste kollegor som cyklade hade ca 30 km till jobbet
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2022-11-30 kl. 00:46.
Citera
2022-11-30, 01:11
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
De ljuger inte. De säger att det ”kan” hända.
Då är det alltså du som ljuger eftersom du skrev "Men glöm ”fastfrusna” växlar. Det finns inte." Alternativt hade du ingen koll. Vilket av dem var det?
Citat:
Eftersom jag, som sagt, cyklat tre vintrar och inte stött på detta. Och jag hade kollegor med långt större erfarenhet i att cykla året runt kan jag nog endast hänvisa till Stockholmvädret. Även om gränsen som cyklist drogs vid -5 vilket nog är gränsen oavsett var man bor.

Fartvinden och temperaturen gör det olidligt vid lägre temperatur. Om man cyklade som vi gjorde: inga elcyklar (de fanns inte då). Det var racercyklar. Jag hade dubbdäck. Kollegorna hade det inte.

Man behövde hålla snittfart på ca 30 km/t annars börjar man frysa när temperaturen var under nollan. Var det snö och is så man inte kunde hålla det tempot åkte man kommunalt istället för att bylsa på oss och puttra fram i 15 km/t.

Skulle växlar frysa fast vid -5? Aldrig hört på maken.

BTW jag hade 17 km till jobbet. Mina närmste kollegor som cyklade hade ca 30 km till jobbet
Fattar inte varför du helt plötsligt börjar skryta om hur långt ni hade till jobbet, att ni minsann inte hade elcyklar, och att du var den tuffaste av dem alla eftersom du körde utan dubbdäck? Tror du att det ökar din trovärdighet i frågan? Det skulle du iof behöva. Din trovärdighet är körd i botten vid det här laget.

Uppenbarligen kan det hända. Och att du nu helt plötsligt "aldrig hört på maken" angående att en cykel kan frysa vid -5? Luktar enbart desperat undanflykt. Alldeles nyss hade du inte hört om att det kunde ske alls. Nu har jag visserligen inget konkret att komma med där då jag inte direkt har antecknat temperaturen varje gång det skett. Men då du verkar vara full av skit tror jag inte ett dyft på dig. För övrigt är is is. Visst ökar hårdheten med temperaturen, men så länge det är fruset borde det vara fullt tillräckligt för att hindra vajrar från att glida som de ska.

Lustigt det där, för om jag inte hade råkat ut för det själv hade jag inte tvivlat på dig, men efter hur du spelade allan och anklagade mig för att vara lögnare bara för att jag berättade om mina erfarenheter och du nu kommer med bortförklaringar tror jag inte på ett enda jävla ord du säger.

Men om vi ändå ska hålla på med kukmätartävlingar så cyklar jag när det är -20.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-11-30 kl. 01:13.
Citera
2022-11-30, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterriket
Jag har använt det under sommarhalvåret, då har man fått leta runt lite för att hitta en ledig plats. Så min bedömning är att det är relativt populärt. Dock har det varit otydlig kommunikation kring huruvida det ska avgiftsbeläggas, jag hade fått uppfattningen att det var gratis de första månaderna efter invigningen för att sedan bli någon form av prenumerationstjänst. Men det verkar aldrig ha blivit så och jag tror att många inte parkerar där i tron om att det kostat pengar.

Edit: nu är det tydligen avgift om man parkerar där längre än ett dygn.
Avgiften är kanske inte primärt för att tjäna pengar utan för att undvika att folk för det till ett gratis Shurgard alltså långtidsförvaring.
Citera
2022-11-30, 05:05
Medlem
Precis allt handlar om avgiften. Uppsala består till största delen av csnavlönade studenter. Dålig marknadsundersökning av välavlönade miljöpolitiker som styr staden. Dom gröna lever i det blå, som vanligt.
Citera
2022-11-30, 06:35
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Fungerar elsparkcyklarna på vintern?

Jag har aldrig provat en elsparkcykel. Men när jag tittar på dom, så tänker jag att det kan vara svårt att forcera snö och slask med sådana små hjul som elsparkcyklarna har. Hur fungerar det att hålla balansen på hala vägar med ett fordon som har så små hjul?

Finns dubbdäck för elsparkcyklarna?

Jag betraktar mig inte som hurtig. Men jag cyklar året runt.

Jag har faktiskt aldrig stått på en elsparkcykel, så jag vet inte. Känns spontant som att de inte tål minusgrader och väta särskilt bra dock. Sedan, som du säger, så är det nog svårt att manövrera dom i slask och is.
När jag sade att de kanske kommer ta över, syftade jag mest på den varmare delen av året.

Bra jobbat, att cykla året runt. Har du dubbdäck då?
Citera
2022-11-30, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Avgiften är kanske inte primärt för att tjäna pengar utan för att undvika att folk för det till ett gratis Shurgard alltså långtidsförvaring.
Hela sverige är redan ett gatis Shurgard för inkräktande negrer, zigenare och araber, som snabbt förökar sig och förvaras i invandrarghetton på andras bekostnad.

Uppsala i synnerhet.

Om de dessutom kan förvara stulna cyklar i ett gratisgarage gör ganska liten skillnad, både ekonomiskt och praktiskt.
Citera
2022-11-30, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Uppsala: Miljöpartiet fixade cykelgarage för 47 miljoner kronor - nu nästan oanvänt

SVT Uppsala: Kostade nästan 50 miljoner att bygga – nu ekar cykelgaraget halvtomt
Snö, halka och minusgrader har inte skapat trängsel i Uppsala kommuns cykelgarage vid stationen – inte än så länge i alla fall.

När SVT besökte byggnaden, som kostat 47 miljoner kronor att få på plats, var det ordentligt luftigt i ställen.

https://www.mynewsdesk.com/se/uppsal...entrum-2442671
Pressmeddelande - 12 Mars 2018 15:08

Satsningen innebär att vi skapar ännu bättre förutsättningar för alla som vill cykla. Anslutningen till Resecentrum i centrala staden innebär att både de som pendlar och de som arbetar i centrala staden får goda möjligheter att parkera sin cykel tryggt och säkert, säger Maria Gardfjell (MP), kommunalråd med ansvar för klimat och miljö.

Vad säger ni om detta?

Jämför med ett annat Miljöpartistiskt experiment från 2018 - som snuvade även Stockholms skattebetalare på just 47 miljoner kronor: (FB) Stockholm: Helldén (MP) slösade tiotals skattemiljoner på knappt använda cykelgarage

Det är precis likadant med ALLA dumheter dessa dårar hittar på. Om de inte ställs till svar inför en folkdomstol för deras stölder och förskingring från folket så kommer det förr eller senare kommer en rekyl som heter duga. Då blir det inte vara kul att vara en MP.
Citera
2022-11-30, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Jag har cyklat i Göteborg i många år och facinerats över att på vintern är det nästan bara kvinnor som cyklar. Approp¨å vem som cyklar på vintern.

Tydligen har man lärt sig av internet. Först bygger man ett hus för cyklar som används, sedan inför man en avgift (och precis som på nätet tackar de flesta för sig).

Dåren (MP) i klippet talar om "kundgruppen". "Cyklister" finns tydligen inte i ordförådet när dessa autister planerar.

Jag cyklar i göteborg på vintern och jag är man. Visst är det fler kvinnor som cyklar men det är det även på sommaren. Männen som cyklar har ofta räser. Man cyklar ju ofta för att man vill spara pengar. Att då abbonnera på plats i cykelgarage känns ju då kanske segt(vet inte hur det är upplagt). Själv cyklar jag hela vägen till jobbet som är ca 1,5 mil och sparar mig ca 130kronor om dagen i kostnader jämfört med bilen.

Jag parkerar endast precis intill där jag jobbar. Hade ett cykelgarage funnits 250 meter ifrån min arbetsplats så hade jag inte använt det så länge det finns andra alternativ. Sedan är ju inte heller min cykel svindyr som en dels cyklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in