2024-11-22, 15:37
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och då har du kommit fram till att JP t ex närmast omöjligt kan tro på Jesus vandrade ut ur sin grav och närmast omöjligt kan ljuga för att säkra sitt levebröd?

Eftersom du inte kan läsa JP:s tankar så kan du inte heller avgöra vad han tror eller inte tror baserat på vad han svarar.
Detta är centralt i min argumentation.

Börja med att förklara för mig vad det skulle innebära att "tro att Jesus vandrar ur sin grav".
Klarar du det?
Citera
2024-11-22, 16:09
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Om du skulle gissa?

Du kan få precis vilket svar du vill baserat på en så vag fråga om ett så komplext ämne.
berodde t ex "Guds död" på historien eller kristendomen själv? Jag vet inte. Bär kristendomen på fröet till sin egen död och uppståndelse?
Jesusmyten är intressant ur det hänseendet som jag tidigare varit inne på.

Citat:
Intressant. Har du hört talas om uttrycket No true scotsman?

Ja, men jag har inget problem att skilja Jesus lära från onda handlingar.
Det står ingenstans att Jesus förespråkade att man ska bränna kvinnor på bål. Det här är ju löjligt.

Citat:
Och ger du det sekulära samhället samma nivå av överslätande förståelse för eventuella problem som uppstått?

Jag kan garantera att jag försöker döma rättvist, ja.
Även sekulära ideologier blir korrupta över tid och utnyttjade för andra ändamål än de uttalade.
Citera
2024-11-22, 16:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Eftersom du inte kan läsa JP:s tankar så kan du inte heller avgöra vad han tror eller inte tror baserat på vad han svarar.

Du måste förstå att du inte kan använda det för att argumentera för att han skulle anse att antalet abstraktionsnivår i videofrågan är högre än ett.

Citat:
Börja med att förklara för mig vad det skulle innebära att "tro att Jesus vandrar ur sin grav".
Klarar du det?

"Innebära" i vilken kontext? Vad vill du veta?
Citera
2024-11-22, 17:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Att vara öppen för att granska och ifrågasätta både gamla och nya idéer är avgörande för att fortsätta utvecklas som samhälle.

Korruption är ett återkommande tema genom historien, och inkvisitionen är ett exempel på hur kyrkliga institutioner kunde missbrukas för att utöva makt och kontroll.

Du kunde alltså inte försvara ditt argument.
Citera
2024-11-22, 17:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag vet inte.

Fair enough. Jag hör många närmast slentrianmässigt påstå att kristendomen är självaste grundvalen till det västerländska samhället utan att ge egentliga belägg. Ville egentligen bara veta om du tillhörde dem. Bra.

Citat:
Ja, men jag har inget problem att skilja Jesus lära från onda handlingar.
Det står ingenstans att Jesus förespråkade att man ska bränna kvinnor på bål. Det här är ju löjligt.

Och likväl höll övertygade kristna på med liknande saker i århundrade efter århundrade. Lustigt, det där, hur så många under så lång tid betedde sig som svin? När den sanna kristendomen stod att läsa hela tiden?

Slaveri då? Där har vi ett oerhört starkt skriftligt case för tillåtligheten. Det var heller aldrig RIKTIG kristendom, antar jag?

Citat:
Jag kan garantera att jag försöker döma rättvist, ja.
Även sekulära ideologier blir korrupta över tid och utnyttjade för andra ändamål än de uttalade.

Hur mycket försöker du? Det känns som att du återkommande bedömer kristendomen på helt andra premisser...
Citera
2024-11-22, 17:28
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du måste förstå att du inte kan använda det för att argumentera för att han skulle anse att antalet abstraktionsnivår i videofrågan är högre än ett.

Det jag säger är att vi inte säkert kan veta vad en troende faktiskt tror baserat på vad den troende säger att den tror. Det den troende säger kan ju betyda åtminstone två olika saker.

1. Att den troende faktiskt tror på samma sätt som barnet som tror på tomten.
2. Eller att den troende finner det gott att ansluta sig till en religiös värdegrund.

Det är ju två helt olika saker! Strunta i att spekulera om vad JP skulle anse, för där vet du inte tillräckligt ännu eftersom du verkar dåligt påläst och bara plockar ut några festliga russin från youtube för att försöka argumentera emot. Metoden skiner igenom när du diskuterar med de som vet mer än dig, så det blir bara pinsamt för alla inblandade.

Citat:
"Innebära" i vilken kontext? Vad vill du veta?

Det verkar till exempel som att många ateister tror att troende människor tror på Gud på samma sätt som barn tror på jultomten. Menar du att JP tror på Gud på detta sätt?

Jag hävdar istället att han medvetet ansluter sig till kristendomen på basis av att han gjort ett intellektuellt övervägande.

Håller du med mig eller är du anhängare av den förra åsikten?
Citera
2024-11-22, 17:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Och likväl höll övertygade kristna på med liknande saker i århundrade efter århundrade. Lustigt, det där, hur så många under så lång tid betedde sig som svin? När den sanna kristendomen stod att läsa hela tiden?

Och vad ska vi dra för slutsatser av det tycker du?

Lyssna på vad Yuval Noah Harari säger om häxbränningarna och hur boktryckarkonsten ledde till spridningen av de idéer som fick pöbeln att syssla med häxbränning. Och det var inte bibeln som blev en bestseller när böcker blev tillgängliga för allmänheten, tvärt om så var det konspirationsteorierna som vann popularitet hos pöbeln, då som nu.

Så det är boktryckarkonstens fel då, eller?
Citera
2024-11-22, 17:49
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du kunde alltså inte försvara ditt argument.

Det får du själv bedöma.
Men angående dina synpunkter om häxbränning så kan jag hänvisa till mitt inlägg #919 som ett argument mot att kristendomen skulle vara orsak till häxprocesserna.
Citera
2024-11-22, 19:25
Medlem
Citat:
Och vad ska vi dra för slutsatser av det tycker du?

Lyssna på vad Yuval Noah Harari säger om häxbränningarna och hur boktryckarkonsten ledde till spridningen av de idéer som fick pöbeln att syssla med häxbränning. Och det var inte bibeln som blev en bestseller när böcker blev tillgängliga för allmänheten, tvärt om så var det konspirationsteorierna som vann popularitet hos pöbeln, då som nu.

Så det är boktryckarkonstens fel då, eller?

De bränner häxorna själva typ.
Kanske därför ?
Evigt djävulskap kan väl inte bli bättre ?

Har ni svårt att inse att det är utomjordingar utan empati för andra arter?
De är för aggressiva för att bli gud.
De fattar inte detta själva.

De tror att en ande är en flygande energimobil som inkräktar i nervsystemet.

Och alla köper allt utan att ifrågasätta varför.

Skulle ni bjuda in en djurplågare till alla hästar och hundar ?
Om inte varför ens följa ett sånt system ?

De misshandlar kroppen och leker bara de erkänner detta själva.

De skapar massa "sjukdomar" som inte finns eller går att bota.
Tex störa hjärnan genom att åka fram och tillbaka med en frekvens hela dagen..
Vad är det för sjukdom ?

Sluta tro på Gud hela grejjen är bluff och de skrattar ju åt allt själva.

De är underlägsna människor i iq och moral tom.
Ni skämmer ut er som ljuger för andra.

De är inte här för att umgås eller någon gud.
De har ju erkänt för många sluta hitta på sagor tack.

Och varför kan inte deras andar underhålla sig en enda timme hemma med sina plågolekar?

Ni har gett bort er till några som utnyttjar alla och förstör familjer.
Citera
2024-11-22, 20:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det jag säger är att vi inte säkert kan veta vad en troende faktiskt tror baserat på vad den troende säger att den tror.

Tack, men jag vet redan att religiösa människor ljuger.

Citat:
Det verkar till exempel som att många ateister tror att troende människor tror på Gud på samma sätt som barn tror på jultomten. Menar du att JP tror på Gud på detta sätt?

Om du vill ha svar på den frågan får du vara lite tydligare med vad du menar. Vad innebär det att tro på samma sätt som barn tror på jultomten?

Citat:
Jag hävdar istället att han medvetet ansluter sig till kristendomen på basis av att han gjort ett intellektuellt övervägande.

Intellektuellt övervägande av vad? Och kommit fram till vad?
Citera
2024-11-22, 21:56
Medlem
Låt mig hoppa på erat huvud varje dag ska vi se hur många följare jag får tillslut?
Efter en månad har ni gett upp.
Så varför ljuga att ni vill ha en gud här "Aliens"?
Citera
2024-11-22, 22:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det får du själv bedöma.
Men angående dina synpunkter om häxbränning så kan jag hänvisa till mitt inlägg #919 som ett argument mot att kristendomen skulle vara orsak till häxprocesserna.

Samma argument kan användas för att visa att det inte var kristna värderingar som historiskt sett spelat en stor roll i att forma våra samhällen till hur de är idag, utan snarare det faktum att andra sätt att tänka började spridas genom boktryckarkonsten, vilket då ledde till att de kristna grymheterna kunde börja utrotas och leda till mer humana sätt att tänka och agera gentemot våra medmänniskor.

Tänk dig hur det var på 1200-talet och jämför med idag. Varifrån kom det som skiljer sig? Absolut inte från Bibeln, så då faller hela ditt argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in