Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-12, 16:43
  #1285
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Ja, den senaste versionen med 50kwh batteri har det.

CCS-laddare är ett tillval:
Combo-laddare CCS DC, snabbladdning upp till 50 kW ¤ ¤

¤ = Tillval
Citera
2022-02-12, 17:13
  #1286
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Kollar på begagnade Zoe (3år) som fortfarande har nybilsgaranti upp tills när de är 5år gamla. Har provkört några stycken och tycker att det verkar vara en förträfflig bil. Lättkörd, tyst, stadig. Kan bli riktigt bra ägarekonomi på en sådan om den håller ihop? Ni som kört Zoe, gärna över 10 000mil, vilka problem har du råkat ut för (om några)? Har läst att en medlem här har bytt mycket på sin men det låter som han haft otur verkligen!

Ja, min ZOE har rullat 19.000 mil, jag kan verkligen rekommendera bilen, precis som du säger är bilen superhärlig att köra, lättkörd och ligger verkligen superstabilt på vägen.
Nybilsgarantin gäller 5 år eller 10.000 mil, det som inträffar först.
Batterigarantin 8 år eller 16.000 mil.
Att jag fick byta motor etc, ska du inte se som något generellt fel på ZOE, det är ganska ovanligt.
Chassitekniskt etc är den toppen också, jag har bara bytt bromsar, en länkarm och stagen fram på 19.000 mil, det kan man inte klaga på.
Låg milkostnad om du kan ladda hemma, och 22 kW AC laddning som standard.
Citera
2022-02-12, 17:26
  #1287
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Shit, den var mastig så det kommer ta ett tag att komma igenom allt. Undrar vilken summa BAB7 lagt på sin Zoe (självrisker och sånt som ej täckts av garanti)?

I den stora tråden om Renault ZOE har jag varit transparent då jag anser att elektromobilitet måste bli mainstream och inte bara en bubbla för de mest troende.
Det uppskattas såklart inte av de mest troende hardcore fanatikerna, och deras vapen blir då såklart att misskreditera både mina inlägg och bilen.
De är så inne i sin bubbla att de inte förstår att deras sektbeteende skrämmer bort normalt folk.
Så min råd till dig är: sortera bort troll-inläggen när du läser igenom min tråd.

Åter till topic.
De reparationskostnader jag själv fått stå för är ca 15.000 kr för rep av lådan, samt byte av normala slitdelar som bromsar, stag och länkarm.
Totalt ca 27-28.000 kr i rep-kostnad på 19.000 mil.
Helt okej enligt mig.
Citera
2022-02-12, 19:29
  #1288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
I den stora tråden om Renault ZOE har jag varit transparent då jag anser att elektromobilitet måste bli mainstream och inte bara en bubbla för de mest troende.
Det uppskattas såklart inte av de mest troende hardcore fanatikerna, och deras vapen blir då såklart att misskreditera både mina inlägg och bilen.
De är så inne i sin bubbla att de inte förstår att deras sektbeteende skrämmer bort normalt folk.
Så min råd till dig är: sortera bort troll-inläggen när du läser igenom min tråd.

Åter till topic.
De reparationskostnader jag själv fått stå för är ca 15.000 kr för rep av lådan, samt byte av normala slitdelar som bromsar, stag och länkarm.
Totalt ca 27-28.000 kr i rep-kostnad på 19.000 mil.
Helt okej enligt mig.

Ja det låter som en normal reparationskostnad sett till milen. Sen har du haft oturen att få byta motor men vilken tur att det gick på försäkringen eller garantin. Jag kollar på lite olika Zoes med låga miltal (2-3000mil) och tre år gamla som har två års nybilsgaranti kvar. De kan man hitta för en rimlig peng. Tror mest på att köpa ut batteriet då jag planerar att äga bilen i ca 5år.
Citera
2022-02-12, 21:59
  #1289
Medlem
Köpte en beg 2019 som gått 3000 mil som pendlarbil åt frugan. Funkar klockrent och kostar bara typ 1500 i månaden (plus 38k kontantinsats). Gött att kunna ladda nästan gratis hemma också.
Citera
2022-02-13, 00:13
  #1290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Kollar på begagnade Zoe (3år) som fortfarande har nybilsgaranti upp tills när de är 5år gamla. Har provkört några stycken och tycker att det verkar vara en förträfflig bil. Lättkörd, tyst, stadig. Kan bli riktigt bra ägarekonomi på en sådan om den håller ihop? Ni som kört Zoe, gärna över 10 000mil, vilka problem har du råkat ut för (om några)? Har läst att en medlem här har bytt mycket på sin men det låter som han haft otur verkligen!
Renault är skräp. Sämsta bilen. Gör inget dumt.
Citera
2022-02-13, 00:18
  #1291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
I mitt förra inlägg har jag gett ett utförligt svar på varför AC laddning har flera fördelar, läs det inlägget som jag postade ovan, något inlägg upp på sidan.

Jag har kört 19.000 mil med min ZOE, senast körde jag till Paris och snart ska jag till Frankfurt.
Jag kör ofta långa sträckor i europa med min ZOE, så vet nog vilka för och nackdelar det innebär.

Jag vet nog mest om Renault ZOE i hela sverige!
- och du vet inget alls om elbilar, - för har man ingen elbil så ska man vara väldigt försiktig med att påstå diverse saker!
När det kommer till elbilar är skillnaden stor mellan teori och praktik!

Vad har du för milkostnad allt som allt på denna? Hade varit intressant att se nu efter så många år. Då menar jag allt

**Värdeminskningen dvs vad får du för den idag.

** skatt
** försäkring
** däck
** service
** reparationer
** elkostnaden för alla laddningar

Säg att du förbrukat ca 40 000 kwh? Är det rimligt ?

Ta nu hela summan du får ovan o dela med 19 000 så får vi se det riktiga milpriset!

Skulle uppskattas!
Citera
2022-02-13, 00:22
  #1292
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Renault är skräp. Sämsta bilen. Gör inget dumt.

Pajas.
Renault ZOE är den populäraste elbilen, den mest sålda här i europa.

Men du har nog aldrig kört en ZOE eller hur?
Gissar på att du kör en gammal volvo...
Citera
2022-02-13, 00:26
  #1293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Pajas.
Renault ZOE är den populäraste elbilen, den mest sålda här i europa.

Men du har nog aldrig kört en ZOE eller hur?
Gissar på att du kör en gammal volvo...
Populär för att den är billig men Renault är skräp. Men köp en du kommer förlora så mkt pengar..
Uppdatera gärna tråden sen när du gjort ditt livs sämsta affär.
Jag kör Mitsubishi ifall du vill veta.
Citera
2022-02-13, 03:14
  #1294
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Populär för att den är billig men Renault är skräp. Men köp en du kommer förlora så mkt pengar..
Uppdatera gärna tråden sen när du gjort ditt livs sämsta affär.
Jag kör Mitsubishi ifall du vill veta.

Den är inte billig, min ZOE kostade 364.000 kronor när jag köpte den ny i juli 2018.
Jag har snart haft den i fyra år, och kört 19.000 mil, bästa bil jag haft.
Citera
2022-02-13, 03:50
  #1295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Finns många underbara Zoe-trådar på FB så nog är den speciell. Jag har särskilt fastnat för att den sjunker i värde från 350k till 100k på bara tre år vilket gör att den är typ tre gånger dyrare att köpa ny än en fet BMW som mig egen. men köper du begagnat så kanske det är OK, bara du tar med i beräkningen att den är fransk och dålig tekniska på alla sätt med garanterade verkstadsbesök.
100 000? Var den inte t o m nere i 70 000 när BAB7 åkte runt och kollade vad han kunde få för "pärlan" när han tänkte byta upp sig?
Men det var ju iofs från en bilhandlare som vill tjäna på affären. Om flat7 fläskar på ett gäng tiotusen-lappar på den summan och PM:ar BAB7 så kanske drömmen kan gå i uppfyllelse!
Citera
2022-02-13, 07:33
  #1296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RysktTrollkonto
Jag googlade lite på Zoe och av allt att döma är det ett tjejnamn. Bildgooglar man på Renault Zoe får man upp bilder på tjejbilar. Jag skulle vilja föreslå något som är snäppet manligare. Vad sägs om till exempel Land Rover Defender ? Det både låter coolare och ser kraftigare ut. Lycka till med ditt bilköp, jag tror du kommer bli nöjd.

Haha är man så osäker i sin identitet som dig så är det nog bättre att spara pengarna till psykolog. Tror mycket i livet blir lite enklare när man byggt upp lite starkare psyke. Då kan du börja leva ditt eget liv, och sluta oroa dig för vad andra tycker.
__________________
Senast redigerad av Gullpotet 2022-02-13 kl. 07:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in