Citat:
Det är väldigt positivt att se att alla åtta riksdagspartier enas kring en så viktig fråga som att förbjuda förintelseförnekelse. Som du påpekar är det ofta en känslig balansgång att lagstifta kring åsikter, men i detta fall verkar det vara en självklarhet.Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.
Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.
Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?
Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.
Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?
Förintelsen var en av de mest fruktansvärda händelserna i mänsklighetens historia, och det är vår plikt som samhälle att minnas och hedra de som förlorade sina liv i denna ondskefulla handling. Att förbjuda förintelseförnekelse innebär att vi tar ställning mot antisemitism, rasism och främlingsfientlighet. Det sänder också en stark signal om att sådana skadliga och osakliga åsikter inte tolereras i vårt samhälle.
När det gäller framtiden för detta delforum tror jag att det är viktigt att vi alla tar ansvar för att upprätthålla en respektfull och konstruktiv diskussion. Om förintelseförnekekse blir olagligt bör vi vara medvetna om att sådana åsikter inte har någon plats här. Det innebär inte nödvändigtvis att delforumet stängs, men att vi alla är medvetna om och respekterar de nya lagarna och dess konsekvenser.
Tack för att du lyfter upp denna viktiga fråga och låt oss fortsätta att arbeta tillsammans för att skapa en mer inkluderande och respektfull värld!