Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-22, 14:10
Medlem
Jobbigt att se hur lite yttrandefriheten betyder i Sverige. Aldrig hört att detta ens är ett problem. Först ville dom att man inte skulle få bränna koranen.

Båda 2 saker är korkade men det är en principsak. Bort med hets mot folkgrupp.
Citera
2023-04-22, 14:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är då rent obegripligt hur folk kan vara så korkade och okunniga att de direkt drar kortet att det skulle handla om att bjuda åsikter…. fan, kan ni inte läsa…?

Dessa lagar mot förnekande av förintelsen och andra folkmord har inte nåt om åsikter att göra, där man får ha vilka förbannade åsikter man vill för det, det handlar däremot vad man får och inte får göra med dessa åsikter.

Det är lite som om man skulle ha åsikten att kungahuset skulle bestå av bögar och horor, den åsikte är helt fri att ha för alla och envar. Däremot får man inte stå torget och gapa om saken, eller skicka ut flygblad om det, eller anordna föreläsningar etc och sprida denna åsikt. Samma gäller åsikterna om att förintelsen skulle vara lögn, man får ha den åsikten men inte sprida den hur som helst.

Vissa gapar om yttrandefrihet, och har uppenbarligen inte en susning om att vi ALDRIG haft 100% obegränsad trycksfrihet i Sverige. Ändå är vi ett av de länder i världen med störst åsiktsfrihet. Men det finns lik förbannat lagar och regler som begränsar vad vi får yttra och hur, som om man bryter dessa kan blir straffad för det.

Vi har verkligen ingen stor yttrandefrihet. Tvärtom monteras den ner bit för bit. HMF utvidgas hela tiden och nu ska man inte få ifrågasätta förintelsen offentligt utan att bli straffad för det. Vi är snart inte bättre än Nordkorea där man bara får yttra åsikter som är godkända av staten.
Citera
2023-04-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Problemet är att det bara tycks gälla ett folkmord av en grupo mot en annan.

Hur är det med andra folkmord?
Sovjeternas avskyvärdheter?
Turkarnas?
Khmererna?
Kineserna?
Uganda?
Rowanda?
Irak?
USA?
England?
Spanien?
Osv

Citat:
Ursprungligen postat av Johan A
Precis, just detta så kallade folkmord måste skyddas genom lagstiftning. En sanning behöver inte skyddas i lag.

I princip alla de existerande lagarna mot förnekelse av förintelsen gäller även andra folkmord. Varför kväker ni ur er saker när ni inte ens bemödat er att kolla upp konkreta fakta, utan bara tror en massa i ren okunskap. Eller är ni inte intresserade av kunskap och fakta…?
Citera
2023-04-22, 14:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Att göra åsikter olagliga och straffbara är inget annat än en diktaturegenskap. Att dressera åsikter är exakt vad som försiggick bakom järnridån i öst.
Citera
2023-04-22, 14:23
Avstängd
DevilsDens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Att det på riktigt finns folk som anser att det här är ett bra förslag cementerar bara min åsikt att landet är förlorat. Yttrandefrihet är total oavsett vad, vill du ställa dig på Mynttorget med en enorm skylt där det står "Jag älskar att knulla barn" så är det i mina ögon helt ok, samma sak om det stod att Israel är en ockupationsstat. Utan tvekan det sämsta beslutet jag någonsin varit med om.

Vi har fortfarande yttrandefrihet, det är bara det att en entitet vill frambringa och tysta oss.

Dom har ingen makt och ingen kontroll, det är vi människor som ger dom makt och kontroll. Därav är det och förblir en illusion.

Vi behöver inte lyda någonting som dessa kriminella grupper säger. Vi ger dom makt och på 1 dag kan vi ta det ifrån dom.

Det är en illusion att regeringar har makt och kontroll. Det är vi som har den och ger dom makt och kontroll.

Därför är det viktigt att inte visa någon rädsla, när ögonblicket blir uppenbart för en högre majoritet försvinner dessa kriminella lakejer och vi formar våran egen verklighet.

Det blir inte ens någon fight, detta fungerar genom kollektivt medvetande och kommer att gå fridfullt till.
Citera
2023-04-22, 14:24
Medlem
Doodis avatar
Det här landet håller på att förfalla totalt. Som en stubin som brinner i båda ändar samtidigt. Går den här lagen igenom är det enbart en tidsfråga innan någon annan åsikt också förbjuds. Kanske att folk med invandrarbakgrund är överrepresenterade i våra fängelser? Att kvinnor förtrycks av ett toxiskt patriarkat? Att svarta generellt har större könsorgan än vita? Att kvinnor inte kan fickparkera?

Det finns ingen gräns för hur långt våra woke-feminist-antirasist politiker är beredda att gå för att signalera vilka fantastiska människor de är.
Citera
2023-04-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att göra åsikter olagliga och straffbara är inget annat än en diktaturegenskap. Att dressera åsikter är exakt vad som försiggick bakom järnridån i öst.

Dessa lagar förbjuder inte åsikter över huvud taget. Hur kan ni inbilla er det….?
Citera
2023-04-22, 14:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dessa lagar förbjuder inte åsikter över huvud taget. Hur kan ni inbilla er det….?

Säg du till mig och sedan får du läsa på en gång till. Det jag skriver är allmängiltigt.
Citera
2023-04-22, 14:28
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utrednin...a-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?
Ett bra förslag.
Det ska inte behöva vara så tycker jag men det är ett resultat av att förintelseförnekare står i samma klass som psykopater. Helt sjuka i huvudet.
Citera
2023-04-22, 14:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Ta ljugaren Alex Jones som exempel på var gränsen går för att "prata skit och förneka"

Det existerar inte en total yttrandefrihet, ingenstans i världen kan du komma undan med vad som helst.
Alex Jones har all rätt att yttra sig. Du behöver varken lyssna eller ifrågasätta.
Citera
2023-04-22, 14:30
Medlem
Är helt absurt. Så det är olagligt att tro att något annat hände? Till vilken grad då? Nä jag tror bara 5.9 mille dog istället för 6. Är det olagligt? Att fundera på % som blev dödade av gas eller andra sätt är det också då olagligt?? Om något ger detta mer stöd till argumentet att det inte hände. Varför finns det bara ett folkmord som är olagligt att förneka?
Citera
2023-04-22, 14:33
Medlem
Nycticoraxs avatar
Landet blir mer och mer totalitärt för var dag nu. Är folks hjärnor så hjärntvättade? They who can give up essential Liberty to obtain a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in